Motivačné knihy sú brak Ako-investovat.sk .

Motivačné knihy sú brak

sunday
09.12.2012
Vzdelanie | Filip Glasa Komentáre: 21


Motivačné knihy a knihy o úspechu sú brak a nenaučia nás byť úspešnými. Dôkazom je každý neúspešný čitateľ takejto knihy. Alebo každý úspešný podnikateľ, ktorý nič podobné nečítal.

Kiyosakiho čítajú milióny ľudí, ale nikto z nich nezbohatol na tých knihách tak ako on. Väčšina ľudí čo tie knihy čítala (vrátane mňa) nezbohatla vôbec. Podľa môjho názoru časť ľudí pod vplyvom Kiyosakiho knižiek nejaké tie peniaze aj stratila. A nie len za motivačné knihy a semináre. Ale aj investovaním do bytu s použitím leverage, kúpou zlata a striebra na vrchole, neuváženým vypisovaním opcií, investíciou do "zaistených" hedžových fondov, ktoré prinášajú "istých 25%" a podobne.

Motivačné knižky nikoho nenaučia podnikať a ani byť úspešnými. Úspech nie je nejakou formulkou, ktorú môže každý použiť a stane sa Donaldom Trumpom, alebo Stevom Jobsom. 

Úspech je výnimočný preto, lebo je ho len málo. Prvý može byť vždy len jeden. Úspešných (nadpriemerných) investorov či podnikateľov môže byť logicky vždy len menšina.

Čo odlišuej úspešných od menej štastných kolegov? Tvrdá práca, čítanie motivačných kníh a dobré nápady? Ako je potom možné, že medzi tými čo neuspeli nájdeme ľudí čo tvrdo pracujú, čítajú motivačné knihy, majú dobré nápady a robia všetko tak ako sa má? 

Prečo medzi úspešnými vidíme niekedy ľudí čo robia všetko naopak a v protiklade s manažerskými poučkami a motivačnými knihami?

Odpoveďou môže byť mýtus o sériovom podnikateľovi, ktorému sa darí všetko. A dosiahol úspech už viac krát za sebou. Ak budeme dôsledne hľadať človeka, ktorý postavil viacero projektov, a každému novému sa darilo rovnako dobre, alebo lepšie, tak ho zrejme vôbec nenájdeme.

Sú ľudia, čo sa nálepkujú menom "sériový podnikateľ". Ak si podrobne prejdete všetky jeho projekty tak zistíte, že mal jeden vynikajúci biznis, ktorý ho preslávil. Potom niekoľko priemerných a pár zlých podnikateľských projektov. A rozhodne nie je krivka úspechu stúpajúca. Po mega úspešnom podniku zväčša prídu už len horšie a horšie.

Nedostatok sériových podnikateľov ukazuje, že je veľmi ťažké dosiahnuť úspech. Znovu zopakovať megaúspešný projekt nedokáže ani ten istý človek. Čo teda robí zle? Nepracuje tvrdo, nečíta knihy o podnikaní, namá dobré nápady a nemá zvyky úspešných manažérov a podnikateľov?

Nie. Všetko robí približne rovnako, lebo si myslí, že to rovnaké správanie ho priviedlo k úspechu aj minule. Čo mu však chýba je šťastie. Teda náhoda. Nejaká náhodna veličina, ktorá mu minule pomohla uspieť.

Ak ani úspešný podnikateľ nedokáže zopakovať svoj najväčší úspech a zbytok života sa vezie na zbytkoch slávy svojho megaprojektu, tak ako by to mohol dokázať čitateľ, ktorý si prečítal len jeho rady, alebo príbeh?

Samotný Kiyosaki už nikdy neskôr nenapísal knihu rovnako úspešnú ako Bohatý otec, chudobný otec. Publikuje často, čím si zlepšuje príjem, ale jeho ďalšie knihy značne zaostávajú za prvým bestsellerom o fiktívnom bohatom otcovi. Bez neho by Kiyosaki nebol nikým. Snaží napodobˇmovať úspech svojej prvej knihy, ale zatiaľ sa to nepodarilo.

Rovnako sa nepodarí zopakovať jeho úspech ani čitateľom kníh, ktorí opakujú Kiyosakiho postupy a inšpirujú sa jeho príbehom.

Osobne som čítaval množstvo podnikateľskej literatúry. Bohužiaľ to bol zahodený čas. Rady a postupy sú otrepané a vykradnuté od klasikov žánru. Literárne je to  brak. Knihy sú zle napísané, čo ešte zhoršujú katastrofálne preklady.

Totálnu averziu na motivačné, podnikateľské a marketingové knihy som dostal v čase, keď som prevádzkoval eshop s ekonomickou literatúrou. Na hocakú knihu som sa usmial jedine ak bola zabalená v bublinkovej obálke a pripravená na odoslanie. Ale toto je už iná story.


Zaujimalo by ma ako sa rozhodujes ci si danu knihu kupis/ precitas alebo nie? Existuje nieco lepsie ako amazon kde si mozem precitat feedbacky od ludi? I ked je pravda ani tie recenzie nie su postacujuce.
Pridal: Noname dňa 14.12.2012 o 19:07

Dovolím si nesouhlasit. Důkazem, že motivační knihy jsou brak a nefungují určitě není, že někdo dosáhl úspěchu bez nich, to se přece nevylučuje. Druhým údajným důkazem mají být jejich neúspěšní čitatelé, to je taky sporné. Snad v každé motivační knize se píše, že jen čtení nestačí, že je třeba začít jednat podle doporučovaných rad a přiznejme si většina lidí si knihu jen přečte, ale nejedná podle ní, tudíž opět to nevyvrací, že by motivační knihy nefungovaly. Motivačních autorů a knih je v poslední době hodně a jejich kvalita je různá, třeba si pečlivě vybírat. Jinak se říká, že motivace je jako ranní hygiena, nestačí ji udělat jen jednou... Pridal: Jakub8 dňa 15.12.2012 o 14:36

Uz sa nerozhodujem. Volakedy som cital skoro vsetko, co sa mi dostalo pod ruky. Teraz uz necitam taketo knihy vobec.
Ale existuju rozne socialne siete na knihy, ktore by mali doporucovat literaturu podla toho, co citaju tebe podobni ludia. Pridal: filip glasa dňa 16.12.2012 o 15:35

@Filip dakujem za prispevok. a mohol by si niecom sem postnut ak mas s niecim dobre skusenosti? napr. konkretnu grupu na soc. sieti pripadne link na web?
dakujem Pridal: Noname dňa 19.12.2012 o 22:15

Ja to nepouzivam, ale viem ze ludia dost robia s http://www.goodreads.com/ Pridal: filip glasa dňa 20.12.2012 o 04:26

Dakujem Filip,
a inak vela uspechov v roku 2013 !!! Pridal: Noname dňa 01.01.2013 o 18:54

Filip. Na 99% sa s Tebou da suhlasit. Tieto knihy su vsak nastastie kade tade po nete.Takze pred samotnou kupou/ pozicanim sa daju zvacsa stiahnut a pozriet, ci si tam najdes nieco pre seba. Takto som vylucil Kiyosakiho, Hilla + kopec dalsich sprostosti. Asi zalezi na tom, co vlastne hladas. Som vlastnikom dvoch knih ktore sa radia medzi motivacnu literaturu a mozem povedat, ze tych par eur ktore som do nich investoval sa mi oplatilo. Pridal: Jojo dňa 27.01.2013 o 09:28

Filip, Napoleon Hill ked napisal pred 100 rokmi knihu MYSLI A ZBOHATNI tak v epilogu knihy uviedol ze predpoklada ze nasledujucich 100 rokov ho budu vsetci kopirovat a mal velku pravdu lebo ostatne motivacne knihy su len obycajnou kopiou jeho knihy. Pridal: Marian dňa 21.02.2013 o 18:49

Ana. Ono by naozaj stacila jedina kniha od Hilla :-) Pridal: filip glasa dňa 23.02.2013 o 08:54

dovolim si nesuhlasit. precital som viacero motivacnych knih (aj kiyosakiho) a mna vacsina z tychto knih inspirovala a donutila rozmyslat, ako by som mal zmenit svoje myslenie a konanie, aby som dosiahol vytuzene ciele.
dnes mozem konstatovat, ze i ked nie som ani zdaleka najbohatsi :) , ziskal som aj vdaka motivacii a rad z tychto knih postupne uplne ine myslenie a pohlady na veci okolo mna. vdaka tymto zmenam som ziskal (okrem dostatku penazi) obrovske cennosti: viem, co chcem, viem, ako sa daju veci dosiahnut a ci stoja za namahu, dokonca motivujem ludi okolo seba. pre mna osobne to najcennejsie, co som ziskal, je cas.

vyznam tychto knih vidim rovnaky ako vyznam studia na univerzite. diplom z vysky ti nezaruci lukrativny job, ale studium ta ma naucit mysliet a konat tak, aby si bol schopny ho dosiahnut.
takisto citanim motivacnych knih zrejme nezbohatnes, ale mozu ti pomoct divat sa na veci inak ako doposial, inak ako priemerny clovek.

preto tuto literaturu odporucam kazdemu, kto ma zaujem a budem sa urcite snazit naucit ziskanemu mysleniu aj potomkov. Pridal: igor dňa 06.09.2013 o 13:27

Ahojte. Poradte mi nejku motivacnu pozitivnu knihu, najlepsie na ipad. Niesom velky citatel ale zivot ma nuti sa zamyslat hlbsie tak potrebujem pomocku. Dik Pridal: Matus dňa 03.10.2013 o 23:57

Ahoj Matus,

kedze nepoznam presne tvoju situaciu, mozem ti odporucit prve 2-3 diely bohaty otec, chudobny otec od roba kiyosakiho, ktore ti mozu pomoct v podnikani alebo rovno hardcore tejto doby 4-hodinovy pracovny tyzden (4 hour workweek) od tima ferrisa, ktore ti mozu viac pomoct v zamestnani. Pridal: igor dňa 12.11.2013 o 14:24

Ahojte, ja osobne taktiež súhlasím s Igorom. Ja osobne som precital mozno 20 - 30 knih tohto zanru a velmi zalezi, v akej situacii sa kto nachadza. Prva kniha od Kiosakiho ma naucila inak mysliet - dovtedy len rodicia a vstepovanie tepleho inzinierskeho miestecka. Postupne som si precital rozdielne knihy je pravda ze je toho vela v knihach spolocneho- ale ak je citatel pozorny - cely obraz sa mu spaja a vacsinou kazda kniha ma v sebe nieco nove - co ma donuti k novemu zamysleniu a novym napadom. Osobne kazdy investovany cent v zivote do skolenia, do motivacnej alebo odbornej knihy sa mi vratil 1000 nasobne - nakolko nie vsetci sme geniovia. No vdaka know how v knihach, kurzoch atd- som sa dostal k systemu, ktory si dovolim tvrdit funuguje a predstih pred konkurenciou, ktora sa nevzdelava.
Dovolim si odporucit 2 knihy: Dale Carnaghie: Ako ziskavat priatelov a posobit na ludi a moju asi najoblubenejsiu: Mnich, ktory predal svoje ferrari - i ked je nazov o inom ako je obsah knihy - skutocne kazdemu v dobrom odporucam.
Podla mna teda, ak niekto vie rychlo citat a ma dobry time managment zdravo sa stravuje a tym padom mu staci spat menej by sa mal pravidelne vracat k novej a novej literature aby ho opat nakopla a pripomenula ze sa da dosiahut omnoho viac... byt stastnejsi, efektivnejsi, atd... Pridal: Ondrej dňa 05.05.2014 o 21:55

Tento článok je absolútny brak!Motivačná literatúra nieje o tom či sa niekto stane milionárom alebo nie, ale to zjavne tento človek nepochopil :D Pridal: Maroš dňa 01.06.2014 o 14:04

Dobrý deň pán Filip,
čítali Ste vôbec tú knihu Bohatý otec, chudobný otec alebo Cashflow kvadrant? Lebo ja áno, tie knihy ma naštartovali a od roku 2010 som navýšil počet svojich nehnuteľností z 3 na 45. Nhnuteľností a byty som nakúpil za nízke ceny v čase, keď mi rôzny brokeri núkali zlato a iné komodity, ktoré už boli dosť vysoko . Keďže všetko prenajímame, tak momentálne máme pekne slušný cashflow, presne ako to píše vo svojích knihách. Mimochodom rád čítam knihy od Kiosakiho aj ostatných autorov a už som ich pár ľuďom daroval. Problém je v tom, že ich nepochopili. Môjmu synovi (9rokov)som kúpil hru Cashflow pre deti a teraz chce vlastniť nehnuteľnosti a parkovisko, lebo minule žena musela platiť za parkovanie. Syn investoval peniaze, ktoré dostal za minuloročnú oblievačku v našej firme a už tento mesiac dostane prvé dividendy. Jeho finančná gramotnosť ako aj moja je už teraz v inej rovine a to vďaka motivačnej knihe od pána Kiyosakiho a jeho hre. Ako tu píšu páni Igor a Ondrej, motivačné knihy nie sú o obsahu, ale o tom či po prečítaní sa Váš kontext rozšíri a skúsite niečo s poriadným plánom,trpezlivosťou a ďalším vzdelávaním alebo zostanete zatrpknutý a negatívny, lebo Vám pár projektov nevyšlo. Nechajme ľudí, aby si ich prečítali a urobili si svoj názor.Náhodne som natrafil na Váš článok keď som čítal o striebre od Pána Voštinára, ktorý začínal ako obyčajný brokerik v jednej spoločnosti a teraz je vážený mentor v Pevoni Academy. Čo je dobrý príklad, ako môže človek dosiahnúť úspech, keď ide za svojím cieľom. Pridal: Pavol dňa 01.06.2014 o 19:13

áno, to človek keď prečíta knihu, tak hneď mu padnú z neba nehnuteľnosti...

Keď zarábam 300 EUR mesačne, tak môžem prečítať Kyosakiho aj milion krát a aj tak nebudem mať nikdy velké bohatstvo, pretože 80% slovákov zarobí akurát toľko, koľko majú bežné výdavky.. Pridal: martin dňa 01.06.2014 o 21:09

Ihneď nie. Ale ak sa zvýši finančná inteligencia, tak zistíte, že aj bez svojich peňazí viete nakúpiť a získavať nové aktíva. O tom predsa píše. Ja som na začiatku za tým musel chodiť od rána do večera a špekulovať ako získať investície. Potom, ak už zarábate trochu viac a viete to preukázať banke ako si zvyšujete aktíva a cashflow, tak Vám požičia stále viac peňazí. Musíte ale zmeniť svoj názor a pohľad na veci a diane okolo Vás. Prajem veľa úspechov. Pridal: Pavol dňa 07.06.2014 o 21:44

@ Pavol: zvysit pocet nehnutelnosti z 3 na 45 za 4 roky je vynikajuce. mne sa podarilo zo 4 na 10, takze zrejme robite nieco inak :) rad by som sa s vami stretol a porozpraval, rad sa ucim nove veci. ak mate zaujem, napiste mi na iginko@gmail.com

@ martin: nie je prilis dolezite, kolko mas na zaciatku prostriedkov, da sa zacat aj s minimom. len to dlhsie trva Pridal: igor dňa 07.07.2014 o 15:40

Krásny článok, plne súhlasím. Mám vo svojom okolí niekoľkých naozaj veľmi úspešných ľudí. Sú to milionári a poznám ich osobne niekoľko rokov. A nikto, opakujem nikto z nich nečíta žiadne kraviny typu vyššie uvedeného. Naopak, čudujú sa, že také knižky vôbec sú na trhu ;-) A samozrejme, keď im danú "motivačnú literatúru" ukážem a poviem o čom je, začnú sa smiať :-))) That's it! ;-) Pridal: Janka dňa 18.11.2014 o 08:47

@janka: mozte nam prosim prezradit, co ti vasi velmi uspesni ludia robia inak, ako su dodrziavanie elementarnych zakonov ekonomiky, z ktorych sa smeju? rad by som sa priucil novym metodam.
vdaka Pridal: igor dňa 22.12.2014 o 13:08

Trepeš. Pridal: David dňa 16.01.2016 o 20:11
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:


21 Komentáre

Súvisiace články

Ertrag und Sicherheit - prepracovaná manipulácia a predražené fondy

thursday
17.04.2014
Fondy a ETF | Filip Glasa

Všetci už dnes myslia ako miliónári

thursday
07.02.2013
Podnikanie | Filip Glasa

Najnovšie články

Čína vyvíja vlastné digitálne peniaze

saturday
25.02.2017
Financie a poistenie | Ing. Marek Šimo

Investovanie s najlepšími - SEQUOIA Fund

wednesday
15.02.2017
Investície | Dávid Súkeník

Analýza trhu akciových otvorených podielových fondov v SR za rok 2016

wednesday
08.02.2017
Akcie | Dávid Súkeník

N26 – banka v mobile

saturday
04.02.2017
Financie a poistenie | Ing. Marek Šimo

Podielový fond s garantovným výnosom

saturday
28.01.2017
Fondy a ETF | Juraj Kišák