Algoritmickí obchodníci už tvoria hlavnú časť trhu Ako-investovat.sk .


Vysokorýchlostní automatickí market-makeri sa čoraz viac dostávajú do centra pozornosti aj na trhu cudzích mien. Po tom, ako už ovládli akciový trh sa presúvajú aj na trh forexový. Nemajú veľmi na výber. Technologický pokrok sa nezastaví a smerovanie je jasné. Čoraz väčšia a väčšia automatizácia obchodovania.

 

Ako funguje market-maker

Market-maker alebo inak tvorca trhu je obchodník, ktorý má pod svojou správou veľkú likviditu z viacerých rôznych zdrojov. Túto likviditu využíva na plnenie objednávok od vlastných klientov. Zásobuje trh likviditou, aby bolo možné vždy určiť trhovú cenu, ktorá by sa pri extrémne nízkej likvidite mohla vychýliť a spôsobiť kolaps trhu.

 

Títo obchodníci využívajú pri svojej činnosti algoritmické obchodovanie. To znamená, že obchodujú podľa vopred naprogramovaných parametrov. V posledných troch rokoch ich objem obchodovania na forexe vzrástol trojnásobne. Denný objem novej skupiny market-makerov dosahuje výšku 200 miliárd dolárov. Využívajú tak príležitosť, ktorú im ponúkli najväčšie banky z Wall Street s priamou „pomocou“ od regulačných orgánov. V USA majú klasické banky zakázané obchodovanie na forexe s vlastnými zdrojmi. Dá sa to samozrejme všemožne obchádzať, ale ani bankám sa to už tak neoplatí vplyvom plnenia iných, najmä kapitálových požiadaviek. Nároky na vlastné zdroje bánk sa po celom svete postupne sprísňujú a banky musia tak držať na svojich súvahách čoraz viac voľných prostriedkov.

 

Kritici sa boja nekontrolovaného pádu cien

Posun smerom k automatickému obchodovaniu si nachádza podľa očakávania aj veľa kritikov. Tí kritizujú najmä riziko, že v prípade nečakaných udalostí, sú to práve automatizované systémy, ktoré kolaps cien ešte viac umocňujú. Stáva sa totiž, že pri prudkom poklese ceny, sú automaticky aktivované stop-lossy u mnohých obchodníkov a tým, ako na trh pribúdajú nové objednávky z aktivujúcich sa stop-lossov, cena ešte viac kolabuje.

 

Market-makeri však majú na kritiku jasnú odpoveď. Nefungujú totiž tak, ako klasickí obchodníci, držiaci jednotlivé pozície. Oni dodávajú na trh likviditu. To znamená, že v kritických situáciách by to mali byť práve oni, ktorí budú stáť na druhej strane a budú kupovať to, čo všetci predávajú. Tým by sa mala cena skôr stabilizovať.

 

Táto práca je najmä v ich záujme. Ak vedia dobre a spoľahlivo reagovať v hraničných situáciách, trh si to zapamätá a získajú ďalších spokojných klientov. Cieľom pre market-makerov je mať samozrejme čo najviac klientov. Na dosiahnutie tohto cieľa sme svedkami toho, že sa snažia celkovo viac otvárať verejnosti a byť oveľa viac transparentný. Stále sa ešte definitívne nezbavili nálepky nespoľahlivých brokerov, ktorí neskoro plnia objednávky klientov.

 

Menej možností pre klientov

Najväčšie svetové banky postupne zmenšujú objemy obchodovania na forexe. Nechávajú tak priestor ďalším inštitúciám. Veľkou skúškou bolo nedávne vystúpenie Veľkej Británie z EÚ. Trhy postupne reagovali, pričom samozrejme najviac bola zasiahnutá britská libra a akciové trhy po celej Európe. Počítačové systémy dostali veľkú príležitosť ukázať, čo v nich je.

 

„Bol to jednoznačne dôležitý a zlomový moment“, vyjadril sa Ari Rubenstein, CEO spoločnosti GTS, ktorá sa zaoberá automatizovaným obchodovaním a tvorbou trhu. „Bolo pre nás veľmi dôležité, že sme počas celej udalosti neprestali dodávať na trhy likviditu a tým nezaznamenali ešte väčší prepad ceny.“

 

Technologický pokrok sa nezastaví

Technológie zaznamenávajú obrovský posun vpred. Nie je tomu inak, ani pri obchodovaní. Dá sa s určitosťou tvrdiť, že rovnaký vývoj bude pokračovať aj nasledujúce roky. Obchodovanie sa čoraz viac bude automatizovať. Tento vývoj bude na trh lákať čoraz viac takýchto obchodníkov. To môže však znamenať, že aj regulačné orgány si ich začnú viac všímať. Je veľmi pravdepodobné, že nejaká forma sprísnenia sa bude týkať aj tohto typu obchodníkov. Pokiaľ budú spoľahlivo plniť úlohu zdroja likvidity na trhu, je ich postavenie a veľkosť na trhu v poriadku.

 

Zdroj: Bloomberg.com

Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



Okomentuj článok Galéria (1)

Najnovšie články

Ako spoznať recesiu a kedy začať shortovať? Posledná časť rozhovoru s Petrom Bálintom.

sunday
30.04.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

American Outdoor Brands Corporation (AOBC) analýza firmy - I. časť

wednesday
26.04.2017
Akcie | Dávid Súkeník

Videorozhovor s Petrom Bálintom. Časť druhá.

saturday
22.04.2017
Hedge fondy | Redakčný článok

Libra najvyššie za posledného pol roka

wednesday
19.04.2017
Trhy a makro | Ing. Marek Šimo

S Petrom Bálintom o Euro Hedge Awards a hedge fond biznise. Časť tretia.

friday
14.04.2017
Akcie | Redakčný článok