predpokladam ze existuje nejaka studia ze so vsetkymi multiplikacnymi efektami bla bla bla bude zisk z dialnic XYZ vela vela penazi
nič také neexistuje. Je len domnienka, že ak postavíš dialnicu do Košíc, tak tam príde nejaký nový investor, ktorý by tam inak neprišiel. Ale aká veľká tá investícia bude a čo prinesie to nevie nikto.
2 nasobok by tam nemal hrat rolu
ak to staviaš za cash tak nie, ale ak máš úver na 20 rokov a ten úver je o 80% drahší ako si požičiava štát, tak je to už pomerne veľký rozdiel. Ten úver totiž musíš splácať normálne z rozpočtu a každý rok. A tým pádom musíš zvýšiť aj výber daní aby si na to mal. Na tých 20-30 rokov. A zrovna ty tie dane platiť nechceš.
Tí investori čo prídu do Košíc do cez dane nezaplatia. Lebo veľkí investori zvyčajne dostanú dotácie, alebo daňové úľavy. Prípadne oboje. Efekt z tej ďialnice je ln taký, že sa v tých nových podnikoch zamestnajú ľudia. Ale ako som písal, nikto nepočíta či sa to "vyplatí" alebo nie. Toto vôbec nikto nepočíta.
V podstate sa stavia len kvôli voľbám a tým zakázkam samotných (že ich môžeš niekomu dohodiť).
len tak pre zaujímavosť, raz niekto spočítal, že ak by KIA v Žiline nedostala dotácie, ale túto výšku dotácii by platili ľuďom, tak to tým zamestnancom vystačí na priemerný plat niekoľko rokov v kuse. To len pre ilustráciu ako dobre sú spočítané tieto všetky investičné akcie štátu.