Martinus vs. Gorila - kto robí marketing lepšie? Ako-investovat.sk .


Dnes som čítal rozhovor s Jánom Lašom o internetovom kníhkupectve Gorila.sk v ktorom okrem iného porovnával marketing Gorily a Martinusu. Vysvetľuje že branding, ktorý neprináša výsledky v predaji, nedáva zmysel:

 

"Čo prinesie konkurencii hladkanie ovečiek, knihomolovia, knižky, ktoré cestujú po svete? Je to čisto imidž, to nie je sales."

 

Gorila sa snaží za málo peňazí vyrobiť veľa marketingovej muziky. Martinus skôr rozhadzuje, teda robí branding. Podľa môjho názoru nemusí ísť vyslovene o to, že by to Martinus robí marketing a PR strašne zle a Gorila naopak strašne efektívne. Myslím si, že Gorila si jednoducho nákladnú kampaň a branding nemôže dovoliť. Finančne na tom nie je tak komfortne ako Martinus a preto musí obracať každé euro pred tým, než ho investuje do PR a reklamy. Marketingová efektivita Gorily je tak trochu z núdze cnosť.

 

Martinus má tržby  6,5 milióna eur a zisk 276 tis. eur napriek tomu, že investuje veľa peňazí do brandingu a otvárania kamenných predajní. Vytvára dosť veľký cash flow na to, aby si udržovala postavenie jednotky na trhu brandingom a zároveň je v zisku. Má tiež nižšie zadlženie ako Gorila (pri knihách ide hlavne o záväzky z obchodného styku).

 

Tržby Martinusu:

Zisky Martinusu:

 

Naproti Beyond Media, ktorá prevádzkuje Gorilu, mala v roku 2011 stratu a to napriek tomu, že na marketing dáva oveľa menej peňazí ako Martinus. A to pri nižších tržbách, ktoré boli v roku 2011 4,3 milióna eur. Zároveň má Gorila vyššiu zadlženosť (hlavne záväzky z obchodného styku). Nie je teda v tak pohodlnej finančnej situácii ako Martinus a preto jednoducho nemôže "rozhadzovať" a rozmaznávať zákazníkov.

 

Tržby Beyond Media (Gorila):

Zisky Beyond Media (Gorila):

 

V tejto žltej tabuľke si môžete pozrieť základné čísla oboch firiem spolu.

 

Porovnanie základných finančných údajov za rok 2011 z FinStatu:

 

Zaujímavé je aj to, že ziskový Martinus zamestnáva 80 ľudí a v roku 2011 stratová Gorila (Beyond Media) zamestnáva podľa rozhovoru 16 ľudí. Oveľa nižší počet ľudí je myslím si v rozpore s tým, že by mala Gorila poskytovať lepší servis pre zákazníka. Do komentárov môžete napísať ako vnímate Gorilu a Martinus ako zákazníci, ak zvyknete nakupovať u obidvoch.

 

Osobne si myslím, že Martinus si bez problému dokáže udržovať veľký náskok pred konkurenciou aj vďaka tomu, že robí na prvý pohľad nelogické investície do PR a reklamy. Ak je pri tom stále ziskový, tak nie je Michalovi Meškovi čo vyčítať.

 

Keď už sme pri internetových kníhkupectvách, tak pomerne zaujímavý je z môjho pohľadu Abcknihy.sk, ktoré má naozaj vysoké zľavy na knihy, ale napriek tomu má rozumný zisk. Tržbami sa s Martinusom a Gorilou nemôže porovnávať, ale aj pri vysokých zľavách dokáže Abcknihy pracovať so slušnou ziskovou maržou. Pritom zákaznícky servis majú pomerne dobrý.


Osobne mi Martinus už lezie hore krkom, mám pocit že ich marketing je tak trocha prehypovaný a samochváliaci sa, na druhú stranu je to možno tým, že sa tak trocha pohybujem v marketingu, takže s ich vecami častejšie prichádzam do styku. Ale zasa toto je iba môj názor a objektívne je Martinus úplne ukážkovým príkladom úspešného Brandingu. Gorila, akokoľvek mi je sympatická, tak ich skôr iba doháňa. Na druhú stranu, ich strata je predpokladám spôsobená hlavne tým, že v posledných dvoch rokoch veľa ivestovali. Abcknihy majú fakt úžasné ceny, ale myslím, že pokial sa neodvážia spraviť dáky krok v pred tak zostanú trocha v zabudnutí. Pridal: miso dňa 31.12.2013 o 16:00

Vďaka za komentár. Hej Gorila veľa investovala. Ale aj Martinus - každý rok urobili niečo nákladné. Redizajn, kamennú predajňu, ďalšiu kamennú predajňu a tak ďalej.
ABC knihy - nikdy ich nedobehnú a nie je ani treba. Lebo potom by už nemohli byť lacní, ak by sa stali klasickým kníhkupectvom. Predávajú len to, kde majú výhodu v logistike a v cene. Preto sú lacní. Ale zisky majú slušné, takže nie je sa kam hnať za trhovým podielom (na úkor ziskov). Pridal: filip glasa dňa 31.12.2013 o 16:26
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



2 Komentáre Galéria (1)

Súvisiace články

Martinus zdvihol tržby o 27 %, jeho konkurent Gorila zvýšil zisk

saturday
03.05.2014
Podnikanie | Filip Glasa

Azet, Profesia, Martinus - vedia ako na internete zarobiť milióny EUR

friday
21.02.2014
Podnikanie | Martin Gulka

Neotvárajte si reštauráciu, radšej vytvorte web alebo appku

thursday
22.08.2013
Podnikanie | Filip Glasa

Zisky slovenských internetových firiem

monday
19.08.2013
Podnikanie | Filip Glasa

Najnovšie články

Bitcoin na historických maximách

monday
16.10.2017
Investície | Ing. Marek Šimo

Lítiové ETF stále na vzostupe

sunday
08.10.2017
Hedge fondy | Juraj Kišák

Prichádza najúspešnejší štvrťrok v roku

tuesday
03.10.2017
Akcie | Ing. Marek Šimo

Je Nordstrom ďalším predmetom záujmu Amazonu a Wal-Martu?

monday
25.09.2017
Akcie | Juraj Kišák

Máte zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce? Zbystrite pozornosť – práve prebieha ďalšia akcia ŠKRTIČ.

tuesday
19.09.2017
Vzdelanie | Ing. Silvia Dutková




Prihláste sa na odber
noviniek od ako-investovat.sk

E-mail:

Nájdi si finančného poradcu

Chcem investovať
Chcem sa poistiť
Katalóg poradcov a finančníkov


Ďalšie články tejto kategórie

Finančná kalkulačka

Vklad: €/mes.
Úrok: % p.a./rok
Obdobie: rok(ov)