Originálny nápad na malom trhu - smrteľná kombinácia Ako-investovat.sk .


V minulom článku som písal o rozhodovaní, v čom začať podnikať. V skratke ide o to, aby ste si pozreli, ako sa vyvíja celý sektor, o ktorom uvažujete. Ak sa ponoríme viac do hĺbky, v rámci jedného sektoru (stavebníctvo, internet, cestovný ruch, výroba a podobne) máme ešte veľmi veľa podsektorov, typov, druhov a spôsobov podnikania. Ak potrebujem vec veľmi zjednodušiť, tak z mikropohľadu podnikateľa si rozdelím produkty na masové a špeciálne, a trhy zase na malé a veľké.

 

Originálny nápad - malé dierky na trhu

 

Časť budúcich podnikateľov hľadá originálne nápady a diery na trhu. Myslia si, že veľké peniaze zarobia na tom, keď začnú ponúkať niečo nové - originálne. Problémom originálnych produktov a nápadov je to, že pre ne existuje buď malý trh alebo vôbec žiadny trh. Ak chcete zbohatnúť na úplne originálnom nápade, máte pred sebou dve ťažké úlohy:

  • vytvoriť trh, ktorý neexistuje
  • alebo rozšíriť malý unikátny trh do masových rozmerov

Náklady na marketing alebo evanjelizáciu, pomocou ktorých by ste z malého trhu urobili masovú vec, sú obrovské aj pre veľké korporácie. Nadnárodným firmám sa málokedy darí uspieť s celkom novými, originálnymi alebo unikátnymi produktmi. A to do rozbehu dávajú obrovské peniaze na marketing. Zoberte si ako príklad Nespresso od Nestlé, ktoré nakoniec uspelo, ale stálo to obrovské peniaze a veľa času.

 

Nápad predať ľuďom stroj, do ktorého si budú musieť doživotne kupovať kapsule od Nestlé, je super. Je skoro na takej dobrej úrovni ako strojčeky a dokupovanie žiletiek od Gillette. Problém je, že Nespresso sa na trhu zo začiatku vôbec neuchytilo. Nestlé muselo značku, marketing a biznis model dlhé roky dotovať. Koncept Nespressa nefungoval dlhých osem rokov. Bežný začínajúci podnikateľ by nemal peniaze a kapacitu ani len na rozbehovú kampať a nie to ju ešte ťahať osem rokov v červených číslach. Väčšina nových produktov a biznis konceptov sa však vôbec neuchytí.

 

Príklad z domácej kuchyne 

 

Ako-investovat.sk je tiež dobrý príklad. Web som založil v roku 2006 z jednoduchého dôvodu - lebo tu nič také neexistovalo (aké originálne :-). Po 6 rokoch web vyrástol na stredne veľký projekt v rámci malých webov :-). Pozitívne by som to nazval takto - sme jednotka medzi webmi o investovaní na Slovensku, ktoré nie sú vlastnené veľkým portálom. Negatívne by sme mohli situáciu popísať - príliš úzko zameraný web (malý trh) na malom Slovensku (malý trh).  

 

Témy, ktoré na ako-investovat.sk išli celkom dobre, boli masové témy o podnikaní. Jednoduché články o tom, ako založiť firmu, ako si nájsť fakturačný program a podobne. Jednoduchá a masová téma, ktorá sa týka veľkej časti obyvateľov Slovenska. Články, ktoré na ako-investovat.sk mali nízku čítanosť, boli sofistikované články o investovaní. Cieľová skupina je malá, odhaduje sa, že na Slovensku je možno 5000 malých investorov, a zároveň je obsah príliš dlhý a zložitý. Inak povedané - za veľa roboty málo publika a návštevnosti. A peňazí.

 

Ak by som bol v roku 2006 trošku chytrejší, web by som smeroval mierne masovejšie - viac podnikania, viac spotrebiteľských vecí, ako sú termínovaná vklady a úroky pôžičiek. A menej hardcore investovania a tradingu. Ale hlavne - poobzeral by som sa po väčšom trhu. A nebolo by to ťažké - v ČR je odhadom asi 50 000 malých investorov, teda môj trh je tam približne desaťkrát väčší ako u nás. A to sa v roku 2006 u susedov ešte dala voda mútiť aj s malými projektmi a malými peniazmi (nebola taká konkurencia).

 

Druhý príklad z domácej kuchyne

 

V roku 2007 moju drahú polovičku uchvátili kabelky Bambas ako obyčajnú spotrebiteľku - zákazníčku. Ja som si povedal - je to originálne a výnimočné, u nás ani vo svete nie je predaj veľmi rozšírený, tak poďme do toho my. Vôbec ma nenapadlo zamyslieť sa, prečo sú tie kabelky tak málo rozšírené. Jeden z dôvodov je, že sú až príliš originálne - nie sú úplne pre každého. A opäť rovnaká chyba: úzky trh (originálne kabelky) na malom Slovensku (na malom trhu). Dôvod, prečo sa rodinné podnikanie nerozbehlo vo veľkom, nie je len výber regiónu (malé Slovensku), ale aj disproporcia - nízke marže vs. vysoké náklady na predaj cenovo prémiového produktu.

 

Kam s originálnymi nápadmi?

 

S originálnymi nápadmi a niche produktami choďte do sveta. Ak je kombinácia niche produkt a malý regionálny trh smrteľná, tak to s tým originálnym nápadom skúste vo svete - na obrovskom trhu. Presnejšie v krajine, kde je oveľa viac obyvateľov alebo kde vašu konkrétnu službu používa viac ľudí. Pred pár rokmi som čítal knihu od Hermanna Simona Skrytí šampióni . Simon v nej ukázal niekoľko príkladov firiem, ktoré sú veľmi špecializované, veľmi ziskové a zároveň rýchlo rastúce. Spoločným znakom firiem bolo aj to, že boli z odvetví bežnému človeku neznámych a podnikali na globálnom trhu. Teda svoju úzku špecializáciu predávali na celom svete - boli jednotkami alebo významnými hráčmi na špecifickom, ale zato globálnom trhu.

 

Ak máte napríklad blog o háčkovaní a vyvinuli ste háčkovací jazyk, zrejme sa vám bude slušne dariť v globálnom merítku s webom v angličtine. Ale v Česku to bude maličký biznis (alebo skôr hobby), ktorý vás neuživí. Ale tú anglickú, prípadne nemeckú komerčnejšiu verziu blogu by som určite vyskúšal.

 

Príklady úspešných slovenských projektov v zahraničí

 

FINVIZ.com myslím netreba predstavovať, ale pre istotu tu je rozhovor so zakladateľom. V rámci amerických burzových portálov to nie je až taký veľký hráč, ale na naše pomery by to bola jedna z TOP stránok v návštevnosti aj tržbách. Ale ak by Juraj urobil Finviz v slovenčine alebo češtine, na web by chodilo pár ľudí, čo by nezaplatilo ani prevádzku. Pri zacielení na Ameriku však dokázal prilákať 800 000 unikátnych návštevníkov a zodpovedajúce tržby. Finviz sa pustil do sektoru, ktorý bol už vtedy preplnený a bolo v ňom veľa konkurencie. Vizualizáciu burzových dát však urobil takým spôsobom, ktorý vyhovuje bezmála miliónu ľudí, a tak si z obrovského koláča desiatok miliónov užívateľov urval svoj podiel.

 

Silver.ag je maloobchodný a veľkoobchodný predaj striebra. Na Silver.ag a Igorovi Pauerovi je zaujímavé to, že striebro cez internet predáva globálne. Ak by bol zostal na Slovensku a stal sa najväčším internetových predajcom strieborných šperkov, iste by to boli zaujímavé zisky pre rodinné podnikanie. Ale až expanzia do sveta urobila zo Silver.ag miliónový biznis (v eurách). Aj relatívne malý hráč sa presadil na svetovom trhu, kde realizuje na slovenské pomery veľmi vysoké tržby.

 

Quality Unit so svojím Post Affiliate Pro  patria medzi najpoužívanejšie nástroje na affiliate marketing na svete. Slovenská firma sa stala so svojím produktom významným hráčom v províznych systémoch vo svetovom merítku. Zvolila si síce veľmi špecializovaný druh produktu, ale cielila na globálny trh. Ak by bol Post Affiliate Pro jednotkou v províznych systémoch na Slovensku, z hľadiska tržieb by to neznamenalo nič. Ak je medzi najpoužívanejšími softvérmi na provízne systémy na svete, z hľadiska tržieb to je veľmi zaujímavé číslo.

 

Jednotka na lokálnom masovom trhu

 

Ďalšia kombinácia v pomyselnej matici produktov a trhov (masový produkt/originálny produkt/malý trh/veľký trh) je masový produkt alebo služba na relatívne malom území. Túto kombináciu dobre reprezentujú jednotky v masovejších produktoch na malom Slovensku. 

 

Websupport je jednotka na webhostingovom trhu, ak to meriame v počte slovenských domén, ale aj vo výške tržieb. Začínali v odvetví, ktoré už bolo niekoľko rokov rozbehnuté a malo svojich lídrov. Michal Truban z Websupportu sa rozhodol stať sa jednotkou na trhu po prečítaní motivačno-biznisovej knihy (nebola to náhodou Good to Great?). Situácia mu priala - väčšina veľkých hostingových firiem si už myslela, že je po boji a o trhové podiely sa nebili.

 

Websupport nasadil stratégiu rastu a reinvestoval všetky tržby do ďalšieho trhania trhového podielu pre seba. Z nášho pohľadu je však zaujímavé to, že Websupport sa pustil do masovejšieho podnikania (webhosting sa týka každej firmy na internete a každej druhej v klasickom prostredí) a v ňom sa stal lídrom. Na malom Slovensku je väčšia šanca, že sa stanete jednotkou, ako keby ste to skúšali v Nemecku. Zároveň je webhosting dostatočne masový produkt na to, aby to prvenstvo stálo za to aj vo veľkosti tržieb.

 

Z ďalších tržbami a ziskami zaujímavých internetových projektov by sme mohli spomenúť ešte Azet, Autobazár, Bazoš, Profesia. Všetko sú to jednotky na trhu v rámci malého Slovenska, ale zato na masovejšom trhu a ich zisky sú slušné (aj pri porovnaní s úzko zameranými špecialistami na globálnom trhu).

 

Aké sú úspešné a neúspešné kombinácie veľkosti produktov a trhov?

 

Maticu vám kresliť nebudem (radšej vám vygooglim nejaký pekný obrázok na záver), tak aspoň v odrážkach:

 

Neúspešné podnikania

  • úzko špecializované existujúce produkty, ktoré majú úzky okruh zákazníkov na geograficky malom trhu sú odsúdené na živorenie alebo zánik
  • úplne nové (neexistujúce) produkty a služby môžu zlyhať aj na svetovom trhu, keďže môžu byť natoľko originálne, že ich chcete iba vy, prípadne vyžadujú astronomické sumy na uvedenie a marketing

Úspešné podnikania

  • úzko špecializované produkty a služby na globálnom alebo geograficky veľkom trhu - len o trochu viac námahy, ale násobne viac peňazí
  • masové produkty fungujú aj na lokálnom geograficky malom trhu - Slovensko je také malé, že sa môžete stať jednotkou a pri masovom produkte je to finančne rovnako zaujímavé ako špecializácia na globálnom trhu

A čo masové produkty vyvinuté na Slovensku a predávané globálne? Prípadne expanzia slovenskej trhovej jednotky do zahraničia? Nad tým sa skúsim zamyslieť nabudúce v článku  s témou Ako išla slovenská trhová jednotka do sveta na vandrovku:

 

Išlo vajce na vandrovku


neviem ale niekedy mi pride jednoduchsie vytvorit portal typu novy cas nepotrebujes taku knowledge ako pri portali o investovani ... a mas vacsiu navstevnost a stym suvisiacu reklamu ... niekdey mi pride ze ludia sa nechcu vzdelavat ekon/ fin smerom ... jednoduchsie je pozerat/ citat peachoviny ... nehovorim o ludoch o ludoch s SS ale VS (vzorka s mojho okolia ekonom, ITak, logistik, medik )
Nechem hanobit twoj sam tu rad chodim je super ze sa zvysuje frekvencia a kvalita clankov drzim palce ale som sklamany z okolia ze spolocna rec sa najde na temu nejakeho bludu z TV a nie aktualne problemy dochodok investovanie ...atd ...
fuha nejak som sa rozpisal sorry Pridal: P dňa 08.08.2013 o 16:58

v podstate to iste som pisal v tom clanku - prilis uzka cielova skupina na malom Slovensku. Treba robit nieco masove, alebo ked uzko zamerane tak vo svete. Pridal: filip glasa dňa 08.08.2013 o 20:49

Páčia sa mi myšlienky.Mám obavu,že naša negramotnosť nám bráni myslieť globálne.Ak neviem anglicky... som skrátka bez šance.A preto musím myslieť IBA ..na náš malý trh. To je často - smrť. Pridal: runner dňa 17.08.2013 o 10:24

velmi dobry clanok a rozumny ... je to boj a pre o otrielanych ak chce clovek robit nieco naozaj originale je to vo viacerych pripadoch samovrazda .. jednoznacne zacat s vecami, ktore sa daju aspon ako tak analyzovat. Good luck chalani Pridal: Michal Moneypark dňa 02.10.2013 o 07:51
Meno:
E-mail
(nebude zverejnený):
Komentár:
Antispam:
Počet dní v roku:



4 Komentáre Galéria (1)

Súvisiace články

INFIP.cz hľadá partnera, alebo nového majiteľa

wednesday
06.11.2013
Podnikanie | admin

Rozdelenie tržieb slovenských firiem

wednesday
02.10.2013
Podnikanie | admin

Aká je šanca na miliónový startup?

wednesday
18.09.2013
Podnikanie | admin

Neotvárajte si reštauráciu, radšej vytvorte web alebo appku

thursday
22.08.2013
Podnikanie | admin

V čom začať podnikať?

tuesday
06.08.2013
Podnikanie | admin

Najnovšie články

Fidelity uvádza fond zameraný na udržateľné vodné a odpadové hospodárstvo

wednesday
05.12.2018
Fondy a ETF | redakcny clanok

Blue chip akcie, ktorým sa darí v takmer v každom čase

tuesday
04.12.2018
Akcie | juraj.kisak

Investujte rozumne a do správnych fondov. Ako na to?

tuesday
20.11.2018
Reklamný článok | redakcny clanok

Akcie vzrástli po posledných tzv. „polčasových voľbách“ v USA. Zopakuje sa opäť tento scenár?

thursday
15.11.2018
Akcie | redakcny clanok

Zaujímavé grafy z pohľadu TA (4)

monday
12.11.2018
Investície | redakcny clanok




Prihláste sa na odber
noviniek od ako-investovat.sk

E-mail:

Nájdi si finančného poradcu

Chcem investovať
Chcem sa poistiť
Katalóg poradcov a finančníkov


Ďalšie články tejto kategórie

Finančná kalkulačka

Vklad: €/mes.
Úrok: % p.a./rok
Obdobie: rok(ov)