![]() |
tuesday 06.08.2013 |
Podnikanie | admin | ![]() ![]() |
Komentáre: | 4 |
Keď som si pozeral štatistiky návštevnosti na ako-investovat.sk, zistil som, že najnavštevovanejšie sú jednoduché články o podnikaní typu - ako sa vypočíta marža, poplatky na POS (kartovom) termináli, ako si založiť e-shop a podobne. Sú to ešte staré články v pôvodnom CMS Joomla zpred niekoľkých rokov.
Ukazuje to jednu zásadnú vec - investovanie nie je na Slovensku ani zďaleka masová téma. Stačí napísať triviálny článoček týkajúci sa podnikania a máte 5- až 20-krát vyššiu návštevnosť ako pri článku o investovaní.
Rozhodol som sa, že nezaškodí raz za týždeň (ak sa zadarí) napísať nejaký môj postreh o podnikaní (keby vás to prestalo baviť, napíšte to do komentárov).
V čom nezačať podnikať?
Ľudí väčšinou napadá podnikanie v sektoroch, ktoré sú veľmi módne alebo také, s ktorými sa každý deň stretávajú ako zákazníci (to, čo majú často na očiach). Typicky je to teda otvorenie reštaurácie, kaviarne, obchodu, stavebná činnosť, čokoľvek v realitách alebo v cestovnom ruchu.
Problémom týchto módnych a zjavných podnikaní je, že sa do nich hrnie príliš veľa ľudí. Viac konkurencie znamená vyšší dopyt napríklad po obchodných priestoroch - teda vyššie náklady ako u menej módnych odvetví. Dôležitejšie však je, že viac konkurencie znižuje priemerné tržby a zisk na jednu podnikateľskú jednotku.
V gastrobiznise v okresnom meste sa realizujú sumárne tržby dajme tomu 5 miliónov eur. Ak si otvoríte ďalšiu reštauráciu, neznamená to, že ľudia budú na reštaurácie míňať viac peňazí. Nie, oni budú míňať zhruba rovnako. Len sa tržby rozložia na väčší počet podnikov. Ak teda idete podnikať do vysokokonkurenčného sektoru, treba rátať s tým, že si musíte urvať tržby zo spoločného koláča tržieb, ktorý už väčšinou ani nerastie. Inak povedané, vaše tržby v novom podniknu znamenajú nižšie tržby u ostatných. Musíte byť teda v niečom lepší, aby ste zákazníkov stiahli k vám.
Ďalšia vec, ktorú by ste mali zvážiť, je vývoj tržieb vo vašom vysnívanom odvetví. Ak by ste boli v maloobchode po roku 2000, jednoducho by ste sa viezli na rastovom trende a nebolo by až také ťažké zarobiť. Ak by ste predajňu otvorili v roku 2008, bol by to najhorší možný čas. Vrchol cien nájmov priestorov v roku 2008 a k tomu klesajúce tržby v rokoch 2009 a 2010 v celom sektore. Podobné by to bolo napríklad v realitách, stavebníctve a cestovnom ruchu, kde by ste mali pomerne vysoké náklady na otvorenie a prevádzku vo vrcholovom roku 2008, ale vzápätí by vás čakal klesajúci trend v sektore od roka 2009.
Než teda začnete podnikať v nejakom odvetví, pozrite sa, či toto odvetvie rastie, stagnuje alebo klesá. Pozrieť si to môžete napríklad na webe štatistického úradu.
Tržby v maloobchode, veľkoobchode, ubytovaní a v reštauračnom biznise zo štatistického úradu:
Na webe štatistického úradu si zhruba pozriete, ako je na tom ten-ktorý sektor a vyhnete sa tým, kde je pokles alebo stagnácia.
Lepšie sa podniká v odvetví, ktoré rastie
V druhom grafe je vidieť, že do roku 2008 nebolo zlé podnikať v sektore obchodu a gastronómie (cca. od roku 2003 do roku 2008). Rovnako sa to týka aj stavebníctva, realít a cestovného ruchu. V podstate by ste sa len viezli na rastovom trende. Rast spred roka 2008 prilákal do sektorov veľa konkurencie a potom v roku 2009 prišiel pokles.
Čo dnes "v krízových rokoch" rastie? Celkom evidentne rastie odvetvie služieb, obsahu a predaja na internete. Počet domén na Slovensku rastie aj po krízovom roku 2009 veľmi rýchlym tempom.
Štatistika rastu počtu domén s koncovkou SK z http://www.backorder.sk/statistika:
Aj napriek kríze narástol počet slovenských domén od roku 2009 do dneška o viac než 70 %. Online reklama rastie ešte rýchlejším tempom. Nemáme k nej dlhodobé štatistiky, ale podľa IAB rástla online reklama v minulom roku na Slovensku o 43 %.
Nárast online reklamy v roku 2012 podľa druhu:
Ak podnikáte na internete alebo ponúkate služby internetovým firmám, ste vo veľmi silne rastúcom odvetví. Teoreticky vám stačí byť prítomný a byť približne ako priemer, a tržby vám budú rásť dvojciferne. Nemusíte sa pritom snažiť tak, ako keby ste rozbiehali stavebnú firmu. Nevýhodou podnikania v odvetví internetu je to, že sú v ňom veľmi nízke bariéry vstupu, a preto aj veľmi veľa konkurencie. Každopádne ak sektor rastie ročne v desiatkach percent, dokáže uživiť aj stále rastúcu konkurenciu.
Kde mám teda začať podnikať?
V tomto článku neviem poradiť konkrétnu profesiu ani činnosť a dokonca ani sektor. Spomínané príklady berte len ako príklady. Než začnete podnikať, pozrite sa, ako sa danému odvetviu darí ako celku, či rastie alebo klesá a ako rýchlo. Zaujímavé je všímať si aj výnimky, ktoré nesedia na takéto jednoduché pravidlá. Teda firmy, ktoré rastú v klesajúcom segmente, alebo firmy, ktoré klesajú v silne rastúcom odvetví. Na nich sa dokážete poučiť najviac, pretože to nie je ten priemer, ktorý pláva s davom.
Ako pozitívny príklad uvediem portál topreality.sk, ktorý spustili v najhoršom možnom roku pre podikanie v nehnuteľnostiam (2008), išli do sektoru, kde už boli karty rozdané (stabilná jednotka na trhu bola reality.sk), a napriek tomu uspeli. Videorozhovor z Hospodárskych novín o Toprealitách si pozrite tu.
Negatívnym príkladom podnikania, ktorému sa nezadarilo ani v silne rastúcom trende, môžu byť niektoré zľavové portály v Česku a na Slovensku. Nie každý z nich bol ziskový, jeden z nich je v insolvenčnom konaní a niektoré už nestíhajú vyplácať peniaze inzerentom a dodať predanú službu/produkt zákazníkom. Je dobré zamyslieť sa nad tým, kde Hypersleva.cz alebo Shopcity.sk urobili chybu.
Do vášho budúceho podnikania vám prajem pevnú vôľu a veľa odvahy. Analyzujte a rozmýšľajte, ale nebojte sa aj zariskovať. Lebo svet nepatril nikomu, kto nebol hráč.
Tweet |
|
4 | Komentáre | Galéria (4) | |
saturday 05.01.2013 |
![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | admin |
friday 15.08.2014 |
![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | martin.gulka |
tuesday 19.02.2013 |
![]() ![]() ![]() |
||
Podnikanie | admin |
thursday 09.01.2014 |
![]() ![]() |
||
Podnikanie | ts |
thursday 22.08.2013 |
![]() ![]() ![]() |
17 | |
Podnikanie | admin |
tuesday 25.08.2015 |
![]() ![]() |
2 | |
Podnikanie | admin |
monday 02.12.2013 |
![]() ![]() ![]() |
2 | |
Podnikanie | martin.gulka |
thursday 28.12.2017 |
![]() ![]() |
||
Podnikanie | silvia.dutkova |
Mozno by sa hodilo obcas sem nieco v style ako ma John Vanhara ale nieco co je typicke pre SK sektor (typicke problemy zivnostikov, atd )
Pridal: P dňa 06.08.2013 o 15:17