JUGGLER napísal: ↑Pi 20 01, 2023 8:51 pm
Keby šlo len o autá, tak vcelku súhlasím, že Tesla ako akcia môže mať problémy.
Skúsiš definovať, čo to pre teba pri Tesle znamená mať problémy? Lebo za mňa napríklad nehovorím, že by sa prospekty rastu mali úplne vytratiť, ale že je tu riziko spomalenia rastu. A keď bude nižší rast, tak tie bláznivé yieldy stratia akékoľvek opodstatnenie. Inými slovami, Tesla môže byť každý rok väčšia a úspešnejšia spoločnosť, ale cena jej akcií môže stagnovať alebo klesať. Historicky sme to zažili nespočetne krát, či už pri AMZN, AMGN, MSFT, CSCO, MDT,...
JUGGLER napísal: ↑Pi 20 01, 2023 8:51 pm
Asi tak ako ked AAPL došiel do určitej fázy, že v smartfónoch ho dobehla konkurencia. Vtedy som už myslel, že akcia nemá rastový potenciál. Mala ho práve v inováciách a monetizácii služieb...
Dovolím si opäť sa spýtať. Čo máš na mysli pod rastovým potenciálom? Lebo AAPL je peknou ukážkou pomaly spomaľujúcej firmy a rokmi sa tento obrázok nemenil. Investičný úspech od cca 2018 pramenil najmä z toho, že sa zmenil multiple, ziskovosť až v druhom rade. V 2016 sa AAPL dal kúpiť pri 10x earnings, minulý rok 30x. Toto ti robí ten hlavný motor rastu ceny akcie ( a samozrejme pomohol aj covid boost tržieb/zisku). Ale prospekty firmy v strednodobom horizonte sa nezmenili.
JUGGLER napísal: ↑Pi 20 01, 2023 8:51 pm
Okrem toho, firmy vedia zvyšovať value buybackmi, dividendami, spin-off -mi...
Toto platí pre firmy v maturite. Nie pre Teslu. Tá kým si kreslí expanziu, tak na dividendy alebo buybacks by som ani nepomýšľal. Navyše Tesla stále robí dilution na svojich investoroch, hoci objem nových akcii klesá, nakoľko majú aktuálne cashu asi dosť (veľmi, ale veľmi im pomohlo, že mohli vydávať nové akcie pri tak prestrelenej cene a teda potiahnuť z trhu viac cashu ako asi vôbec potrebovali).
JUGGLER napísal: ↑Pi 20 01, 2023 8:51 pm
Tesla má budúcnosť v nových veciach ...z osobných áut teraz expanduje do kamiónov..tam zrejme bude mať nejakú dobu výrazný edge...dalej ako spomínal miror a jogo: solárne strechy, domáce úložiská energie...a samozrejme soft
Zatiaľ sa držme toho, čo Tesla reálne robí a na čom zarába (lebo o tom nemôže byť žiadna polemika... musíme vedieť, čo tá firma robí a na čom zarába. Príbehy a sny o budúcnosti sú až ako druhé na rade). 96% jej gross profit je z predaja áut. Ak sa pridá nový produkt ako kamióny, ako to pohne s prospektom firmy? Aký je dopyt, aké budú kapacity výroby, backlog, a hlavne aké budú marže? Kde je break-even point? Je iné predávať autá retailu a iné kamióny firmám.
Všetky ostatné činnosti robí Tesla pri znateľne nižších maržiach. Konkurencie v odvetví je takisto mnoho a stále rastie. Napríklad sa to už asi javí pri tých solar roof, kde objem objednávok asi nejde tak, ako si to pôvodne trhy maľovali. Softvér ako neevidujem, že by Tesla vedela nejak monetizovať mimo predajnej ceny auta. Otvorenie softvéru pre iných výrobcov by znamenalo stratu konkurenčnej výhody.... Dalo by sa tu polemizovať donekonečna. Ale ok, má to rozbehnuté na viac strán, hoci potom sa im môže strácať focus. Taký Elon ho už vyzerá, že stratil...
Za mňa teda aktuálne zhrnutie: Tesla je veľmi dobrá spoločnosť, má rásť, fancy produkt a super zvládnutý marketing (navyše takmer zadarmo). Veci, ktoré mi pripomínajú kedysi Apple. Má rast a vynikajúce marže v automotive. Tu je leadrom trhu. Navyše má “other bets", kde niečo z toho by mohlo tiež v budúcnosti ťahať. A teraz, že prečo teda nekúpim akcie?
Lebo ako Buffett hovorí: cena je to, čo platíš a hodnota to, čo dostávaš. A ja nemám ten pocit, že by som dnes zaplatil menej, že je tá hodnota. Toto pre mňa osobne ešte zďaleka nie je low risk high uncertainty situácia. To by ten yield musel ešte padnúť hlbšie.