ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Zberateľstvo a investovanie: mince, umenie, starožitnosti, fyzicky držané komodity
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

iceberg8 napísal: Ne 17 03, 2024 10:10 pm Pneumatiky menim daleko castejsie na benzinovom aute, ako brzdove platnicky :)
Ale určite ti lezie na nervy ten čierny prach z bŕzd. Mirror má pravdu:

Niektoré zdroje vravia, že brzdový prach sa podieľa na znečistení jemnými prachovými časticami 20 %, zatiaľ čo výfukové plyny len 7 %.

Every time you use your brakes, metal particles produced by the rubbing of your brake pads against your wheel are emitted. These small particles are harmful both to the environment and your health. Brake dust contributes 20% of fine particulate matter pollution, compared to just 7% contributed by exhaust fumes.

Ale je kopa zdrojov, ktoré vravia, že ten brzdový prach je tak škodlivý ako znečistenie z výfukov dieslov:

https://airqualitynews.com/cars-freight ... une-cells/

Na webe je viac štúdii, ktoré dokazujú, že mestá ktoré zvýšili podiel EV hlavne v taxi službe a mestskej doprave, prvykrát v histórii splnili normy čistoty ovzdušia.
Takže EV voči spaľovákom 2:0 v znečistení výfukovými plynmi + brzdový prach.


Ináč našiel som k tomu znečisteniu pneumatikami, čo dal Slovan vyjadrenie. Stojí za to si ho prečítať.
Ak by to bola pravda, EV by museli zodrať a vymeniť pneumatiky každé 2 mesiace :)

V tlačovej správe spoločnosti Emissions Analytics sa uvádza, že znečistenie pevnými časticami z opotrebovania pneumatík automobilov môže byť 1000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov a že pneumatiky automobilov môžu produkovať až 9,28 gramov pevných častíc na míľu alebo 5,8 gramov na kilometer. Ide však o najhorší možný scenár, ktorý sa v tlačovej správe neuvádza a ktorý následne viedol k tomu, že sa v médiách vo veľkej miere objavilo zistenie "1 000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov". Niekoľko výpočtov zdravého rozumu ukazuje, aký extrémny je tento prípad.

Typická 16-palcová pneumatika pre rodinné vozidlá váži približne 9 kg, takže štyri takéto pneumatiky na vozidle predstavujú celkovú hmotnosť 36 kg. To nie je len behúň, ale celé pneumatiky. Ak by vozidlo skutočne vylúčilo z pneumatík 9,28 g pevných častíc na kilometer, potom by pneumatiky fyzicky zmizli - a vozidlo by jazdilo na zliatinách - za menej ako 4 000 míľ.

V skutočnosti tvorí behúň pneumatiky približne 35 % jej celkovej hmotnosti, takže pneumatiky by boli vyjazdené za menej ako 1 358 míľ, čo predstavuje dva mesiace jazdy priemerného britského vodiča.


Teraz teda vieme, že opotrebovanie pneumatík ani zďaleka neprispieva k emisiám pevných častíc tak výrazne, ako sa v minulosti uvádzalo v niektorých médiách. Ak sú však elektromobily ťažšie ako benzínové alebo naftové vozidlá, opotrebúvajú sa ich pneumatiky rýchlejšie?

Po prvé, moderné elektrické vozidlá nie sú v skutočnosti oveľa ťažšie ako mnohé moderné benzínové alebo naftové vozidlá, najmä vzhľadom na nedávny trend väčších a ťažších SUV.

Chemické zloženie batérií sa neustále vyvíja, sú stále ľahšie a energeticky hustejšie, t. j. dokážu vtesnať viac kilometrov dojazdu do rovnakej hmotnosti a objemu batérie. Energetická hustota moderných batérií pre elektromobily je taká vysoká - väčšina nových elektromobilov na trhu má dojazd 200 míľ a viac - že čoskoro sa pravdepodobne začne upúšťať od vtesnávania väčšej kapacity batérie do rovnakého priestoru a bude sa ponúkať rovnaká kapacita, ale v ľahšej a lacnejšej batérii, čo povedie k ľahšiemu a lacnejšiemu automobilu.

Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, ktoré sú dnes na cestách, ich opotrebovanie pneumatík nie je ani zďaleka také rýchle, ako naznačujú niektorí neprajníci. James Rooney, inžinier vozového parku spoločnosti British Gas, prevádzkovateľa 800 elektrických dodávok (čoskoro ich budú tisíce) elektrických vozidiel, uvádza, že ich najnovšie elektrické dodávky - čo sú veľké, ťažké vozidlá s tradične pneumatikárskym pohonom predných kolies - najazdili 15 000 míľ a zatiaľ nepotrebovali vymeniť pneumatiky ani brzdy (samozrejme, s výnimkou prepichnutia).

Ryan Todd si všimol niečo zaujímavé o opotrebovaní pneumatík na svojich taxíkoch. Keď sú mu jeho elektrické taxíky Nissan LEAF dodané úplne nové, sú zvyčajne vybavené vysokokvalitnými pneumatikami značky Michelin. Pneumatiky zvyčajne vydržia na zadných kolesách 30 000 až 36 000 míľ, pričom predné kolesá vydržia 20 000 míľ.

Hoci je typické, že predné pneumatiky majú kratšiu životnosť ako zadné, Ryan poznamenáva, že jeho dieselové taxíky majú tendenciu získať z predných pneumatík ďalších 5 000 až 10 000 kilometrov životnosti.
Je to preto, že LEAF má nielen pohon predných kolies - takže predné pneumatiky zabezpečujú riadenie aj pohon - ale jeho motor má oveľa väčší krútiaci moment ako dieselové vozidlo, čo vedie k zvýšenému opotrebovaniu v priebehu času. Ak sa na jeho dieselové alebo elektrické taxíky nasadia lacnejšie náhradné pneumatiky, ich životnosť všetkých štyroch pneumatík sa zvyčajne skráti približne o 5 000 míľ v porovnaní s pôvodnými kvalitnými pneumatikami - čo je dôležitá lekcia pre každého vodiča vozidla.
Ryan však poznamenáva, že životnosť zadných pneumatík na jeho taxíkoch LEAF je 30 000 až 36 000 kilometrov približne rovnaká ako životnosť zadných pneumatík na jeho dieselových taxíkoch, pretože nepoháňajú ani neriadia vozidlo.

Ak by sa jazdilo pomalšie, ako na väčšine vozidiel, životnosť predných pneumatík na jeho elektrických taxíkoch by sa pravdepodobne zvýšila. Vzhľadom na to, že uvedené flotily taxíkov a dodávok sú príkladmi flotíl, ktoré sa pravdepodobne riadia trochu drsnejšie ako priemerné autá, skutočnosť, že majú tak výrazne znížené opotrebovanie bŕzd a podobné opotrebovanie pneumatík najmä na zadných kolesách, je veľmi dobrou predzvesťou kontroly znečistenia tuhými časticami.

Prestavenie škrtiacej klapky elektromobilov s cieľom znížiť agresivitu výkonu alebo jazda v ekologickom režime tiež pomôže predĺžiť životnosť pneumatík pri vozidlách s ostrejšou jazdou.


Navyše, ako sa už ukázalo v Dundee, kvalita ovzdušia je preukázateľne lepšia v mestách, kde sa vo veľkej miere využívajú elektrické vozidlá, a to vďaka výraznému čistému zníženiu množstva pevných častíc z výfukov, pneumatík a bŕzd.

Okrem toho elektrické dodávky Cleevely EV Mobile s veľkým počtom kilometrov prejdených v teréne ukazujú, že životnosť pneumatík elektrických vozidiel s pohonom predných kolies môže byť rovnako dobrá ako životnosť benzínových alebo naftových vozidiel. James uvádza, že jeho elektromobil MG5, ktorý má len štyri mesiace, má najazdených 20 000 km a všetky pneumatiky majú ešte dostatok dezénu. Ako skúsený mechanik s presným odhadom opotrebovania komponentov a zostávajúcej životnosti James predpokladá, že zo všetkých štyroch pneumatík najazdí 30 000 - 35 000 míľ..

Okrem toho mnohí výrobcovia pneumatík vyvíjajú špeciálne pneumatiky pre elektromobily, ktoré poskytujú vyššiu účinnosť a menšie opotrebenie bez toho, aby sa znížila priľnavosť. Patria sem veľké značky pneumatík, ako aj nové spoločnosti, ako napríklad Enso, ktoré boli založené špeciálne na boj proti znečisteniu z pneumatík.

Záver
Záverom teda možno povedať, že elektrické vozidlá už výrazne znižujú množstvo pevných častíc z opotrebovania bŕzd a tvrdenia o tom, že opotrebovanie pneumatík prispieva k tisíckrát vyššiemu znečisteniu pevnými časticami ako výfukové plyny benzínových a naftových vozidiel, sú značne prehnané. Reálne flotily elektrických vozidiel už zaznamenali štvornásobné predĺženie životnosti bŕzd v porovnaní s naftovými vozidlami, ktoré nahradili, a opotrebovanie pneumatík, ktoré je v podstate rovnaké ako pri benzínových a naftových vozidlách (pokiaľ, ako pri každom vozidle, sa vodiči trochu nebavia pridávaním plynu!).

Výsledkom je, že mestá, ktoré zaviedli elektrické vozidlá, už preukázateľne profitujú zo zníženia znečistenia a zlepšenia kvality ovzdušia, a tento trend bude len pokračovať, pretože stále viac elektrických vozidiel prechádza na bubnové brzdy, vyvíjajú sa nové pneumatiky, ktoré ešte viac znižujú znečistenie nanočasticami, a rozvodná sieť v Spojenom kráľovstve je čoraz viac napájaná čistou obnoviteľnou energiou.

https://www.rac.co.uk/drive/electric-ca ... etrol-and/

P.S. Celý život si priplácam za kvalitné Micheliny. Viem, že obsahujú väčší podiel surového kaučuku (z francúzskych kolónii ), preto majú lepšie vlastnosti, sú bezpečnejšie a vydržia dlhšie. Pneu a brzdy sú u mňa základ. V článku udáva majiteľ flotily, že Micheliny jeho taxíkov Nissan Leaf najazdia o 5 000 míľ viac ako lacnejšie pneu.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 778
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 83 times
Been thanked: 89 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
frakan
Gold Member **
Príspevky: 347
Dátum registrácie: St 23 09, 2009 8:24 am
Has thanked: 82 times
Been thanked: 43 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa frakan »

Slovan_sk napísal: Po 18 03, 2024 4:56 am Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
Zle si si to prečítal. Záver znie, že pneumatiky sa opotrebúvajú približne rovnako a rekuperácia šetrí brzdové doštičky.
Naposledy upravil/-a frakan v Po 18 03, 2024 9:07 am, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
Joki
Guru Member ****
Príspevky: 1200
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 299 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »

To je presne to, že to je otázkou času a nie, či začať vôbec výrobu EV.



Bolo tak len otázkou času, kedy k nám dorazia aj plnohodnotné elektromobily. Ich príchod vedenie žilinskej automobilky definitívne potvrdilo koncom minulého roka vrátane avizovanej ďalšej viac ako stomiliónovej investície do prestavby závodu.

Elektrifikačné plány našich automobiliek sú čoraz jasnejšie. Rovnako to platí aj v prípade Žiliny.
Oba ťažiskové e-modely majú prísť na Slovensko už v budúcom roku. Nadväzovať zrejme budú na odkaz modelov Ceed a Sportage.
Na nové technológie musia reagovať aj kľúčoví dodávatelia. Príkladom je Mobis, ktorý na hornej Nitre investuje takmer dvesto miliónov eur.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... a-e-modely
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Kolko vazi brzda?
Ja menim platnicky tak raz za 200 tisic Km.
Tak ako je mozne, ze z brzd je viac prachu ako z pneumatik?
PS: zelezny prach sam o sebe nie je skodlivy, ludia potrebuju zelezo. Zelezo je vsade. Otazne je, aka zmes inych kovov tam je. (keramika?)
Pneumatiky by som ale nepovedal, ze prach z nich "potrebujeme"
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Dá sa jazdiť aj bez bŕzd - niekde na vidieku. Ale priemer nie je určite 200 000.
Po 200 000 možno meníš celé kotúče, ale doštičky tak po 40-50 000.

Google vraví: Podľa štýlu jazdy vydržia bežné brzdové platničky minimálne jeden rok, a maximálne tri až štyri roky.

V tom článku sú vymenované látky. Aj karcinogénne. Železo len kotúče - liatinové, oceľové...
železo potrebujeme, ale nie vdychovať

Lacné doštičky sú dokonca nebezpečné - môžu sa rozpadnúť v tej najkritickejšej chvíli.
Kolko svinstva ide z brzd vidno pekne na kolesách, pred umývaním. Nikdy ma však nenapadlo, že je to rovnaké svinstvo ako výfukové splodiny..
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 795
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 56 times
Been thanked: 249 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

200000 neverim ale napriklad ja som dosticky nikdy nemenil, nielen kotuce ale ani dosticky. Som nejako stara skola, brzdil som motorom a predvidal, auta aj ked som predaval so 100000 km, boli na povodnych dostickach a este zdaleka nepotrebovali menit. Takze tym vacsim najazdom by som uveril ale jazdil som vela dialnicnych km a nie po mestach, na mesto som mal vzdy nejake druhe mensie auto. A tiez kotuce/dosticky z prvovyroby je ina kvalita ako vsetky tie co si ludia potom kupuju.
Používateľov profilový obrázok
wladas
Guru Member ****
Príspevky: 1226
Dátum registrácie: St 22 09, 2021 7:42 pm
Has thanked: 74 times
Been thanked: 204 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa wladas »

V praci jazdim s trasporterom. Na prvom som nestihol zodrat dosticky lebo som uz mal narok na druhe auto. Odovzdal som ho s 170k km. Jedine ze by ich menili bez mojho vedomia pri prehliadke.
10-15% mesto, 60% mimo mesto, 30% dialnica
Používateľov profilový obrázok
Joki
Guru Member ****
Príspevky: 1200
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 299 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »


An extensive CO2 monitoring network set up around the San Francisco Bay Area by an atmospheric chemist from the University of California, Berkeley, has recorded the first evidence that the adoption of electric vehicles is measurably lowering the area's carbon emissions.

——
Rozsiahla sieť monitorovania CO 2 , ktorú vytvoril v okolí Sanfranciského zálivu atmosférický chemik z Kalifornskej univerzity v Berkeley, zaznamenala prvý dôkaz o tom, že používanie elektrických vozidiel merateľne znižuje emisie uhlíka v tejto oblasti.
https://news.berkeley.edu/2024/04/04/ev ... -footprint

Pripadne video:
California EV adoption driving down emissions and improving air quality
https://youtu.be/doudw9PqKU0?si=So2-EL_QqtVTY620
stary gambler
Silver Member *
Príspevky: 271
Dátum registrácie: Ne 04 12, 2022 10:37 am
Has thanked: 1 time
Been thanked: 38 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa stary gambler »

Tyka sa to Tesly:
https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/v%C4%9 ... 107e&ei=28
aj ked Elonovi po precitani zivotopisu od Isacsona-fandim - znacnou mierou hazarder, ktory prijma znacne riziko ked si vyhodnoti tak ho toleruje, pri svojom podnikani - je mi ovela sympatickejsi ako Jobs-tiez zivotopis od Isacsona- , nevidim to ruzovo- Ked sa nepresadi autopilot-spomenuta kapitola v knihe ako vyskusal dva roka spat- na vybornu, Tak je to len bezne auto s problemami za dvajnosobnu cenu oproti Cine, ostatne projekty -solarne panely, a podobne su v divizii stratove-dotoval svojich bratancov, ked mali skrachavat zaradil do do Tesly. Jedina nadej je autopilot, pri skostnatenom systeme regualcii inych statov to nevidim ruzovo.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Podla mna v pohode, tesla bude OK, tak ako ludia miluju iphone, ktory je drahsi nez androidy, znacka je znacka.. prestiz je prestiz..
Odoslané z počítača
hifron
Gold Member **
Príspevky: 468
Dátum registrácie: Ut 01 03, 2022 1:40 pm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa hifron »

Podľa istej štatistiky je distribúcia platov v Číne vo výrobe pod priemerným platom v Číne, ale IT priemysel je na tom dobre a aj trošička súvisí s autami ale hlavne so službami nielen v priemysle vyjadruje len pri kurze Juan za dolár/euro len to, že situácia na medzinárodne pomery stále dovoľuje cenu áut z Číny za menej ako polovicu ceny, lenže zároveň pri domácich cenách produktov aj tak je to v Číne zaujímavé a navyše sa tam prudko rozvíja iný priemysel a služby, ale situácia v krajine je napriek tomu dosť nepriaznivá nielen pre mladých v porovnaní s EÚ, ale niektoré iné krajiny vo svete sú na tom oveľa horšie.

Ak sa však pri pohľade na priemerné platy v Číne zamyslíme nad odvetviami a to ako sa mení podiel služieb, pri ich stúpajúcom zadlžení sa dostávajú do dosť ťažkej pozície a vidno to dosť aj v praxi, ale zároveň prudko menia svoj stav firiem a ekonomiky pri stúpajúcom a rozvíjajúcom priemysle a z toho prudko ťažiacich iných odvetviach, takže ťažko povedať ako na to zareagujú svetové automobilky a ich nielen výroba áut, ale v podstate aj iné prepojené priemysly a hlavne služby v ktorých môžu nájsť uplatnenie niektoré technológie a hlavne patenty z auto/leteckého sveta, prípadne opačne čo vidno aj v Amerike na stave Googla a jeho obrovského vnútorného sveta z ktorého nielen Amerika čerpá a bude ešte dlho.

Kedysi bola Čína braná ako menej kvalifikovaná sila, ale aj to sa mení a zmenilo a preto niektoré možnosti pre EÚ/USA firmy dostupné už nie sú, pretože ich akosi už nechceli... Navyše sa môže objaviť to, čo sa dialo v prípade Ruska voči štátom EÚ ohľadne plynu a ropy, takže aj preto toľko diania okolo Tajwanu a zmena v myslení vo výrobe v západnej a strednej Európe.
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Niekde tu je video o tom ako ďaleko sú nóri v elektromobilite. Zapametal som si, že im dávam :potlesk:
Tak ako je ČR pre nás určitým indikátorom , čo nás čaká v budúcnosti ( stále ich len dobiehame ), tak môže byť Nórsko pre nás
vzorom/varovaním v elektromobilite. Článok ma prekvapuje aj vzhladom na to, že vieme kolko miliárd má Nórsko v štátnom fonde a že časom kvôli tomu z neho bude asi najbohatší štát na svete...no stále majú potrebu daňovo žmýkať EV...


Ako elektrické autá v Osle a okolí stratili výhodu

Konečne! Vydýchli si mnohí vodiči autobusov jazdiaci v Osle a okolitom kraji Akershus, na diaľniciach domáceho a európskeho významu.
Od 6. mája tohto roku by im totiž už nemali prekážať elektromobily v kolektívnom pruhu, ktoré spomaľovali verejnú dopravu.
Najmä takzvaní tesláci, ktorí sa radi a často hrajú so svojimi interaktívnymi displejmi a „prepnú“ neraz na autonómnych vodičov.

Aby sme mali predstavu o akom množstve sa bavíme: cez hranicu kraja Akershus do Osla jazdí v pracovný deň viac ako 200‐tisíc osobných a nákladných áut, z toho okolo 80‐tisíc elektromobilov, uvádza správca mýtnych brán v Osle, spoločnosť Fjellinjen.

Pokuta za jazdu v kolektívnom pruhu, v zóne verejnej dopravy, bude 8 200 NOK (v prepočte okolo 705 eur

Vodičom, ktorí sa obávajú kolón či väčších zdržaní, odporúčajú zástupcovia z verejnej správy ciest, aby nechali auto doma a radšej cestovali verejnou dopravou, prípadne, ak je to možné, bicyklom alebo pešo. Trochu úsmevné, ak to domyslíte do detailov?

Autobusy však vo verejnej doprave nepribudnú, ako informoval zástupca spoločnosti Ruter, ktorá sa snaží manažovať, plánovať a predávať služby v Osle a blízkom kraji Akershus. Nie je vraj možné viac zahustiť autobusmi už aj tak preplnené cesty.

Elektromobilisti okrem tejto výhody stratili postupne aj ďalšie a to sa týka ich všetkých: musia platiť mýtne poplatky vo výške 50 až 70 percent (podľa krajov), zrušili im pred rokmi bezplatné parkovanie a nabíjanie na parkoviskách. Doplácajú aj na svoju väčšiu hmotnosť.

Od roku 2023 zaplatia pri kúpe takzvanú daň za hmotnosť: nad 500 kg za každý ďalší kilogram 12,98 NOK, čo predraží cenu auta približne o 125-tisíc NOK (asi 10 700 eur). Poplatok za hmotnosť kompenzuje zvýšenú záťaž povrchu vozovky a čiastočné uvoľňovanie prachu s obsahom tuhých častíc a škodlivín, pri jazde a brzdení.

Autá na fosílny pohon, vrátane hybridov, dnes už s minimálnymi emisiami, platia pri registrácii emisnú daň, ktorá sa vypočíta z ich hmotnosti, emisií CO2 a NOX, čo v priemere vychádza okolo 150‐tisíc NOK (okolo 12 880 eur).
Zatiaľ si môžu potenciálni majitelia elektromobilov do 500‐tisíc NOK vychutnať zvýhodnenú cenu bez 25-percentnej DPH, celkom lacné nabíjanie doma, vďaka dobrým cenám energie. Jedno nabitie batérie okolo 70 kWh stojí majiteľa približne od 45 do 100 NOK (3,50 až 9 eur), pri cene elektriny, ktorá sa teraz pohybuje medzi 0,60 až 1,50 NOK za kW. Ak je jej dostatok, samozrejme.

Cena energie sa však môže sezónne meniť počas leta bez výdatných zrážok, ktoré ovplyvňujú výkon vodných elektrární. Vtedy musí Nórsko dovážať elektrickú energiu z Európy vyrobenú z rôzneho mixu.

Pre predstavu, aktuálna cena kWh na čerpacích staniciach v 19. týždni je 5,49 NOK (0,45 eura). Pri takejto cene stojí nabitie batérie elektromobilu s kapacitou 70 kWh okolo 33 eur. To niektorých možno zabolí? Úľavu pravdepodobne prinesie zvyšujúci sa dojazd batérie, rýchlosť jej nabíjania a predlžovanie životnosti batérií. Fajnšmekri elektromobilov však v tejto súvislosti upozorňujú na možné poškodenie batérie pri pravidelnom rýchlonabíjaní.

Nezabúdajme, samozrejme, že medzi plusy elektromobilov patrí ich nehlučnosť, bezemisnosť počas jazdy a dobrý pocit z malých nákladov na údržbu.
To však platí len do chvíle, kým sa e-autíčko nepokazí alebo mu „neodíde baterka“, ako hovoria motoristi. Nová batéria je finančne náročná. Nejednému Nórovi, napriek vyššiemu rodinnému príjmu, vyschne v hrdle od prekvapenia. A to nepíšem o čakacích lehotách na servis, aspoň tu v Nórsku, ktoré sa pre elektromobily pohybujú od jeden do troch mesiacov, ale aj viac.

Teraz k niektorým mínusom: Pravdepodobne ste sa dočítali o zníženom dojazde elektromobilov (asi o 30 percent v zime), o ekologickej záťaži, ktorú spôsobujú staré batérie. Lebo, ruku na srdce: nevieme ich zatiaľ efektívne recyklovať. Aj keď sa mnohé spoločnosti o to snažia a naznačujú čiastočné úspechy. Vývoj nezastavíš? Kde však batérie nakoniec končia? Kam ich vyvážame?

Potom je tu ešte etická záťaž, v súvislosti s výrobou batérií a ťažbou kovov: kde, ako a kým boli vyťažené vzácne kovy, ktoré tvoria základ batérie? Ne/bola pri nich zneužívaná detská práca? Ako vyzerá krajina po ich vyťažení? Ne/skončili tržby za vzácne kovy v afrických štátoch v nelegálnych obchodoch? Máme odvahu zodpovedať a obhájiť aj túto časť výrobného reťazca elektromobilu?

O fosílnej stope pri výrobe elektromobilov písať asi nie je potrebné. Ak máme radi pravdu v jej nahote a z viacerých strán, určite pred týmto úvodným príbehom nezatvárame oči. Nezabudnime, že elektromobilita podporuje aj rozvoj podnikania v odťahových službách. Ako hovoria ľudia z tejto branže: elektroautá sú „naša ryža“. Najmä v zime, keď ostanú vybité elektromobily roztrúsené na cestách. Okrem pokuty (ktorú môžu a nemusia dostať), tak elektromobilisti zaplatia od 400 do 1000 eur za odtiahnutie.

Od budúceho roku bude v Nórsku zakázané predávať iné ako elektrické autá. Vláda súčasne testuje, ako by reagovali platiči nemalých daní v Nórsku, keby zrušila výhodu 25-percentného bonusu v podobe odpustenej dane, ktorú nemusia zatiaľ platiť pri kúpe elektromobilu do 500-tisíc NOK.

Súčasne sa otvárajú úvahy ohľadom zvýšenia cien pre fosílne palivá, aj keď Nórom vyviera ropa priamo „pod nosom“.
Treba azda doplniť výpadky štátneho rozpočtu?

Čo dodať na záver? Možno preto, že vlastniť len elektromobil a spoliehať sa naň v živote, na dlhých cestách a v krízových situáciách, si vyžaduje odvážneho Vikinga a neohroziteľného optimistu, má takmer každá nórska rodina viac automobilov.
Nechýba medzi nimi, samozrejme, aj fosílna klasika, prípadne hybrid. To nie je irónia, to je škandinávsky pragmatizmus.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 778
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 83 times
Been thanked: 89 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Zakaz predaja inych ako elektro aut od roku 2025 ? Pana beka cisty komunizmus
trochu mi to pripomina pribeh ako GM nacele s prezidentom Alfredom Sloanom zlikvidovali zaciatkom 20. storocia elektricky v USA len aby zvysili predaj aut

https://moneymorning.com/2015/11/24/the ... onspiracy/
danno
Active Member
Príspevky: 136
Dátum registrácie: Št 18 02, 2021 3:18 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 25 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa danno »

JUGGLER napísal: St 08 05, 2024 11:23 pm Ako elektrické autá v Osle a okolí stratili výhodu
Ako povedal jeden cesky youtuber EV majtel: "Ludia prosim vas nekupujte si elektromobil, nieze by to bolo zle auto. Ale nechcem prist o bezplatne nabijanie na nabijackach, parkovanie zadarmo v Prahe, dialnice zadarmo. Chcem si to uzivat co najdlhsie" :D
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Hm, po precitani mi to Norsko pride take.. schizofrenicke..
Mozu mat najviac penazi na svete, ale to samo o sebe nic neznamena, kedze z nich sa nenajedia, cisla na uctoch ani zlate mince ich neosetria, ak budu mat nejaky zdravotny problem.
Tym len chcem povedat, mozno budu milionari, ale mozno aj budu platit stovky za jednu cestu, cize na tom budu asi tak, ako priemerna Africka krajina s rozpadajucim sa JEEPom...
A to som uvazoval, ze tie EV nemusia byt zle, minimalne ako druhe auto v rodine, co je samozrejme paradox sam o sebe, ak niekomu staci jedno auto v rodine.
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Kolobežka pri nabíjaní vybuchla a zničila celý byt. Nemôže sa toto stať s autom?

TRENČÍN – V stredu 22. mája vypukol požiar v jednej z bytoviek na sídlisku Juh v Trenčíne.
Príčinou bolo nabíjanie elektrickej kolobežky v byte. Jeho majitelia sa teraz budú musieť sťahovať.

Zrazu nastala obrovská rana!
V izbe, kde mladík býval, sa nabíjala elektrická kolobežka, ktorá explodovala tak mohutne, že zdevastovala byt a spôsobila požiar.

„Neviem, či nastal skrat. Jednoducho sa nevypla, keď bola nabitá, a to zrejme spôsobilo výbuch,“ doplnil príbuzný manželov, ktorý im prišiel pomôcť s odpratávaním škôd. Tie sú podľa Nového času vyčíslené na viac ako 20-tisíc eur.

https://www.cas.sk/clanok/2930341/zufal ... -explozie/
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
jaroslav81
Silver Member *
Príspevky: 280
Dátum registrácie: So 17 04, 2010 6:31 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa jaroslav81 »

JUGGLER napísal: Pi 24 05, 2024 11:29 pm Kolobežka pri nabíjaní vybuchla a zničila celý byt. Nemôže sa toto stať s autom?

TRENČÍN – V stredu 22. mája vypukol požiar v jednej z bytoviek na sídlisku Juh v Trenčíne.
Príčinou bolo nabíjanie elektrickej kolobežky v byte. Jeho majitelia sa teraz budú musieť sťahovať.

Zrazu nastala obrovská rana!
V izbe, kde mladík býval, sa nabíjala elektrická kolobežka, ktorá explodovala tak mohutne, že zdevastovala byt a spôsobila požiar.

„Neviem, či nastal skrat. Jednoducho sa nevypla, keď bola nabitá, a to zrejme spôsobilo výbuch,“ doplnil príbuzný manželov, ktorý im prišiel pomôcť s odpratávaním škôd. Tie sú podľa Nového času vyčíslené na viac ako 20-tisíc eur.

https://www.cas.sk/clanok/2930341/zufal ... -explozie/
Toto je celé nejaké divné, Li-Ion baterky nevybuchujú, len horia....a neverím že malá baterka z kolobežky vybuchla tak, že vyrazilo okná. Tam muselo byť niečo iné, mohol sa z nej uvoľňovať vodík alebo iné horľavé výpary a v nevetranej miestnosti to vybuchlo ..to je už ale ich chyba, batéria by sa nikdy nemala nabíjať v uzavretom vzduchotesnom priestore. Pri poruche nabíjačky a prebíjanı môžu produkovať vodíkové výpary, neviem či aj Li-Ion batérie, ale klasické olovené baterky určite áno. Niektoré automobilky, napr. Tesla už začínajú používať novšie LiFepo4 batérie , ktoré ani nevybuchujú ani nehoria, sú veľmi bezpečné....
Používateľov profilový obrázok
wladas
Guru Member ****
Príspevky: 1226
Dátum registrácie: St 22 09, 2021 7:42 pm
Has thanked: 74 times
Been thanked: 204 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa wladas »

Na fotke je kolobezka relativne v celom stave cize to vizera ze samotna baterka nevybuchla. Cize tipujem ze z nej unikali nebezpecne latky a v uzavretej malej miestnosti to bol jasny kokteil.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Prve co mi napada pri takychto udalostiach je - odkial bola ta kolobezka ?
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Hm. Dal som v angličtine do googla a je toho kopec vo svete.

https://youtu.be/ld00r-tEEJ4
https://youtu.be/vSuJ3_hbSTE

Ale čo je najhoršie, vybuchuje a horí všetko...aj mobily.
Dajte si do googla lithium battery explosions alebo fires je tam videí do mrakov...

Tu je napr. článok : cca 1000 požiarov v Austrálii za 1 rok
https://www.abc.net.au/news/2024-03-13/ ... /103582110


Tu je čo písali vyšetrovatelia, ked 2 ľudia zahynuli v dôsledku takého požiaru:

Tepelný únik je proces, pri ktorom sa lítium-iónový článok prehrieva a uvoľňuje toxické plyny, než exploduje v plameňoch.

Hlavný výskumný pracovník povedal, že k tepelnému úniku môže dôjsť dvoma spôsobmi.

"Môže k nemu dôjsť buď v dôsledku nadmerného nabíjania, keď nabíjačka pokračuje v dodávaní energie do batérie aj po dosiahnutí jej plného nabitia, čo spôsobí rozpad batérie, a tým aj značné teplo," povedal.

"To môže viesť k rozpadu všetkých materiálov vo vnútri batérie a vzniku požiaru. Vo väčšine prípadov môže byť nekontrolovateľný."

Povedal, že k podobnej udalosti môže dôjsť v dôsledku procesu nazývaného nadmerné vybíjanie.

"To je prípad, keď sa batéria skutočne príliš vybije a prejde do opačnej polarity a môže dôjsť aj k tepelnému rozpadu a vybitiu."

K požiaru lítium-iónovej batérie môže dôjsť viacerými spôsobmi vrátane tepelného vybitia, skratu alebo vniknutia ostrého predmetu do batérie.

-------------------------------------
Pán XX tiež varoval pred nabíjaním batérií na horľavých miestach.

"Nenabíjajte ich na posteli, produkujú teplo a potenciálne môžu zapáliť posteľ," povedal.

"Ak nabíjate e-kolobežku, nabíjajte ju vonku a nenabíjajte ju cez noc, keď spíte."

Ľudia by si tiež mali dávať pozor na lacné batérie a odporúča sa im kupovať renomované značky a vždy používať správnu nabíjačku.

Pán XY uviedol, že batérie, ktoré sa dajú bezpečne vybrať, by sa mali na koncoch zalepiť páskou alebo uložiť do sklenenej nádoby a zlikvidovať na zbernom mieste elektronického odpadu alebo na mieste odovzdania v maloobchode.

-------------------------------------------
8 preventívnych bodov podľa nemeckého TUV SUD:

Tu je 8 spôsobov, ako pomôcť predchádzať požiarom a výbuchom pri používaní lítium-iónových batérií v komerčnom a priemyselnom prostredí.

1. Nainštalujte požiarne sprinklery

Zabezpečte, aby bol váš objekt vybavený vhodnými postrekovačmi. Rozsiahle testovanie ukázalo, že lítium-iónové batérie sa pri požiari správajú podobne ako neexpanzované plastové komodity.

2. Skladujte pri správnej teplote

Pri dlhodobom skladovaní lítium-iónových batérií by sa mali skladovať pri teplotách približne medzi 40 až 80 °C.

3. Neskladujte plne nabité batérie dlhší čas

Uistite sa, že všetky lítium-iónové batérie skladované dlhšie obdobie sú nabité na úrovni nižšej ako 30 % kapacity nabitia, aby sa minimalizovalo riziko tepelného úniku z poškodenia, výrobných chýb alebo vnútorných porúch. Plne nabité lítium-iónové batérie majú vyššiu energetickú hustotu, takže hrozí väčšie riziko vzniku výrazného tepla zo skratu spôsobeného vnútornými chybami.

4. Lítium-iónové batérie nabíjajte v bezpečnom priestore

Nabíjanie lítium-iónových batérií je zvyčajne bezpečné, ale musíte prijať bezpečnostné opatrenia, ako napríklad postaviť nabíjacie stanice na pevný, nehorľavý povrch. V prípade batérií väčšieho formátu, ako sú batérie používané v mobilných zariadeniach, by mali byť nabíjačky batérií a nabíjané batérie oddelené od ostatného horľavého obsahu aspoň tri metre. Ak chcete bezpečne nabíjať batérie malého formátu, musíte zabezpečiť, aby boli stanice od ostatných horľavých materiálov oddelené minimálne jednou stopou.

5. Pred likvidáciou batérií zakryte svorky batérií

Je dôležité, aby ste pred likvidáciou poškodených alebo vyradených lítium-iónových batérií zakryli svorky batérií izolačným materiálom. Pomôže to zabrániť kontaktu svoriek s kovovými alebo inými kontaktmi batérie, ktoré by mohli uzavrieť obvod batérie a spôsobiť neúmyselné vybitie energie.

6. Zásobníky na batérie umiestnite najmenej 10 metrov od iných skladovacích priestorov

Zásobníky s poškodenými alebo vyradenými batériami umiestnite najmenej 10 metrov od všetkých ostatných skladovacích priestorov, ako aj od zásobníkov s inými potenciálne horľavými materiálmi. Pomôže to znížiť riziko šírenia požiaru, ktorý by mohol vzniknúť z vyradených alebo použitých batérií.

7. Používajte kovové zásobníky na batérie

Koše používané na likvidáciu lítium-iónových batérií by mali byť kovové a mali by mať kovové veko, ak je to možné.

8. Nikdy nepoužívajte potenciálne poškodené batérie

Vonkajšie známky poškodenia môžu naznačovať potenciálne nebezpečné problémy s vnútornými komponentmi a mechanizmami. Ak batériu zhodíte na tvrdý povrch alebo ju vystavíte silnému vonkajšiemu pôsobeniu, je veľmi náchylná na vnútorné fyzické alebo mechanické poškodenie. Všetky poškodené batérie by sa mali bezpečne zlikvidovať v kontajneroch určených výhradne na poškodené batérie.

Prijatím týchto jednoduchých preventívnych opatrení by ste mali znížiť riziko požiaru a výbuchu lítium-iónových batérií. Keď sa dozvieme viac o rizikách spojených s používaním, hromadným skladovaním a recykláciou lítium-iónových batérií, dôjde aj k zmenám v normách a osvedčených postupoch.


P.S. Pre mňa páni ponaučenie: nenabíjať cez noc pokiaľ sa dá ( u mňa len mobil, laptop...)..rodine zakázať dobíjanie v posteli
hm...dokelu , bude toho viac...celé dni dobíjam aku šrubovák, vrtačku, , aku strihač kríkov, holiaci strojček, robo vysávač... :roll:
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
MiBi
Guru Member ****
Príspevky: 1867
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 21 times
Been thanked: 966 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

Overujete si informácie, ktoré čítate? Hľadáte ich zdroj? Vela ľudí už z princípu neznáša elektromobil. V žiadnom nikdy nesedeli, netušia o nich ani základné informácie a neplánujú si žiadny kúpiť. Napriek tomu majú svoju pravdu o ich požiaroch, problémoch, množstvách batérií, ktoré každý musí vymeniť, alebo o problémoch s nabíjaním. V tomto prípade práve iDNES konfrontuje trollov

Clanok ma 3 stranky

https://www.idnes.cz/technet/technika/o ... yv?galerie

https://www.idnes.cz/technet/technika/o ... /2#space-a

https://www.idnes.cz/technet/technika/o ... /3#space-a
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3004
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 66 times
Been thanked: 142 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Rokosák »

Taxikar sa chvali pasazierovi, ze nepotrebuje drzat volant EV taxika. Pasazier protestuje a taxikar posluchne.
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
MiBi
Guru Member ****
Príspevky: 1867
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 21 times
Been thanked: 966 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

1718714328451.jpg
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Ten RIVIAN si pamatam, ako mi nejaky blazon stale telefonoval a snazil sa mi predat to IPO :)
Skoda, ze uz neviem kto to bol, mohol by som mu zavolat, ci je v poriadku...
Odoslané z počítača
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3004
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 66 times
Been thanked: 142 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Rokosák »

Elektromobily vyrabaju aj tradicne firmy ako BMW, Cadillac(GM) a dalsie.
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
Používateľov profilový obrázok
Joki
Guru Member ****
Príspevky: 1200
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 299 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »

Potom sa v Európe divíme, že zaostávame v EV
Čína za viac ako desať rokov minula 230 miliárd dolárov na vybudovanie odvetvia elektromobilov, uviedlo americké centrum CSIS. Vládna podpora v rokoch 2009 až 2023 podľa neho dosiahla 19 % z celkového predaja elektroáut.

Pomer týchto výdavkov k predaju elektromobilov sa postupne znižuje. Pred rokom 2017 presahoval 40 %, vlani bol tesne nad 11 %, uviedol v štúdii Scott Kennedy, ktorý má v CSIS na starosti Čínu.

Poukázal na to, že vládna podpora elektromobilov v Číne zahŕňa aj nepeňažné nástroje, čo domácim výrobcom pomohlo získať výhodu nad zahraničnou konkurenciou.

Podľa Kennedyho USA nevytvorili na rozvoj odvetvia elektrombilov také atraktívne podmienky, ako Čína.

„Existujú určité výnimky, ale vo všeobecnosti platí, že západné automobilky aj vlády dosť váhali a neboli dostatočne razantné.“

Konkurencia v Číne je taká tvrdá, že podľa analytikov Bank of America by ju mali veľké americké automobilky opustiť a zamerať sa na iné trhy. (čtk, cnbc)
https://www.cnbc.com/2024/06/21/china-s ... -says.html
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Jeden zombík prežije:
Volkswagen AG to invest an initial $1.0 bln in Rivian Automotive (RIVN); to establish a joint venture (12.20 +0.06)
Total investments from Volkswagen in Rivian Automotive (RIVN), and the joint venture could grow to up to $5 billion until 2026.

Rivian Automotive a Volkswagen Group (VLKAF) oznamujú plány na vytvorenie joint venture s cieľom vytvoriť špičkovú softvérovú technológiu pre vozidlá a strategickú investíciu spoločnosti Volkswagen (11,96 +0,95)

Spoločnosti Rivian a Volkswagen Group (VLKAF) majú v úmysle vytvoriť spoločný podnik na vytvorenie platforiem novej generácie softvérovo definovaných vozidiel (SDV), ktoré sa budú používať v budúcich elektrických vozidlách oboch spoločností.
Skupina Volkswagen Group investuje do spoločnosti Rivian počiatočnú sumu vo výške 1 miliardy USD a ďalšie plánované investície vo výške až 4 miliárd USD, pričom celková očakávaná hodnota transakcie je 5 miliárd USD.
Očakáva sa, že spoločný podnik bude stavať na špičkovom softvéri a elektrickej architektúre spoločnosti Rivian s cieľom vytvoriť najlepšiu technologickú platformu softvérovo definovaných vozidiel vo svojej triede.

niekto vyberá zisky...aká náhoda, že dnes dostala rating buy a target 18 USD...aj ja by som ju tak ocenil keby som mal insider info ...

Rivian tohto týždňa organizuje svoj deň investorov 2024.
Pred týmto stretnutím analytik Ronald Jewsikow zo spoločnosti Guggenheim začal pokrývať spoločnosť Rivian s nákupným ratingom a cieľovou cenou 18 USD. To by predstavovalo nárast o 63 % oproti pondelkovej záverečnej cene akcií.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Európska únia upravila colné sadzby na dovoz elektrických vozidiel z Číny. Podľa zdroja, ktorý nechcel byť menovaný, EÚ po získaní ďalších informácií od dotknutých spoločností mierne znížila navrhované clá na elektrické vozidlá dovážané z Číny.
Nové predbežné sadzby sa pridajú k už existujúcemu clu vo výške 10 percent.

Výrobcovia elektrických vozidiel z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému clu vo výške 20,8 percenta namiesto pôvodne navrhovaných 21 percent. Všetci ostatní výrobcovia, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, budú čeliť clám vo výške 37,6 percenta z pôvodných 38,1 percenta.

Dočasné clá sa majú zaviesť 4. júla. Dôvodom sú štedré dotácie pre výrobcov elektrických áut v Číne. Vyšetrovanie komisie pritom ešte pokračuje a konečné clá začnú platiť od novembra. Spoločnosť Tesla môže dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu v tejto konečnej fáze na základe žiadosti o výber vzorky.

Čína pohrozila odvetou za clá na elektromobily a už začala cielené antidampingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa z EÚ. Závery čínskeho vyšetrovania v prípade liehovín zas budú známe v najbližších mesiacoch. Peking varoval, že môže zasiahnuť poľnohospodársky tovar, letecký priemysel a benzínové autá z EÚ s veľkými motormi. Viaceré automobilky a členské štáty vrátane Nemecka preto tlačia na EÚ a Čínu, aby spolu rokovali.

https://standard.sk/700937/europska-uni ... iel-z-ciny
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 18242
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1767 times
Been thanked: 2252 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Predaj elektromobilov v Nemecku tento rok klesne o 29 percent

Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA) v piatok vzhľadom na slabý dopyt po elektromobiloch ešte viac znížilo svoju prognózu pre tento segment.

Za celý rok 2024 teraz očakáva predaj len 372-tisíc batériových elektrických vozidiel (BEV), o 29 percent menej ako v predchádzajúcom roku.

V skoršom odhade združenie počítalo s miernejším poklesom o 25 percent na 399-tisíc nových BEV.
Za deväť mesiacov do konca septembra sa v Nemecku predalo len 276-tisíc čisto batériových áut, čo je o 29 percent menej ako v rovnakom období minulého roka. To znamená, že elektromobily predstavovali 13 percent všetkých nových registrácií.
Hlavným dôvodom bolo podľa VDA zastavenie dotácií na tieto vozidlá v minulom roku.

Združenie ďalej informovalo, že celkovo sa v Nemecku v januári až septembri 2024 vyrobilo približne 3,11 milióna osobných automobilov, čo bolo o 1 percento menej ako v minulom roku. V porovnaní s rokom 2019, poslednom pred nástupom pandémie nového koronavírusu, bola produkcia dokonca nižšia až o 13 percent.

(tasr, dpa)
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
MiBi
Guru Member ****
Príspevky: 1867
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 21 times
Been thanked: 966 times

Prečo nie sú elektromobily na Slovensku populárne

Príspevok od používateľa MiBi »

Nedávno som započul rozhovor, v ktorom zaznela kritika iracionality Slovákov, ktorí odmietajú nakupovať ekonomicky výhodnejšie elektromobily. Celkom často sa stretávam s tým, že vlastníci elektromobilov sa nedokážu na tento problém pozrieť očami priemerného vodiča.

V prvom rade si treba uvedomiť, že priemerný Slovák jazdí buď na aute kúpenom z druhej ruky, alebo na vlastnom, ale starom aute. Len v septembri bolo na Slovensku prihlásených 5-tisíc individuálne dovezených áut. Nové autá kupujú hlavne firmy, tých bolo prihlásených len o 1,5 tisíca viac. O kúpnej sile Slovákov najviac vypovedá priemerný vek vozidiel takmer 15 rokov. Rakúsko eviduje v priemere najmladšie autá v Únii s vekom 9 rokov.

Nové auto je stále luxusný statok, na nové auto za 15 000 eur potrebujete 13 čistých slovenských priemerných miezd, v Rakúsku len päť. Nových áut sa tam predá takmer dvakrát viac na jedného obyvateľa ako na Slovensku. Stredná a východná Európa je tak prirodzeným cieľom „druhého“ života áut zo západnej Európy. Výrazne tomu napomáha rast čistých miezd a ekonomický zázrak s názvom lacná ropa.

Prečo zázrak?
Ropa stojí rovnako ako pred 18 rokmi. V tom istom období vzrástla cenová úroveň na Slovensku o 70 %. Palivá tak paradoxne prispievajú k znižovaniu cenových indexov. Môže za to masívne využívanie ropných pieskov v USA či globálne zvyšovanie efektivity ťažby a prepravy ropy. K tomu treba pridať jej efektívnejšie spracovanie v rafinériách. Výsledkom je, že Slovák si z čistej mzdy môže kúpiť dvakrát viac benzínu aj nafty ako v roku 2012. Prevádzka spaľovacích áut tak z pohľadu príjmov výrazne zlacnela.

Na druhej strane, elektrina za tie roky zdražela. Ak vezmeme do úvahy priemyselných odberateľov, ktorými sú prevádzkovatelia verejných dobíjacích staníc, tak u nich si môže Slovák kúpiť len o tretinu viac elektriny ako v roku 2012. Relatívne tak zdražela prevádzka elektromobilov, a keď sa pozrieme na prognózy cien elektriny, žiadny významný pokles nás v najbližších rokoch nečaká.

Rozvoju elektromobility nenapomáha ani stále vysoká cena elektromobilov. Dlho očakávané predstavenie dostupného elektromobilu z trnavskej fabriky sklamalo viacerých. Rodinný automobil, s dojazdom 320 km a limitom rýchlosti 132 km/h, sa dostal na úroveň 23 500 eur. Výrazný pokles oproti minulosti, ale je to stále o 57 % viac ako jeho spaľovacia verzia. Pravda, elektromobil poháňa elektrina lacnejšia ako benzín. No pri ročnom nájazde 15 000 km potrvá viac ako 7 rokov, kým sa týmito úsporami príplatok za drahšie auto zaplatí. Aj to za predpokladu, že človek môže nabíjať v dome za umelo zníženú cenu elektriny pre domácnosti. Pri nabíjaní na verejných nabíjačkách sa príplatok vráti až o 11 rokov.

Pohľad do cenníkov čínskych dovozcov na autá tejto triedy tiež nie je vôbec ružový, a to ešte nezačali platiť dovozné clá. Tieto čísla by boli omnoho vyššie, ak by vlastník spaľovacieho auta neplatil ekologickú daň 61 centov (spotrebná daň + DPH z nej) za každý spálený liter benzínu.

Priemerný slovenský vodič sa vzhľadom na svoju kúpyschopnosť správa ekonomicky racionálne. Zaujíma ho nízka cena, pretože nechce byť pri aute primárne investorom, ale spotrebiteľom. Odpoveď na otázku, aká bude hodnota elektromobilu za 8 rokov, sa dnes, kvôli prudkému rozvoju v tejto oblasti, hľadá pomerne ťažko.

Kým nebude v Nemecku široký trh elektromobilov z druhej ruky a na Slovensku dostatočná sieť kvalifikovaných a dostupných servisov, počet elektromobilov bude rásť pomaly. Všetky tieto faktory plus relatívne nízka cena benzínu a nafty umožňuje vodičom zotrvávať pri starej, osvedčenej voľbe.

Obrázok

https://dennikn.sk/4270708/preco-nie-su ... popularne/
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: Prečo nie sú elektromobily na Slovensku populárne

Príspevok od používateľa iceberg8 »

MiBi napísal: Ut 29 10, 2024 12:13 pm Rozvoju elektromobility nenapomáha ani stále vysoká cena elektromobilov. Dlho očakávané predstavenie dostupného elektromobilu z trnavskej fabriky sklamalo viacerých. Rodinný automobil, s dojazdom 320 km a limitom rýchlosti 132 km/h, sa dostal na úroveň 23 500 eur. Výrazný pokles oproti minulosti, ale je to stále o 57 % viac ako jeho spaľovacia verzia. Pravda, elektromobil poháňa elektrina lacnejšia ako benzín. No pri ročnom nájazde 15 000 km potrvá viac ako 7 rokov, kým sa týmito úsporami príplatok za drahšie auto zaplatí. Aj to za predpokladu, že človek môže nabíjať v dome za umelo zníženú cenu elektriny pre domácnosti. Pri nabíjaní na verejných nabíjačkách sa príplatok vráti až o 11 rokov.
miror, co ty na toto? :D
Odoslané z počítača
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 795
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 56 times
Been thanked: 249 times

Re: Prečo nie sú elektromobily na Slovensku populárne

Príspevok od používateľa miror »

iceberg8 napísal: Ut 29 10, 2024 12:32 pm
MiBi napísal: Ut 29 10, 2024 12:13 pm Rozvoju elektromobility nenapomáha ani stále vysoká cena elektromobilov. Dlho očakávané predstavenie dostupného elektromobilu z trnavskej fabriky sklamalo viacerých. Rodinný automobil, s dojazdom 320 km a limitom rýchlosti 132 km/h, sa dostal na úroveň 23 500 eur. Výrazný pokles oproti minulosti, ale je to stále o 57 % viac ako jeho spaľovacia verzia. Pravda, elektromobil poháňa elektrina lacnejšia ako benzín. No pri ročnom nájazde 15 000 km potrvá viac ako 7 rokov, kým sa týmito úsporami príplatok za drahšie auto zaplatí. Aj to za predpokladu, že človek môže nabíjať v dome za umelo zníženú cenu elektriny pre domácnosti. Pri nabíjaní na verejných nabíjačkách sa príplatok vráti až o 11 rokov.
miror, co ty na toto? :D
Nemám potrebu vyvracať, nekupujte si nikto elektromobil. Aspoň ich bude prebytok a lacnejšie kúpim. :)

Sú nanič, treba jazdiť na "ropu", keďže článok porovnáva cenu ropy v 2012 a teraz, pozrite si graf cien ropy, prečo zrovna 2012 (https://openiazoch.zoznam.sk/zivot/makr ... ?period=10), ale myslím, že som jazdieval na benzín a naftu, nie ropu a tieto palivá obsahovali viac ako polovicu ceny dane, ktoré štát zvyšuje.

Zdraženie elektriny úplne opačne napísali, elektrina vplyvom inflácie alebo vyšších miezd (komu sa čo hodí) výrazne zlacnieva oproti tomu, čo sme platili pred 10 - 20 rokmi a v budúcnosti sa očakáva pokles ceny v dôsledku lacných obnoviteľných zdrojov, už teraz medziročne klesá cena elektriny na spotovom trhu.

Je to napísané ako napísané, ako všetko čo nemá základné výpočty, z čoho robia závery, záver vyšiel ako potrebovali.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

To iste moze napisat aj milovnik ICE motorov :)
Nekupujte benzinaky, budu lacnejsie.. :)

S najazdom do 15k km rocne su vypocty v poriadku.
Uspora na palive tak max 1200eur rocne.
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4398
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 188 times
Been thanked: 478 times
Kontaktovať používateľa:

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

Zdraženie elektriny úplne opačne napísali, elektrina vplyvom inflácie alebo vyšších miezd (komu sa čo hodí) výrazne zlacnieva oproti tomu, čo sme platili pred 10 - 20 rokmi a v budúcnosti sa očakáva pokles ceny v dôsledku lacných obnoviteľných zdrojov, už teraz medziročne klesá cena elektriny na spotovom trhu.


Ja len aby bolo jasno cenu el. energie neurcuju solar a veterne zdroje , ale spickovy zdroj.
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
Na obchodovani s NG nie som ziskovy.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 795
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 56 times
Been thanked: 249 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

osamely chodec napísal: Ut 29 10, 2024 6:22 pm Ja len aby bolo jasno cenu el. energie neurcuju solar a veterne zdroje , ale spickovy zdroj.
áno, cenu určuje špičkový zdroj v určité časy nedostatku (aj keď už je nejakú dobu určitá zmena na zreálnenie ceny) ale solar a vietor elektrinu zlacnievajú celkovo v priemere, lebo väčšinu času sa dopĺňajú - keď je zamračené, je veterno a keď je pekne, je slnko, grafy týchto obnoviteľných zdrojov sú zaujímavo v časovej korelácií a pri súčasnom rozvoji nasádzania batérii na odstránenie najdrahších zdrojov) a zapájanie elektromobilov do energetickej siete (nielen nabíjanie v čase prebytku ale aj odovzdávanie do siete v čase nedostatku) bude je to lepšie a lepšie (lacnejšia priemerná cena energie) a z rok na rok sa odstavujú ďalšie drahé neekologické zdroje.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 795
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 56 times
Been thanked: 249 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

iceberg8 napísal: Ut 29 10, 2024 4:04 pm To iste moze napisat aj milovnik ICE motorov :)
Nekupujte benzinaky, budu lacnejsie.. :)

S najazdom do 15k km rocne su vypocty v poriadku.
Uspora na palive tak max 1200eur rocne.
Sú výpočty v poriadku ? Tam je vidieť nejaké výpočty ? Je tam vidieť výsledok z neznámych hodnôt ...

Ale ako som písal, štúdia splnila účel, kto jej verí, tomu potvrdzuje, čo si chcel utvrdiť.
Používateľov profilový obrázok
osamely chodec
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4398
Dátum registrácie: Ut 13 11, 2007 1:57 pm
Has thanked: 188 times
Been thanked: 478 times
Kontaktovať používateľa:

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa osamely chodec »

a z rok na rok sa odstavujú ďalšie drahé neekologické zdroje.

jedine sa odstavuju stare uholne elektrarne, no plynove sa nove stavaju dost hufne (USA) , Ja to so zlacnovanim el. energie nevidim ruzovo, masivny narast data centrier (AI) vyrazne skokovo zvysi spotrebu, takze dopyt bude obrovsky a ponuka obmedzena = vyssia cena
Existujú starí obchodníci a odvážni obchodníci. Je len veľmi málo starých, odvážnych obchodníkov. “ -Ed Seykota-
Láska nad zlato, myšlienka nad majetok.
Chodci a cyklisti vážia menej ako šoféri a šoférky. (prieskum EU)
Na obchodovani s NG nie som ziskovy.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 795
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 56 times
Been thanked: 249 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

osamely chodec napísal: St 30 10, 2024 7:13 am a z rok na rok sa odstavujú ďalšie drahé neekologické zdroje.

jedine sa odstavuju stare uholne elektrarne, no plynove sa nove stavaju dost hufne (USA) , Ja to so zlacnovanim el. energie nevidim ruzovo, masivny narast data centrier (AI) vyrazne skokovo zvysi spotrebu, takze dopyt bude obrovsky a ponuka obmedzena = vyssia cena
Výzva energetiky na ďalšie roky je v regulácií, nie stavaní trvalých zdrojov a ako som spomínal, na to sú vhodné aj batérie. Plynové elektrárne sa stavajú na vykrývanie krátkych časových špičiek, nie ako klasické trvalé zdroje.
Regulácia má svoju cenu (prečo asi cez deň sú také rozdiely v hodinových cenách?) a bude sa prirodzene rozširovať či už veľkými hráčmi alebo aj správaním domácností (využívanie odložiteľnej spotreby v časoch s lacnejšou energiou). Hodinová cena je ten regulátor.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4443
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 557 times
Been thanked: 245 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

miror napísal: Ut 29 10, 2024 9:27 pm
iceberg8 napísal: Ut 29 10, 2024 4:04 pm To iste moze napisat aj milovnik ICE motorov :)
Nekupujte benzinaky, budu lacnejsie.. :)

S najazdom do 15k km rocne su vypocty v poriadku.
Uspora na palive tak max 1200eur rocne.
Sú výpočty v poriadku ? Tam je vidieť nejaké výpočty ? Je tam vidieť výsledok z neznámych hodnôt ...

Ale ako som písal, štúdia splnila účel, kto jej verí, tomu potvrdzuje, čo si chcel utvrdiť.
Vypocet je jednoduchy.. Ak najazdi 15 000 km rocne, to je 1260EUR v benzine za rok. Tolko mozes maximalne usetrit za palivo.
A toto cislo vydel rozdielom nakupnej ceny ICE a EV.
Odoslané z počítača
Napísať odpoveď

Návrat na "Alternatívne investície, umenie, starožitnosti, mince, fyzické komodity"