Miroslav Motejlek, rozhovor o podnikaní v Česku Ako-investovat.sk .


Rozhovor s Miroslavom Motejlkom na investičnej konferencii Klubu investoru v roku 2013. Miroslav Motejlek nám porozprával o začiatkoch projektu Motejlek.com, spoplatnení obsahu a o českých miliardároch.

V rozhovore pred prednáškou o podnikaní v Česku sa Miroslava Motejlka pýtali Filip Glasa a Michal Andera. Na video rozhovor sa môžete pozerať priamo tu v článku:



Skrátený prepis rozhovoru:

Michal Andera: Čo znamená vaša prezývka Kaldor004 na Skype alebo ako vznikla?

Miroslav Motejlek: Vznikla tak, že Nicolas Kaldor bol môj obľúbený ekonóm už od vysokej školy, nejakých 25 rokov. Osobne považujem tohto britského ekonóma za jedného z najväčších ekonomických velikánov v dejinách ekonomického učenia a myslenia. K tomuto menu ma priviedol pán Olšovský, môj profesor z VŠE, podľa mňa veľmi významná osobnosť, ktorá vyučovala dejiny ekonomického myslenia.

Michal: Takže je to taká pocta?

Motejlek: Vnímam to tak. Vnímam to ako poctu a navyše vždy som sa cítil myslením skôr ako keynesiánec.

Filip Glasa: Vy ste ešte v 90. rokoch pracovali ako šéf v strojárske firme.

Motejlek: Robil som finančného riaditeľa v spoločnosti KÖGEL. Bol to výrobca mraziarenských a plachtových návesov. Bol to nástupca spoločnosti Orličan, najväčšieho výrobcu mraziarenských návesov v krajinách RVHP vôbec.

Filip: Ako ste sa z tejto pozície dostali ku kariére ekonomického novinára?

Motejlek: Zistil som, že robiť finančného riaditeľa v spoločnosti, ktorá nemá dlhy a robí v zásade pre majiteľa, ktorý rozpúšťa výrobu do svojej siete, je vcelku nezaujímavé zamestnanie. Robil som si srandu z kamarátov, ktorí pôsobili v médiách, že píšu o biznise (o ekonomike) hlúposti. Raz mi však jeden z nich ponúkol, či by som nechcel nastúpiť do Lidových novín, čo mi prišlo výrazne zaujímavejšie, ako pracovať v strojárskej firme, kde som navyše (predstavte si) v roku '97 musel ako finančný riaditeľ používať pichačky.

Michal: Takže finančná motivácia pre vás nebola primárna, keďže ste z pozície finančného riaditeľa prestúpili na pozíciu novinára.

Motejlek: Ja som si dokázal pre začiatok vytvoriť alebo vyjednať pomerne dobré mzdové podmienky. Boli pochopiteľne horšie ako na pozícii finančného riaditeľa, ale nie nejako extrémne.

Filip: Potom ste urobili ďalší skok, že sa od novinárčiny pustili do vlastného podnikania a založili ste si vlastný server. Nebolo pre vás riziko prísť o celkom dobre platené miesto?

Motejlek: Je pravdou, že som bol jedným z novinárov s najvyšším platom v Česku, ale bol som vyhodený z novín Týden. Vydavateľ nezvládal svoju odvahu a prikročil k tomu, pretože si myslel, že istí biznismeni k nemu budú pristupovať miernejšie. Takže som zrazu zostal na trhu voľný. V zásade všetci o mňa mali záujem, ale postupom času mali obavu "je to problémová osoba", lenže ja som mal v tej dobe obrovskú výhodu, že som mal veľké množstvo čitateľov, ktorí Týden kupovali alebo čítali kvôli mne. Takže tí čitatelia mi ostali.

Zistil som to veľmi krátko po tom, čo som spustil Motejlek.com v pionierskej, naivnej začiatočníckej podobe. Videl som, že čítanosť najskôr bola 42 ľudí za deň, potom bola na Slovensku kauza Lemikon a ja som mal odrazu desiatky tisíc návštevníkov webu. Pomohla mi určite kauza Lemikon, ktorá ten web hodila do úplne inej situácie. Potom to vlastne skončilo tak, že minister Mikloš hovoril o tom, že nejaký Motejlek zachránil Slovensku 60 miliónov eur. Takže myslím si, že to bolo fajn.

Michal: A to bol ten okamih, kedy ste uvideli potenciál vášho pôsobenia na internete?

Motejlek: Osobne som mal obavu to spoplatniť, pretože keď u mňa kupoval podiel Ondřej Tomek, tak hovoril, že nenašiel na svete podobný príklad. Naše prvé rozhovory skončili tak, že podľa neho to nemá ekonomiku, ale ja som musel tú ekonomiku nájsť, takže som to riskol. Pamätám si prvého predplatiteľa Františka Heczka, ktorý patrí medzi najčastejšie diskutujúcich stálych čitateľov na Facebooku (v skupine Motejlek.com).

Filip: Takže ste spoplatnili obsah na webe až neskôr.

Motejlek: Ja som ho spoplatnili zhruba po roku a pol prevádzky. Do tej doby som žil z nejakých rezerv. Priznám sa, nikdy som nepatril medzi novinárov, ktorí žili z výplaty k výplate, čo je väčšina českých novinárov. Navyše manželka mala slušný príjem, takže som nebol pod takým tlakom. Potreboval som vytvoriť nový web a mal som predstavu, koľko peňazí  to bude stáť, pretože človek číta v novinách "webové stránky stoja ministerstvo alebo štátne firmy stovky tisíc, možno miliónov". Mňa to nakoniec stálo 23 000 Kč. Bol som prekvapený. Myslel som, že budem musieť platiť stovky tisíc.

Prvá verzia webu bola vlastne zadarmo, pretože som si zadal do Google „ako si urobiť web“ a cez systém Webnote som si ho vytvoril sám, prakticky zadarmo.

Michal: Mňa by zaujímalo, ako sa tvorí cena u takéhoto typu projektu. Ste prvý na svete a chceli ste to spoplatniť. Ako ste nastavili cenu?

Motejlek: Prvý na svete, to hovoril Ondřej. Ja som to neskúmal, nikdy som nič také neskúmal. Prišlo mi, že 10 000 za rok je rozumná cena, potom som si hovoril, že 12 je lepšia. Niektorí ľudia sa sťažovali, že je to drahé, tak som premýšľal či je to drahé alebo nie a zvýšil som tú jednu registráciu na 14-tisíc. Ak budem mať ďalšie sťažnosti, tak to ešte určite zvýšim. Ide o to, aby ste našli cieľovú skupinu, ktorá je ochotná to zaplatiť a tá cieľová skupina sa zrejme našla. Nie je pochopiteľne taká široká ako v prípade Blesku alebo mainstreamových médií, avšak je solventná a je ochotná a pripravená zaplatiť.

Michal: Páči sa mi to pravidlo "keď sa zákazník sťažuje, tak zdražieť!". Myslíte si, že by to tak mohlo fungovať aj v nejakom inom obore?

Motejlek: Neviem, či v inom, ale my to skúsime znova s projektom MotejlekART - občasník, časopis, ktorý sa nebude príliš venovať biznisu, ale bude skôr o tom "ART", o umení. Rokovali sme už s distribútorom, najskôr sme povedali že cena bude 100 korún. Hovorili mi, že to je strašne drahé. Ja som si však povedal, že dobrá je cena 1-2-3 (jedna-dva-tri), takže 123 korún a teraz zvažujem, že by to mohlo byť 130 korún (smiech). Uvidíme, k čomu nakoniec dospejeme, ale všetci mi tvrdia, že to je cena, ktorú nebude nikto ochotný platiť, no napriek tomu to skúsim a uvidíme. Navyše chceme vytvoriť iný spôsob distribúcie než ten bežný, možno nejakým priamym predajom. To však zabieham do budúcna.

Filip: Kto je cieľovou skupinou na Motejlek.com? Kto sú tí platiaci zákazníci?

Motejlek: Keď to vezmem zjednodušene, vytvoril som nejaký zoznam najbohatších ľudí v Čechách a na Slovensku, ktorí majú cez 750 miliónov majetku netto. Povedzme, že táto skupina predstavuje časť zákazníkov. Sú to v podstate skoro všetky veľké poradenské, audítorské a advokátske kancelárie, najväčšie finančné skupiny, banky, mnoho fyzických osôb.

Filip: Takže tí bohatí ľudia alebo ľudia z vášho rebríčka sa chcú pozrieť na ostatných alebo si prečítať o nich správy?

Motejlek: Určite. Medzi našimi „zatvorenými správami“ existujú mená, ktoré nikde nenájdete. Keď ich zadáte do Googlu, tak k nim nevyjde nič, ale u nás tie mená sú. Jednak sú v rebríčku a jednak sú k nim informácie. Máme informácie, vieme kto, komu, čo... Určite som jediný novinár, ktorý pozná všetky firmy Františka Savova. Tieto informácie my máme a ľudí to zaujíma, pretože to tiež nevedia.

Michal: Ako je možné, že získavate takéto informácie?

Motejlek: V médiách som od roku 1997 a moje zdroje sa postupne vykryštalizovali do podoby, v ktorej sú dnes. Najdôležitejšie však je, že sú tie zdroje presné a pravdivé. Máte typ informácie, ktorú sme napríklad mali, že "najväčšiu ponuku na NET4GAS podal Allianz a Borealis". Reuters na tom pracovali 14 dní a nakoniec to úplne neoverili a vypustili to. Zistili to až 14 dní po nás.

Filip: Keď si dobre pamätám, na Facebooku ste písali o tržbách cca. 5 miliónov korún. Stačíte na to 2 ľudia? Na novinársku prácu aj správu webu?

Motejlek: O správu webu sa nám stará firma z Brna.

Filip: Takže to nie sú nejaké vysoké náklady navyše.

Motejlek: Nie sú to nijako zásadné položky. Uvažujeme však o nejakých zmenách. Skúšali sme anglickú verziu, ale nenašli sme pre to zatiaľ ekonomiku, čo ma mrzí, pretože máme predplatiteľov na Kajmanských ostrovoch, v Londýne, vo Washingtone, v Berlíne...

Filip: Oni to čítajú v češtine?

Motejlek: Čítajú to v češtine alebo si možno prekladajú. Mali sme fond spadajúci pod Cargill, ktorý mal veľký balík dlhopisov Sazky. Oni nejakým spôsobom zistili, že tie informácie, ktoré máme, sú pre nich relevantné a zjednali si predplatné, takže si to zrejme prekladajú.

Michal: Koľko času venujete tomu projektu? Ja si predstavujem, že to musí byť veľmi časovo náročné.

Motejlek: Nepretržite. Najviac práce však urobím, keď idem na dovolenku, takže často dovolenkujem. Nemám tam žiadne schôdzky, mám pokoj na prácu.

Michal: Čo myslíte, ktorá vaša vlastnosť je pre úspech takéhoto projektu najdôležitejšia? Pýtam sa preto, lebo mám pocit, že to stojí na vašej osobe.

Motejlek: Asi máte pravdu, ale určite to nebol žiadny výpočet toho, čo, kde, alebo ako bude. Jednoducho ideme vlastnou cestou a nepozeráme sa na zabehnuté poriadky alebo zvyky. Jednoducho musíte ísť, písať, byť najrýchlejší, mať presné a pravdivé informácie.

Michal: Postupne sa rozširujete, plánujete aj nejakú tlačenú verziu. Máte nejakú víziu, ako veľmi chcete narásť? Chcete budovať mediálny dom?

Motejlek: Mám vo firme spoločníka - Ondřeja Tomeka, ktorý kúpil 34 % podiel v dvoch tranžiach. Pochopiteľne s ním už máme pomerne významnú silu a v zásade môžeme kúpiť na trhu skoro všetko. Uvidíme, čo sa vyskytne, ale predpokladám, že v priebehu 5 - 7 rokov prídu dve vlny, ktoré plne zmetú niektoré médiá. Ich vlastníci ešte stále vidia tú cenu v ružových okuliaroch. Ale myslím si, že v prípadoch niektorých známych mediálnych domov je nulová.

Filip: Keď ste hovorili, že pôjdete do papierových novín, myslíte si, že papierové noviny majú budúcnosť?

Motejlek: Ja osobne si myslím, že nie. Jedine v prípade nejakých nabitých, trebárs 4-stranových novín.

Filip: A tie by sa predávali za 14-tisíc korún ročne?

Motejlek: No to predplatné určite, možno aj za viac. Bola by tam 1 stránka inzercie a tá by bola extrémne drahá. Takže myslím si, že tadiaľto by tá cesta mohla viesť.

Tlačené noviny nebudeme robiť o biznise. Ja mám pochopiteľne veľa ponúk písať o najbohatších Čechoch a Slovákoch, ale ja nechcem, aby tie informácie boli úplne verejné. Verím, že moji predplatitelia sú ľudia poučení a vedia s touto informáciou naložiť správne. Nechcem spôsobovať bohatým nijaké problémy.

Filip: Takže preto je tam tá vysoká cena? Je to bariéra vstupu?

Motejlek: Áno do istej miery to je bariéra vstupu, ale nebol to kalkul pri stanovení ceny.

Filip: A dnes to dobre funguje. Zrejme sa informácie z motejlek.com len tak nerozširujú.

Motejlek: Myslím si, že nie. Ja som odmietol poskytnúť predplatné Ringier, Forbesu, veľkým PR agentúram a iným mediálnym domom z dôvodu, aby na tom nejakým spôsobom neparazitovali a neškandalizovali tie informácie, pretože niektoré z nich to predávajú v rámci svojho servisu, čo mi príde ako nehanebnosť.

Michal: V nejakom rozhovore som čítal, že ste odmietol predať členstvo. Mňa by zaujímalo, že keď si od vás kúpi nejaká fyzická osoba alebo niekto fiktívny informácie a začne ich používať, dá sa proti tomu nejako brániť?

Motejlek: Myslím si, že keď to zistím, tak ho môžem okamžite odpojiť. Fiktívne osoby nemáme, ale máme osoby, ktoré to kupujú pre iné osoby. Ja na to väčšinou prídem alebo mi to dokonca pri nejakom stretnutí sami povedia.

Michal: Dokážete si do budúcnosti predstaviť, že by ste Motejlek.com opustili? Robil by niekto iný a vy by ste dohliadali napríklad na stratégiu.

Motejlek: To dúfam, že sa stane. S tím určite počítam a dúfam, že sa budem môcť venovať dcére a zdržiavať sa napríklad v Portugalsku, ktoré som si obľúbil zo všetkých krajín asi najviac.

Filip: Ale motejlek.com je zatiaľ veľmi naviazaný na vašu osobu, takže neviem, či je reálne, že by ste odišli.

Motejlek: Nie je to tak, že by som odišiel, pretože vždy budem písať, vždy budem hovoriť s ľuďmi, vždy budem mať informácie, ale časom sa tomu nebudem tak intenzívne sa venovať.

Michal: Keby teda mal byť niekto váš nasledovník, bude to vyzerať tak, že mu odovzdáte zoznam kontaktov? Na mňa to pôsobí tak, že je to najmä o tých osobných kontaktoch. 

Motejlek: Pracujem s Petrom Skočdopolem, ten si buduje sieť kontaktov veľmi rýchlo a jeho schopnosti sú na trhu pomerne unikátne. V dobe, keď končil ako šéfredaktor v časopise Instinkt, na trhu bola vlažná reakcia na to, či ho zamestnať alebo nie. Zamestnal som ho. Inak je to môj kamarát, čo niekedy býva riziko, ale viem, že je to dospelý človek a že to bude fungovať a myslím si, že je to určite jeden z najžiadanejších novinárov. Takže dnes by ho každý rád kúpil a zaplatil mu pomerne veľké peniaze.

Filip: Dnešná prednáška v Klube investorov bude o podnikaní v Čechách, čo o tom môžete povedať?

Motejlek: Stále vidím veľa problémov, napríklad nerovné postavenie na trhu. Existuje veľké množstvo firiem, ktoré sa ako pijavice prisali na verejné zdroje a vysávajú ich. Ak niekto chce podnikať slušne a podniká v sektoroch, ktoré sú nejakým spôsobom spojené so štátom, tak je v obrovskej nevýhode, pretože aj v tendroch súkromných firiem dáva štandardnú cenu, aby mal primeraný zisk. Ale firma prisatá na štát môže ponúknuť dumpingovú cenu a to je obrovský problém.

Nedodržujú sa dohody. Dvaja si podajú ruku a jeden druhého jednoducho okradne. To sa podľa mňa deje oveľa častejšie. Je to problematická vec - adorácie médií niektorých ľudí, ktorí sú zreteľnými darebákmi alebo zlodejmi. Ich úvery sú vo workoute, majú obrovské dlhy, a napriek tomu sú braní ako vzorové príklady. Ďalšia vec, čo ma desí, je, že Miloš Zeman bude so sebou voziť na zahraničné cesty pupkatých továrnikov, ktorí keď majú zákazku v Turecku, tak ju nedodržia a Turci ich penalizujú. Keď majú domovskú zákazku od ČEZu, nie sú schopní dodať kotly, tak ČEZ neurobí nič. Proste to je príšernosť. Ekonomika je nemoderná.

Prezident hovorí, že bude voziť továrnikov. Prečo nevozí ľudí, ktorí podnikajú vlastnou hlavou, ktorí podnikajú v IT? Môžu predávať svoje produkty globálne.

Politici sú úplne mimo realitu, nikdy nepodnikali. Predstavte si Miloša Zemana, ten si vôbec za seba neplatí účty. To za neho spraví niekto iný. To isté Václav Klaus. Tí ľudia žijú v komunizme, sú úplne mimo. A sú to vlastne naši dvaja prezidenti, ktorí budú v tomto udávať tón. Je to jednoducho príšerné.

Michal: Možno je škoda, že ste nekandidovali.

Motejlek: Tak ja nemám politické ambície. Ja chcem robiť to, čo robím, pretože ma to baví. Parlament je o tom, aby sa niekto dohadoval, vyjednával, robil ústupky, a to ja robiť nechcem. V žiadnom prípade nechcem ustupovať, nechcem sa dohadovať, ak nie som o veci presvedčený. To môže robiť len politik alebo človek, ktorý chce robiť politiku. Musí pristúpiť, musí vedieť, že bude robiť kompromisy, a ja ich robiť nechcem.

Michal: Čo by sa muselo stať, aby vám podobní alebo schopní ľudia chceli do tej politiky ísť? Mne sa to zdá, že niekto, kto je schopný živiť sa podnikaním, do politiky nechce.

Motejlek: Neviem, čo by som povedal na takú prvú ranu. Musí sa však zmeniť strašne veľa vecí. Povedal by som, že sa tu musí zaviesť škandinávsky systém. Už to úradníctvo. Keď jazdíme na sever, keď idete na úrad, tak všetko funguje úplne bezchybne. Oni si uvedomujú, že majú zamestnanie, majú penziu a majú sociálny systém vďaka tomu, že vy podnikáte, že odvádzate dane, že ich platíte. Dane sú vysoké, ale máte perfektný servis, a to u nás absolútne neexistuje.

Veľké európske médiá adorujú ministra financií Kalouska, ktorý až skončí na ministerstve financií, tak za dobu jeho ministrovania bude kumulovaný schodok štátneho rozpočtu skoro bilión korún. "Musíme šetriť." Šetrí sa na úplných hlúpostiach. Musíme niečo robiť s mandatórnymi výdavkami. To je ten základ. Tam musíme niečo ušetriť. Ak neurobíme nič tam, tak sa nikam nepohneme.

Bohužiaľ existuje politický cyklus, je 4-ročný, a nikto s tým nič robiť nebude. Máme neskutočne slabú vládu. Predseda vlády je do niečoho úplne vtiahnutý, ide to však mimo neho. Rozpadá sa mu rodina, rozpadá sa mu strana, rozpadá sa vláda, rozpadá sa úplne všetko.

Filip: Myslíte si, že sa podnikateľské prostredie od 90. rokov zmenilo?

Motejlek: Stali sa veci, ktoré sú strašne dôležité. Napríklad prvá firma, ktorá vzišla z Česka - AVG, vstúpila na burzu. Stalo sa to, že české firmy alebo skupiny ako Agrofert, EPH alebo Penta kupujú firmy v Nemecku, expandujú na západ, tam kupujú spoločnosti. Je strašne dôležité, že sa neorientujú len na východné trhy alebo na ázijské trhy. Takže sú tu určití, nazvem to vynikajúci jedinci alebo skupiny, ktoré majú ťah.

Všeobecne, keď sa detailne pozriete na menšie firmy, zdá sa, že fungujú dobre. Často ale zistíte, že fungujú dobre, pretože sú napojené na verejné zdroje. A takých je veľmi veľa. Ja vyhľadávam bohatých ľudí do nášho zoznamu. A často pritom na niečo narazím, pozerám sa, a poviem "to sú zaujímavé zisky, možno by stálo za úvahu poriadne prepočítať, odkiaľ tie peniaze sú". A potom zistím, že všetko sú to verejné zákazky. Verejné obstarávanie musí byť, ale je otázkou, či tam neunikajú stovky miliárd korún.

Filip: Použili ste slová alebo označenie slušní a darebáci. Z vášho zoznamu najbohatších ľudí v Českej republike a na Slovensku koľko z nich môžu byť tí slušní a koľko je darebákov. Môže to byť pol na pol?

Motejlek: Nie. To nedokážem povedať presne, ale poviem to takto. Myslím si, že z 20 najbohatších môžem povedať u piatich, že sú naozaj slušní a svoj majetok nadobudli poctivou a slušnou cestou.

Filip: Ale tí ostatní sa možno trošku zlepšili za tých 20 rokov.

Motejlek: Niektorí sa zlepšili, ale rovnako zostala jedna vec. Sú trošku asociálni až psychopatickí. Keď jednoducho pozorujete ich výstupy, tak nie sú úplne v pohode.

Michal: Tak budeme dúfať, že tých slušných pribudne viac.

Motejlek: Tak to dúfam.


Dobry clanok ako vzdy! Zaujimavy biznis s informaciami.

Nejake preklepy:
Prezident hovorí, že bude voziť továrnik. Prečo nevozte ľudí, ktorí podnikajú vlastnou hlavou, ktorí podnikajú v IT? Môžu predávať svoje produkty globálne. Pridal: John dňa 22.03.2013 o 09:54

Diky za preklepy, ešte to ideme opraviť. Pridal: filip glasa dňa 22.03.2013 o 11:54
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:


2 Komentáre

Súvisiace články

Michael Sonenshine zo Symfonie Capital

thursday
25.04.2013
Dlhopisy | Marián H. | VIDEO

Andrej Babiš a Miroslav Motejlek - prednáška o podnikaní

tuesday
09.04.2013
Podnikanie | Silvester Dulák | VIDEO

Libor Winkler z RSJ - tri krát sme prešli úzkym hrdlom

friday
29.03.2013
Hedge fondy | Silvester Dulák | VIDEO

Kateřina Zychová z hedge fondu Verdi Capital

wednesday
27.03.2013
Hedge fondy | Filip Glasa | VIDEO

Investičná konferencia Klubu investorov

friday
15.03.2013
Vzdelanie | Filip Glasa

Najnovšie články

Ako zdaňuje obchodovanie na burze fyzická osoba a firma?

thursday
09.11.2017
Trading a brokeri | Redakčný článok

Fin.TechSummit s účasťou odborníkov i investorov

Bezplatná prax

monday
06.11.2017
Vzdelanie | Ing. Silvia Dutková

Japonské akcie stúpli na 20 ročné maximum

monday
30.10.2017
Akcie | Juraj Kišák

Bitcoin na historických maximách

monday
16.10.2017
Investície | Ing. Marek Šimo




Prihláste sa na odber
noviniek od ako-investovat.sk

E-mail:

Nájdi si finančného poradcu

Chcem investovať
Chcem sa poistiť
Katalóg poradcov a finančníkov


Ďalšie články tejto kategórie

Finančná kalkulačka

Vklad: €/mes.
Úrok: % p.a./rok
Obdobie: rok(ov)