Sú Twitter a Tesla motors nezmyselné investície? Ako-investovat.sk .


Položme si triviálnu otázku. Prečo človek investuje svoje peniaze? Ponúkam jednoduchú odpoveď. Keď niekto investuje svoje peniaze, tak s najväčšou pravdepodobnosťou očakáva, že po ukončení jeho investičnej operácie bude mať viac peňazí, ako ich do investície vložil, teda zarobí nové, ďalšie peniaze. Nerozumiem však jednej základnej veci. Prečo sú mnohí investori ochotní podstupovať pomerne veľké riziko straty majetku tým, že investujú do spoločností, ktoré sú bez akejkoľvek konkurenčnej výhody. Takéto spoločnosti často za celú dobu svojej existencie nezarobili jediný dolár a ich budúce vyhliadky sú v najlepšom prípade sporadické. Uvediem napríklad dve spoločnosti, ktoré sú prototypom nezmyselnej investície: TwitterTesla Motors.

 

To najcennejšie a najdôležitejšie, čo môže spoločnosť vlastniť je monopol. V dnešnom svete sa monopoly hľadajú veľmi zložito. Na trhu možno ani žiadny ozajstný monopol nie je. Musíme teda hľadať také spoločnosti, ktoré sa monopolom čo najviac podobajú, tzv. produkujú unikátny výrobok alebo službu, pracujú s minimom hmotných aktív a užívajú si vysokú maržu. Produkty alebo služby takýchto spoločností budú zákazníci kupovať za „akúkoľvek“ cenu, jednoducho preto, že ich potrebujú alebo ich chcú vlastniť. Ďalším dôležitým kritériom skvelej spoločnosti je dlhodobá udržateľnosť takejto konkurenčnej výhody alebo monopolu. Myslím, že investor by mal zabudnúť na investíciu do spoločnosti, ktorá sľubuje zisk len vďaka jednej, časovo obmedzenej udalosti.

 

Pozrime sa na naše dve neduživé spoločnosti TwitterTesla Motors. Pokúsme sa u týchto dvoch spoločností nájsť konkurenčnú výhodu. Teda niečo, čo ich absolútne odlišuje od ich konkurencie. Niečo unikátne, niečo, čo žiadna iná spoločnosť nemôže ponúknuť a po čom zákazníci tak túžia. Trošku napoviem. Ani jedna zo spoločnosti nevlastní nič, čo by sa mohlo ale aspoň blížiť pojmu konkurenčná výhoda. Twitter i Tesla Motors predávajú služby a produkty, ktoré sú celkom zameniteľné a nemajú šancu svojich konkurentov nijako ohroziť. Tieto spoločnosti majú úplne odlišný problém. Množstvo času premrhajú tým, že neustále pracujú na tom, ako čo najviac oddialiť svoj krach. Pomerne neproduktívne.

 

Špeciálne u spoločností ako je Twitter totiž ani nie je možné vytvoriť nejakú obchodnú stratégiu, ktorá by mohla byť generátorom budúceho zisku jednoducho preto, že užívatelia jeho služieb nie sú ochotní za tieto služby platiť. Tu by som rád pripomenul ešte pravidlo, podľa ktorého bezpečne poznáte, že firma nemá žiadnu konkurenčnú výhodu. Firmy, ktoré nedokážu konkurovať unikátnosťou a užívateľskou obľúbenosťou svojich produktov konkurujú cenami, za ktoré svoje produkty predávajú. To je cesta do pekla. Pokiaľ totiž predávate to, čo všetci ostatní, vždy príde niekto, kto bude predávať lacnejšieako Vy a Vaša marža sa scvrkne k nule a zisk sa vyparí. Twitter svoje služby predáva zadarmo. Veľa možností mu nezostáva. Navyše, pokiaľ sa pozrieme do výkazov spoločnosti Twitter, tak zistíme, že teória o konkurenčnej výhode sa krásne odzrkadlí aj v číslach.

 

Máme v zásade dve možnosti, ako k problematike pristúpiť. Prvou z nich je sa informovať u svojho brokera, akým spôsobom je možné shortovať akcie Twitteru. Alebo zabudnúť na podobné nekonkurencieschopné spoločnosti a vyberať si kvalitu za primeranú cenu. Druhá možnosť je podľa môjho názoru bezpečnejšia. Pokiaľ otvoríte shorty, môže prísť investor, ktorý kúpi a prevezme tak celú spoločnosť Twitter a zaplatí prémiu za majoritu. Jeho investícia dopadne tak, že ju bude držať v súvahe a po nejakej dobe, až sa na nepodarený deal zabudne, ju odpíše ako stratovú investíciu.

 

Autor: Kamil Slížek

 

BIO Kamila Slížka, rečník Českej investičnej konferencie, ktorá prebehne 5. a 6. novembra v Prahe:

 

Kamil je zakladateľ a predseda predstavenstva spoločnosti Proxima Alfa Trade, a.s. Desať rokov sa pohybuje na kapitálových trhoch, kde investuje na vlastný účet a spravuje majetok spoločnosti Proxima Alfa Trade, a.s. Pred založením spoločnosti pracoval v poisťovníctve a následne ako burzový maklér.

 

Špecializuje sa na hodnotovo orientované investície. Usiluje sa o nákup špičkových aktív za atraktívne ceny, dištancuje sa od špekulatívneho správania na kapitálových trhoch. Rovnako sa snaží o vybudovanie konglomerátu, ktorý kapitálovo vstupuje ako do neverejne tak aj do verejne obchodovaných spoločností.

Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:


Okomentuj článok

Najnovšie články

Videorozhovor s Petrom Bálintom o fonde IC Enhanced Equity Fund

monday
27.03.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

Koniec WSM robotov? Kubíčka si odviedli policajti. Pred podvodom sme varovali.

friday
24.03.2017
Investície | Redakčný článok

Rozhovor o fonde Infinity Enhanced Equity

thursday
23.03.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

To najlepšie z rozhovoru s Petrom Bálintom

sunday
19.03.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

FED zvýšil sadzby

wednesday
15.03.2017
Trhy a makro | Ing. Marek Šimo