Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Výber akcií, fundamentálna a technická analýza, obchodovanie vs. investovanie
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
Používateľov profilový obrázok
wladas
Platinum Member ***
Príspevky: 957
Dátum registrácie: St 22 09, 2021 7:42 pm
Has thanked: 43 times
Been thanked: 126 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa wladas »

A kto zaplati tu novu siet? To nie su len stlpy s kablami.
Používateľov profilový obrázok
glengoolie
Gold Member **
Príspevky: 450
Dátum registrácie: Po 29 03, 2021 5:54 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa glengoolie »

frakan napísal: Ne 06 02, 2022 10:29 pmA druhá maličkosť ... elektrická sieť nebude problém, práve naopak, distribučkám sa črtá skvelý biznis.
Len pre srandu, vezmime nemecko(pre EU neviem najst udaje) ktore malo v 2019 47 715 977 aut do 9 cestujucich. Berme ze vsetky spalovacie nech nam sedia pocty. Za ten isty rok skonzumovali cca 515 TWh elektriky a z toho mali 25 TWh prebytok na export. Je tazke najst cisla takze predpokladam ze je to cca spravne vsetko.

Ked si vezmem ze Tesla 3 ma najmensiu baterku 54 kWh, tak ak by vsetky auta v nemecku mali byt elektricke, tak to mame 2576 TWh. Cize vsetky elektricke auta by vyzadovali aby sa nemecka elektricka siet nafukla 6x. to ma k realite znacne daleko.

a vezmime si ze napriklad 2x mesacne si auta musia nabit baterku. takze 2576 * 2 * 12 mesiacov. to mame 61 824 TWh za JEDEN ROK. Cize nemecka elektricka siet by sa musela nafuknut 121x aby to utiahla. To by sa asi museli napojit kablom priamo na slnko.
for the best of times
capitalcapital
Gold Member **
Príspevky: 337
Dátum registrácie: Ut 27 02, 2018 8:51 am
Has thanked: 42 times
Been thanked: 51 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa capitalcapital »

Len z toho parkovania a nabíjania v budovách majú hasiči vrásky
https://www.minv.sk/swift_data/source/h ... bilyta.pdf
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

Vyberate to davne vyvratene teorie neznalych pisalkov. Na vsetko je neaka teoria a niekoho zaplatili aby ju urobil. Ak vacsina novinarpv bola doteraz “odmenovana” automobilkami zijucimi zo servisu - lebo ano servis bol hlavnym prijmom, ktory tvori zisk odvetviu ako celku , nie samotne auto, tak co Vam mali a este vacsina z nich maju pisat.

Tie reci o elektrickej sieti su dalsi nezmysel. Regulacia je velmi draha a kedze ste tu obchodnici na burze, grafy Vam nie su cudzie. skuste si pozriet dennu cenu elektriny. Automobily, ktore cez den jazdia a v noci nabijaju, dokonca vyrovnavaju - reguluju siet podobnym sposobom ako ked cez HDO si elektrarne riadia spinanie spotrebicov - tiez nemoze kazdy kurit kedy chce.

A k vodiku - v osobnej doprave je to mrtve kvoli energetickej efektivnosti. Vodik je vlhky sen ropnej lobby, aby mala stale uviazanych zakaznikov, ktori jej chodia na cerpacky. EV si clovek nabije doma, kedy potrebuje, bez toho aby mu niekto vedel naparit spotrebnu dan ako na paliva a elektrinu si vela ludi vie cez panely vyrobit samo.

Priame spalovanie vodika sa snazili presadit automobilky v 90-tych rokoch, nevyslo. Teraz ho pchaju do elektromobilov, lebo asi si neuvedomujete, ze vodikove auto je vlastne elektromobil so slabym vodikovym generatorom. Ten ma tak maly vykon, zentam musi byt este bateria, lebo auto velmimpomaly zrychlovalo. Od vodika aj velky vyrobca Hyundai (Nexo) odstupuje.

Toyota je zly priklad - zaspali dobu. Na EV prechadzaju az teraz, lebo doteraz mysleli, ze tie ich hybridy budu stacit a tak masirovali neznalych marketingom o “cistych” hybridoch. Ked druhi koncia s vodikom, oni idu zasa nasadzat vodikove auta …
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 159 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

miror napísal: Po 07 02, 2022 6:39 am
Automobily, ktore cez den jazdia a v noci nabijaju, dokonca vyrovnavaju - reguluju siet podobnym sposobom ako ked cez HDO si elektrarne riadia spinanie spotrebicov - tiez nemoze kazdy kurit kedy chce.
Brani mi niekto zapnut 2kwh ohrievac teraz pocas HDO ? :)
Nie, nebrani.. Vlastne ho ma mzapnuty, a nikto sa nikdy nestzoval..
Odoslané z počítača
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

to Pokus, Miror: Som rád, že mate podobný názor na elektromobilitu ako ja a nebudem tu musieť elektromobily(a následne fotovoltaiku) brániť sám, ako v minulosti. Niečo k vašim argumentom doplním.
Tu je dobre video o spotrebe a výrobe elektrickej energie v Čechách: https://www.youtube.com/watch?v=ILnqBIyIfTM

Okolo 1h tam prednašajúci dáva tabuľky výroby el. energie podľa jednotlivých zdrojov(jadro, tepelné elektrárne, soláry, plyn...)
Celková spotreba elek. ener. v CR je 81TWh. Inštalovaný výkon tepelných a jadrových elektrárni je 15GW to znamená, že do roka sú schopné vyrobiť 15GW*8760h=131TWh elektrickej energie. To je 50TWh navyše oproti súčastnej spotrebe.
Elektroauto na 100km potrebuje 20kwh elektriny. To vychádza, že už teraz majú dosť elektriny na najazdenie 250mld km. V Česku je 6 mil osobných aut. Každé auto by mohlo s tou energiou najazdiť 40 000km. A to som ešte nepočítal soláre, vetrníky a vodu.

6mil elektro aut dokáže uskladniť 6mil*50kWh= 300GWh el. energie. V Česku je inštalovaný výkon solárov 2GWp ak by išli naplno aj 10hodin v auguste, tak vyrobia len 20GWh el.energie. El. auta by uskladnili energiu aj z 40GWp solárnych elektrárni.
Bežné nabíjanie aut by sa zo začiatku riešilo, ako píše Miror, podobne ako akumulačné el. kúrenie. Výhľadovo by sa urobili paralelné siete na elektroauta, aby sa dalo bez obmedzení ukladať energiu zo solárov do aut.

Tu je video, kde prednašajúci vysvetľuje, ako sa nakupuje elektrina každú hodinu za inú cenu. https://www.youtube.com/watch?v=1u6BQEWE9HI
Rozdiel v cenách behom jedného dňa je 50 až 300€ za MWh. Ak by sa urobil riadiaci systém, ktorý by v špičkách čerpal energiu z elektroaut, tak majitelia takýchto elektroaut by jazdili zadarmo, lebo za 1 hodinu dodávky el. energie do siete by dostali 6-násobnú cenu oproti tej, čo zaplatili za ňu v noci pri nabíjaní.

Je v tom samozrejme veľa problémov, ale technicky je to riešiteľné. Preto vidím budúcnosť v elektromobilite a dlhodobé skladovanie(leto-zima) energie zo slnka v premene na vodík a jeho skladovanie v podzemných zásobníkoch ako teraz zemný plyn ,prípadne prenos zo Sahary ku nám "vodikovodmi".
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

iceberg8 napísal: Po 07 02, 2022 7:58 am Brani mi niekto zapnut 2kwh ohrievac teraz pocas HDO ? :)
Nie, nebrani.. Vlastne ho ma mzapnuty, a nikto sa nikdy nestzoval..
Nikto nikomu nič nebráni, ale spoplatnené je to viac (máme vysokú a nízku tarifu) aby to ľudí motivovalo sa správať určitým smerom. Peniaze sú najlepšia motivácia ako ukorigovať nielen trh ale aj spotrebu elektriny presmerovať na taký čas, aby to regulovalo použitie siete v čase.

Nie je problém postaviť nové elektrárne, nové vedenia, sú to veľké investície ale riadne sú vždy zaplatené v cene silovej elektriny a v distribučných poplatkoch zákazníkov. Ale energetici vedia, že väčšou výzvou je regulácia - aby dokázali vyrovnať spotrebu v čase počas dňa.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

iceberg8 napísal: Po 07 02, 2022 7:58 am Brani mi niekto zapnut 2kwh ohrievac teraz pocas HDO ? :)
Nie, nebrani.. Vlastne ho ma mzapnuty, a nikto sa nikdy nestzoval..
Ak máš akumululačné vykurovanie, tak máš zaplombovaný stykač a akumulačky si v špičke nezapneš.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 8:17 am
Bežné nabíjanie aut by sa zo začiatku riešilo, ako píše Miror, podobne ako akumulačné el. kúrenie. Výhľadovo by sa urobili paralelné siete na elektroauta, aby sa dalo bez obmedzení ukladať energiu zo solárov do aut.
S tými paralelnými sieťami si nemyslím, že je to potrebné a pravdepodobne to ani nikto nebude robiť, sieť máme jednu a tá stačí. Práve využitím stávajúcej siete chytrým riadením nabíjania sa zníži potreba regulácie a stávajúca sieť bude "lepšia", vyrovnanejšia.

Aj ja osobne mam wallbox (domácu zásuvku na nabíjanie) riadenú podľa mojej výroby z fotovoltaiky, kedy v dvojsekundových intervaloch wallbox sleduje výrobu na streche a autu dáva pokyn, koľko si má ťahať, aby som ja neťahal nič zo siete a nabíjal čisto zo slnka. Dopad nabíjania na elektrickú sieť - nula.

Napríklad zákazníci Tesla PowerWall (čo je vlastne domová batéria) si dokážu takýmto spôsobom zarábať v USA, kedy v čase zápornej ceny elektriny nabíjajú batériu a v časoch vysokej ceny ju vracajú do siete. Niečo podobné je aj v UK.

Budúcnosť vidím práve v riadení spotreby cenou elektriny, už máme niekoľko rokov prvé lastovičky aj na Slovensku:
https://www.magna-energia.sk/variabilna-tarifikacia
Cenami sa prirodzene zreguluje správanie spotrebiteľov, teda si nastavia nabíjanie na čas, kedy to majú najlacnejšie.

Samozrejme určité percento áut potrebuje nabíjať aj cez deň (absolvuvú práve diaľkovú cestu) a nato sú zasa rýchlonabíjačky. Ale aj tam sa zavádzajú batérie, tiež to rieši cena. Keďže najväčšia položka pri DC rýchlonabíjačkách je vo veľa prípadoch platba za rezervovanú kapacitu (ako z domácností poznáme "za istič"), tak aj tam sa nasádzajú zatiaľ v malom meradle ale predsa batérie, ktoré sa nabíjajú pomaly zo siete a v prípade príchodu auta dokážu nabíjať auto o moc väčším výkonom ako je kapacita prípojky.

Pri súčasných nízkych cenách poplatkov za distribúciu sa dokonca - a to je paradox, lebo máme veľmi nízke distribučné sadzby vrámci Európy, neoplatí do domácnosti skutočná batéria, ale len virtuálna. Je to ekonomicky lacnejšie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

miror napísal: Po 07 02, 2022 9:33 am S tými paralelnými sieťami si nemyslím, že je to potrebné a pravdepodobne to ani nikto nebude robiť, sieť máme jednu a tá stačí. Práve využitím stávajúcej siete chytrým riadením nabíjania sa zníži potreba regulácie a stávajúca sieť bude "lepšia", vyrovnanejšia.
Na bežné nabíjanie elektromobilov by mala stačiť, ak sa urobí časový multiplex tohto nabíjania.
Ja som skôr myslel tie paralelné siete ako využitie elektroáut ako dodávateľov špičkovej elektriny a tam už by mohlo dôjsť k preťaženiu časti siete. A paralelne siete preto, aby sme nevypínali každý deň elektriku ľuďom pri prerábaní existujúcich sieti na silnejšie káble.
Sídliska vidím každú chvíľu rozkopané pri zavádzaní optických sieti internetu. Podobná práca je aj robiť silový rozvod elektriny, nie je to nič špecialne.
Navyše väčšina ľudí používa auto na cestu do práce. Na firemnom parkovisku nie je žiaden problém urobiť nabíjačky. Využije sa elektrina zo solárnych elektrárni cez deň a odľahčia sa sídliska. Navyše môže zamestnávateľ predávať elektrinu zo solárnych panelov na svojich strechách, svojim zamestnancom, za obojstranne výhodnú cenu.

Obrázok

Tu je článok o nabíjacích staniciach:
https://e-mobility.sk/typy-nabijacich-stanic/

A tu seriovo vyrábane nabíjacie stanice od svetovo známej firmy ABB

https://new.abb.com/ev-charging/sk/
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Používateľov profilový obrázok
glengoolie
Gold Member **
Príspevky: 450
Dátum registrácie: Po 29 03, 2021 5:54 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa glengoolie »

pokus napísal: Ne 06 02, 2022 11:27 pm Tie "argumenty" o prenosovych sustavach su klasika. Asi ako ked pred 150 rokmi zastancovia koni argumentovali, ze neexistuju benzinky, cesty a kolko by to chcelo asfaltu. O nabijanie sa neboj, mudre (slovenske) hlavicky uz to vyriesili.
Mochovce vyrobia 7.5TWh rocne. Takze z mojho argumentu o 61 824 TWh to znamena ze nemecko by muselo dostavat 8243 jadrovych elektrarni. To je jedna nova jadrova elektraren na kazdych 43 km2. Ak si vezmem ze by s nahradilo iba 10% automobilov a nie vsetky(a stale iba hovorim o autach do 9 pasazierov, neberieme do uvahy nakladnu dopravu alebo industrialne stroje, jednostopove vozidla a dalsie), to mame stale 6182 TWh a 824 jadrovych elektrarni nutnych na to aby toto cele utiahli, lebo veterniky na to staci nebudu. Argumentovat nabijacimi hodinami je dost zcestne kedze ja tu hovorim o celkovej celorocnej spotrebe kde su hodiny irelevantne.

Podla udajov na webe by mochovce mali rocne spalit cez 2 tony cisteho uranu. Rocna produkcia uranu je okolo 54kT. Takze len tych 10% by znamenalo ze by sa celosvetova produkcia musela zvysit o 3% a to sa bavime sa iba o Nemecku. Postavit jadrovu elektraren stoji cez 5 miliard eur, a to sme este na tych nizsich cislach. Takze nemecko by muselo investovat minimalne 4.1 triliona eur na vystavbu. Nemecko ma 4.3 triliona HDP, takze by to znamenalo ze nemecko by muselo mat 0€ vydavky statneho rozpoctu na to aby toho bolo schopne. A to sa stale bavime iba o 10%. Tie mokre sny o EV su len to - sny. Ja nehovorim ze tu nebudu jazdit, ocividne uz jazdia, ale ziadna revolucia nenastane a spalovacie motory tu s nami budu este davno po tom co my vseci budeme uz davno mrtvi. Ja len argumentujem tym ze benzin a dizel nahradi vodik.
Naposledy upravil/-a glengoolie v Po 07 02, 2022 10:50 am, upravené celkom 1 krát.
for the best of times
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

glengoolie napísal: Po 07 02, 2022 10:41 am Takze z mojho argumentu o 61 824 TWh
Ako si dospel k tomu číslu?
V Česku je 8x menej aut ako v Nemecku a keby každé auto ročne najazdilo nereálnych 40 000km, tak by spotrebovali všetky auta dokopy 50TWh elektriny ročne. Nemecko ma 8x viac aut ako Česko, čiže 400TWh ročne.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

glengoolie napísal: Po 07 02, 2022 10:41 am Mochovce vyrobia 7.5TWh rocne. Takze z mojho argumentu o 61 824 TWh to znamena ze nemecko by muselo dostavat 8243 jadrovych elektrarni. To je jedna nova jadrova elektraren na kazdych 43 km3. Ak si vezmem ze by s nahradilo iba 10% automobilov a nie vsetky(a stale iba hovorim o autach do 9 pasazierov, neberieme do uvahy nakladnu dopravu alebo industrialne stroje, jednostopove vozidla a dalsie), to mame stale 6182 TWh a 824 jadrovych elektrarni nutnych na to aby toto cele utiahli, lebo veterniky na to staci nebudu. Mochovce vyrobia 7.5TWh rocne. Takze z mojho argumentu o 61 824 TWh to znamena ze nemecko by muselo dostavat 8243 jadrovych elektrarni.
Troška viac si si pomýlil desatinné čiarky. Keby sa teraz hneď všetky osobné spaľovacie autá na Slovesku vymenili za elektromobily, stúpla by ročná spotreba Slovenska o 10%. A tá výmena bude postupná a bude trvať desiatky rokov. Navyše každoročne sa zefektívňuje spotreba domácností (náhrada neekologických spotrebičov, vykurovania, žiadoviek, ...), takže aj pri stávajúcej sieti sa postupne v čase nič nedeje.

Inak základom týchto nezmyselných katastrofických štúdií proti elektromobilom je zväčša hrubá chyba na začiatku výpočtu.

Len taký malý príklad - zarátavajú nejaké štúdie aj ušetrenú elektrinu pri rafinácií benzínu, prevádzke čerpacích staníc, rozvoje paliva atď ? Nie, lebo by im to vyšlo úplne inak. Alebo pri porovnávaní výroby EV a spaľováku porovnáva väčšina štúdií úbytok pri výrobe spaľovákov ? Nie. Alebo spaľovací motor - zliatina nepotrebuje na výrobu veľké množstvo energie ? Nie, to padne samé z neba. Len výroba batérie je energeticky a na CO2 náročná.
Používateľov profilový obrázok
glengoolie
Gold Member **
Príspevky: 450
Dátum registrácie: Po 29 03, 2021 5:54 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa glengoolie »

miror, mysli si co chces. ja ti to neberiem. v tom, ze mame na veci odlisny pohlad, je krasa investovania. keby vseci vydeli vsetko rovnako, nikto by nezarobil ziadne peniaze. kamos je presne ako ty, s tym ze ma v tesle investovane vsetky svoje peniaze a tiez nema zaujem o ziadne argumenty, pretoze tomu skratka veri. a to je v poriadku. ja mu to neberiem, su to jeho peniaze a ako sa hovori - put your money where your mouth is. niekto vidi teslu ako dobru investiciu, iny vidi zase wish ako dobru investiciu. a to je ta krasna rozmanitost investorov ktora robi investovanie zabavou.
for the best of times
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 9:48 am Ja som skôr myslel tie paralelné siete ako využitie elektroáut ako dodávateľov špičkovej elektriny a tam už by mohlo dôjsť k preťaženiu časti siete. A paralelne siete preto, aby sme nevypínali každý deň elektriku ľuďom pri prerábaní existujúcich sieti na silnejšie káble.
Sídliska vidím každú chvíľu rozkopané pri zavádzaní optických sieti internetu. Podobná práca je aj robiť silový rozvod elektriny, nie je to nič špecialne.
Navyše väčšina ľudí používa auto na cestu do práce. Na firemnom parkovisku nie je žiaden problém urobiť nabíjačky. Využije sa elektrina zo solárnych elektrárni cez deň a odľahčia sa sídliska. Navyše môže zamestnávateľ predávať elektrinu zo solárnych panelov na svojich strechách, svojim zamestnancom, za obojstranne výhodnú cenu.
Chápem, myslel si decentralizovanú energetiku, lepšie využívanie lokálnych zdrojov, len si to inak pomenoval. Presne tak, aj ja si myslím, že tam to smeruje a bude len lepšie a čistejšie.

Čo sa týka napr. nabíjania na sídliskách (lebo nie každý má dom alebo garážové státie so zásuvkou), tak vo väčšine lokalít sa v minulosti kvôli úspore nahradzovali pouličné osvetlenia so starými neúspornými žiarovkami novšou technológiou, naposledy LED ale v zemi ostali hrubé káble nadimenzované na niekoľkonásobné výkony. Takže ani s tou infraštruktúrou to nebude o nejakom plošnom rozkopávaní, bude stačiť využiť stávajúce káble a párstoeurové wallboxy pripevniť na pouličné lampy. Napríklad v BA je taká lokalita Železná studienka. Všetko je to o "smart" riadení v dnešnej dobe. Ak sa bude napr. v špičke nabíjať 10 áut vedľa seba, wallboxy znížia nabíjací výkon aby rozvody stačili a v konečnom dôsledku bude mať každý majiteľ ráno auto pripravené.

Pri EV si treba uvedomiť, že väčšina áut 90% času v roku stojí a vtedy stačí pomalé nabíjanie malým prúdom. Namiesto toho, aby sa spúšťal Čierny Váh (prečerpávacia stanica), distribučka zkomunikuje potrebu cez IoT siete do domácich wallboxov a vybavené.
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

https://www.economy.gov.sk/uploads/files/HK7WdBUi.pdf

Dopyt po elektrickej energii pre pohon elektrických vozidiel v roku 2030 bude 220 – 710 TJ,
čo je menej ako 1% celkovej spotreby elektriny v SR v 2018. Ak bude nárast počtu
elektromobilov progresívnejší, napr. 116-tisíc elektrických vozidiel (5% súčasných osobných
vozidiel) by v roku 2030 potrebovalo pre pohon ekvivalent 2% súčasnej spotreby elektriny.

Takze pri 100% EV asi bude potrenych +40% sucasnej spotreby.
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
Používateľov profilový obrázok
glengoolie
Gold Member **
Príspevky: 450
Dátum registrácie: Po 29 03, 2021 5:54 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa glengoolie »

miror napísal: Po 07 02, 2022 11:01 am Pri EV si treba uvedomiť, že väčšina áut 90% času v roku stojí a vtedy stačí pomalé nabíjanie malým prúdom. Namiesto toho, aby sa spúšťal Čierny Váh (prečerpávacia stanica), distribučka zkomunikuje potrebu cez IoT siete do domácich wallboxov a vybavené.
lenze ty stale riesis navalovu zataz na elektricku siet a nie celkovu spotrebu.
for the best of times
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

glengoolie napísal: Po 07 02, 2022 11:00 am miror, mysli si co chces. ja ti to neberiem. v tom, ze mame na veci odlisny pohlad, je krasa investovania. keby vseci vydeli vsetko rovnako, nikto by nezarobil ziadne peniaze. kamos je presne ako ty, s tym ze ma v tesle investovane vsetky svoje peniaze a tiez nema zaujem o ziadne argumenty, pretoze tomu skratka veri. a to je v poriadku. ja mu to neberiem, su to jeho peniaze a ako sa hovori - put your money where your mouth is. niekto vidi teslu ako dobru investiciu, iny vidi zase wish ako dobru investiciu. a to je ta krasna rozmanitost investorov ktora robi investovanie zabavou.
To sa mýliš, ja Teslu ako dobrú investíciu nevidím, Tesla bola dobrá investícia, keď ju všetci zatracovali ale ona mala prakticky monopol v použiteľnej triede EV (nie malé mestské) a stála dvadsatinu ako teraz. Posledný rok je okolo nej taký hype, že môj názor je opačný, peniaze by som do nej nedal, čo aj píšem o pár príspevkov vyššie.

Len som reagoval na tie čísla, čo uvádzaš o elektrine a spotrebe a sú úplne mimo, čo sa týka strašenia pred EV všetkých značiek. Pred 100 rokmi takto strašili pred spaľovákmi a kde by sme dnes boli. A vybudovať infraštruktúru pre spaľovacie autá bolo omnoho náročnejšie (pumpy, rafinérky) ako dnes pre EV, kedy sa auto pichne doma v garáži do 230V zástrčky.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

glengoolie napísal: Po 07 02, 2022 11:06 am lenze ty stale riesis navalovu zataz na elektricku siet a nie celkovu spotrebu.
Ano, stále riešim návalovú záťaž a nie celkovú spotrebu, lebo práve návalová záťaž je to najhoršie pre sieť. Mám fotovoltaiku a 5 minutových intervaloch vidím napätie v sieti - inak povedané ako sa reguluje sieť. Vieš že namiesto 230V je dlhé časy počas dňa aj 245V a občas mi tam ukáže aj 251V ? A to je preto, lebo regulácia je drahá a distribučka radšej pustí väčšie napätie. Elektriny je dostatok a nové zdroje nie sú problém, problém je regulácia. Firmy sa bijú o to, aby im distribučka dovolila postaviť nové elektrárne ale nie je treba. Prečo Slovensko vyváža elektrinu ?
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

miror napísal: Po 07 02, 2022 11:01 am Čo sa týka napr. nabíjania na sídliskách (lebo nie každý má dom alebo garážové státie so zásuvkou), tak vo väčšine lokalít sa v minulosti kvôli úspore nahradzovali pouličné osvetlenia so starými neúspornými žiarovkami novšou technológiou, naposledy LED ale v zemi ostali hrubé káble nadimenzované na niekoľkonásobné výkony. Takže ani s tou infraštruktúrou to nebude o nejakom plošnom rozkopávaní, bude stačiť využiť stávajúce káble a párstoeurové wallboxy pripevniť na pouličné lampy.
Montoval som verejne osvetlenia v Košiciach, tak viem presne, aké káble sme tam dávali.
Dávali sme tam trojfázové káble AYKY 4x35mm2. Takýto kábel môže byť zaťažený max 125A prúdom. To je združený výkon na 3 fázy 150kW.
Nabije to 3 auta za hodinu, alebo 30aut za 10 hodín. Na sídlisko v masovom meradle by to bolo málo.
Naposledy upravil/-a jogo v Po 07 02, 2022 11:23 am, upravené celkom 1 krát.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

ano problem energetiky je ze musi byt dimenzovana na spickove zatazenie (takze predimenzovana), ale spotreba kolise a energia sa neda uskladnit. EU ale ide zlym smerom, lebo zelena energia tento problem zhorsuje, vetru a slnku sa neda porucat. Spikovej plynovej elektrarni velmi lahko. A ked mame ostavit plyn a jadro (o uhli sa ani nebavim) tak odkial bude tych +40% energie na dnesny stav a to este regulovanej od 10% vykonu po 100% vykonu sustavy?
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

osamely chodec napísal: Po 07 02, 2022 11:22 am a energia sa neda uskladnit.
Ale da, do bateriek aut, viď môj výpočet vyššie
6mil elektro aut dokáže uskladniť 6mil*50kWh= 300GWh el. energie.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

Jogo ak sa da preco to uz dnes nerobia a riskuju blackouty celych uzemi? Inak ze budu v blizkej buducnosti blackouty je vysoko pravdepodobne ak zacneme odstavovat spickove zdroje energie a nahradzat solarom a veternikmi. Potom najhorsi sen Europy bude zobudit sa do mraziveho zamraceneho bezveterneho tyzdna :).
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 11:22 am Montoval som verejne osvetlenia v Košiciach, tak viem presne, aké káble sme tam dávali.
Dávali sme tam trojfázové káble AYKY 4x35mm2. Takýto kábel môže byť zaťažený max 125A prúdom. To je združený výkon na 3 fázy 150kW.
Nabije to 3 auta za hodinu, alebo 30aut za 10 hodín. Na sídlisko v masovom meradle by to bolo málo.
Väčšina dnešných EV má internú nabíjačku 3 x 16A (sú výnimky ako Renault Zoe 3x32 alebo za príplatok Audi eTron) ale štandartom je 3x16. Takže na 125A kábli by sa mohlo súčasne nabíjať PLNÝM neregulovaným výkonom 7 áut a 13A ostane na osvetlenie. Takýmto výkonom sa nabije 11kWh do batérie jedného auta za hodinu. Nezabúdajme, že autá nebudú mať 0% batérie a nebudú sa nabíjať do 100%, priemerná vzdialenosť auta za deň je pár desiatok km (štatistiky sú dohľadateľné). Takže aj pre ľudí žijúcich v panelákoch, ktorí nedisponujú najlacnejším nabíjaním - doma zo zásuvky, je tá možnosť ako si nabiť.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

osamely chodec napísal: Po 07 02, 2022 11:32 am Jogo ak sa da preco to uz dnes nerobia a riskuju blackouty celych uzemi? Inak ze budu v blizkej buducnosti blackouty je vysoko pravdepodobne ak zacneme odstavovat spickove zdroje energie a nahradzat solarom a veternikmi. Potom najhorsi sen Europy bude zobudit sa do mraziveho zamraceneho bezveterneho tyzdna :).
Lebo baterky použité len ako záložný zdroj sú drahšie ako plynová turbína. Ale použité na 2 účely(pohon auta a záložný zdroj na vyrovnávanie špičiek v sieti s 6 násobne drahšou elektrinou v tých špičkách), to už môže byť ekonomický zaujímavé o pár rokov až sa elektroauta masívne rozšíria.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Glogol
Guru Member ****
Príspevky: 1735
Dátum registrácie: Št 10 05, 2007 12:26 pm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 154 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa Glogol »

Teraz ked len do prace a domov + nakupy - cely mesiac nemyslim na auto, ked zasvieti taknem na najblizsej c.s. cestou do prace za 10 min aj s kavou.
Pri EV budem ako s mobilom - kazdy vecer premyslat ci som nabity na dalsi den, lebo ak nie ...mozne problemy.
pravda je ako poezia - a vacsina ludi na poeziu s.rie
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

uz len to dostat z tych aut do siete ak ju maju oni regulovat :)
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

miror napísal: Po 07 02, 2022 11:32 am Väčšina dnešných EV má internú nabíjačku 3 x 16A (sú výnimky ako Renault Zoe 3x32 alebo za príplatok Audi eTron) ale štandartom je 3x16. Takže na 125A kábli by sa mohlo súčasne nabíjať PLNÝM neregulovaným výkonom 7 áut a 13A ostane na osvetlenie. Takýmto výkonom sa nabije 11kWh do batérie jedného auta za hodinu. Nezabúdajme, že autá nebudú mať 0% batérie a nebudú sa nabíjať do 100%, priemerná vzdialenosť auta za deň je pár desiatok km (štatistiky sú dohľadateľné). Takže aj pre ľudí žijúcich v panelákoch, ktorí nedisponujú najlacnejším nabíjaním - doma zo zásuvky, je tá možnosť ako si nabiť.
Jasné, že auta nie sú vybité na 100%. :) Pre začiatok by to bola najschodnejšia cesta namontovať nabíjacie skrine na stľpy verejného osvetlenia, to máš pravdu. Následne, až by ta kapacita nestačila, tak by sa využili prípojkové skrine panelákov, kde sú ťahané káble AYKY 4x240 a teda znesú rádove vyššie prúdy. Zároveň už by sa musela urobiť nejaká lokálna regulácia, aby sa auta vypínali, ak by prúdové zaťaženie káblov v špičkách prekračovalo ich prúdovú zaťažiteľnosť. Až potom, keby aj to nestačilo, tak by sa v potrebných miestach posilnila sieť. Škoda, že to nie je v Česko-Slovensko-Poľsku aktuálna téma, to by ma bavilo robiť. A po nórsky resp. anglicky neviem, aby som to šiel robiť tam, kde to už je aktuálne. :)
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 11:39 am Lebo baterky použité len ako záložný zdroj sú drahšie ako plynová turbína. Ale použité na 2 účely(pohon auta a záložný zdroj na vyrovnávanie špičiek v sieti s 6 násobne drahšou elektrinou v tých špičkách), to už môže byť ekonomický zaujímavé o pár rokov až sa elektroauta masívne rozšíria.
O tomto mám troška pochybnosti, lebo akumulátorov je veľa druhov a do áut sa znažia dávať také, ktoré sú čo najľahšie a dokážu poskytovať vysoké prúdy, samozrejme s čo najväčšou energetickou hustotou, naopak v úložiskách energie hmotnosť nehrá až takú rolu a ide o počet cyklov (životnosť). Väčšina výrobcov EV dáva záruku na batériu 8 rokov (a minimálne 160000km), išli by sami proti sebe keby umožnili V2G. V2G existuje už 10 rokov, myslím že Nissan prišiel prvý s V2G ale okrem pár výskumníkov to nikomu nedali (myslím že stále jedno V2G má SAV v BA).
Skôr do úložísk energie smerujú použité batérie z EV, ktoré majú napr. degradáciu nad stanovené záručné podmienky a teda majiteľ auta dostal novú baterku, pričom v stacionárnom úložisku nevadí ten pomer hmotnosť / uložená energia. Robí to tak už viac automobiliek aj v Európe.

Takže určite to bude tiež existovať ale za iných záručných podmienok na auto.

Batéria slúži stovky tisíc km v aute, potom 20 rokov v domácich alebo komerčných úložiskách energie a až následne ide na recykláciu (to píšem dopredu ak by tu nejaký ekológ išiel spomínať dopady batérii na životné prostredie - nebude to najbližšie roky). Skúste si len tak pre zaujímavosť pozrieť inzeráty na nabúrané EV, ktoré sa nedajú opraviť. Miznú hneď a je problém vôbec nájsť. Skupujú ich fotovoltaici k domácim úložiskám, lebo komerčne predávané NOVÉ batérie sú násobne drahšie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

osamely chodec napísal: Po 07 02, 2022 11:46 am uz len to dostat z tych aut do siete ak ju maju oni regulovat :)
Možno sa to nepodarí, uvidíme ako sa to vyvinie, ale elektroautá už nie je slepá ulička vývoja.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 11:48 am Jasné, že auta nie sú vybité na 100%. :) Pre začiatok by to bola najschodnejšia cesta namontovať nabíjacie skrine na stľpy verejného osvetlenia, to máš pravdu. Následne, až by ta kapacita nestačila, tak by sa využili prípojkové skrine panelákov, kde sú ťahané káble AYKY 4x240 a teda znesú rádove vyššie prúdy. Zároveň už by sa musela urobiť nejaká lokálna regulácia, aby sa auta vypínali, ak by prúdové zaťaženie káblov v špičkách prekračovalo ich prúdovú zaťažiteľnosť. Až potom, keby aj to nestačilo, tak by sa v potrebných miestach posilnila sieť. Škoda, že to nie je v Česko-Slovensko-Poľsku aktuálna téma, to by ma bavilo robiť. A po nórsky resp. anglicky neviem, aby som to šiel robiť tam, kde to už je aktuálne. :)
Pozor, to je vysoko aktuálna téma. Väčšina wallboxov to rieši a reguluje. Je to problém aj v domoch, máš istič 3x25A ako ja a nabíjam EV. Musí dynamicky regulovať výkon aby keď žena zapne varnú dosku, práčku atď, nevyrazilo istič. Mám na prívode do domu tri meracie cievky, podľa ktorých wallbox reguluje. Môj lacný wallbox takisto vie komunikovať s ďalšími ôsmimi, ktorým posiela informáciu, aký prúd majú umožniť, aby sa dalo súbežne nabíjať. Ono je to v podstate už vyriešené, takže ak si elektrikár, pri montáži wallboxov sa s tým stretneš.

Ešte doplním, nejde tak ani o vypínanie ale o regulovanie výkonu. Auto umožňuje nabíjať od 5A jednofázovo do 16A trojfázovo a informáciu o tom, koľko si môže v danej chvíli potiahnuť, posiela wallbox v tých dvoch komunikačných pin-och, ktoré má navyše od obyčajnej trojfázovej motorovej zásuvky. Takže wallbox je len zásuvka s komunikáciou. Regulácie prebieha v sekundových intervaloch, nie je to, že keď auto proipneš, povie sa mu výkon a on ho berie stále až dokedy sa nevypne nabíjanie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

glengoolie napísal: Po 07 02, 2022 10:41 am Ja len argumentujem tym ze benzin a dizel nahradi vodik.
Nevidím zmysel z elektriny vyrábať vodík, ten stláčať na vysoký tlak, potom ho v palivovom článku premeniť na elektrinu a poháňať ňou elektromotormotor, a dosiahnuť tým účinnosť 20%, keď môžem tu elektrinu s oveľa väčšou účinnosťou až 90% priamo uložiť do baterky a poháňať ňou elektromotormotor. :)
Spaliť vodík v spaľovacom motore ma účinnosť 30%, to je to isté ako plynový motor.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

miror, kolko rocna je teraz podla teba navratnost investicie fotovoltaiky na streche rodinneho domu plus kupa strednej triedy tesly . Beriem ze hlavna uspora je za PHM , ak by som mal strednu triedu diesel auto a tiez uspora doma energie ak je to teda technicky mozna?
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
miror
Gold Member **
Príspevky: 496
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 30 times
Been thanked: 141 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa miror »

osamely chodec napísal: Po 07 02, 2022 12:07 pm miror, kolko rocna je teraz podla teba navratnost investicie fotovoltaiky na streche rodinneho domu plus kupa strednej triedy tesly . Beriem ze hlavna uspora je za PHM , ak by som mal strednu triedu diesel auto a tiez uspora doma energie ak je to teda technicky mozna?
To je tak široká otázka, že na ňu má každý inú odpoveď podľa podmienok. Mne osobne sa fotovoltaika vrátila za 3,5 roka, ale paradoxne preto, lebo som bol imúnny voči batériám. Mám jednoduchý on-grid systém - teda len základný menič a panely, žiadna fyzická batéria alebo hybridný menič, len u dodávateľa aktvivovaná tzv. virtuálna batéria a čo v lete vyrobím navyše, to v zime spotrebujem.
Pri Tesle sa dá povedať, že strata hodnoty (teda nákupná cena vs predajná cena ojazdenej) je menšia ako ušetrené peniaze na palive a povinnom servise. Lebo pri EV niektorých značiek začína byť servis (povinné servisné prehliadky) drahšie ako domáce nabíjanie na tie kilometre, koľko je servisný interval. A ako bonus 450 koňový rýchly sedan so žiadnymi vibráciami od motora k tomu.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 159 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

jogo, sice to do tej baterie ulozime, ale ako ju namaha? 3000x ju mozem vybit do 50%? to je menej ako 10rocna zivotnost? nevyznam sa, len take udaje som nasiel priblizne na eshopoch.. to je dnes extremne nerentabilne.. chcel som zalozny zdroj do domacnosti, ale.. uff.. ta cena..ono fajn pre dochodcu (resp malo narocneho zakaznika), ktory vari na plyne, alebo nevari vobec, ale ci taka bateria upecie kacicu, no neviem neviem.. potom som nevidel zmysel v takej baterii.. ako buffer je to stale velmi male..

miror - a v zime ti kolko km najazdu nabije denne ta FVE? napr za cely januar? cim zohrievas teplu vodu v dome?
Odoslané z počítača
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa jogo »

iceberg8 napísal: Po 07 02, 2022 2:25 pm jogo, sice to do tej baterie ulozime, ale ako ju namaha? 3000x ju mozem vybit do 50%? to je menej ako 10rocna zivotnost? nevyznam sa, len take udaje som nasiel priblizne na eshopoch.. to je dnes extremne nerentabilne.. chcel som zalozny zdroj do domacnosti, ale.. uff.. ta cena..ono fajn pre dochodcu (resp malo narocneho zakaznika), ktory vari na plyne, alebo nevari vobec, ale ci taka bateria upecie kacicu, no neviem neviem.. potom som nevidel zmysel v takej baterii.. ako buffer je to stale velmi male..
Ako samostatný bufer je to samozrejme nerentabilné.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 159 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

miror, ako sa ti FV mohla vrati za 3,5roka?
pocitas tam len panel, alebo aj konstrukciu, kable, menice, mozno bojler ak mas?
Ak mas zaujem, pokojne napis aku mas zostavu atd, lebo 3,5rocna navratnost mi pride zaujimava..
Odoslané z počítača
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 159 times

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 2:37 pm Ako samostatný bufer je to samozrejme nerentabilné.
hm, no to je ta skoda, pretoze vzdy mi pride ako skoda, ak slnko svieti na strechu a ta energia sa nikam neuklada.. ale zatial som nenasiel nic, kam by som taku energiu mohol ulozit. Najlacnejsie je to do vody, avsak znovu ten nepomer leto/zima.. aby som ziskal dost energie zo slnka v zime, tak v lete by som mal prebytky, ktore by som v offgride nemal kam dat (ak nemam bazen a rad horucu vodu).
a riskovat ongrid system, ze mi "za jazdy" zmenia podmienky, to tiez nemam chut..
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
glengoolie
Gold Member **
Príspevky: 450
Dátum registrácie: Po 29 03, 2021 5:54 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa glengoolie »

jogo napísal: Po 07 02, 2022 12:03 pm Nevidím zmysel z elektriny vyrábať vodík, ten stláčať na vysoký tlak, potom ho v palivovom článku premeniť na elektrinu a poháňať ňou elektromotormotor, a dosiahnuť tým účinnosť 20%, keď môžem tu elektrinu s oveľa väčšou účinnosťou až 90% priamo uložiť do baterky a poháňať ňou elektromotormotor. :)
Spaliť vodík v spaľovacom motore ma účinnosť 30%, to je to isté ako plynový motor.
nikde som nespominal tebou uvadzany proces. moj osobny predpoklad je ten, ze sa spravi pokrok v elektrolyze a budeme moct stiepit vodu nasobne optimalnejsie nez to robime teraz. to iste sa bude tykat aj spalovacich motorov. samozrejme sa tam spravia zmeny aby ucinnost bola vyssia nez dnes, kedze normalne motory neboli navrhnute na spalovanie plynu. ale principialne tam velke technologicke rozdiely nebudu a nebude nutne kompletne prerobit vsetky spalovacie motorych a fabriky a technologie. bude to skratka iba evolucia.

dnes maju benzinove auta, podla wiki, ucinnost 20-35%, dizel az 45% a plyn 46-61%. takze uz dnes su motory na plyn najoptimalnejsie. tzn ziadnych 30% ako pises. preto ak sa do toho da viac vyskumu a penazi tak verim ze sa mozme dostat aj 75-80%. navyse je to mega ekologicke, z coho zelenym uz stoji penis. takze aj vola z hora by tam bola. otazne skor je co bude robit ropny priemysel. benzin&pol. su totiz viac nez polovica ropnych produktov.
for the best of times
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3825
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 338 times
Kontaktovať používateľa:

Re: Co si myslite o dlhodobej investicii do akcii TESLA ?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

co som ja cital analyzy o vodiku, tak naj problem, je, ze pri masovom pouziti vysava ta technologia z atmosfery kyslik a ten potrebujeme na dychanie.
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Porozumiet znamená zvyknúť si.
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
Napísať odpoveď

Návrat na "Akcie - investovanie do akcií"