![]() |
tuesday 11.11.2014 |
Podnikanie | Miroslav Kočibál | ![]() ![]() ![]() |
Komentáre: | 4 |
Vstup do burzového prostredia a s tým spojená emitácia akcií je bezpochyby významnou udalosťou pre každú spoločnosť. Dovolím si však tvrdiť, že máloktorá až žiadna nevyvolala taký záujem a senzáciu spojenú so svojím vstupom na burzu ako čínska skupina Alibaba Group.
Alibaba Group je spoločnosť zaoberajúca sa internetovým predajom, ktorej história sa datuje od roku 1998, kedy sa pomerne veľká skupina ľudí (18 zakladateľov) pod vedením vtedy učiteľa angličtiny Jacka Maa rozhodla založiť sieť, ktorá by pomáhala malým a stredným podnikateľom pri navyšovaní ich predajov. Zakladatelia už od začiatku zdieľali presvedčenie, že internet má byť pre začínajúcich a už existujúcich malých podnikateľov a výrobcov možnosťou, ako posunúť svoje pôsobenie na vyššiu úroveň. Mal byť vytvorený nástroj, prostredníctvom ktorého by sa zvýšila ich konkurencieschopnosť nielen doma, ale i vo svete.
Výsledkom úžasnej vízie bolo založenie domény Alibaba.com v anglickom jazyku, čo mal byť prvý krok k vytvoreniu globálneho veľkoobchodného trhu založeného na internetovej platforme, ako aj založenie trhu na národnej úrovni fungujúceho na doméne 1688.com
K prvotným krokom nepatrilo len založenie domén a získavanie kapitálu, ale aj organizovanie rôznych konferencií, ktorých cieľom bolo internetový obchod priblížiť tak odbornej ako aj neodbornej verejnosti. Pretože práve verejnosť a jej dostatočná informovanosť bola predpokladom pre správne fungovanie internetového trhu či už na národnej alebo nadnárodnej úrovni.
Prvý úspech spoločnosti sa dostavil v pomerne krátkom čase, keď na konci roku 2001 presiahla spoločnosť na svojich doménach 1 milión registrovaných užívateľov, pričom pri záverečnej bilancii roku 2002 spoločnosť prvýkrát konštatovala pozitívny hospodársky výsledok.
História spoločností však v drvivej väčšine prípadov nebýva len o rozvoji, raste a o zvyšovaní zisku ale častokrát dochádza k nepríjemným, v krajných prípadoch až k existenčným problémom. Výnimkou nie je ani Alibaba Group. Prvé problémy sú spojené najmä s geografickým umiestnením spoločnosti a s tým spojenými epidémiami, ktoré zabraňovali zamestnancom vykonávať svoju prácu, čím dochádzalo k zastavovaniu rozvoja a obchodovania. Ani to ale nezabránilo zakladateľom ďalej pracovať na svojej veľkolepej myšlienke a práve v tomto období prichádzajú s ďalšou.
V máji 2003 je vytvorená platforma – Taobao Market Place ako nástroj pre online nakupovanie, s čím sú následne spojené ďalšie formy rozširujúce a zdokonaľujúce tieto nápady . Patria k nim najmä nástroje slúžiace na zjednodušenie komunikácie medzi predajcami a spotrebiteľmi, prípadne platobné aplikácie uľahčujúce finančné transakcie pri nakupovaní.
V roku 2005 Alibaba konečne nachádza pevné miesto na trhu a získava svetové postavenie aj vďaka uzatvoreniu partnerstva s takým významným svetovým hráčom ako je Yahoo! a preberá oblasť jeho pôsobenia v Číne.
Postupom času sú vyvíjané ďalšie projekty súvisiace s tými primárnymi ako napríklad Alimama, Taobao University Program poskytujúci kurzy pre internetových obchodníkov prípadne Taobao Mall (známy ako T-Mall).
Významné miesto v histórii Alibaba Group má však založenie spoločnosti AliExpress, ktorá má poskytnúť rozšírenie myšlienky obchodovania a vytvoriť svetové spojenie medzi predajcami a ich odberateľmi, prostredníctvom doručovacej služby.
V roku 2010 zakladatelia podniknú ďalší krok k naplneniu ich svetovej vízie v zmysle spojenia so spoločnosťami Auctiva a Vendio - poskytovateľmi obdobných služieb pre malých podnikateľov na americkom kontinente.
Veľkým problémom mnohých spoločností sa stáva neschopnosť pružne reagovať na trhové zmeny a na vývoj požiadaviek kladených od zákazníkov práve smerom k spoločnostiam. Alibaba Group preto v roku 2011 zahájila modernizáciu poskytovaných služieb predovšetkým ako odpoveď na rozvíjajúci sa trh mobilných technológií a to v zmysle vytvorenia mobilných aplikácií pre jednotlivé produkty a priradenie nezávislosti pre nosné projekty ako T-Mall, ktorý bol oddelený od Taobao Marketu.
Prehľad jednotlivých spoločností tvoriacich Alibaba Group :
Zdroj : examinechina.com
V roku 2013 Alibaba Group rozšírila svoje portfólio smerom ku komunikácii medzi ľuďmi a vytvorila aplikáciu Laiwang ako nástroj pre sociálnu interakciu.
Ako už bolo v úvode spomenuté, v tom tomto roku dosiahla skupina Alibaba úspech svetového rozmeru po svojom vstupe na newyorskú burzu, kde sa prudkým rastom kurzu svojich akcií zaradila medzi tri najväčšie primárne ponuky akcií (IPO) v histórii. Prvýkrát zámer vstupu na burzu pritom avizovala ako štvrtinový vlastník Alibaba Group americká spoločnosť Yahoo !
Rekordný vzostup kurzu a rast ceny akcií posunul spoločnosť aj pred gigantov ako je Amazon a Facebook. Ako uviedol Jack Ma, spoločnosť chce tento úspech využiť na ďalšiu expanziu v Amerike a v Európe, pričom uviedol aj, že cieľom spoločnosti je zaradiť sa medzi popredné svetové firmy a tak formovať a meniť svet.
Porovnanie hrubého objemu tovaru predaného jednotlivými platformami
Zdroj : seekingalpha.com
Spoločnosť Alibaba a jej úspechy vo svete sú dôkazom, že aj spoločnosť s pomerne krátkou históriou môže zaznamenať svetový úspech. Alibaba iba potvrdzuje fakt, aký dôležitý je prvotný nápad a chuť ho realizovať. Dôležité však je, že spoločnosť nevykonáva svoje aktivity iba na pôde obchodného trhu, ale rozvíja svoju činnosť aj prostredníctvom fondov zameraných na rozvoj a ochranu životného prostredia ako aj fondov určených pre sociálne slabé skupiny obyvateľstva. Nejde však len o zvyšovanie imidžu spoločnosti ale o reálnu pomoc v oblastiach, kde to je nutné a práve to je podstatou firiem formujúcich a meniacich svet.
Tweet |
|
4 | Komentáre | ||
saturday 11.04.2015 |
![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | Filip Glasa |
wednesday 18.09.2013 |
![]() ![]() ![]() |
3 | |
Podnikanie | Filip Glasa |
wednesday 09.07.2014 |
![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | Tlačová správa |
thursday 14.08.2014 |
![]() ![]() ![]() |
2 | |
Podnikanie | Patrik Šulgan |
tuesday 25.08.2015 |
![]() ![]() |
2 | |
Podnikanie | Filip Glasa |
sunday 29.03.2015 |
![]() ![]() ![]() |
1 | |
Podnikanie | Filip Glasa |
wednesday 08.07.2015 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | Jakub Straka |
tuesday 16.12.2014 |
![]() ![]() |
2 | |
Podnikanie | Martin Gulka |