Elektroauta a ropa

Komodity a komoditné akcie - ropa, energie, drahé kovy, zlato, striebro, priemyselné kovy, ťažobné spoločnosti
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Veterne elektrarne su predsa celkom dobry vymysel a nevidel som nikoho v tomto vlakne kto by proti nim namietal.
Ak si dobre pamatam z energetiky, tak nuklearne elektrarne patrili prave k tej casti, ktora sa nedokaze prisposobovat potrebam, ale frcia na stabilnom vykone. Denne spicky sa vykryvaju precerpavacimi, paroplynovymi a nakupmi zo zahranicia.
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 651
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 66 times
Been thanked: 79 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Ja vidim problem aj vo veternych elektrarnach vychadzajuc z Eisteinovej teorie ze enrgia sa nestraca len sa meni a to je ten problem , uz sa objavuju prve lastovicky
z vedeckeho sveta ze veterne turbiny v baltickom mori co nasadili vo velkom nemci ovplyvnuju balticke prudenie u nas zname ako medardova kvapka ( ktoru sme tu uz dlho nemali, berte ako priklad samozrejme )
a ze veterne turbiny odoberaju
vetru energiu a prudenie slabne a my chudaci v strednej europe sme bez baltickeho prudenia kedze sem "nedofuka " takze opat mi chyba odborna debata co s vetrom ktory strati silu
pozor nemeci postavili trochu ine trubiny na severe velke ako panelaky v petrzalke

Fotovoltaika je uplna prepadak , pamatam si z cias na vyske ako nam vysvetlovali z distribucnej ze oni musia odoberat foto elektrinu ale ze je taka nekvalitna ze ju rovno uzemnia
je pravda ze to bolo 10 rokov dozadu a odvtedy sa aj technologia striedacov a fr.menicov posunula (problem je hlavne v lacnych cinskych) ale vtedy si nemohli dovolit pustit to do siete , v zasuvkach nam kolise napatie bezproblemov a ani to nieje problem
obrovsky problem je ked sa zmeni kmitocet tam je tolerancia len par desatin Hz a to bol problem prave tych striedacov

ale spat k investovaniu
keby som mal investovat do zelenej energie ako som spominal hladal by som nieco ako hydrogen firmy
nieco ako tu
https://www.fool.com/investing/2016/11/ ... stock.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

Chris napísal: btw. na firme mame uz asi 10 rokov 4000m2 (ano 4000m2) fotovoltaickych panelov s certifikaciou 350 kWp, myslis, ze by niekto do toho investoval, ak by to nebolo rentabilne.
Cez den sa z toho dobijaju 2x Tesla S, Renualt Zoe, 2x Datacentrum a kancelarie...
Ano investovalo by do fotovoltaiky hodně lidí. V minulých letech do ní investoval kdo měl ruce a nohy.
A víš proč? Odpovědí jsou dotace. S dotacemi je fotovoltaika rentabilní, pokud by jsi ale měl FV energii prodávat za běžnou cenu, tak se ti investice NIKDY nevrátí. FV je pokřivený trh jehož výsledkem je drahá elektřina.

Stačí se podívat k nám do Čech na kauzy které ohledně FV baronů byly. A našli se i koumáci kteří měli k FV panelům připojený benzínový generátor ze kterého pumpovali do sítě elektřinu. Vlivem dotací se jim to vyplatilo.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:Jogo

Nerozumím proč by jsi chtěl skladovat energii v EA?
Díky EA se denní spotřeba naopak prudce zvýší.
Napriklad, aby lacno nakupil v slabom zatazeni siete a draho predal v spicke siete a tak si privyrobil na svojom EA.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal:
Napriklad, aby lacno nakupil v slabom zatazeni siete a draho predal v spicke siete a tak si privyrobil na svojom EA.
Jenomže s energií v akumulátoru EA můžeš udělat jediné - propálit ji tím že budeš jezdit.
Dodávat ji zpět do sítě je jako chtít dělat z benzínu zpátky ropu.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 158 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Nech nekrivdim Tesle, tak dajme tomu vypocet 400 000 km a nic netreba menit.
benzin by stal pri 8L a cene 1,2eur = 38 400 EUR
elektrina by stala pri 12c/kWh a spotrebe 200W/km = 9 600 EUR
cize usetrim cca 30 tisic eur, DNES
ale pozor - na elektrine neboli 100% dane ako na benzine, cize mozno po zdaneni 20 tisic eur.
blbiny som nepocital ani tam ani tam, na aute sa meni olej, to ano, ale na tesle sa tiez bude musiet nieco menit, o com ja neviem, lebo ju nemam.


Chris, konecne niekto, kto ma FV na firme. Cize tvoja strucna odpoved je, oplati sa?
Lebo rozmsylam si ju dat niekam tiez, plocha by bola, pre vlatnu potrebu, no neviem aka je tam navratnost, niekto hovori ze nula, niekto ze minus,a niekto ze neries a uzivaj si prud zadarmo. Ako sposob ako sa vymanit z pod drzania za gule pomocou energii od ZSE je to super. Mozemim nieco vztycit a moj zivot pojde dalej.
Ale bolo to s dotaciou,alebo bez?

miroslav12,
preco by Tesla nemohla nabijat nieco naspat? ved kwh ako kwh nie? aj mobil moze dodat energiu spat a nabit iny mobil. Jediny zadrhel v tom vidim politiku elektrarni a majitelov sustav... ale som laik...

EDIT:
nasiel som 280000km 2014 teslu S85 za 50K na mobile.de co ak predaju, niekto najazdil 280 tisic km za kolko 30-50tisic eur ? + energia ,asi 7 tisic eur. dajme tomu,worst case scenario, 60k cize KM ho stal 21.4centov.
TO je uz blizko k benzinovemu.
Odoslané z počítača
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

iceberg8 napísal: miroslav12,
preco by Tesla nemohla nabijat nieco naspat? ved kwh ako kwh nie? aj mobil moze dodat energiu spat a nabit iny mobil. Jediny zadrhel v tom vidim politiku elektrarni a majitelov sustav... ale som laik...
A jsme u toho co jsem psal na začátku tohoto tématu nejsme v realitě, ale v ráji fantazií:
"Problém je jak je tato problematika běžnou veřejností vnímána. Přirovnám to k měšťákovi který žije s myšlenkou že elektřina se bere v zásuvce, voda se bere ve vodovodu a jídlo vzniká v supermarketu."

Bohužel kwh není jako kwh, problémem je napětí, sfázování a hlavně AC vs DC, pro víc informací si otevři fyziku :)
Když vezmu v úvahu to že potřebuješ z DC udělat AC tak potřebuješ strřídač za nějakých 4 000 EUR + další investice.
Další věcí je že na dodávání elektřiny do sítě je potřeba povolení od majitele sítě, ne všude je technicky možné dodávat do sítě.

Tak teď pád z Marsu zpět na zem a kontrolní otázka - za kolik let se ti vrátí investice POUZE do střídače tím že budeš cpát nergii z baterií zpět do sítě? Za 20 let?
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 158 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa iceberg8 »

No lenze pochopil som to v sfere teorii.
Kedysi bolo neekonomicke prevazat zelovoc do vedlajsej dediny, teraz vidim v obchode cesnak z Ciny, co je druha polovica Zeme.
Ja to z fyziky chapem tak, ze energia sa nema kam stratit. Pokial ta fyzika, ktoru som sa ucil, este je platna, lebo vela Ing. si mysli, ze platna uz nie je.
A aka strata tam moze byt?
Nie som Ing. ale tipujem ze jedine tepelna, tj, to teplo mozem stale nejak zuzitkovat. Len treba na to prist ako.
Vela veci nedava zmysel, napriklad to, preco ludia kupuju drahe byty na periferii, ked cestuju kazdy den do centra.
Tu energiu, aj keby nepredavam, mozem vyuzit pri vypadku napriklad..
A dalsia vec, na co sa zabuda je, co dnes nie je, zajtra moze byt. Dnes je cena VT/NT co ja viem.. 10/14c ? Co ak bude spread 5/25c ?
Odoslané z počítača
Pette
Guru Member ****
Príspevky: 1254
Dátum registrácie: Ut 27 02, 2007 4:59 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Pette »

iceberg8 napísal:Nech nekrivdim Tesle, tak dajme tomu vypocet 400 000 km a nic netreba menit.
benzin by stal pri 8L a cene 1,2eur = 38 400 EUR
elektrina by stala pri 12c/kWh a spotrebe 200W/km = 9 600 EUR
cize usetrim cca 30 tisic eur, DNES
ale pozor - na elektrine neboli 100% dane ako na benzine, cize mozno po zdaneni 20 tisic eur.
pozor, 400k auto ako je tesla nezerie 8l na 100 km, realne v meste skor 10 (nafta) alebo 13 (benzin), takze si hned inde. A to neratam vykonne Tesly alebo ine EV, ktora ma 600-800 koni, teda benzin spotreba niekde cca 17-25 litrov v meste.

Ale samozrejme, je to teoria, elektroauto DNES pri porovnani cisto nakupnych cien sa neoplati. Kto ale chce 700+ koni auto, 4 miestne s velkym kufrom, ma na vyber presne ze DVE auta - v EU - a to Teslu 100D, alebo Porsche Panamera Turbo Hybrid. Jedno stoji 140k, druhe cca 200k. A obe pouzivaju iba/aj elektromotor na taky vykon.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:
Bohužel kwh není jako kwh, problémem je napětí, sfázování a hlavně AC vs DC, pro víc informací si otevři fyziku :)
Když vezmu v úvahu to že potřebuješ z DC udělat AC tak potřebuješ strřídač za nějakých 4 000 EUR + další investice.
Další věcí je že na dodávání elektřiny do sítě je potřeba povolení od majitele sítě, ne všude je technicky možné dodávat do sítě.
Byvaly kolega z roboty ma doma na streche instalovane solarne panely o spickovom vykone asi 8kW. Cize denne ani zdaleka nedoda do siete 100KWh elektrickej energie a jemu sa oplatilo kupit ten menic za 4000 Euro?
Precerpavacia elektraren na Ciernom Vahu zije na tomto principe. Ked je elektrina lacna, cerpa vodu z dolnej nadrze do hornej a v dobe absolutnej spicky, ked je zdroj elektriny schopny nabehnut do par desiatok sekund, tuto elektrinu nasobne drahsie preda do siete. EA + menic dokazu nabehnut s dodavkou do siete za par sekund...
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal: Byvaly kolega z roboty ma doma na streche instalovane solarne panely o spickovom vykone asi 8kW. Cize denne ani zdaleka nedoda do siete 100KWh elektrickej energie a jemu sa oplatilo kupit ten menic za 4000 Euro?
Jogo, otevři si internet a prostuduj si to sám.
To že má někdo panely na střeše automaticky neznamená že dodává do sítě. Druhou věcí co jsem už taky psal je pokřivení trhu vlivem dotací.
Jinak jak už zmiňoval, nezlob se to co tu píšeš je obyčejný přístup laické veřejnosti kde si každý všechno představuje jak hurvínek válku.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Jogo, otevři si internet a prostuduj si to sám.
To že má někdo panely na střeše automaticky neznamená že dodává do sítě. Druhou věcí co jsem už taky psal je pokřivení trhu vlivem dotací.
Jinak jak už zmiňoval, nezlob se to co tu píšeš je obyčejný přístup laické veřejnosti kde si každý všechno představuje jak hurvínek válku.
Samozrejme, ze nadbytocny vykon dodava do siete.
A nehnevaj sa, ale tvoje argumenty mi pripadali dost laicke, preto som sa ti pokusil odpovedat ako clovek z fachu, lebo som vystudovany elektrotechnicky inzinier, ktory sa cely zivot zivi elektrotechnikou.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Kedze elektrotechnika a ekologia su moje celozivotne konicky a v EA sa tieto dva konicky spajaju, tak budem tu dalej rozvijat nejake myslienky ohladom tejto temy.
Ako Miroslav spravne pise, trh so solarnymi elektrarnami je pokriveny dotaciami.Preto je zatial najvyhodnejsie predavat elektrinu zo solaru do rozvodnej siete za dotovanu cenu.
Avsak pri inych elektrarnach taketo zvyhodnenie neexistuje a vykupna cena je podstatne nizsie ako predajna(asi tretinova ak sa nemylim). Kamarat, ktory ma malu vodnu elektraren so spickovym vykonom tusim 2x 12kW, chcel cast tejto energie predavat priamo vedlajsiemu podniku za trhovu cenu(vratane nakladov na rozvod elektriny) a zbytok predat do rozvodnej siete. Dalo sa to technicky realizovat, lebo ten vedlajsi podnik ohrieva elektrinou vodu v boileroch. Rozvodne zavody mu vsak dali podmienku, bud nam predas vsetku elektrinu alebo nic. A tak musi predavat elektrinu za tretinovu cenu oproti koncovej cene pre spotrebitela.
Ak sa cena elektriny zo solarov znizi na porovnatelnu cenu s inymi zdrojmi energie, kazdemu sa oplati mat doma solarne panely a EA. Vacsina z nas pracuje na smeny, tak cez den moze auto napojit na solare a dobijat. Ak bude cez den v praci, mozu solary davat energiu do siete cez menic. Ten isty menic by sa pri nedotovanej cene solarnej energie dal pouzit aj na dodavku energie do siete z EA.
Nevraviac o tom, ze so 100kWh baterkou a jednou malou zaloznou pre napajanie chladnicky, ked EA neni doma, by clovek s EA sa mohol odpojit od rozvodnej siete natrvalo.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nor ... u-nepujde/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nech tam pustia Slovakov a nech nam zaplatia tolko ako Norom a nebudu stacit kupovat elektromobily pre nabijacie stanice a elektrarne, ktore im tam postavime. Zeby som poslednych 15 rokov pred dochodkom stravil v Norsku pri vystavbe nabijacich stanic? :roll:

to Miroslav12: Precital som si spatne tvoje prispevky v tomto vlakne a musim uznat, ze mas prehlad. Vcera som unahlene reagoval len na tvoje prispevky ohladom menicov, ktore su podla mojho nazoru mylne, vzhladom na to, ze vela malych solarov je cez takyto menic pripojenych na siet.
Ja som totiz cital toto vlakno len cez mobil na montazach a tak som nemal moc prehlad, co sa tu popisalo. Teraz som doma, mam klud, mozme odborne podiskutovat, ak mas zaujem, rad sa na EA pozriem aj "z ineho uhla pohladu".
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Jogo ako elektroinzinier musis vediet, ze elektrarnam a rozvodnym zavodom nerobi az taky problem to, ze fotopanely a veterne vrtule dodavaju energiu nepravidelne. To je vedlajsi problem. Hlavny problem je, ze frekvenciu v sieti by si mal mat presne 50 Hz. Poklesy napatia ta az tak netrapia, ale odchylka frekvencie by bola niciva. (Asi by im to zvysovalo kapacitnu a induktivnu zlozku vedeni, robilo jalovy vykon, rozvody by sa im hriali ... nepamatam si to uz presne).
No a pri malych elektrarnickach a paneloch - dobre vies ze vystupny invertor ti generuje kostrbatu sinusovku a je to proste hnus. Zapojis to napriamo na obycajny ventilator a bude ti hrcat inak nez na elektrinu zo siete. Budes tym napajat napriamo elektroniku a za par hodin sa ti odpise. Ovela jednoduchsie im je v Bohuniciach roztocit obrovsku turbinu presne na 50 Hz a drzat ju na tej frekvencii kopou zariadeni ktore tam maju. Taku presnost frekvencie a krasnu sinusovku si ziadna minielektrarnicka nemoze dovolit.

Takze ak by trh nebol pokryveny dotaciami, zrejme by vykupnu cenu elektriny (frekvencne takto nekvalitnej) dali aj menej nez 30% predajnej, pripadne by ju radsej vobec nevykupovali, aby s nou nemali problemy.

Co sa tyka tvojho kamarata a podniku ktoremu chcel dodavat elektrinu z fotopanelov na ohrev vody elektrinou. Tak to je poriadne skriabanie si ucha rukou okolo celej hlavy. Zo slnka najlahsi vyrobis horucu vodu (v inom type panela nez fotopanela). Kazda premenna energie robi aspon 10% strat vo forme stratoveho tepla.
Ak by v tej firme mali tie ohrievace vydelene na zvlast okruhu, tak by mu mozno aj tu jeho elektrinu brali. Len by sa zase museli odpajat od neho a pripajat k beznej sieti v situaciach ked dlhsie nesvieti slnko - a starosti a investicie okolo toho im nestoji za usetrene peniaze. Vo fabrikach sa plytva aj v ovela horsich veciach.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal:Vacsina z nas pracuje na smeny, tak cez den moze auto napojit na solare a dobijat. Ak bude cez den v praci, mozu solary davat energiu do siete cez menic. Ten isty menic by sa pri nedotovanej cene solarnej energie dal pouzit aj na dodavku energie do siete z EA.
______

to Miroslav12: Precital som si spatne tvoje prispevky v tomto vlakne a musim uznat, ze mas prehlad. Vcera som unahlene reagoval len na tvoje prispevky ohladom menicov, ktore su podla mojho nazoru mylne, vzhladom na to, ze vela malych solarov je cez takyto menic pripojenych na siet.
Jogo, nevím jestli většina lidí pracuje na směny ale fakt je ten že lidé pracující na směny si budou moct dovolit EA možná tak za 124let. Statistiky průměrných příjmů hovoří jasně.

Jinak zpět k solárům, ano malé soláry se v současnosti připojují přes systém stojící přes 5000 EUR do sítě. Ale s tím, že veškerou získanou energii prodáš (nebo spotřebuješ). U EA tím způsobem který píšeš budeš vydělávat jen na spreadu mezi denní/noční proud. Takže investice bude téměř nevratná.
Řešením by bylo mít fotovoltaické články + EA. A teď upřímně kdo do tohoto konceptu bude ochoten nacpat 150 000 EUR? Běžní lidé určitě ne. Čiže myšlenka to není špatná, ale pro běžné použití nereálná.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

No ved cele vlakno je o tom, ze cast ludi tvrdi, ze elektroauta a fotovoltaika je uz ekonomicky unosna a zvysok tvrdi, ze na sucasnom stupni vyvoja (+nasledujucich minimalne 10 rokov) je to sice pekne, ale prinajmensom o 50% neekonomickejsie nez ine alternativy a pri zohladneni vyuzivania vzacnych materialov a energeticky narocneho vyrobneho je to aj z ekologickeho hladiska stale este otazne. Co sa lokalnej ekologi tyka (odstranenie smogu z miest), tam je to logickejsie. Na ukor toho, ze v miestach tazby, vyroby a transportu bude ekologia trpiet. (Bauxit pre hlinik, kobalt pre baterie, transport bauxitu do severskych krajin pre lacne zdroje elektriny potrebnej na vyrobu hlinika... )
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal:Jogo ako elektroinzinier musis vediet, ze elektrarnam a rozvodnym zavodom nerobi az taky problem to, ze fotopanely a veterne vrtule dodavaju energiu nepravidelne. To je vedlajsi problem. Hlavny problem je, ze frekvenciu v sieti by si mal mat presne 50 Hz. Poklesy napatia ta az tak netrapia, ale odchylka frekvencie by bola niciva. (Asi by im to zvysovalo kapacitnu a induktivnu zlozku vedeni, robilo jalovy vykon, rozvody by sa im hriali ... nepamatam si to uz presne).
No a pri malych elektrarnickach a paneloch - dobre vies ze vystupny invertor ti generuje kostrbatu sinusovku a je to proste hnus. Zapojis to napriamo na obycajny ventilator a bude ti hrcat inak nez na elektrinu zo siete. Budes tym napajat napriamo elektroniku a za par hodin sa ti odpise. Ovela jednoduchsie im je v Bohuniciach roztocit obrovsku turbinu presne na 50 Hz a drzat ju na tej frekvencii kopou zariadeni ktore tam maju. Taku presnost frekvencie a krasnu sinusovku si ziadna minielektrarnicka nemoze dovolit.

Takze ak by trh nebol pokryveny dotaciami, zrejme by vykupnu cenu elektriny (frekvencne takto nekvalitnej) dali aj menej nez 30% predajnej, pripadne by ju radsej vobec nevykupovali, aby s nou nemali problemy.

Co sa tyka tvojho kamarata a podniku ktoremu chcel dodavat elektrinu z fotopanelov na ohrev vody elektrinou. Tak to je poriadne skriabanie si ucha rukou okolo celej hlavy. Zo slnka najlahsi vyrobis horucu vodu (v inom type panela nez fotopanela). Kazda premenna energie robi aspon 10% strat vo forme stratoveho tepla.
Ak by v tej firme mali tie ohrievace vydelene na zvlast okruhu, tak by mu mozno aj tu jeho elektrinu brali. Len by sa zase museli odpajat od neho a pripajat k beznej sieti v situaciach ked dlhsie nesvieti slnko - a starosti a investicie okolo toho im nestoji za usetrene peniaze. Vo fabrikach sa plytva aj v ovela horsich veciach.
Jaro, ja mam ukoncenu Radioelektronicku fakultu a silnoprud som sa naucil praxou po 30-ke, ked som rok marodoval s krizami a nemohol som dalej vykonavat sedave zamestnanie. Takze neviem, ake problemy sposobuje pokles frekvencie siete, ale myslim si, ze krystalom riadeny menic dokaze generovat frekvenciu v tolerancii 1% ako to pozaduje norma.

Tu je jedna prednaska ohladom vyssich harmonickych v sieti. Generuju ich pocitace, neonky, spinane zdroje a nikto ich neprestal pouzivat. Navyse sa v tej prednaske pise, ze pri menicoch sa uz oplati pouzivat pasivne a aktivne filtre, tak ich rusenie siete je nizsie ako u beznych spinanych zdrojov a neoniek, lebo tam by filter predrazil vyrobok.

http://www.power-grid.eu/textprednasky.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta firma jednoducho ohrievala vodu elektrinou a kupila by ju lacnejsie od kamarata ako od rozvodnych zavodov. Neriesila slnecne kolektory, lebo cim by ohrievala v zime.A kamarat ma vodnu elektraren.

V dedine nam prerabali Vn pripojku a tak sme asi mesiac mali vypinany prud kazdy den. Kedze mi vtedy bezali na pocitaci 24 hodin AOS-ka, tak som kupil najlacnejsi menic, ktory generoval sinusovku z dvoch obdlznikovych impulzov a notebook bez problemov na nom fungoval.
Naposledy upravil/-a jogo v Pi 27 10, 2017 9:36 pm, upravené celkom 1 krát.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Řešením by bylo mít fotovoltaické články + EA. A teď upřímně kdo do tohoto konceptu bude ochoten nacpat 150 000 EUR? Běžní lidé určitě ne. Čiže myšlenka to není špatná, ale pro běžné použití nereálná.
Pamatam si casy 30 rokov dozadu, ked pocitac 286-ka sa predaval za 200 000 Kcs. Priemerna mzda bola 3000Kcs. Vtedy som ani nesnival, ze budem mat niekedy pocitac. Teraz uz mam v poradi piaty. Netvrdim, ze uz do roka budu fungovat moje navrhy, ale buducnost patri solaru a bateriam.
Vo svete sa uz minuly rok instalovalo najviac solarneho vykonu. Myslim, ze trend je jasny a nevratny.
Este tu napisem prispevok ohladom "vyhodnosti dostavby jadrovej elektrarne v Mochovciach", ale musim si ho pripravit, aby som bol faktograficky.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

jogo napísal:V dedine nam prerabali Vn pripojku a tak sme asi mesiac mali vypinany prud kazdy den. Kedze mi vtedy bezali na pocitaci 24 hodin AOS-ka, tak som kupil najlacnejsi menic, ktory generoval sinusovku z dvoch obdlznikovych impulzov a notebook bez problemov na nom fungoval.


No ved zdroj k notebooku ti striedavych 230V usmernoval na jednosmernych 19V. V momente odpalenia zdroja by ta mozno opustila aj maticna doska notebooku. Pracka, televizor, elektronika k automatickej brane by nekvalitnu sinusovkou iste dlho nevydrzali. Ja som menic (za 120E) a autobateriu pripojil k splynovaciemu kotlu ked pred par rokmi obcas vypadavala elektrina a ventilator vrkotal uplne inak nez bezne.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal: Pracka, televizor, elektronika k automatickej brane by nekvalitnu sinusovkou iste dlho nevydrzali. Ja som menic (za 120E) a autobateriu pripojil k splynovaciemu kotlu ked pred par rokmi obcas vypadavala elektrina a ventilator vrkotal uplne inak nez bezne.
Motorom by asi nekvalitna sinusovka mohla vadit, ale v tom sa moc nevyznam. Beznym impulznym zdrojom, kde aj tak z 230V najprv vyrabas jednosmerne napatie 320V cez usmernovac by to vadit nemalo. Do serie pred diody sa zapaja maly omedzovaci odpor, aby diody neboli pretazene spickovym prudom pri pripojeni na siet, ked je kondenzator uplne vybity.
Tento odpor by mal stacit aj na obmedzenie prudu, ak by si sinusovku vymenil v extremnom pripade za pravouhle impulzy.
Navyse sa paralelne k diodam zapaja maly kondenzator, ktory obmedzuje napatove spicky na tychto diodach.
V horeuvedenej prednaske ma prekvapilo, ze 3 harmonicka moze sposobit, ze prietok prudu nulakom bude 2x vacsi ako fazovym vodicom. A to uz by bol problem, lebo nulak ma prierez pri hrubych kabloch iba polovicu fazoveho vodica a bol by pretazeny.

Ten tvoj lacny menic mozno bezal a inej frekvencii ako 50Hz a preto ventilator hrkotal, ako hrkotal. Treba to vyskusat, ci to vrkotanie sposobila nekvalitna sinusovka alebo velky rozdiel frekvencie a tym ine otacky ventilatora.
Ved otacky motora sa reguluju frekvencnymi menicmi, cize zmenou frekvencie napajacieho napatia motora.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jogo napísal: Este tu napisem prispevok ohladom "vyhodnosti dostavby jadrovej elektrarne v Mochovciach", ale musim si ho pripravit, aby som bol faktograficky.
Musim uznat, ze tuto analyzu neviem urobit.
Predajna cena slovenskych elektrarni vratane styroch blokov Mochoviec po dostavbe ma byt asi 1.1mld Eur
https://www.seas.sk/clanok/enel-podpisa ... arnach/235" onclick="window.open(this.href);return false;

a cena dostavby 3 a 4 bloku Mochoviec je 5.4mld Eur cize podstatne viac ako cena celych elektrarni vratane 3 a 4 bloku
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... iardy-eur/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zisk celych elektrarni je 170 mil Eur, co je velmi malo v porovnani so sumou 5.4mld Eur za dostavbu dvoch blokov.

Vsetko to komplikuju uvery, za ktore sa elektrarne stavaju, takze netusim, aky je vlastne zisk takejto elektrarne, keby bola stavana bez uveru a aka navratnost investicie. :?
Ak sa niekomu chce, moze mi to tu trochu vysvetlit, ako vlastne na to pozerat.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal: Musim uznat, ze tuto analyzu neviem urobit.
Predajna cena slovenskych elektrarni vratane styroch blokov Mochoviec po dostavbe ma byt asi 1.1mld Eur
https://www.seas.sk/clanok/enel-podpisa ... arnach/235" onclick="window.open(this.href);return false;

a cena dostavby 3 a 4 bloku Mochoviec je 5.4mld Eur cize podstatne viac ako cena celych elektrarni vratane 3 a 4 bloku
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... iardy-eur/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zisk celych elektrarni je 170 mil Eur, co je velmi malo v porovnani so sumou 5.4mld Eur za dostavbu dvoch blokov.

Vsetko to komplikuju uvery, za ktore sa elektrarne stavaju, takze netusim, aky je vlastne zisk takejto elektrarne, keby bola stavana bez uveru a aka navratnost investicie. :?
Ak sa niekomu chce, moze mi to tu trochu vysvetlit, ako vlastne na to pozerat.
Mícháš dohromady státní a soukromý sektor. Pohlížet na jadernou elektrárnu z hlediska návratnosti investice je nesmysl. Jaderná E je strategický, nezastupitelný a dnes nejčistější zdroj energie.
Pette
Guru Member ****
Príspevky: 1254
Dátum registrácie: Ut 27 02, 2007 4:59 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Pette »

Spat k elektroautam - dalsia jasna vyhoda v meste je taka, ze su proste prijemnejsie na vozenie sa. Tiche, bez vibracii, bez nutnosti riesit otacky motora..... takze napr take BMW i3 je to mesta to najlepsie, co mozes mat. A verte tomu, ze vela ludi uz tak neriesi cenu, ale proste chce to najlepsie, lebo to pouziva kazdy den.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Pette napísal: Tiche, bez vibracii, bez nutnosti riesit otacky motora.....
Na moj vkus su uz dnesne auta az moc tiche. Uz sa mi parkrat stalo, ze som nezaregistroval, ze mi skapal motor. V Skode 105, na ktorej som vyrastol sa mi to ani nahodou nemohlo stat. :)
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

miroslav12 napísal: Mícháš dohromady státní a soukromý sektor. Pohlížet na jadernou elektrárnu z hlediska návratnosti investice je nesmysl. Jaderná E je strategický, nezastupitelný a dnes nejčistější zdroj energie.
Plne s tymto suhlasim a ludi ktori to nechapu automaticky vnimam ako zadubencov :D Obycajne s nimi o tom ale nedebatujem; naco si zbytocne usta drat a hadzat hrach na stenu.

Ak to chces preratat z hladiska navratnosti investicie, tak ber do uvahy, ze keby SK tu elektrinu kupovalo od okolitych statov, nakupna cena by bola 2-3 nasobne vyssia nez za aku ju Mochovce vyrobia aj pri dostavani standartne skorumpovanou slovenskou vladou a jej spriaznenymi firmami.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal: Ak to chces preratat z hladiska navratnosti investicie, tak ber do uvahy, ze keby SK tu elektrinu kupovalo od okolitych statov, nakupna cena by bola 2-3 nasobne vyssia nez za aku ju Mochovce vyrobia aj pri dostavani standartne skorumpovanou slovenskou vladou a jej spriaznenymi firmami.
Slovensko nakupuje ropu a plyn od inych statov a nikto im ju nepredava za 2-3 nasobnu cenu, preco by im niekto predaval prave elektrinu za nasobne vyssiu cenu? A ak ano, tak to je prave ta spickova elektrika, ktora je aj od slovenskeho vyrobcu nasobne drahsia. A zase sme pri probleme skladovania elektrickej energie, lebo atomova elektraren nedokaze dodat spickovu energiu, tu dodavaju prevazne vodne elektrarne s velkymi priehradami pripadne plynove alebo mazutove elektrarne, ktore dokazu relativne rychlo nabehnut a zmenit vykon motora.
A Jaroslav, odpust si, prosim ta, poznamky o zadubencoch, lebo takto sa konstruktivna diskusia nevedie.

p.s: Este k tym argumentom, ktore zverejnuju jedni odbornici v prospech jadra, ini v prospech solaru, dalsi v prospech paroplynu..
"Kazda liska svoj chvost chvali" cize kazdy odbornik vyzdvihuje tu formu vyroby elektrickej energie v ktorej je financne zainteresovany.
Aj taky genius, ako bol Edison bojoval proti Teslovemu trojfazovemu prudu a presadzoval svoj jednosmerny, ktory vymyslel on a mal na nom postaveny svoj byznys a mal ho patentovany. A kedze bol genius, musel vediet, ze Teslovo riesenie s trojfazovym prudom je neporovnatelne lepsie. Lenze byznys je byznys...
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Teď si vezmi situaci když se EA rozšíří a bude je vlastnit například 20% Brna tzn. cca 30 000 vozů. Většina majitelů (20 000) chodí do práce a vrací se domů okolo 16 hod. Po příjezdu domů zapojí EA do zásuvky a začnou nabíjet. Co se stane? Nastane situace kdy 20 000 aut začne brát výkon 17kW. Celkem tedy v síti nastane špička 20 000 * 17 000 = 340MW. Takže jen odpolední nabíjení 20% populace Brna bude vyžadovat okamžitě veškerou energii kterou vyrobí např. vodní elektrárna Orlík (max 360 MW).

Teď se tě zeptám, kde tuto energii vezmeš? A jak ji budeš distribuovat k odběratelům? Postavíš x dalších jaderných elektráren a zdvojnásobíš množství elektrických vedení?

Jednoduše řečeno, současná elektrárenská a rozvodná síť v Evropě NENÍ schopna pokrýt nároky které budou vyžadovat EA v množstvé které vlády / automobilky plánují.
Rozšíření neprobíhá jde se spíše opačným směrem - ekologické zdroje o malém výkonu.

To je ten důvod, proč je větší rozšíření EA v násleujících 20 letech naprostá utopie.
Tento priklad si popisal moc tendecne, ze kazde EA prejde denne 500km a uplne vybije baterku. Okrem argumentu, ze nabijanie elektromobilov sa rozlozi v case a priestore, ako ti to tu uz ktosi napisal, je dalsia vec, ze nikto nejazdi kazdy den 500km do prace aby musel vecer nabijat uplne vybitu baterku.
Skor by som povedal, ze do prace sa dochadza vacsinou tak do 50km denne. To by znamenalo, ze baterka bude vecer na 90% nabita a musela by sa dobit za celu noc len 10kwh energie. Za osem hodin to neni az taky problem pre bezne domove pripojky zvladnut. Navyse dnes vieme dialkovo ovladat mnoho veci, tak v pripade pretazenia siete by sme znizili vykon nabijaciek, pripadne pouzili casovy multiplex a striedavo vypinali cast nabijaciek.
Navyse, cim menej bateriu vybijas, tym ma dlhsiu zivotnost. Preto v druziciach vybijaju baterie len o 10% ich kapacity, aby dlhsie vydrzali. Denne dobijanie autobaterie doma je setrnejsie k zivotnosti baterky, ako vybit baterku uplne a potom ju zase rychlo nabit.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Jinak zpět k solárům, ano malé soláry se v současnosti připojují přes systém stojící přes 5000 EUR do sítě. Ale s tím, že veškerou získanou energii prodáš (nebo spotřebuješ). U EA tím způsobem který píšeš budeš vydělávat jen na spreadu mezi denní/noční proud. Takže investice bude téměř nevratná.
Řešením by bylo mít fotovoltaické články + EA. A teď upřímně kdo do tohoto konceptu bude ochoten nacpat 150 000 EUR? Běžní lidé určitě ne. Čiže myšlenka to není špatná, ale pro běžné použití nereálná.
Mozno je tu aj ovela lacnejsie riesenie: http://energieupramene.blogspot.sk/2011 ... ergie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Na koleso EA pripojim elektromotor a dodavam do siete kvalitnu sinusovku.

p.s: Toto vsetko, co tu pisem su len koncepty, lebo prakticke skusenosti s touto oblastou nemam(okrem nabijaciek LI-ON bateriek a trochu aj s tymito baterkami pre male elektrospotrebice). Rok som robil analyzu tychto zariadeni v nadnarodnej firme, kym som kvoli zdravotnym dovodom nemusel odist. Je mi jasne, ze technicke, legislativne a lobisticke riesenie je ovela zlozitejsie,ale mame velky probles s emisiami CO2 a kvalitou ovzdusia vo velkych mestach, preto sa treba s tymito problemamy zaoberat a nezhadzovat ich zo stola vyhlasenim: Mame ropu, ktora je lacnejsia a odskusana, naco mame riesit nejake enviromentalne problemy.
Vzhladom na to, ze nie som financne zainteresovany v ziadnom sposobe vyroby energie, mozem svoj nazor prezentovat nezavisle, tak ako to vidim ja bez naroku na konkretne technicke riesenia.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Používateľov profilový obrázok
Chris
Platinum Member ***
Príspevky: 654
Dátum registrácie: St 17 08, 2011 10:43 pm
Been thanked: 1 time

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Chris »

uz chcem niekoho s elektroautom ako bude kazdy den pripajat auto na nabijacku aby cez den nabite auto mohol cez noc vybijat :D :D :D ... tolko blbosti :mrgreen:
http://chat.fx4living.eu Slack trading chat
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal:
Mozno je tu aj ovela lacnejsie riesenie: http://energieupramene.blogspot.sk/2011 ... ergie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Na koleso EA pripojim elektromotor a dodavam do siete kvalitnu sinusovku.
Energie u Pramene-Nebeská brána

Energie z duše

Jogo, to snad nemůžeš myslet vážně. Autorem scifi magorií na uvedené stránce jsou lidé kteří nedají dohromady ani Ohmův zákon. Proboha Jogo...
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Energie u Pramene-Nebeská brána

Energie z duše

Jogo, to snad nemůžeš myslet vážně. Autorem scifi magorií na uvedené stránce jsou lidé kteří nedají dohromady ani Ohmův zákon. Proboha Jogo...
Netusim, co na tych strankach pisu. Viem, ze asynchronny motor sa sprava ako generator, ked ho roztocim a hodil som tu prvy odkaz z googla(bez toho, aby som ho cital), aby som to nemusel zdlhavo vysvetlovat.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal:
Netusim, co na tych strankach pisu. Viem, ze asynchronny motor sa sprava ako generator, ked ho roztocim a hodil som tu prvy odkaz z googla(bez toho, aby som ho cital), aby som to nemusel zdlhavo vysvetlovat.
V tomto duchu nemá smysl dál pokračovat v diskusi. To co tu píšeš je že v ohýbáku ohneš tyč a pak budeš vynalézat rovnák aby jsi tu tyč mohl zpátky narovnat. Na kola dávat asynchronní motor...totální bláznovství. Nezlob se.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:
V tomto duchu nemá smysl dál pokračovat v diskusi. To co tu píšeš je že v ohýbáku ohneš tyč a pak budeš vynalézat rovnák aby jsi tu tyč mohl zpátky narovnat. Na kola dávat asynchronní motor...totální bláznovství. Nezlob se.
Tu mas bakalarku, kde pise, ze asynchronne motory sa pouzivaju v malych vodnych elektrarnach https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... le_id=9101" onclick="window.open(this.href);return false;

Este na vysokej skole nas ucili metode Brain storming ci ako sa to volalo. Princip bol ten, ze definujeme problem a potom kazdy povie nejaky napad ako ho riesit. Nikto sa z nikoho nevysmieva, ked aj povie nejaky blby napad, ide o to, aby sme vymysleli co najviac originalnych napadov na riesenie daneho problemu a potom vybrali z nich najlepsi.
Ocividne si tuto metodu v skole nepreberal... :)

p.s: Tebe asi tato debata nic nedala. Ja som sa dozvedel, ze asynchronny motor sa da pouzit ako generator aj v ostrovnom rezime, co som doteraz nevedel. Cize odteraz budem vediet ludom poradit, ako si vyrobit lacny generator elektrickej energie na chatu zo stareho motora. Diky za inspiraciu. :wink:
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

jogo napísal: V tomto duchu nemá smysl dál pokračovat v diskusi. To co tu píšeš je že v ohýbáku ohneš tyč a pak budeš vynalézat rovnák aby jsi tu tyč mohl zpátky narovnat. Na kola dávat asynchronní motor...totální bláznovství. Nezlob se.
Tu mas bakalarku, kde pise, ze asynchronne motory sa pouzivaju v malych vodnych elektrarnach https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... le_id=9101" onclick="window.open(this.href);return false;

Este na vysokej skole nas ucili metode Brain storming ci ako sa to volalo. Princip bol ten, ze definujeme problem a potom kazdy povie nejaky napad ako ho riesit. Nikto sa z nikoho nevysmieva, ked aj povie nejaky blby napad, ide o to, aby sme vymysleli co najviac originalnych napadov na riesenie daneho problemu a potom vybrali z nich najlepsi.
Ocividne si tuto metodu v skole nepreberal... :)

p.s: Tebe asi tato debata nic nedala. Ja som sa dozvedel, ze asynchronny motor sa da pouzit ako generator aj v ostrovnom rezime, co som doteraz nevedel. Cize odteraz budem vediet ludom poradit, ako si vyrobit lacny generator elektrickej energie na chatu zo stareho motora. Diky za inspiraciu. :wink:
A to je právě to proč nemá smysl dál diskutovat. Lidem jako ty se říká "Informovaná veřejnost". V praxi to znamená, že si někde vyčteš že asynchr. motor se dá použít jako generátor a tím to pro tebe to končí jako jasná věc - jak sám říkáš: "Cize odteraz budem vediet ludom poradit, ako si vyrobit lacny generator elektrickej energie na chatu zo stareho motora. Diky za inspiraciu. "

Člověk který je ale z oboru a má hlubší informace tak ví, že asynchr. motorů je x různých druhů, každý má jiné vlastnosti a ne každý je možné použít jako zdroj.
Takže až některý tvůj známý dá na tvou radu, vymontuje 3f motor z pily (který mu jistě poradíš jak zapojit) a tento asynch. motor s kotvou nakrátko se bude snažit použít jako zdroj, tak z něj nedostane ani volt.

PS: pro laika prakticky jedné použitelné je dynamo a nebo alternátor z auta + následný střídač. Proč? Prostuduj si podrobně celou bakalářku + základy elektrotechniky, nebo raději absolvuj alespoň Střední školu zaměření elektro. A potom teprve raď. Protože teď tvé rady můžou klidně skončit i smrtí.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:
Člověk který je ale z oboru a má hlubší informace tak ví, že asynchr. motorů je x různých druhů, každý má jiné vlastnosti a ne každý je možné použít jako zdroj.
Takže až některý tvůj známý dá na tvou radu, vymontuje 3f motor z pily (který mu jistě poradíš jak zapojit) a tento asynch. motor s kotvou nakrátko se bude snažit použít jako zdroj, tak z něj nedostane ani volt.

PS: pro laika prakticky jedné použitelné je dynamo a nebo alternátor z auta + následný střídač. Proč? Prostuduj si podrobně celou bakalářku + základy elektrotechniky, nebo raději absolvuj alespoň Střední školu zaměření elektro. A potom teprve raď. Protože teď tvé rady můžou klidně skončit i smrtí.
Kolko asynchronnych motorov si uz zapojil ako generator, ze sa tak povysenecky vyjadrujes? Lebo inac su to tiez len teorie, ktore si niekde vycital, co tu pises. To akoze si mam overit aj ohmov zakon, ci funguje, lebo co ak to je len mylna teoria, ktoru si nik neoveril?
Normalny diskutujuci napise(ak nieco o tom vie), ze asynchronny motor s kotvou nakratko nebude fungovat ako generator preto a preto. Ten druhy typ diskutujucich bude mat len ironicke poznamky a bude nam hovorit, ze nic sa neda a vsetko musi ostat po starom.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Elektrina sa vyraba tak, ze v magnetickom poli pohybujes feromagnetickym vodicom. Cim silnejsiu magneticku pritazlivost musis prekonat, tym viac elektriny sa indukuje v tom vodici.
Trojfazovy asynchronny motor s kotvou nakratko su v skutocnosti len dve kovove vinutia. Bez vonkajsieho zdroja tam nemas ziadne magneticke pole. Cize by si tocil len dvoma kusmi kovu okolo seba. Nie je tam permanentny magnet ako stator v malych jednosmernym motoroch kde rotor mas medeny a ked nim pohybujes, tak sa ti na poloch vinutia indukuje napatie (cim rychlejsie tocis, tym vyssie napatie - stredna hodnota - a jednosmerne lebo tam je komutator). Trojfazovy asynchronny motor s klietkou nakratko sa toci len preto, lebo medzi primarom a sekundarom je sklz, cize sinusovka (dodavana zvonku) prechadzajuca statorom ma trochu vyssiu frekvenciu nez sinusovka ktora sa indukuje v rotore (= sklz, vdaka interakcii tych dvoch magnetickych poli sa motor toci). V synchronnom motore sinusovka v statore aj rotore ma rovnaku frekvenciu, len je medzi nimi uhlovy posun. Ked je sklz asynchronneho motora (rozdiel frekvencie elektriny v statore a rotore) privelky, motor straca tocivy moment a zastavi sa, ale nic hrozne sa nestane. Ak by si sa snazil zastavit jednosmerny alebo synchronny motor tak myslim ze by zhorel.
Ja som slaboprudar, teoriu motorov som nikdy nemal rad a akurat vo fabrike som jej niekedy vystaveny. Tak niektore veci aj tak mozno chapem zle.

Co sa tyka nuklearnej energie. Nijako nie som spojeny s touto sferou (len ako ostatni - ze zo zasuvky beriem vyse tretinu elektriny vyrobenu v Bohuniciach/Mochovciach). Povies, ze hydroenergia je cista. Naoko. Treba velku priehradu+jazero, korigovane koryto, podstatne ti zmeni velke uzemie, instalovany vykon je mizivy v porovnani s atomovkou. Sucasna fotovoltaika je v tomto zmysle este horsia (ked zaratas ekologiu vyroby, montaze a tazby potrebnych surovin). Problem atomoviek je obycajne viac politicky, nez ekologicky a technicky.
Inak ja zijem v tom, ze generator nuklearnej elektrarne, napojeny na jej silnu turbinu, dokaze vyrabat elektrinu len ked ma prisun elektriny z nejakej inej vonkajsej elektrarne. Vo velkych elektrarnach sa elektrina vyraba synchronnymi strojmi/motormi. Do rotora treba dodavat vonkajsie jednosmerne napatie a ked parna turbina rotor roztoci 50 Hz, tak na trojpole statoroveho vinutia bude indukovat/generovat 50 Hz prud ktory odchadza do siete.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

jogo napísal: Cize odteraz budem vediet ludom poradit, ako si vyrobit lacny generator elektrickej energie na chatu zo stareho motora. Diky za inspiraciu. :wink:
Ak by som chcel realizovat toto (a kedysi som aj chcel), najschodnejsia cesta je podla mna tato:
Povedzme ze mas zdroj tocivej sily = veterna vrtula sprevodovany na vhodne otacky, potok ktory ti preteka trubou s dostatocnym spadom. V kovosrote kupis za zbytkovu cenu obycajny striedavy alternator z auta s gretzovym mostikom a celym zapojenim ako to je v aute. K baterii pripojis striedac (100W sa v Lidli dal kupit za 15E, moj udrzi dlhodobo 500W a stal 120E - sinusovka je ale iste hranata). Notebooky na to bezali bez problemov (v nedelu cez ten silny vietor).
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal: Trojfazovy asynchronny motor s kotvou nakratko su v skutocnosti len dve kovove vinutia. Bez vonkajsieho zdroja tam nemas ziadne magneticke pole. Cize by si tocil len dvoma kusmi kovu okolo seba. Nie je tam permanentny magnet ako stator v malych jednosmernym motoroch kde rotor mas medeny a ked nim pohybujes, tak sa ti na poloch vinutia indukuje napatie (cim rychlejsie tocis, tym vyssie napatie - stredna hodnota - a jednosmerne lebo tam je komutator).
Prave to som sa dozvedel z tej bakalarky, ze dokaze vyrobit asynchronny motor trojfazovy prud aj bez vonkajsieho napajania.
Motor ma zbytkovy magnetizmus, ktory indukuje nejake napatie do statorovych vinuti a to sa ulozi do kondenzatorov pripojenych paralelne k vinutiam a nasledne sa motor vybudi. Snad by ten chlapik nezrobil bakalarku na vysokej skole v Brne, keby si to vsetko vymyslel.
Co sa tyka nuklearnej energie. Nijako nie som spojeny s touto sferou (len ako ostatni - ze zo zasuvky beriem vyse tretinu elektriny vyrobenu v Bohuniciach/Mochovciach).
Tam je problem s odpadom a aj samotnou elektrarnou po odstaveni. Niektory odpad je radioaktivny az 30 000 rokov a naklady na skladovanie radioaktivneho odpadu na tak dlhu dobu nie su v cene tejto elektriny dostatocne zapocitane.
Povies, ze hydroenergia je cista. Naoko. Treba velku priehradu+jazero, korigovane koryto, podstatne ti zmeni velke uzemie, instalovany vykon je mizivy v porovnani s atomovkou.
Suhlasim.
Sucasna fotovoltaika je v tomto zmysle este horsia (ked zaratas ekologiu vyroby, montaze a tazby potrebnych surovin). Problem atomoviek je obycajne viac politicky, nez ekologicky a technicky.
To je dalsia vec, ktoru som tu chcel rozobrat, ci je fakt na vyrobu solarnych panelov potrebna taka ista energia ako tento panel pocas svojej zivotnosti vyrobi, lebo casto pocujem tento argument a neviem, ci je pravdivy alebo to je len taka otrepana fraza odporcov solaru.Len sa bojim, ze ked si dovolim urobit takuto analyzu, tak ma Miroslav posle rovno do materskej skolky. :)
Ak by som chcel realizovat toto (a kedysi som aj chcel), najschodnejsia cesta je podla mna tato:
Povedzme ze mas zdroj tocivej sily = veterna vrtula sprevodovany na vhodne otacky, potok ktory ti preteka trubou s dostatocnym spadom. V kovosrote kupis za zbytkovu cenu obycajny striedavy alternator z auta s gretzovym mostikom a celym zapojenim ako to je v aute. K baterii pripojis striedac (100W sa v Lidli dal kupit za 15E, moj udrzi dlhodobo 500W a stal 120E - sinusovka je ale iste hranata). Notebooky na to bezali bez problemov (v nedelu cez ten silny vietor).
Tu som myslel skor na trojfazovy prud a vacsi vykon potrebny napriklad pre miesacku, pri vystavbe chaty. Jednofazovu centralu ma kde kto, ale trojfazova je drahsia, lebo ma vacsi vykon.
Na druhej strane sa trojfazovy motor da zapojit aj na jednofazovy prud, ak sa prida do zapojenia kondenzator, ktory posunie fazu. Vykon sa znizi, ale ako nudzove riesenie sa to da pouzit.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:Pette

Jelikož jsou články v baterii zapojeny serio-paralelně, tak výměna jednoho vadného bloku za nový je proti fyzikálním zákonům.
Opotřebované články zlikvidují nově zařazený článek (jiný vnitřní odpor, jiná kapacita, jiné napětí...).

Jediný způsob o kterém vím, je výměna celé půltunové baterie za novou. Pokud máš nějaký zdroj k tebou psané výměně bloků v baterii, tak prosím hoď link, rád se zase něco nového v tomto dozvím.
Podla mna, ak by sa vadny blok clankov jednoducho odpojil a riadiacej elektronike sa dalo vediet, ze ten blok neexistuje, bateria by fungovala dalej s trochu znizenou kapacitou.
Druha moznost by bola menit chybny clanok za rovnako stary dobry clanok z vyradenej baterie, aby mali podobne vlastnosti.
Riesil som v praci asi 2x reklamaciu riadiacej elektroniky v LION clankoch, ale tam bola technologicka vada(mechanicke poskodenie plosneho spoja pri montazi), tak som nepotreboval do detailov prestudovat, ako funguje ta riadiaca elektronika v baterke a ako komunikuje s nabijackou.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Napísať odpoveď

Návrat na "Komodity, komoditné akcie"