NAGOYA, Japonsko - Spoločnosť Toyota Motor chce už v roku 2027 uviesť na trh elektromobil poháňaný batériou v pevnom skupenstve, ako sa dozvedel Nikkei, pričom táto technológia by mala viac ako zdvojnásobiť dojazd vozidla na jedno nabitie.
Japonská automobilka odhalila tieto plány na nedávnom brífingu na výskumnej základni v prefektúre Šizuoka. Očakáva sa, že technológia bude komerčne dostupná v roku 2027 alebo 2028.
Predĺženie životnosti solid -state batérií bolo problémom, ktorý bránil tejto technológii dosiahnuť komerčnú životaschopnosť, ale Toyota tvrdí, že tento problém prekonala. Odstránenie ďalšej prekážky, ktorou je vývoj kapacít na masovú výrobu, má potenciál zmeniť situáciu v oblasti elektrických vozidiel.
"Našli sme kvalitný materiál," povedal technologický riaditeľ Hiroki Nakajima. "Budeme držať krok so zvyškom sveta a určite ho využijeme v praxi."
Solid-state batérie pre elektromobily sa dajú nabiť za menej ako 10 minút a poháňajú vozidlo na vzdialenosť 1 200 kilometrov - 2,4-krát viac ako bežné lítium-iónové batérie.
Je však známe, že elektródy takých batérií sa počas nabíjacích cyklov opakovane rozťahujú a zmršťujú. To spôsobuje, že elektródy sa nakoniec oddeľujú od materiálu s pevným elektrolytom, čo ohrozuje batériu.
Existujúce solid-state batérie sa dajú v najlepšom prípade nabiť len v stovkách nabití - čo je oveľa menej ako tisíce nabití potrebných pre batériu pripravenú na trh.
Toyota je lídrom v oblasti solid-state batérií a vlastní viac ako 1 000 patentov. V roku 2020 Toyota testovala prototyp elektromobilu s takou batériou. Automobilka sa usiluje inštalovať tieto batérie do hybridných vozidiel do polovice tohto desaťročia.
Plány počítajú s tým, že nakoniec sa vyvinie solid-state batéria, ktorá bude schopná na jedno nabitie za menej ako 10 minút prejsť približne 1 500 km.
So súčasnou technológiou batérií prejdú elektrické vozidlá na jedno nabitie kratšiu vzdialenosť ako benzínové a hybridné vozidlá.
Elektromobil Toyota bZ4X má dojazd približne 600 km na 30 minút nabíjania. Plne elektrické vozidlo Ariya od spoločnosti Nissan Motor prejde na 45-minútové nabitie 380 km. Model Y od spoločnosti Tesla dokáže po približne 15 minútach nabíjania prejsť až 260 km.
Schopnosť rozšíriť výrobu a znížiť náklady bude kľúčom k popularizácii pevnolátkových batérií. Podľa Japonskej agentúry pre vedu a techniku stojí výroba týchto batérií v súčasnosti od 60 000 jenov do 350 000 jenov (430 až 2 500 USD) za kilowatthodinu. To je štyrikrát až 25-krát viac ako 14 000 jenov za kWh pri lítium-iónových batériách.
Keď výrobcovia automobilov dosiahnu počiatočné štádium realizovateľnosti solid-state batérií, "je veľmi pravdepodobné, že budú inštalované pre obmedzený okruh modelov, napríklad pre luxusné vozidlá," povedal Hironori Kobajaši, hlavný manažér výskumu Výskumného ústavu elektrochemickej energie v japonskom Národnom inštitúte pokročilej priemyselnej vedy a technológie.
Výskumom a vývojom solid-state batérií sa zaoberajú rôzne spoločnosti. Podľa tokijskej výskumnej spoločnosti Fuji Keizai dosiahne trh s batériami v pevnom skupenstve v roku 2040 hodnotu 3,86 bilióna jenov.
Spoločnosť Nissan plánuje uviesť na trh elektromobil s pevnolátkovou batériou do konca fiškálneho roka 2028. BMW chce do roku 2025 predstaviť koncepčné vozidlo s touto batériou a do roku 2030 začať sériovú výrobu takýchto vozidiel.
Toyota chce urýchliť svoj obchod s elektrickými vozidlami s pevnolátkovými batériami. V minulom roku spoločnosť celosvetovo predala len približne 20 000 elektrických vozidiel, ale do roku 2026 chce rozšíriť predaj na 1,5 milióna kusov a do roku 2030 na 3,5 milióna elektrických vozidiel.
Toyota medzitým zvyšuje výkon svojich lítium-iónových batérií. Už v roku 2026 spoločnosť uvedie na trh model bZ4X s dojazdom približne 1 000 km na 20-minútové nabíjanie.
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... e%20charge.