Neotvárajte si reštauráciu, radšej vytvorte web alebo appku

22.08.2013  /  Admin

Myslel som si, že Pohlreich a Žídek väčšine ľudí ukážu, že gastro biznis nie je sranda a že polovica občanov Čiech a Slovenska si z hlavy vymaže svoj sen o otvorení reštaurácie. Televízne relácie o varení a reštauráciách však mali úplne opačný efekt. Amatéri si naotvárali ešte viac podnikov a konkurencia sa zvýšila. Tržby v sektore nejako zázračne nerastú, čo znamená, že na jeden gastro podnik pripadá menej tržieb ako v minulých rokoch (lebo sa zväčšil počet podnikov).

 

Nie je to jednoduché, ani ked nie ste amatér. Pospíšilova reštaurácia (kde bol iba šéf, nie majiteľ) je zatvorená napriek tomu, že mala byť najlepšou oceňovanou reštauráciou. Pohlreich tiež už zatvoril jeden podnik, kde bol spoločníkom. Pospíšil sa zase netají, že jeho predchádzajúca super mega ohviezdičkovaná reštaurácia v Nemecku bola celý čas stratová, a tak ju musel zatvoriť.

 

Fluktuácia podnikov na hociktorej ulici v hlavnom meste je dosť vysoká. Menia sa každých pár rokov. Napriek tomu sa nájdu ďalší blázni, čo si ten priestor prenajmú a 2 – 3 roky to skúšajú. Koľko môžete na takej reštaurácii zarobiť, ak prežijete a ste naozaj dobrí?

 

Medusa Group hovorí, že je slovenská gastro jednotka. Ich podniky pozná každý Bratislavčan, Medusa začína pomaly expandovať do zahraničia a možno pôjde aj do regiónov. Každý závidí Petrovi Šteckovi jeho zisky z niekoľkých podnikov a chcel by sám mať aspoň jednu takú diskotéku, reštauráciu alebo aspoň malú kaviareň. Lenže pri takýchto, pre publikum atraktívnych podnikateľoch vždy ich mediálny obraz predbieha podnikateľove reálne čísla.

 

Takže – koľko by ste zarobili, ak by ste boli slovenská gastro jednotka? Čísla za Medusu máme len za rok 2011, ale na ukážku toho, koľko by ste zarábali ako jedni z najlepších v sektore, to stačí. 

 

Výsledky troch gastro firiem Petra Štecka:

 

Podrobne si tieto tri firmy môžete pozrieť na Finstate:

 

Presto, Gastronix a Medusa prevádzkujú niekoľko reštaurácií, diskoték a jedální Petra Štecka. V roku 2011 mali spolu 7,7 milóna eur tržieb a 5,6 milióna eur aktív. A z toho iba 187-tisíc eur zisku. Čiže návratnosť aktív je len niečo málo nad 3 % a zisková marža je pod 3 %. Inak povedané, za veľa práce, veľa námahy, stresu a rizika pomerne málo peňazí.

 

Nie že by 187-tisíc eur bola malá suma. To nie. Ale ak to porovnám s počtom zamestnancov, počtom podnikov, výškou tržieb a aktív, tak to nie je žiadny zázrak. A pritom Peter Štecko bude jeden z najlepších manažérov v gastro biznise. Ak ste amatér alebo biznisovo neschopný šéfkuchár, tie vaše čísla budú ešte oveľa horšie (pravdepodobne červené).

 

Ešte k dvom možným námietkám. V účtovníctve nemusia byť vidieť všetky príjmy a za nízky zisk môže aj daňová optimalizácia. Ak by zisk bol aj dvakrát väčší, tak to nie je žiadne veľké terno. Hlavne, ak to porovnám so ziskami technologických a interenetových firiem, kde si pri oveľa menšej námahe a nižšom potrebnom kapitáli prídete na milióny.

ako-investovat.sk

Európska únia

Ako-investovat.sk

Ostatné články evidované pod administrátorom webu, autorsky nezaradené. Máš chuť prispievať aj ty? Neváhaj nás osloviť.