Zaujímavosti o spoločnosti Amazon, o ktorých ste možno netušili

02.01.2018  /  Juraj Kišák

V marci 2000 vypukla dot-com bublina. Za 27 dní v dňoch od 10. marca do 6. apríla 2000 akcie NASDAQ stratili na hodnote 1 bilión dolárov, čím sa stali akcie online obchodníkov ako Pets.com a eToys.com bezcenné.

Ešte predtým, v roku 1997 sa generálny riaditeľ spoločnosti Amazon.com Jeff Bezos zaviazal poskytovať akcionárom dlhodobú hodnotu a tento sľub sa zdal byť danom čase nereálny. Napriek komplikovanej situácii na začiatku milénia dokázala spoločnosť Amazon prekonať krízu a jej hodnota kontinuálne rástla až na hodnotu 570 miliárd dolárov trhovej kapitalizácie k decembru 2017. Zatiaľ čo nárast akcií je všeobecne známy, sú tu niektoré menej známe fakty o svetovo najväčšom on-line predajcovi.

Automatizácia

Sklady Amazon-u sú plné robotov z ktorých 45 000 kusov (stav v roku 2017) vyberá, triedi a balí tovar určený na prepravu do celosvetových logistických centier, ktorý plocha je väčšia ako 700 veľkých športových arén. Zatiaľ čo roboti nie sú dobou správou pre budúcnosť tradičných pracovníkov skladu, prevádzkové náklady spoločnosti Amazon sa vďaka ním znížili o viac ako 20% v porovnaní s rokom  2012, kedy Amazon investoval 775 miliónov dolárov za účelom prevzatia spoločnosti Kiva, ktorej činnosť sa zmeriava na výrobu priemyselnej robotiky.

Bohatstvo vďaka trpezlivosti

Ak investor investoval 1 000 dolárov do spoločnosti Amazon, keď sa akcie začali obchodovať na úrovni 18 USD za akciu v roku 1997, tak tieto akcie by predstavovali v decembri 2017 hodnotu približne 790 tisíc dolárov.

Bezosov plat

Bezos dostal v roku 2016 plat vo výške 81 840 USD za rok. Toto číslo sa približne rovná strednému platu manažéra v sektore informačných technológií. Pohľad na vec samozrejme mení fakt, že Bezos okrem iného vlastní  aj 17% akcií AMZN. Je, však otázne aké kroky vykoná Bezos, po tom čo čistá hodnota jeho podielu prevýšila 100 miliárd dolárov v novembri 2017, čím si upevnil pozíciu najbohatšej osoby na svete, pred Billom Gatesom.

Žiadny čas na prestoje

Nič pozitívne nemožno očakávať ak servery zostanú vo virtuálnom maloobchodnom prostredí  mimo prevádzky. Odhaduje sa, že 40-minútová nehoda na platforme Amazon v roku 2013 predstavovala pre spoločnosť stratu približne  4,8 milióna dolárov, respektíve 120 000 dolárov za minútu. Aj preto spoločnosť neustále zdokonaľuje svoje technológie a mimoriadne dbá na bezpečnosť a údržbu svojho technologického vybavenia.

Šetrnosť

V súčasnej dobe množstvo zamestnávateľov poskytuje mnohé benefity a motivačné balíčky aby zabezpečili spokojnosť svojich zamestnancov. Zamestnanci spoločnosti Amazon na rozdiel od toho nedostávajú napríklad ani bezplatné obedy a urobili by tiež dobre, ak by so sebou nosili baterku. Z predajných automatov  sú odstránené aj žiarovky, aby sa ušetrila elektrická energia.

Žiaden Powerpoint

Záujemcovia o zamestnanie v Amazon-e by mali zaostriť na zručnosti balíka Office, ale PowerPoint nemusí byť jedným z nich. Spoločnosť Amazon nepovoľuje tento prezentačný softvér na stretnutiach. Naopak účastníci musia dôsledne študovať svoje prejavy pred začiatkom každého stretnutia.

Rozšírenie sortimentu

Keď v roku 1994 začal pôsobiť v online predaji, jeho činnosť predstavovala iba predaj kníh. V roku 2017 ponuka spoločnosti presahuje viac ako 20 základných kategórií a takmer 150 podkategórií. Knihy a spotrebná elektronika naďalej dominujú v predaji. Amazon dokonca ponúka jedlo na virtuálnych policiach avšak viac ako tretina zákazníkov Amazonov sa ho stále zdráha nakupovať.

Cenová politika a komfort

Nie je potrebné opustiť gauč na nakupovanie. Misia Amazon-u sa točí okolo zákazníkov, ktorí nakupujú odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Pohodlie však nie je jedinou konkurenčnou výhodou spoločnosti Amazon. Produkty predávané na svojich internetových stránkach v roku 2016 boli v priemere takmer o 20% lacnejšie v porovnaní s inými reťazcami ako napríklad Wal-Mart.

Pochopenie zákazníka

V spoločnosti Amazon sa manažment snaží odlíšiť. Organizácia zameraná na spotrebiteľa požaduje, aby každý zamestnanec, dokonca aj sám Bezos, strávil dva dni v dvojročnom časovom rozpätí ako zástupca zákazníckeho servisu. Cieľom je posilňovať v rámci organizácie princíp orientácie na zákazníka a pochopenie jeho potrieb každým zamestnancov čo ho môže ovplyvniť pri výkone svojej práce tým správnym a spoločnosťou očakávaným smerom.

Veľký brat

Jeden z najznámejších zákazníkov spoločnosti Amazon je zároveň najkontroverznejší. Centrálna spravodajská agentúra (CIA) podpísala zmluvu o ukladaní dát na cloud vo výške 600 miliónov dolárov so spoločnosťou Amazon Web Services.