Turkey seeks proof of insurance from Russian oil tankers | Oil and Gas News | Al Jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2022/12/ ... il-tankers
Turecko tvrdí, že začalo žiadať dôkaz o poistení od tankerov naložených ruskou ropou, keďže Moskva vyjadrila obavy z hromadenia ropných tankerov v Bosporskom prielive.
Najmenej 20 ropných tankerov v rade pri Turecku čelí ďalším oneskoreniam pri preplávaní z ruských čiernomorských prístavov do Stredozemného mora, pretože prevádzkovatelia sa pretekajú v dodržiavaní nových tureckých poistných pravidiel, ktoré boli pridané pred cenovým stropom G7 pre ruskú ropu, uviedli v utorok zdroje z priemyslu. citovala tlačová agentúra Reuters.
Rusko o tomto probléme rokuje s poisťovacími a dopravnými spoločnosťami, uviedol v stredu ruská tlačová agentúra RIA s odvolaním sa na námestníka ruského ministra zahraničných vecí Alexandra Gruška.
"Sme si vedomí tejto situácie. Samozrejme, že nám to spôsobuje obavy z pohľadu záujmov našich operátorov. O tomto probléme sa diskutuje s dopravnými a poisťovňami. Koniec koncov, poisťovne poisťujú, nie štát,“ povedal Grushko.
"Ak sa problém nevyrieši, samozrejme, dôjde k zapojeniu na politickej úrovni."
Turecké námorné úrady vydali oznámenie, ktoré minulý mesiac videla agentúra Reuters, v ktorom žiadali od poisťovateľov dodatočné záruky, že tranzit cez Bospor bude krytý od začiatku tohto mesiaca.
Prerušenia prepravy tankerov z ruských čiernomorských prístavov do Stredozemného mora sú výsledkom nového tureckého poistného pravidla, nie cenového stropu ruskej ropy, na ktorom sa dohodla koalícia krajín G7 a Austrálie, uviedol v utorok predstaviteľ skupiny.
Turecký predstaviteľ však poprel, že by opatrenie spomaľovalo prechod ropných lodí na svetové trhy cez Bosporský a Dardanelský prieliv.
Európska únia a G7 sa minulý týždeň dohodli, že zablokujú západným poisťovateľom krytie lodí, ktoré majú v úmysle predávať ruskú ropu za viac ako 60 dolárov za barel.
Priemyselný monitor TankerTracker.com v stredu ráno uviedol, že vývoz ruskej námornej ropy sa za posledných 48 hodín znížil na polovicu.
Zdroj pre AFP uviedol, že tureckí predstavitelia začali začiatkom mesiaca žiadať dôkaz o poistení od tankerov prechádzajúcich z Ruska.
Oficiálny zdroj agentúre AFP pod podmienkou anonymity povedal, že úrady „chcú mať istotu krytia“, pretože západné poisťovne ho začali rušiť.
Nemenovaný turecký predstaviteľ pre štátnu tlačovú agentúru Anadolu povedal, že „väčšina medzinárodných poisťovateľov“ už neposkytuje krytie ruskej ropy.
„Bože, ak sa v úžine stane nehoda, kto by kryl škody, ktoré môžu dosiahnuť miliardy dolárov? Kto by bol zodpovedný?" spýtal sa turecký predstaviteľ.
Úradník však tiež odmietol správy západných médií, ktoré naznačujú, že nové pravidlá Turecka vytvorili v týchto dvoch prielivoch zápchu tankerov. Predstaviteľ uviedol, že nedošlo k žiadnym „významným“ zmenám v námornej doprave a že Turecko môže prijať dodatočné opatrenia na „zabránenie preťaženiu“.
Kazachstan, veľký vývozca ropy, v stredu uviedol, že hromadenie ropných tankerov na Bosporskom úžine je počas zimnej sezóny bežné.
„Čakacia doba v Bospore a Dardanelách je zatiaľ šesť dní. Pre zimnú sezónu je to bežné čakanie; minulý rok bolo čakanie v prielive v decembri asi 14 dní,“ uviedlo vo vyhlásení kazašské ministerstvo energetiky.