Najväčšie potravinové reťazce na Slovensku v číslach: tržby, zisky a marže Ako-investovat.sk .


Globálne potravinové reťazce zažívajú horšie obdobie, nedávno pozornosť verejnosti upútali hlavne problémy TESCA. Diferenciácia štruktúry zákazníkov zapríčiňuje klesajúce tržby aj zisky, čo sa u niektorých hypermarketov vo svete prejavuje veľmi výrazne. Ako sú na tom najväčšie potravinové reťazce na Slovensku? Aj keď sa nedá povedať, že je maloobchod jedno z najziskovejších odvetví, firmám sa vôbec nedarí zle. Spomedzi hypermarketov sú najväčšie TESCO a COOP Jednota. Obe firmy majú tržby vyššie ako miliardu.

 

Tržby potravinových reťazcov. Niektoré firmy patria k najväčším na Slovensku.

 

Tržby najväčších slovenských potravinových reťazcov. Miliardovú hranicu sa v tržbách podarilo prekročiť firmám COOP Jednota a Tesco.

 

V ziskovosti sa najviac darí spoločnosti Lidl. Za posledných 5 rokov dosahuje stabilne zisk, ktorý sa jej každoročne podarilo zvýšiť. Tento rok bol nárast o niečo menší, činil 3%. Lidl dosahuje aj najvyššiu hodnotu ziskovej marže spomedzi veľkých reťazcov a vo všeobecnosti dosahuje jedny z najlepších hospodárskych výsledkov.

 

Zisk potravinových reťazcov. Ziskové marže sú v odvetví veľmi nízke.

 

Zisk potravinových reťazcov

 

Vysvetlením úspechu Lidlu môže byť fakt, že spomedzi všetkých veľkých reťazcov vytvára najvyššiu pridanú hodnotu. Vzťah medzi pridanou hodnotou a ziskom, resp. ziskovou maržou je už na prvý pohľad výrazne pozitívny. Keď sa pozrieme na hrubú maržu, ktorá dáva do pomeru spomínanú pridanú hodnotu a tržby, najziskovejšie firmy vedú aj v tomto ukazovateli. Dobre sa darí aj Slovenskej firme Milk-Agro, ktorá okrem siete maloobchodov vlastní aj mliekarne. Oproti ostatným reťazcom to firme dáva miernu výhodu, keďže môže predávať vlastné produkty.

 

Hrubá marža jednotlivých spoločností.

 

Hrubá marža jednotlivých spoločností. Vzťah medzi ziskovosťou firmy a hrubou maržou je veľmi výrazný.

 

Aj keď majú reťazce medzi jednotlivými prevádzkami/sesterskými firmami veľmi podobnú hrubú maržu, v niektorých prípadoch sa výrazne líši. Dobrým príkladom je sieť COOP Jednota, kde COOP Jednota Trnava dosiahla hrubú maržu na úrovni 19,6%, pričom COOP LC Sever dosiahla ziskovú maržu až o 15,4 percentuálneho bodu nižšiu.

 

Hrubé marže dcérskych spoločností COOP Jednota. Niektoré hodnoty sa líšia pomerne výrazne.

 

Zisková marža potravinových reťazcov je veľmi nízka, hlavne kvôli tomu, že majú často veľké množstvo akciového tovaru, čo spôsobuje, že v priemere na jednom kuse tovaru zarobia len malú časť jeho ceny. Nezvyčajne vysokú ziskovú maržu má Lidl, Kaufland je na tom oproti ostatným reťazcom tiež veľmi dobre. Carrefour (Retail Value Stores) naopak aj v tomto ukazovateli zaostáva, hodnotu ziskovej marže má -11,9%.

 

Typický reťazec na Slovensku má ziskovú maržu veľmi nízku.

 

Zisková marža reťazcov za posledný rok. Výnimočne dobre sa darí Kauflandu

 

Reťazce oproti minulému roku zamestnávajú viac ľudí, novú prácu v hypermarketoch si našlo viac ako 5 tisíc ľudí, čo je oproti minulému roku nárast o 27%. Najviac pracovných miest vytvoril Kaufland a najväčší percentuálny nárast zaznamenala spoločnosť Diligentia, prevádzkovateľ siete Moja Samoška. Údaje COOP Jednota a Retail Value Stores žiaľ nie sú úplné, presný počet zamestnancov sa preto určiť nedá.

 

 

Počet zamestnancov v jednotlivých reťazcoch, tento rok vytvorili tisíce pracovných miest

 

V tomto roku hypermarketom rástli aj mzdové náklady, a to bez ohľadu na to, či zvyšovali počet zamestnancov, alebo nie. Celkovo mzdové náklady vzrástli o takmer 8%. Oproti nárastu v pracovných miestach je to ale relatívne málo, pracovníci v priemere dostanú na výplatách o niečo menej, ako minulý rok.

 

Mzdové náklady reťazcov rástli výrazne menej, ako počet pracovných miest

 

Na tomto medziročnom rozdiele sa nepochybne najviac podieľal Kaufland, ktorý zvýšil počet zamestnancov o 36% a zároveň výrazne znížil mzdové náklady na zamestnanca - viac ako o 16%. Ostatné reťazce väčšinou počet zamestnancov ani mzdové náklady medziročne príliš nezmenili, priemerné mzdové náklady na zamestnanca sa veľmi podobajú minulému roku.

 

Priemerné mzdové náklady na zamestnanca za posledné 2 roky. Najviac na zamestnancoch „ušetril“ Kaufland.

 

 

Poznámky:

1.       Pri spoločnostiach, ktorých údaje za rok 2014 nepoznáme počítame s údajmi za rok 2013

2.       COOP Jednota- ukazovatele boli počítané zo všetkých prevádzok dohromady, pričom sú prezentované ako celok

3.       Úplné údaje nie sú dostupné

 

Pri spracovaní podkladov k článku boli použité dáta z portálu Finstat.sk.

Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



Okomentuj článok Galéria (12)

Súvisiace články

Výrobcovia vína majú za sebou ďalší úspešný rok

monday
20.07.2015
Podnikanie | Jakub Straka

Firmám z odvetvia finančného sprostredkovania sa darí

thursday
09.07.2015
Financie a poistenie | Jakub Straka

Najnovšie články

Koniec WSM robotov? Kubíčka si odviedli policajti. Pred podvodom sme varovali.

friday
24.03.2017
Investície | Redakčný článok

Rozhovor o fonde Infinity Enhanced Equity

thursday
23.03.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

To najlepšie z rozhovoru s Petrom Bálintom

sunday
19.03.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

FED zvýšil sadzby

wednesday
15.03.2017
Trhy a makro | Ing. Marek Šimo

Warren Buffett – list akcionárom 2

friday
10.03.2017
Akcie | Dávid Súkeník




Prihláste sa na odber
noviniek od ako-investovat.sk

E-mail:

Nájdi si finančného poradcu

Chcem investovať
Chcem sa poistiť
Katalóg poradcov a finančníkov


Ďalšie články tejto kategórie

Finančná kalkulačka

Vklad: €/mes.
Úrok: % p.a./rok
Obdobie: rok(ov)