Investovanie do najlepších globálnych značiek

31.03.2017  /  David Súkeník
investicie-ako-investovat

Alfou a omegou investičného procesu je nájsť kvalitnú firmu, ktorej akcie je možné kúpiť za primeranú cenu. Investori generujú investičné nápady rôzne. Jednou z možností ako nájsť top firmu s dostatočnou konkurenčnou výhodou, je pátrať po takomto type spoločnosti medzi firmami s najsilnejšiou značkou. V prípade komoditných typoch produktov a služieb je to práve ‘brand’, ktorý diferencuje produkty, resp. služby firmy od konkurencie. Ako uvádza prieskum spoločnosti Nielsen, až 59% spotrebiteľov preferuje nákup nového tovaru od známeho výrobcu pred nákupom od neznámeho producenta. Nákupné rozhodnutie je ovplyvnené mnohými faktormi, pričom samotná značka má až 21%-nú váhu v rozhodovacom procese spotrebiteľa. Aj to je dôkazom, že značka je skutočne výrazným faktorom tvoriacim tzv. ‘moat’ spoločnosti.

 

Na internete je dostupných niekoľko štatistík najhodnotnejších svetových značiek. Pravdepodobne najlepšie spracované údaje sú na webe interbrand.com. Rebríček firiem ‘100 Best Global Brands 2016’ uvádza na prvom mieste firmu Apple (hodnota značky 178mld. USD), nasleduje Google (133mld. USD), na treťom mieste je Coca-Cola (73mld. USD). Prvú desiatku uzatvára Amazon (50,3mld. USD), Mercedes-Benz (43,4mld. USD) a GE (43,1mld. USD).

 

Hodnota značky v mld. USD za rok 2016

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe údajov z interbrand.com & finance.yahoo.com

 

Úspech jednotlivých firiem vyjadrených hodnotou značky najlepšie dokumentuje komparácia s predchádzajúcim obdobím. Najvyšší percentuálny nárast v porovnaní s rokom 2015 zaznamenal Facebook (+48%), nasledovaný firmou Amazon (+33%) a Legom (+25%). Prvú dvadsiatku uzatvára Allianz (+12%), BMW (+12%) a Land Rover (+11%).

 

Zmena hodnota značky v % YOY

 

ako-investovat.sk

Európska únia

Ako-investovat.sk