Mladí ľudia chcú proste žiť. Akcie to potvrdzujú Ako-investovat.sk .


Nesporím si na nič. Nepotrebujem to. Radšej miniem peniaze z výplaty na cestovanie, posedenia s priateľmi, jednoducho na zážitky. Tento štýl života sa u súčasných mladých ľudí okolo tridsiatky stáva čoraz bežnejším. Ide o celkovú zmenu v ponímaní hodnôt medzi mladými ľuďmi, kedy už väčšina naozaj radšej minie výplatu na „žitie“ v prítomnosti, ako sporenie na majetok, ktorý by mohol priniesť väčší úžitok v budúcnosti.

 

Tento trend, ktorý je typický predovšetkým pre ľudí narodených medzi rokmi 1980 až 2000, sa začína odzrkadľovať aj na akciových trhoch. Firmám, ktoré podnikajú v zábavnom priemysle alebo vo voľno-časových aktivitách sa od finančnej krízy v roku 2009 darí prekonávať benchmark trhu, ktorý je reprezentovaný akciovými indexmi. Ide predovšetkým o spoločnosti, ktoré ponúkajú služby v oblastiach cestovania, stravovania, zábavy, online hier, či nízko-nákladových leteckých spoločností.

 

Tento trend má jednu hlavnú spoločnú črtu. Ide o nahrádzanie dobrého pocitu z vlastníctva majetku, získavaním skúseností a žitím v prítomnosti. Ak sa nad tým zamyslíme, tento jav je aj na Slovensku veľmi populárny. S názorom, že život si treba užívať v prítomnosti bez myšlienok na budúcnosť, bude súhlasiť asi mnoho mladých ľudí aj na Slovensku. Či už s tým súhlasíme alebo nie, tento jav tu je a prostredníctvom akcií takýchto spoločností vieme na tomto trende zarobiť.

 

Medzi firmami, kótovanými na burzách v USA alebo v Európe, je potrebné hľadať také, ktoré sa aspoň z časti dotýkajú aktivít, o ktorých bola reč vyššie. To znamená, firmy orientované na voľno-časové aktivity, športové udalosti, festivaly, koncerty, cestovanie, jednoducho povedané, získavanie zážitkov a ich zdieľanie s priateľmi.

 

Aby sme neostali len pri domnienkach, použijeme údaje z prieskumu, ktorý uskutočnila americká reklamná agentúra Harris Poll. Online prieskum medzi respondentmi ukázal, že až 78 percent mladých ľudí radšej zaplatí za nejakú formu získania zážitku alebo skúsenosti, namiesto zakúpenia tovaru prípadne investície do majetku. Ide o skoro 20 percentný rast oproti staršej generácii dnešných štyridsiatnikov tzv. baby boomers. Zaujímavým údajom je aj fakt, že až 82 percent mladých ľudí potvrdilo, že minulý rok sa zúčastnili nejakej live udalosti – koncertu prípadne festivalu a 72 percent ďalej uvádza, že plánuje zvýšiť svoje výdavky na tento typ aktivít a zábavy.

 

Ak si porovnáme vývoj cien akcií európskych spoločností, ktoré podnikajú v oblastiach voľno-časových aktivít s cenami akcií spoločností, ktoré sa zaoberajú predajom tovarov do domácnosti a osobnej spotreby zistíme markantný rozdiel. Ceny akcií rástli v oboch prípadoch, nakoľko v pokrízovom období a období nízkych úrokov rástlo všetko čo mohlo, avšak percento je výrazne vyššie práve pri spoločnostiach, ktoré sa venujú zábave. Európania sa proste chcú zabávať a je to vidieť.

 

Graf - Bloomberg

 

Na ešte lepšiu ilustráciu si môžeme zobrať aj dve firmy, ktoré sú známe aj slovenským zákazníkom. Nízko-nákladová letecká spoločnosť Raynair, ktorá podniká pod holdingom Raynair Holdings Plc sa od krízového obdobia vyšplhala na viac ako sedem násobok vtedajších hodnôt. Akcie spoločnosti Raynair sa pri svojich minimách v roku 2009 obchodovali len tesne nad úrovňou 10 USD. Aktuálna cena pred dvoma mesiacmi atakovala cenu 90 USD! To sa bavíme o raste v stovkách percent za sedem rokov!

 

Rast spoločnosti Raynair

 

Dobrým príkladom je takisto spoločnosť Airbnb, ktorá sa zaoberá sprostredkovaním zdieľaného ubytovania medzi členmi tejto siete. Zisky sú obrovské a vzniká vážna konkurencia oproti klasickým hotelovým službám. Aj keď táto spoločnosť ešte nie je verejne obchodovateľná na burze, očakáva sa, že sa tak čoskoro stane a mohlo by ísť aj o najväčšie IPO v roku 2016 (IPO – initial public offering - uvedenie akcií na obchodovanie na burze). Hodnota spoločnosti sa už teraz odhaduje na 25 miliárd dolárov.

 

Ľudia chcú žiť. Firmám, ktoré im túto možnosť dajú sa bude dariť. Prečo teda neparticipovať na ziskoch takýchto firiem? Pre agresívnych investorov je tu možnosť kúpy konkrétnych akciových titulov, pre konzervatívnejších je tu napríklad možnosť investovanie cez ETF fondy, ktoré sa špecializujú na tento typ akcií. Netreba však zabúdať, že akciové trhy sú po celom svete veľmi vysoko a určitá korekcia by mohla prísť. Ak dôjde k výpredajom naprieč celým trhom, ani akcie tohto sektoru nebudú ušetrené. Hodnota v nich však ostane naďalej.


Tento trend podporuje aj koncentracia firiem na ludi, ktori maju viac penazi ako casu. Casu na zabavu maju menej ako v minulosti a preto hladaju intenzivnu a pamatatelnu zabavu. Pridal: Rokosák dňa 10.02.2016 o 14:48

Myslim ze ide o to ze rozpocty mladych ludi su mierne napate ..naklady vysoke ... a z toho mala co ostane si clovek radsej urobi trochu radosti ... a mozno to aj odzrkadluje sklamania predchadzajucej malo informovanej a lahko okradnutej generacie (myslim piramidy co popadali a zozrali vela nasetrenych majetkov) Pridal: Hoax dňa 10.02.2016 o 19:43
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



2 Komentáre Galéria (1)

Najnovšie články

Čína vyvíja vlastné digitálne peniaze

saturday
25.02.2017
Financie a poistenie | Ing. Marek Šimo

Investovanie s najlepšími - SEQUOIA Fund

wednesday
15.02.2017
Investície | Dávid Súkeník

Analýza trhu akciových otvorených podielových fondov v SR za rok 2016

wednesday
08.02.2017
Akcie | Dávid Súkeník

N26 – banka v mobile

saturday
04.02.2017
Financie a poistenie | Ing. Marek Šimo

Podielový fond s garantovným výnosom

saturday
28.01.2017
Fondy a ETF | Juraj Kišák