Elektroauta a ropa

Komodity a komoditné akcie - ropa, energie, drahé kovy, zlato, striebro, priemyselné kovy, ťažobné spoločnosti
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 158 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa iceberg8 »

A co take dovolenkove soboty ked nemci, cesi, poliaci, ale aj slovaci pendluju do Chorvatska ( a naspat ) ?
Odoslané z počítača
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

To co je teraz radioaktivny odpad o par desatroci mozno bude radioaktivny zdroj energie. Pred 50 rokmi mozno aj Plutonium bolo odpad z prvych atomoviek a potom urobili iny typ elektrarne, ktory pouzival "vyhorene palivo" prvych elektrarni ako vstupne palivo.
Co sa lacnej elektrocentraly tyka, ja som to chcel na elektricku motorovu pilu. lenze ta mava vykon aj vyse 1,7 kw, male miesacky okolo 1kw. Na lacne striedace je to privela aby to dokazali dodavat dlhodobejsie, po par sekundach vypnu.

Ak si to chcel na miesacku, to uz by mozno jednoduchsie padlo prepojit priamo benzinovy motor s pohonom miesacky a vynechat ten medziclanok premenny na elektrinu.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal:To co je teraz radioaktivny odpad o par desatroci mozno bude radioaktivny zdroj energie.
A co ked nebude? V odstavenych chemickach je plno velkych nadrzi s nebezpecnymi chemikaliami a nikto nevie co s nimi. Nedavno nam takyto odpad zamoril Dunaj v Madarsku, ked sa im pretrhla hradza, ak si pamatas.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Solarne panely sa vyrabaju z extremne precisteneho kremika. Vytazeny kremik prechadza vela krat zeravou zonou aby sa necistoty zhromazdili na jednom konci. Potom sa tento ciastocne vycisteny kremik roztavi a vlozi sa do neho este cistejsi kremik a nim sa pohybuje, pricom sa to deje v argonovej atmosfere. Teplota tavenia kremika je vyse 1400 C, energeticka narocnost porovnatelna so sklarnou. Bor a fosfor sa pridavaju tiez do taveniny kremika. Platky kremika sa rezu diamantovymi pilami - umely diamant sa vyraba pri vysokom tlaku a teplote.

Energiu na to beru z uhlia a stiepenia uranu. Cize ekologia len na papiery.

Je pravda ze zo solarnych panelov bude bezproblemovy odpad (aj ked sklo sa rozklada tisicrocia, ale aspon nic nekontaminuje). Energeticku narocnost vyroby ti ale iste netaja - ak by to bolo jednoduchsie mali by sme ich uz vsetci na strechach a v zahradach a ja by som sa od ZSE odpojil medzi prvymi (na SPP som sa ani nenapojil).

Ak porovnas sucasnu fotovoltaiku, uholne elektrarne a nuklearne - tak najcistejsie vychadzaju jednoznacne nuklearne. Rezervy jadroveho paliva vyuzitelneho sucasnymi technologiami su pri sucasnej spotrebe energie na desattisice rokov. Ak urobia fabriku napajanu solarnymi panelmi (+ pieskovnu a zeleznicu medzi nimi), ktora dokaze vyrabat solarne panely, nemam ziadny problem s antinuklearnou lobby.

Co sa tyka vyuzitia solarnej energie, Amici podla mna stavaju ovela rozumnejsie elektrarne nez su fotovoltaicke. Na pusti postavia vysoku vezu, okolo nej do kruhu tisicky zrkadiel nasmerovanych na tu vezu, slnkom teda zohrievaju vodu a parnou turbinou vyrabaju elektrinu. Ovela logickejsie, nez tavit piesok, cistit ho a dopovat fosforom a borom za rovnakym ucelom.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

ESOEI - energy stored/energy invested
(Pomer energie uskladnenej pocas zivotnosti zariadenia voci energii potrebnej na vyhotovenie zariadenia)

Na wikipedii tvrdia ze sucasne hodnoty su priblizne taketo:

Olovena bateria - 5
Li-on bateria - 32
Precerpavacia vodna elektraren - 704
Zasobniky stlaceneho vzduchu - 792

V skutocnosti jedine komercne pouzitelne vozidla na stlaceny vzduch boli banske lokomotivy a torpeda. Ziadne komercne uspesne seriovo vyrabane auta; na rozdiel od elektromobilov. Problemom je nizka hustota uskladnenej energie (porovnatelna s olovenou bateriou). Navyse bateria udrzi dostatocne vysoke napatie aj takmer vybita, zacial co stlaceny vzduch rapidne straca ucinnost s klesajucim tlakom.

Zaujimavy je tiez pomer vahy stroja voci vykonu ktorym disponuje:
Fiat Punto (r.2005) - 82W/kg
BMW 760Li (r.2006) - 145W/kg
Tesla Roadster (r.2011) - 174W/kg
Tesla Model S - 230kW/kg
Profesionalny cykliska - 20W/kg na 5 sekund (Sagan mozno aj 22W/kg)
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 158 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa iceberg8 »

A kolko W/kg je limit ?
resp inak ako znizit hmotnost prepravneho prostrediu voci hmotnosti cloveka to asi nepojde, lebo aby 2000kg prepravovalo 70kg, to je sranda. ale keby 170kg prepravilo 70kg... nieco ako skuter, ale ten ma daleko menej W/kg, takze tam by mohlo prist brutalne zlepsenie, alebo ani nie ?
Odoslané z počítača
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal:Solarne panely sa vyrabaju z extremne precisteneho kremika. Vytazeny kremik prechadza vela krat zeravou zonou aby sa necistoty zhromazdili na jednom konci. Potom sa tento ciastocne vycisteny kremik roztavi a vlozi sa do neho este cistejsi kremik a nim sa pohybuje, pricom sa to deje v argonovej atmosfere. Teplota tavenia kremika je vyse 1400 C, energeticka narocnost porovnatelna so sklarnou. Bor a fosfor sa pridavaju tiez do taveniny kremika. Platky kremika sa rezu diamantovymi pilami - umely diamant sa vyraba pri vysokom tlaku a teplote.

Energiu na to beru z uhlia a stiepenia uranu. Cize ekologia len na papiery.

Je pravda ze zo solarnych panelov bude bezproblemovy odpad (aj ked sklo sa rozklada tisicrocia, ale aspon nic nekontaminuje). Energeticku narocnost vyroby ti ale iste netaja - ak by to bolo jednoduchsie mali by sme ich uz vsetci na strechach a v zahradach a ja by som sa od ZSE odpojil medzi prvymi (na SPP som sa ani nenapojil).
Tu je celkom podrobna studia energetickych nakladov na vyrobu solarnych panelov: http://www.czrea.org/cs/druhy-oze/fotov ... ziv-cyklus" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Vyborne. V tom pripade nas caka ruzova buducnost. Odpojenie od ZSE, solarna elektrina za babku a elektromobilom do roboty. Raz za 10 rokov vymenim baterku v Tesle a raz za 20 rokov kupim novy typ (ved je z hliniku, ziadne hrdzave podbehy ako na starej skodovke). Keby som mal 20 rokov, tak si v tej predstave pokojne zijem dalej.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Uvidime, na zaver tu dam graf solarneho ETF, v ktorom su najvacsie solarne tovarne v USA a Cine. Ten najlepsie ukaze, ako sa dari solarnym firmam. Tak uvidime, ako sa bude vyvijat...

Obrázok
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Dalsi krok k elektromobilite:
Peking investuje také do stavby infrastruktury pro elektromobily, včetně rozšíření sítě nabíjecích stanic. Právě této nabídky chce NIO plně využít, do roku 2020 chce v Číně mít přes 1 100 „vyměňovacích“ stanic. Majitelé modelu ES8 si na těchto stanicích budou moci nechat vyměnit svou vybitou baterii za plně nabitou. Výměna baterií by měla trvat pouhé 3 minuty, samotná stanice pak může být postavena za jeden den, říká Li.
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/370 ... inuty.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Je mi z toho zle. Najprv politici ich ubohymi rozhodnutiami a zaostalostou obrovsky podiel nakladnej dopravy vyhnali z elektrifikovanych zeleznic na dialnice a teraz zacnu bluznit o elektromobiloch, kde ekologickost a ekonomika je na poslednom mieste.
Používateľov profilový obrázok
Chris
Platinum Member ***
Príspevky: 654
Dátum registrácie: St 17 08, 2011 10:43 pm
Been thanked: 1 time

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Chris »

jaroslav, mas slaby den ?
http://chat.fx4living.eu Slack trading chat
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Pravdu povediac, chcel som dnes cosi aj robit, no nakonic som zopar hodin z pracovnej doby stravil skladanim jedneho obrazka z prastarej pocitacovej hry. :)

https://drive.google.com/file/d/18A6X5p ... erB-a/view" onclick="window.open(this.href);return false;

Je pred Vianocami, kazdy uz aj tak na vsetko kasle. Dnes su tu ludia plateni za to, ze polovicu dna riesia co budu obedovat.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3910
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 478 times
Been thanked: 158 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Ved ale jaroslav pise pravdu.. je tolko po3.1415ci kamionov na cestach, ze je to az nenormalne, cestujem rocne dost, viem co vidim.. okrem toho, o tom by mohli rozpravat ludia, co neprejdu cez hlavnu cestu, resp im trha domy z vibracii pri ceste.
kazdy nekasle, ja nestiham, tolko veci by som chcel urobit, ze by som zamestnal aj 100 ludi, ale to zas nemam tolko hotovosti. ale mozno si zoberiem uver, dnes je in pákovat.
inak je to tak trochu vtipne, vymeinat baterie, niekto by mohol vypocitat, kolko kamionov tych bateriek bude musiet menit, alebo budu podzemne tunely s dopravnym pasom?
s mojim najazdom, by som potreboval 8x mesacne menit baterie. tj kazde 4 dni. Ak by som jazdil do uplneho vybitia.
Odoslané z počítača
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Zaujimave forum, kde ludia pisu svoje vlastne skusenosti s pouzivanim elektromobilov: http://www.elektroforum.cz/viewtopic.ph ... 8&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2795
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 100 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Rokosák »

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... ez-emisii/" onclick="window.open(this.href);return false;
prispevok slovenskej firmy existujucej roky.
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »

Na začátku tématu jsme vedli diskuse mimo jiné i o ekologičnosti EA.

Našel jsem velice zajímavý článek který to rozebírá, závěrem je, že EA vyprodukuje v ČR přiblišně stejné množství emisí jako vůz se spalovacím motorem.
Co mě nejvíc překvapilo, je množství emisí fotovoltaických článků.

Závěrem tedy je že pro opravdu ekologické EA jsou potřeba jaderné, vodní a nebo větrné elektrárny.

https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u- ... z-bmw/4645
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Dobry clanok.Diky.
miroslav12 napísal: Co mě nejvíc překvapilo, je množství emisí fotovoltaických článků.
https://www.svetmobilne.cz/emise-co2-u- ... z-bmw/4645
Mna prekvapilo, ake su nizke tieto emisie v porovnani s najekologickejsim fosilnym palivom-zemnym plynom:
hnědé uhlí 1100
černé uhlí 930
ropa 720
zemní plyn 460
geotermální (mokrá pára) 180
solární energie 65
příbojové vlny 30
jádro 25
geotermální (suchá pára) 25
voda 17
vítr 12
miroslav12 napísal:Závěrem tedy je že pro opravdu ekologické EA jsou potřeba jaderné, vodní a nebo větrné elektrárny
Nemozem si pomoct, ale mne stale vychadza kombinacia solarnych elektrarni a elektromobilov, ktore akumuluju prebytocnu energiu zo solarnych elektrarni do svojich bateriek ako najschodnejsia cesta vyvoja...
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

V tom clanku maju logicku a matematicku chybu v tom, ze zatial co u benzinoveho BMV do uhlikovej stopy zaratavaju aj tazbu a rafinaciu ropy, u elektromobilu nezaratavaju tazbu uhlia a plynu pre elektrarne a tazbu litia pre baterie. Vyroba zvysnych casti auta je ekologicky snad porovnatelne devastujuca.

Skratka hovorit v suvislosti s elektromobilom pouzivajucim sucasne technologie o ekologii je ciro marketingovy tah.
Riesenim by boli nuklearne elektrarne s novsim typom reaktoru (ktore z U238 vyrabaju plutonium a vypotrebuju 99% energie) zatial co starsie reaktory vyuzivaju U253 (a spotrebuju len 1% energie a zvysok je odpad). Kedze sa ale ukazalo ze uranu je na svete o dost viac nez sa povodne myslelo, tak sa nove reaktory aj tak nadalej stavaju stareho typu.

Svetovym vodcom je to ukradnute, tak preco by to nemalo byt nam. Myslim ze trebars Trump v nejake ekologicke problemy ani neveri.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal:V tom clanku maju logicku a matematicku chybu v tom, ze zatial co u benzinoveho BMV do uhlikovej stopy zaratavaju aj tazbu a rafinaciu ropy, u elektromobilu nezaratavaju tazbu uhlia a plynu pre elektrarne a tazbu litia pre baterie.
Mozes tu dat citat z clanku, kde pisu, ze zapocitali aj tazbu ropy do emisii? Lebo ja som nasiel len zapocitanie emisii pri rafinacii ropy na benzin. V pripade uhlia uz tieto emisie na spracovanie uhlia budu zapocitane v emisiach uvedenych v tabulke. (Uhlie sa v elektrarni drvi na prach a na to je potrebna energia, ktora vytvori emisie CO2)
Inac si myslim, ze energia potrebna na vytazenie tony uhlia v povrchovej bani na hnede uhlie a jeho preprava do blizkej uholnej elektrarne v Cechach je ovela mensia ako energia potrebna na tazbu tony ropy z morskeho dna a jej preprava tisicky km do rafinerie. Preto si myslim, ze tazba a preprava uhlia v globale urcite nema vacsie emisie CO2 ako tazba a preprava ropy.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal:
Dojezd je jen minoritní problém.

Problém je jak je tato problematika běžnou veřejností vnímána. Přirovnám to k měšťákovi který žije s myšlenkou že elektřina se bere v zásuvce, voda se bere ve vodovodu a jídlo vzniká v supermarketu.

Naprosto stejné je teď vnímání elektroaut. Jednoduše současný přístup je:
1. EA je ekologické protože jezdí na elektřinu která vzniká v zásuvce.
2. EA je dnes limitováno bateriemi. Budoucností je supr baterie která se nabije během 5 minut a bude možné pokračovat v jízdě.

Když pominu diskusi o ekologii, tak k bodu č.2.
Toto je opět "měšťácké" vnímání celé tématiky. Jde o mnohem komplexnější téma, je potřeba řešit kde tu elektřinu vyrobím, jak ji dostanu k odběrateli, jak a kde ji odběratel bude ze sítě odebírat?

Příklad, máš auto Tesla kapacita baterie 100kWh které chceš nabít. Připojíš ji doma na 3-fázovou zásuvku ze které "vyždímáš" max. cca 17kW. Auto budeš nabíjet cca 6 hodin. A to za podmínek, že tuto zásuvku budeš šťavit tak že bude kabel teplý.

Teď si vezmi situaci když se EA rozšíří a bude je vlastnit například 20% Brna tzn. cca 30 000 vozů. Většina majitelů (20 000) chodí do práce a vrací se domů okolo 16 hod. Po příjezdu domů zapojí EA do zásuvky a začnou nabíjet. Co se stane? Nastane situace kdy 20 000 aut začne brát výkon 17kW. Celkem tedy v síti nastane špička 20 000 * 17 000 = 340MW. Takže jen odpolední nabíjení 20% populace Brna bude vyžadovat okamžitě veškerou energii kterou vyrobí např. vodní elektrárna Orlík (max 360 MW).

Teď se tě zeptám, kde tuto energii vezmeš? A jak ji budeš distribuovat k odběratelům? Postavíš x dalších jaderných elektráren a zdvojnásobíš množství elektrických vedení?

Jednoduše řečeno, současná elektrárenská a rozvodná síť v Evropě NENÍ schopna pokrýt nároky které budou vyžadovat EA v množstvé které vlády / automobilky plánují.
Rozšíření neprobíhá jde se spíše opačným směrem - ekologické zdroje o malém výkonu.

To je ten důvod, proč je větší rozšíření EA v násleujících 20 letech naprostá utopie.
V tejto diskusii pisu, ze rocne Ceska republika vyvaza 25Twh elektrickej energie.Ak je tento udaj pravdivy, tak tato energia bohate staci na pohon vsetkych osobnych aut v Ceskej republike.
Tady se ten výpočet bude hledat (pro další použití) snadněji než v diskuzi na Hybridu (autor Kuk).

Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů
průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně
6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně
Při těch tvejch 20 kWh na 100km
420 000 000 x 20 kWh = 8,4e9 kWh = 8,4 TWh
při 90 % účinnosti
(8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh
spolkne náš vozovej park cca 9,9 TWh za rok

Při našem ročním vývozu 25 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel cca 15 TWh elektrické energie ;)

Průměrné nájezdy
ČR 6 880 km/rok
SR 4 870 km/rok

EU 9 850 km/rok
http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=210" onclick="window.open(this.href);return false;

Nezavisle potvrdenie udajov o exporte elektriny z CR:

https://www.elektrina.cz/export-elektriny-v-roce-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Rokosák napísal:https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... ez-emisii/
prispevok slovenskej firmy existujucej roky.
Rokosak: Nevies, ci Voltia neplanuje prerabat aj osobne auta na elektricky pohon, podobne ako sa teraz prerabaju na plynovy pohon?
Akym sposobom prerabaju tie dodavky? Vymenia iba spalovaci motor za elektromotor alebo menia aj prevodovku? Ako je to s certifikaciou? Je podstatne zlozitejsia ako u prerobenia na plyn?
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Jogo, druha kapitola, predposledny odstavec:

V jiném článku vypočetli, že emise pro těžbu a rafinaci ropy dosahují zhruba takové úrovně, že u našeho auta se 7litrovou spotřebou by to vygenerovalo dalších 23 gramů CO2 za každý ujetý kilometr.


Pricom vyroba energie pre Teslu stoji 162 gramov CO2 na kilometer. (druha kapitola, niekde v strede, zvyraznene).

________________________

Ohladom toho porovnavania ekologickeho dopadu tazby a transportu uhlia s tazbou a transportom ropy sa myslim mylis. V rope mas povedzme dvojnasobok energie na kilogram nez v hnedom uhli. Pricom pri tazbe uhlia iste podstatnu cast tvori tazba hlusiny a len mala cast je uhlie. A ked naladuju ropu do obrovskeho tankera a prevezu ju tak tento sposob dopravy je porovnatelny nez naladovat dvojnasobne mnozstvo vlakov uhlim. Navyse niekde v clanku spominali ze samotne transportne emisie CO2 su len v jednotkach percent v porovnani so spalovanim daneho paliva.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Priznam sa, ze ten clanok je miestami dost tazko pochopitelny, takze neviem, ci je ta tazba spravne pochopena. On tam po dlhej analyze nakoniec napise nejaky udaj z ineho clanku a potom to odhadne vzhladom na TESLU.

S tou hlusinou mas pravdu, to ma nenapadlo, snad v buducnosti najdeme nejake clanky, ktore nam osvetlia danu problematiku a porovnaju energeticku narocnost tazby ropy a uhlia. Zatial som v googli nic nenasiel. :?

Predsa som nieco nasiel:
V ložisku sa pritom v priemere nachádza ešte približne 65 percent ropy. Na skončenie ťažby má vplyv najmä jej efektivita, ktorú vyjadruje pomer ERoEI, čo je podiel získanej energie k vloženej energii. Keď sa v 19. storočí rozvinula ťažba ropy, na najväčších náleziskách sa darilo vyťažiť 100 barelov suroviny na každý jeden barel spotrebovaný pri ťažbe, doprave a spracovaní. Kvapalina pod tlakom v podstate prúdila zo zeme sama.

Tento pomer sa postupne výrazne znižoval a dnes sa pohybuje od 10:1 v Saudskej Arábii po 3:1 v USA. Ropa sa ťaží zo vzdialených a ťažko dostupných ložísk, odkiaľ sa musí pumpovať a dopravovať. Ľahko dostupná surovina je vyčerpaná a jej ďalšie čerpanie výrazne zaťažuje aj životné prostredie.
http://archiv.extraplus.sk/2151/koniec-ropnej-epochy" onclick="window.open(this.href);return false;

Pomer 3:1 cize na vytazenie 3 barelov ropy treba spalit 1 barel ropy, tak to uz mi pripomina energeticku narocnost vyroby solarnych panelov. Ze tu ropu nikto tak nepranieruje ako solarne panely. :)

p.s: Preco diskutujeme o nabijani elektromobilov uholnymi elektrarnami. Buducnost su elektromobily nabijane solarnymi a veternymi elektrarnami. Urcite sa vyraba na svete viac elektriny v solarnych a veternych elektrarnach, ako je sucasna spotreba elektroaut. A rast poctu elektromobilov urcite nebude taky rychly ako rast produkcie solarnych a veternych elektrarni. Navyse elektroauta ponukaju vyhodne uloziste energie pre solarne a veterne elektrarne.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

jogo napísal: Pomer 3:1 cize na vytazenie 3 barelov ropy treba spalit 1 barel ropy, tak to uz mi pripomina energeticku narocnost vyroby solarnych panelov. Ze tu ropu nikto tak nepranieruje ako solarne panely. :)
Ak by vyroba, instalacia a udrzba fotovoltaickych panelov (+prislusenstva nutneho pre kvalitne pripojenie k distribucnej sieti) spotrebovala len tretinu energie kolko pocas zivotnosti vyrobia, nikto by ich nepranieroval, si myslim. Lenze ten pomer je mozno blizko 1:1 a preto kritika je snad opravnena.

jogo napísal: p.s: Preco diskutujeme o nabijani elektromobilov uholnymi elektrarnami. Buducnost su elektromobily nabijane solarnymi a veternymi elektrarnami. Urcite sa vyraba na svete viac elektriny v solarnych a veternych elektrarnach, ako je sucasna spotreba elektroaut. A rast poctu elektromobilov urcite nebude taky rychly ako rast produkcie solarnych a veternych elektrarni. Navyse elektroauta ponukaju vyhodne uloziste energie pre solarne a veterne elektrarne.


Jasne ze v sucasnosti by si elektromobily dokazal nabijat veternymi elektrarnami, kedze elektromobily maju v doprave este nizsi podiel nez veterne elektrarne v produkcii elektriny.
Zober si Rakusko, ktore ma nainstalovane cele plane veternych elektrarni. Rocne spotrebuju okolo 386 TWh energie (z ktorej vyse 60% dovezu). Instalovany vykon ich veternych elektrarni je 2 GW. Ak by vyrabali 300 dni rocne tak by vyrobili 15 TWh za rok (zo spominanych 386 TWh) . Pritom vacsinu casu sa iste netocia na nominalny vykon, straty pri konverzii neberieme do uvahy, atd...

Ludia by sa mali spamatat a uvedomit si ze uz vyse 200 rokov fungujeme hlavne vdaka fosilnym palivam. Jedina vec ktora to znatelne trochu meni je nuklearna energia. Tie veci o veternych, solarnych a podobnych elektrarnach - to sa bavime v jednotkach percent pripadne v zlomkoch percent z celeho 100% kolaca.
A investovat do baterii s limitovanou zivotnostou a podstatnou zatazou pre zivotne prostredie miesto pustania tej elektriny priamo do trojeli a palenie jej rovno v elektromotoroch je tiez tazko pochopitelne. Proste biznis, marketing, vymyvanie mozgov, populizmus, imidz, ...
miroslav12
Silver Member *
Príspevky: 167
Dátum registrácie: Št 13 09, 2012 3:39 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa miroslav12 »


V tejto diskusii pisu, ze rocne Ceska republika vyvaza 25Twh elektrickej energie.Ak je tento udaj pravdivy, tak tato energia bohate staci na pohon vsetkych osobnych aut v Ceskej republike.


http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=210" onclick="window.open(this.href);return false;

Nezavisle potvrdenie udajov o exporte elektriny z CR:

https://www.elektrina.cz/export-elektriny-v-roce-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Tak jsem nevydržel a tam do toho fóra jsem taky přišpěl :-)
Jogo, zamysli se trošku nad tím.

1. Elektřina nikde sama nevzniká. Jakmile omezíš vývoz tak někde jinde zase musí postavit elektrárny aby tento výpadek dohnali. Takže sice vyvážíme, ale to neznamená že se díky EA nebudou muset stavět elektrárny. Podle tohoto přílůadu se sice nemusí stavět u nás ale někde v zahraničí se budou muset postavit.

2. Když to přeženu, je rozdíl exportovat MW moderní výkonnou sítí která je na to určená a nebo se ty stovky KW snažit protlačit někam do tatranské vesničky kde doteď měla nějvětší spotřebu pila na řezání dřeva a doteď jim stačili dráty zavěšené na 50 let starých sloupech.
Nevím jak jinak to vysvětlit. Představ si že bydlíš na vesnici která má 5000 obyvatel kteří berou pitnou vodu z potrubí které vede do obecní studny. Najedou si 20 lidí koupí bazén a budou si ho napouštět. Co se stane? Nestane se nic. Pokud si ale bazén koupí 3000 lidí tak najednou v trubkách nebude voda. Pramen sice bude stačit (vodu budu exportovat do sousední vesmice tlustým potrubým), ale prostě místní potrubí ve vesnici budou mít malý průměr na to aby byly schopné pokrýt spotřebu všech lidí.

Teď si ještě vezmi tu variaci co se stane když bude mít bazén 1000 lidí a rozhodnou se ho napustit
a) jakmile se v 17:00 vrátí z práce
b) ve zcela libovolný čas

Možnost A jsou právě ty odběrové špičky se kterými je problém.
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2795
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 100 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Rokosák »

jogo napísal:
Rokosak: Nevies, ci Voltia neplanuje prerabat aj osobne auta na elektricky pohon, podobne ako sa teraz prerabaju na plynovy pohon?
Jogo, zial plany pre osobne auta nepoznam. Dufam, ze manazment to neplanuje, ale drzi sa svojmu specifickemu trhu.

Technicke detaily nesledujem, ale prerabka na plyn je asi jednoduchsia a je znama mozno sto rokov.
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal: Ak by vyroba, instalacia a udrzba fotovoltaickych panelov (+prislusenstva nutneho pre kvalitne pripojenie k distribucnej sieti) spotrebovala len tretinu energie kolko pocas zivotnosti vyrobia, nikto by ich nepranieroval, si myslim. Lenze ten pomer je mozno blizko 1:1 a preto kritika je snad opravnena.
Mohol by si tu dat odkaz na studiu, ktora by podoprela toto tvoje tvrdenie?

Lebo studia, co som tu dal minule tvrdi nieco ine: http://www.czrea.org/cs/druhy-oze/fotov ... ziv-cyklus" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

miroslav12 napísal: Tak jsem nevydržel a tam do toho fóra jsem taky přišpěl :-)
Aspon tam budu mat oponenta a mozno sa dozvieme nejake nove veci. :)

2. Když to přeženu, je rozdíl exportovat MW moderní výkonnou sítí která je na to určená a nebo se ty stovky KW snažit protlačit někam do tatranské vesničky kde doteď měla nějvětší spotřebu pila na řezání dřeva a doteď jim stačili dráty zavěšené na 50 let starých sloupech.
Nevím jak jinak to vysvětlit. Představ si že bydlíš na vesnici která má 5000 obyvatel kteří berou pitnou vodu z potrubí které vede do obecní studny. Najedou si 20 lidí koupí bazén a budou si ho napouštět. Co se stane? Nestane se nic. Pokud si ale bazén koupí 3000 lidí tak najednou v trubkách nebude voda. Pramen sice bude stačit (vodu budu exportovat do sousední vesmice tlustým potrubým), ale prostě místní potrubí ve vesnici budou mít malý průměr na to aby byly schopné pokrýt spotřebu všech lidí.

Teď si ještě vezmi tu variaci co se stane když bude mít bazén 1000 lidí a rozhodnou se ho napustit
a) jakmile se v 17:00 vrátí z práce
b) ve zcela libovolný čas

Možnost A jsou právě ty odběrové špičky se kterými je problém.
Vedenia by nemuseli stacit, to mas pravdu, ale aspon by energeticke zavody mali dovod konecne tieto 50-rocne stlpy a vedenia zmodernizovat.
Pozemky pod starymi stlpami su predpokladam uz vysporiadane, tak rekonstrukcii vedeni by nemali stat v ceste ziadne pravne prekazky.
U nas v dedine vymenili VN-pripojku, trafo aj NN rozvody a ziaden velky zadrhel v tom nebol a to ludom stavali stoziare do dvorov namiesto starych stoziarov. Zbytok by sa poriesil casovym multiplexom, az by odbery pri nabijani aut vytvarali neunosnu spicku. Nieco na sposob blokovania odberu priamotopov.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

O fotovoltaickych paneloch som cital tolko protichodnych studii, ze som nevedel kde je pravda. Pouzivam preto na zhodnotenie sedliacky rozum. Ked pozriem na cenu panela, cenu ktoru by som musel zaplatit firme za instalaciu (inak by mi nedali dotaciu), problemy s vybavovanim dotacie (pamatam si ako dlho mi trvalo vybavit dotaciu na kotol na drevoplyn), problemy s udrzbou a oproti beznej streche vyssie riziko poskodenia pocas vichrice ... a ked porovnam ako lacno a bezstarostne mozem elektrinu zobrat zo zasuvky - tak mi z toho vychadza ze tie fotovoltaicke panely asi nie su este taka zlata bana ako tvrdi tebou uvedena studia. Navyse nezijeme v Spanielsku ale na SK (menej slnecnych dni).
Ked bude podiel fotovoltaiky >30% vyroby Talianskej a Spanielskej elektriny potom sa nad nou zacnem zamyslat. Ci predsalen ta technologia nie je uz na takej urovni, ze aj v nasich podmienkach by to mozno mohlo byt rentabilne vyuzitelne.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

jaroslav80 napísal:O fotovoltaickych paneloch som cital tolko protichodnych studii, ze som nevedel kde je pravda.
Teraz sa ta musim opytat podobne ako advokat doktora na sude vo firme Mastickar: Pamatate si aspon jeden pripad, ku ktoremu ste museli ist, lebo ho pan Kosiba zle liecil a uskodil mu? Doktor odpovedal: Neviem si spomenut. :)
Takze, Jaro, mozes tu dat aspon jednu studiu, ktora tvrdi, ze pomer vlozenej a ziskanej energie zo solarneho panela je 1:1? :)
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

No nevravel som, ze sa dozvieme nove veci po prichode Miroslava na toto forum: http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=210" onclick="window.open(this.href);return false; , konecne tam maju oponenta :)
ad1) 4 roky mám doma elektroauto s baterií 16 kWh, druhý rok další. Absolutně žádný problém, "nočním" proudem se nabije z nuly do plna za zhruba 7 hodin, pokud chci rychleji, použiji silnější kabel 3,6 kW a mám to za 4,5. Asi nepředpokládáme nikdo, že lidé budou mít auta se 120 kW baterkou (Tesla má dnes 100) a budou je nabíjet z nuly do plna 40 hodin. Protože při průměrné spotřebě kolem 12 kWh/100 km by to znamenalo, že ujeli ten den 1.000 km na otočku. Navíc auto se nabíjí vždy, když stojí, takže málokdy máte opravdu nulu. Zkouším i další elektromobily s většími bateriemi a opravdu jen přejezdy mezi městy typu Praha - Ostrava znamenají vycucat baterku skoro k nule a používat rychlonabíjení 50 kW. Nejsilnější BEV roku 2017 s cenou do milionu Kč mají baterie necelých 40 kWh. Tzn. 3,6 kW výkonu je nabít za 12 hodin. Pokud máte nulu a ráno potřebujete v 6 odjet, dáte auto večer v 18 nabíjet. To je celé.

ad 2) lidé nebudou chtít nabíjet po návratu z práce. To je nesmysl. proč by to dělali, když jim auto stálo minimálně 8 hodin před firmou. Já takhle před firmou dokážu nabít za ony 4,5 hodinovky baterku z běžné zásuvky 2x, nacpat do auta hypotetických 32 kWh na dojezd necelých 300 km. Protože jsem v práci celkem 9 hodin i s přestávkou na oběd. Lidé obvykle najedou +-60 km denně. Já, pokud nejezdím přes den, tak 24, někdy dokonce i méně. Žena donedávna 40 (jezdila do nuly, dobíjela v noci co 3 dny), nyní taky 24. Prostě nějaká špička kvůli elektromobilům je nesmysl a dlouho bude. Navíc pokud dorazím domů (ano, k rodinnému domku) tak auto vrazím do zásuvky hned a nechám ho buď nabíjet přebytky z FVE nebo z baterie v domě nebo naopak poslouží auto díky špičce jako baterka pro dům a nabiji ho až levným nočním proudem mimo špičku. To je prostě dnešní realita lidí, kteří mají BEV a FVE (případně i baterku) v domě. Co se výkonných nabíječek týče, Renault (starší a slabší baterky ze ZOE) i Tesla (PowerPack) už k nim dnes dávají baterky k vyrovnání sítě a pro levnější rezervovaný příkon. BMW se k tomu chystá (starší a slabší baterky z i3).

ad 3) já elektřinu už 8 let sám vyrábím ze slunce a nejsem sám. Chystám se ji kromě mých akumulátorových spotřebičů včetně 2 aut akumulovat i do stacionární baterie. Už 8 let řídíme spotřebu v domě dle slunce a 4 roky v kombinaci s nočním proudem (22-06 hodin tarif za polovic D27d Elektromobilita). Auto se snažím nabíjet jen tam, kde vím, že je elektřina z OZE. I v práci ji máme plné střechy a k tomu jednu vrtuli.
Článek, na který odkazujete, je, s prominutím, obyčejná tendenční hovadina. Takových výplodů z pera ropné lobby Vám můžu obratem dodat mraky. Obvykle započítá do spotřeby elektromobilu vše až po elektřinu na svačinu horníka i geologa, co ložisko našel, zato pro spalovák počítá jen s benzínem. Jako kdyby pršel z nebe nebo co. A nezapomene dodat, že lithium, kterého je ale v baterii jen +-6%, těží chudáci africké děti. Demagog.
V ČR tepelné elektrárny nedominují, jen výroba z nich díky zkorumpovaným politikům stále dělá +-50%. Přestože už roky vyvážíme celou produkci Temelína a mohli bychom spousty uhelek odstavit jako rezervu. Online zde http://oenergetice.cz/vyroba-elektriny-v-cr/" onclick="window.open(this.href);return false;. A tady máte online naše jaderky, kterým to loni moc nešlo díky průšvihům http://oenergetice.cz/jaderne-elektrarn" onclick="window.open(this.href);return false; ... lni-vyroba.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 56 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 18 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
ad 2) ano, to jsou univerzitní počty, ale na ty my nespoléháme, máme vlastní tvrdá data za posledních cca 10 let. Pouhá 1/6 střechy mého rodinného domku (ano, je to ta jižní, ale na východ a západ mám další volné 4/6) vyrobí díky FVE 3,6 kWp za 1 rok průměrně 4.400 kWh elektřiny. Než jsme koupili BEV, byla naše spotřeba necelé 4 tis. kWh, nyní s 2 BEV je kolem 7.000. Bez akumulátoru dokážu efektivně využít 48% výroby, s akumulátorem a řízeným nabíjením obou BEV kolem 80%. Takže nyní osadím západ a východ dalšími panely a dodám akumulátory s řídícím prvkem a ještě mi zbude dost na ohřev 500L bojleru. Žádná teorie.
Mam rad, ked ludia pisu svoje prakticke skusenosti, ci je to o burze, alebo elektromobiloch alebo o smothie alebo o comkolvek, co ma zaujima...

A dalsie stranky z praxe, sice o solarnej elektrarni, ale tie s elektromobilmi uzko suvisia: http://www.roznovan.cz/~kubis/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2795
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 47 times
Been thanked: 100 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Rokosák »

Zaujimava tema a kvoli tomu porusim svoj princip sledovania iba ceny akcii.

Baterie sa nemusia dobijat majitelom vozidla, ale vymienat na stanici (pumpe). Jedna, dobre kapitalizovana, ale dnes skrachovana firma pouzivala pomerne drahe nakladace, ktora spotrebovanu baterku z auta vylozila a nabitu nalozila.

Voltia, znama aj pod menom Greenway (z mena je jasne, ze ide o slovensku firmu :lol: :lol: ) pouziva jednoduchy system, kde si vodic vymiena bateriu sam pouzivanim vozika. Vozik je potrebny, lebo bateria je hovadsky tazka. Pri tej vahe to je system v sucasnosti obmedzeny na komercne vozidla. Vymena trva niekolko minut a je casovo porovnatelna k benzinke.

Mozeme vsak predpokladat, ze velkost baterii sa casom zmensi, pripadne ich bude vo vozidle niekolko a vymienat sa budu iba spotrebovane baterie. Tymto sposobom sa budu baterie vymienat castejsie, ale proces je nekolko minutovy namiesto 4-7 hodinovy.
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
Pette
Guru Member ****
Príspevky: 1254
Dátum registrácie: Ut 27 02, 2007 4:59 pm

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa Pette »

Tak ono je to opat tak, ze slovaci mudruju na forach a riesia, ci mozno ano, mozno nie... a Nemci, technologicky lider Europy konaju -

https://www.bmw.sk/sk/topics/offers-and ... icles.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Spoločnosť BMW Group dodala svojim zákazníkom na celom svete v roku 2017 viac než 100 000 elektrifikovaných vozidiel.

"mass production of electric cars and aimed to have 12 fully electric models by 2025 with a range of up to 700 kilometers."

Takze onedlho, za jeden zivotny cyklus modelu automobilu (7 rokov) bude mat BMW 12 plne elektrickych modelov, niektore s dojazdom 700 km. A za cenu normalnych inych modelov (50k-120k eur....)

Kto este pochybuje, ze elektroauta su tu a vsetky priebezne problemy okolo nich su riesitelne?
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

jogo napísal: Teraz sa ta musim opytat podobne ako advokat doktora na sude vo firme Mastickar: Pamatate si aspon jeden pripad, ku ktoremu ste museli ist, lebo ho pan Kosiba zle liecil a uskodil mu? Doktor odpovedal: Neviem si spomenut. :)
Takze, Jaro, mozes tu dat aspon jednu studiu, ktora tvrdi, ze pomer vlozenej a ziskanej energie zo solarneho panela je 1:1? :)
Jogo kedze fotovoltaika je teraz "in", ked si das do google hladanie informacii o nej, tak na prvych 30 miestach vyhladavania ti vzdy vypise studie a grafy od spolocnosti, ktore jednoznacne propaguju solarne panely (pripadne ich priamo vyrabaju a distribuju). Zaroven je to v sulade s politikou USA a EU, tak o objektivite takych studii a udajov sa da opravnene pochybovat.
Udaje opozicie sa daju na nete najst daleko tazsie. Predstav si to akoby si sa na internete v Rusku snazil vyhladat udaje o neuspechoch Putina.
Aby si mal ale aspon jednu vzorku, tak tu mas jednu studiu a mozes preluskach aj 50 inych studii z ktorych vychadzala:

https://bravenewclimate.files.wordpress ... ociety.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ako som uz napisal, mna v tomto pripade presvedcia az skutky. Ked uvidim na mnohych strechach v nasich podmienkach fotovoltaicke panely, tak az potom zacnem pocitat, ci si to ti ludia dobre preratali alebo zle. Zo zakladov fyziky mi to zatial vychadza nelogicke a neekonomicke.

....

Vydoloval som ti este jeden clanok:
http://icecap.us/images/uploads/Citizen ... ess1-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vo veciach ktore vyhovuju politikom ale nemozes verit udajom propagovanym na nete. Zakladom je ideologia, ze ludia aj nadalej mozu plytvat kolko sa im zachce, ze lahke riesenie je za rohom a politici to maju dobre preratane a pod kontrolou. V nacistickom Nemecku im dokola masirovali mozgy o zazracnych zbraniach, ktore sice aj existovali, ale ich realisticke masove nasadenie bolo v nedohladne, kvoli XXXXXXX inym zamlcanym problemom. Podobne to ja v sucasnosti vidim ohladom fotovoltaiky na SK. A ohladom elektromobilov to vidim len o trochu menej pesimisticky. (I ked urcite ich postupne presadia, za kazdu cenu).
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Tu mas nazor este niekoho daleko inteligentnejsieho a ovela lepsie informovaneho nez ja, kto tiez pochybuje o fotovoltaike ako o "vselieku".

https://www.pv-tech.org/news/bill-gates ... rica-needs" onclick="window.open(this.href);return false;
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Jaro, prestudovat 37 stranovy anglicky text je nad moje sily. Ak ho mas prestudovany, hod mi tu citat z tej studie, kde tvrdi, ze pomer vlozenej a ziskanej energie pri vyrobe fotopanelov je 1:1. Potom si tu cast preluskam cez google translate.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Tu mas kratsiu studiu a staci ti precitat CONCLUSION:

The findings of this single study suggest that deploying solar PV at high latitudes in countries like Germany and the UK is a total waste of time, energy and money.

http://euanmearns.com/the-energy-return-of-solar-pv/" onclick="window.open(this.href);return false;

To hlavne co som sa snazil povedat je, ze v sucasnosti PV je nieco ako nabozenstvo, preto vacsinu studii najdes skreslenych do kladnych cisiel. A ze daju sa najst aj uplne protichodne.
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7052
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 147 times
Been thanked: 276 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jogo »

Ano, dana studia tvrdi, ze pomer je este horsi ako 1:1. :shock: :)

A teraz "Babo rad". :?
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
jaroslav80
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4000
Dátum registrácie: Št 24 03, 2011 5:19 pm
Has thanked: 44 times
Been thanked: 62 times

Re: Elektroauta a ropa

Príspevok od používateľa jaroslav80 »

Ja nemam dostatok relevantnych informacii aby som tvrdil ze ten pomer je 1:3, 1:1 alebo 1: 0.5 . Ja len hovorim, ze napriek tebou uvadzanym studiam moze byt trebars len 1:1 a preto ze ma presvedcia az ine veci nez studie na internete.

Iste si dobre pamatas pred 10 rokmi BOOM ohladom tepelnych cerpadiel. Technologia buducnosti, studie tvrdili ze za desatinu energie ti tepelne cepadlo zabezpeci teplo do domu. Kolega si kupil ako hlavny zdroj tepla tepelne cerpadlo. Ked bolo 0 stupnov uz bol na pomere 1:1 v porovnani s tym ked by tu elektrinu spaloval v rezistorovom ohrievaci. Ked bolo -8 tak nemal sancu vykurit dom. Po dvoch zimach utrpenia (a to mal k tomu aj 1000l akumulacnu nadobu) cele tepelne cerpadlo demontoval a nahodil plynovy kotol a na jar a na jesen si prilepsuje klimatizaciami.
Ja si myslim ze to o fotovoltaike je zatial len reklamny trik pre ludi nemu podobnych. Elektromobily podobne. Za dvojnasobnu cenu ziskas uzitkovu hodnotu aku by si ziskal za polovicnu - tak preco to ludom nepredat. Ved kupuju aj iPhone.
Napísať odpoveď

Návrat na "Komodity, komoditné akcie"