Kde sa oplatí podnikať? Najziskovejšie sú financie, IT, výskum a reklama Ako-investovat.sk .


Ktoré odvetvia podnikania sú najziskovejšie  a kde sú naopak najvyššie straty? V staršom článku o výbere oblasti podnikania som písal o tom, že je dobré pred začiatkom podnikania sa pozrieť, ako je na tom sektor z hľadiska trendu tržieb. Či idete do rastového odvetvia alebo do odvetvia, ktoré stagnuje alebo klesá. 

 

Na sektory podnikania sa dá pozrieť nielen z hľadiska rastu (poklesu) tržieb, ale aj z hľadiska ziskovosti. Pri ziskovosti však pracujeme s oveľa menšou vzorkou firiem, keďže získať potrebné údaje (výšku tržieb a ziskov) pre jednotlivé firmy alebo sektory je ťažšie. Z FinStatu sme si vyexportovali údaje viac ako 5000 spoločností, u ktorých sme poznali výšku tržieb aj zisku. Následne sme firmy zaradili do odvetví a spočítali výšku ziskovej marže v niektorých odvetviach.

 

Zisková marža ukazuje pomer v percentách, koľko firme zostáva čistého zisku z jej tržieb a výnosov po odrátaní všetkých nákladov. Pre malých podnikateľov je zisková marža podstatným údajom pri rozhodovaní o oblasti, do ktorej chcú ísť podnikať. Pre väčšie firmy a private equity skupiny, ktorí chcú financovať investíciu úverom, môže byť zase rozhodujúca EBITDA marža. Pre jednoduchosť získania dát sme však pracovali len so ziskovou maržou.

 

Zo spracovaných odvetví vyšli ako najziskovejšie Financie, Informačné technológie, Testovanie a výskum, Reklama a Telekomunikácie, v ktorých sú priemerné ziskové marže od 6 - 8 %. Naopak najhoršie odvetvia sú Stavebníctvo, Cestovný ruch a gastro, Poľnohospodárstvo a Výroba textilu a odevov.

 

Ziskové marže podľa odvetví:

 

Spracovávaná vzorka firiem bola prevažne z väčších auditovaných spoločností, ktoré sú aktívne a nie sú v likvidácii. Pri veľkých firmách je menšia pravdepodobnosť, že by neúčtovali všetky príjmy, ako by sme si mohli pri Stavebníctve a Cestovnom ruchu predpokladať u malých firiem.

 

Zaujímavé je pozrieť sa aj na to, koľko firiem je v jednotlivých odvetviach ziskových a koľko stratových.  V grafe nižšie sú firmy zobrazené podľa pomeru stratových a ziskových firiem. Z tohto porovnania je vidieť, že niektoré odvetvia sú síce menej ziskové, ale relatívne stabilné (málo stratových firiem ako v lesníctve). Ale iné odvetvie môže byť naopak slušne ziskové, ale pri vyššom riziku vo forme väčšieho počtu stratových spoločností (ako napríklad Financie).

 

Pomer stratových a ziskových firiem podľa odvetví:

 

Ako som spomínal už viackrát, určite neurobíte zle, ak začnete podnikať v Informačných technológiách. Vysoké ziskové marže, nízky počet stratových firiem, rastúci sektor. To všetko sú výhody podnikania v oblasti technológií. Všimnite si napríklad aj Výskum a testovanie, ktoré vôbec nevyzerá zle. Sú v ňom však hlavne bývalé štátne výskumáky a skúšobne a zrejme nebude veľa ciest, ako by sa to dalo robiť v malom. Ale napríklad v mozgohouse sú ľudia, ktorí podnikajú vo vývoji a výskume s relatívne malými peniazmi, takže aj to sa dá.

 

Naopak, vyhnúť by ste sa mali Stavebníctvu, Cestovnému ruchu a gastro podnikaniu. Zdravotníctvo, Energetiku, Financie a Výrobu nemusíme až tak komentovať, pretože sú pre malých podnikateľov horšie dostupné z dôvodu regulácie a vysokých vstupných investícií. Ďalší dôvod, prečo ísť do technológií a internetu :-)


pochvala... Pridal: mimo dňa 05.12.2013 o 07:57

Zdarvím
chcem v prvom rade pochváliť blog aopýtať sa,či do sektoru REKLAMA patrí aj printová inzercia/reklama alebo kde sa dajú takého informacie zistiť.
Ďakujem Pridal: ivo dňa 04.08.2014 o 22:29

Ano, patri tam aj printova reklama/inzercia. Ale na druhu stranu trzby aj marze v printe skor klesaju.
Pre lepsiu orientaciu je dobre pozriet si podobne firmy na www.finstat.sk a urobit si prehlad ako sa dari najlepsim, priemernym a tym horsim v ramci tohoto segmentu. Pridal: filip glasa dňa 05.08.2014 o 21:49
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



3 Komentáre Galéria (2)

Súvisiace články

Piano Media zvýšila tržby takmer trojnásobne na 1,14 milióna eur

thursday
11.06.2015
Podnikanie | Filip Glasa

Koľko zarábajú slovenské lekárne? Profitabilita a marže lekární

saturday
11.10.2014
Podnikanie | Martin Gulka

Najziskovejšie firmy zarobili na technológiách, pôžičkách a hazarde

thursday
03.04.2014
Podnikanie | Filip Glasa

Azet, Profesia, Martinus - vedia ako na internete zarobiť milióny EUR

friday
21.02.2014
Podnikanie | Martin Gulka

Ako sa darilo FinStatu v roku 2013

monday
06.01.2014
Podnikanie | Filip Glasa

Najnovšie články

Máte zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce? Zbystrite pozornosť – práve prebieha ďalšia akcia ŠKRTIČ.

tuesday
19.09.2017
Vzdelanie | Ing. Silvia Dutková

Je Nordstrom ďalším predmetom záujmu Amazonu a Wal-Martu?

saturday
09.09.2017
Akcie | Juraj Kišák

Čo si na nás pripravili centrálne banky do konca roka

thursday
07.09.2017
Trhy a makro | Ing. Marek Šimo

Shortovanie trhu pomocou ETF

wednesday
06.09.2017
Fondy a ETF | Juraj Kišák

Ako generovať investičné nápady?

monday
04.09.2017
Investície | Dávid Súkeník




Prihláste sa na odber
noviniek od ako-investovat.sk

E-mail:

Nájdi si finančného poradcu

Chcem investovať
Chcem sa poistiť
Katalóg poradcov a finančníkov


Ďalšie články tejto kategórie

Finančná kalkulačka

Vklad: €/mes.
Úrok: % p.a./rok
Obdobie: rok(ov)