ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Zberateľstvo a investovanie: mince, umenie, starožitnosti, fyzicky držané komodity
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 15852
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1054 times
Been thanked: 1414 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

iceberg8 napísal: Ne 17 03, 2024 10:10 pm Pneumatiky menim daleko castejsie na benzinovom aute, ako brzdove platnicky :)
Ale určite ti lezie na nervy ten čierny prach z bŕzd. Mirror má pravdu:

Niektoré zdroje vravia, že brzdový prach sa podieľa na znečistení jemnými prachovými časticami 20 %, zatiaľ čo výfukové plyny len 7 %.

Every time you use your brakes, metal particles produced by the rubbing of your brake pads against your wheel are emitted. These small particles are harmful both to the environment and your health. Brake dust contributes 20% of fine particulate matter pollution, compared to just 7% contributed by exhaust fumes.

Ale je kopa zdrojov, ktoré vravia, že ten brzdový prach je tak škodlivý ako znečistenie z výfukov dieslov:

https://airqualitynews.com/cars-freight ... une-cells/

Na webe je viac štúdii, ktoré dokazujú, že mestá ktoré zvýšili podiel EV hlavne v taxi službe a mestskej doprave, prvykrát v histórii splnili normy čistoty ovzdušia.
Takže EV voči spaľovákom 2:0 v znečistení výfukovými plynmi + brzdový prach.


Ináč našiel som k tomu znečisteniu pneumatikami, čo dal Slovan vyjadrenie. Stojí za to si ho prečítať.
Ak by to bola pravda, EV by museli zodrať a vymeniť pneumatiky každé 2 mesiace :)

V tlačovej správe spoločnosti Emissions Analytics sa uvádza, že znečistenie pevnými časticami z opotrebovania pneumatík automobilov môže byť 1000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov a že pneumatiky automobilov môžu produkovať až 9,28 gramov pevných častíc na míľu alebo 5,8 gramov na kilometer. Ide však o najhorší možný scenár, ktorý sa v tlačovej správe neuvádza a ktorý následne viedol k tomu, že sa v médiách vo veľkej miere objavilo zistenie "1 000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov". Niekoľko výpočtov zdravého rozumu ukazuje, aký extrémny je tento prípad.

Typická 16-palcová pneumatika pre rodinné vozidlá váži približne 9 kg, takže štyri takéto pneumatiky na vozidle predstavujú celkovú hmotnosť 36 kg. To nie je len behúň, ale celé pneumatiky. Ak by vozidlo skutočne vylúčilo z pneumatík 9,28 g pevných častíc na kilometer, potom by pneumatiky fyzicky zmizli - a vozidlo by jazdilo na zliatinách - za menej ako 4 000 míľ.

V skutočnosti tvorí behúň pneumatiky približne 35 % jej celkovej hmotnosti, takže pneumatiky by boli vyjazdené za menej ako 1 358 míľ, čo predstavuje dva mesiace jazdy priemerného britského vodiča.


Teraz teda vieme, že opotrebovanie pneumatík ani zďaleka neprispieva k emisiám pevných častíc tak výrazne, ako sa v minulosti uvádzalo v niektorých médiách. Ak sú však elektromobily ťažšie ako benzínové alebo naftové vozidlá, opotrebúvajú sa ich pneumatiky rýchlejšie?

Po prvé, moderné elektrické vozidlá nie sú v skutočnosti oveľa ťažšie ako mnohé moderné benzínové alebo naftové vozidlá, najmä vzhľadom na nedávny trend väčších a ťažších SUV.

Chemické zloženie batérií sa neustále vyvíja, sú stále ľahšie a energeticky hustejšie, t. j. dokážu vtesnať viac kilometrov dojazdu do rovnakej hmotnosti a objemu batérie. Energetická hustota moderných batérií pre elektromobily je taká vysoká - väčšina nových elektromobilov na trhu má dojazd 200 míľ a viac - že čoskoro sa pravdepodobne začne upúšťať od vtesnávania väčšej kapacity batérie do rovnakého priestoru a bude sa ponúkať rovnaká kapacita, ale v ľahšej a lacnejšej batérii, čo povedie k ľahšiemu a lacnejšiemu automobilu.

Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, ktoré sú dnes na cestách, ich opotrebovanie pneumatík nie je ani zďaleka také rýchle, ako naznačujú niektorí neprajníci. James Rooney, inžinier vozového parku spoločnosti British Gas, prevádzkovateľa 800 elektrických dodávok (čoskoro ich budú tisíce) elektrických vozidiel, uvádza, že ich najnovšie elektrické dodávky - čo sú veľké, ťažké vozidlá s tradične pneumatikárskym pohonom predných kolies - najazdili 15 000 míľ a zatiaľ nepotrebovali vymeniť pneumatiky ani brzdy (samozrejme, s výnimkou prepichnutia).

Ryan Todd si všimol niečo zaujímavé o opotrebovaní pneumatík na svojich taxíkoch. Keď sú mu jeho elektrické taxíky Nissan LEAF dodané úplne nové, sú zvyčajne vybavené vysokokvalitnými pneumatikami značky Michelin. Pneumatiky zvyčajne vydržia na zadných kolesách 30 000 až 36 000 míľ, pričom predné kolesá vydržia 20 000 míľ.

Hoci je typické, že predné pneumatiky majú kratšiu životnosť ako zadné, Ryan poznamenáva, že jeho dieselové taxíky majú tendenciu získať z predných pneumatík ďalších 5 000 až 10 000 kilometrov životnosti.
Je to preto, že LEAF má nielen pohon predných kolies - takže predné pneumatiky zabezpečujú riadenie aj pohon - ale jeho motor má oveľa väčší krútiaci moment ako dieselové vozidlo, čo vedie k zvýšenému opotrebovaniu v priebehu času. Ak sa na jeho dieselové alebo elektrické taxíky nasadia lacnejšie náhradné pneumatiky, ich životnosť všetkých štyroch pneumatík sa zvyčajne skráti približne o 5 000 míľ v porovnaní s pôvodnými kvalitnými pneumatikami - čo je dôležitá lekcia pre každého vodiča vozidla.
Ryan však poznamenáva, že životnosť zadných pneumatík na jeho taxíkoch LEAF je 30 000 až 36 000 kilometrov približne rovnaká ako životnosť zadných pneumatík na jeho dieselových taxíkoch, pretože nepoháňajú ani neriadia vozidlo.

Ak by sa jazdilo pomalšie, ako na väčšine vozidiel, životnosť predných pneumatík na jeho elektrických taxíkoch by sa pravdepodobne zvýšila. Vzhľadom na to, že uvedené flotily taxíkov a dodávok sú príkladmi flotíl, ktoré sa pravdepodobne riadia trochu drsnejšie ako priemerné autá, skutočnosť, že majú tak výrazne znížené opotrebovanie bŕzd a podobné opotrebovanie pneumatík najmä na zadných kolesách, je veľmi dobrou predzvesťou kontroly znečistenia tuhými časticami.

Prestavenie škrtiacej klapky elektromobilov s cieľom znížiť agresivitu výkonu alebo jazda v ekologickom režime tiež pomôže predĺžiť životnosť pneumatík pri vozidlách s ostrejšou jazdou.


Navyše, ako sa už ukázalo v Dundee, kvalita ovzdušia je preukázateľne lepšia v mestách, kde sa vo veľkej miere využívajú elektrické vozidlá, a to vďaka výraznému čistému zníženiu množstva pevných častíc z výfukov, pneumatík a bŕzd.

Okrem toho elektrické dodávky Cleevely EV Mobile s veľkým počtom kilometrov prejdených v teréne ukazujú, že životnosť pneumatík elektrických vozidiel s pohonom predných kolies môže byť rovnako dobrá ako životnosť benzínových alebo naftových vozidiel. James uvádza, že jeho elektromobil MG5, ktorý má len štyri mesiace, má najazdených 20 000 km a všetky pneumatiky majú ešte dostatok dezénu. Ako skúsený mechanik s presným odhadom opotrebovania komponentov a zostávajúcej životnosti James predpokladá, že zo všetkých štyroch pneumatík najazdí 30 000 - 35 000 míľ..

Okrem toho mnohí výrobcovia pneumatík vyvíjajú špeciálne pneumatiky pre elektromobily, ktoré poskytujú vyššiu účinnosť a menšie opotrebenie bez toho, aby sa znížila priľnavosť. Patria sem veľké značky pneumatík, ako aj nové spoločnosti, ako napríklad Enso, ktoré boli založené špeciálne na boj proti znečisteniu z pneumatík.

Záver
Záverom teda možno povedať, že elektrické vozidlá už výrazne znižujú množstvo pevných častíc z opotrebovania bŕzd a tvrdenia o tom, že opotrebovanie pneumatík prispieva k tisíckrát vyššiemu znečisteniu pevnými časticami ako výfukové plyny benzínových a naftových vozidiel, sú značne prehnané. Reálne flotily elektrických vozidiel už zaznamenali štvornásobné predĺženie životnosti bŕzd v porovnaní s naftovými vozidlami, ktoré nahradili, a opotrebovanie pneumatík, ktoré je v podstate rovnaké ako pri benzínových a naftových vozidlách (pokiaľ, ako pri každom vozidle, sa vodiči trochu nebavia pridávaním plynu!).

Výsledkom je, že mestá, ktoré zaviedli elektrické vozidlá, už preukázateľne profitujú zo zníženia znečistenia a zlepšenia kvality ovzdušia, a tento trend bude len pokračovať, pretože stále viac elektrických vozidiel prechádza na bubnové brzdy, vyvíjajú sa nové pneumatiky, ktoré ešte viac znižujú znečistenie nanočasticami, a rozvodná sieť v Spojenom kráľovstve je čoraz viac napájaná čistou obnoviteľnou energiou.

https://www.rac.co.uk/drive/electric-ca ... etrol-and/

P.S. Celý život si priplácam za kvalitné Micheliny. Viem, že obsahujú väčší podiel surového kaučuku (z francúzskych kolónii ), preto majú lepšie vlastnosti, sú bezpečnejšie a vydržia dlhšie. Pneu a brzdy sú u mňa základ. V článku udáva majiteľ flotily, že Micheliny jeho taxíkov Nissan Leaf najazdia o 5 000 míľ viac ako lacnejšie pneu.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 676
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 84 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
frakan
Silver Member *
Príspevky: 259
Dátum registrácie: St 23 09, 2009 8:24 am
Has thanked: 61 times
Been thanked: 21 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa frakan »

Slovan_sk napísal: Po 18 03, 2024 4:56 am Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
Zle si si to prečítal. Záver znie, že pneumatiky sa opotrebúvajú približne rovnako a rekuperácia šetrí brzdové doštičky.
Naposledy upravil/-a frakan v Po 18 03, 2024 9:07 am, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
Joki
Platinum Member ***
Príspevky: 1021
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 176 times
Been thanked: 228 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »

To je presne to, že to je otázkou času a nie, či začať vôbec výrobu EV.



Bolo tak len otázkou času, kedy k nám dorazia aj plnohodnotné elektromobily. Ich príchod vedenie žilinskej automobilky definitívne potvrdilo koncom minulého roka vrátane avizovanej ďalšej viac ako stomiliónovej investície do prestavby závodu.

Elektrifikačné plány našich automobiliek sú čoraz jasnejšie. Rovnako to platí aj v prípade Žiliny.
Oba ťažiskové e-modely majú prísť na Slovensko už v budúcom roku. Nadväzovať zrejme budú na odkaz modelov Ceed a Sportage.
Na nové technológie musia reagovať aj kľúčoví dodávatelia. Príkladom je Mobis, ktorý na hornej Nitre investuje takmer dvesto miliónov eur.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... a-e-modely
Joki bought a coffee. Ty môžeš tiez :)
https://www.buymeacoffee.com/akoinvestovat
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4007
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 489 times
Been thanked: 176 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Kolko vazi brzda?
Ja menim platnicky tak raz za 200 tisic Km.
Tak ako je mozne, ze z brzd je viac prachu ako z pneumatik?
PS: zelezny prach sam o sebe nie je skodlivy, ludia potrebuju zelezo. Zelezo je vsade. Otazne je, aka zmes inych kovov tam je. (keramika?)
Pneumatiky by som ale nepovedal, ze prach z nich "potrebujeme"
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 15852
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1054 times
Been thanked: 1414 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Dá sa jazdiť aj bez bŕzd - niekde na vidieku. Ale priemer nie je určite 200 000.
Po 200 000 možno meníš celé kotúče, ale doštičky tak po 40-50 000.

Google vraví: Podľa štýlu jazdy vydržia bežné brzdové platničky minimálne jeden rok, a maximálne tri až štyri roky.

V tom článku sú vymenované látky. Aj karcinogénne. Železo len kotúče - liatinové, oceľové...
železo potrebujeme, ale nie vdychovať

Lacné doštičky sú dokonca nebezpečné - môžu sa rozpadnúť v tej najkritickejšej chvíli.
Kolko svinstva ide z brzd vidno pekne na kolesách, pred umývaním. Nikdy ma však nenapadlo, že je to rovnaké svinstvo ako výfukové splodiny..
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
miror
Gold Member **
Príspevky: 538
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 34 times
Been thanked: 173 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

200000 neverim ale napriklad ja som dosticky nikdy nemenil, nielen kotuce ale ani dosticky. Som nejako stara skola, brzdil som motorom a predvidal, auta aj ked som predaval so 100000 km, boli na povodnych dostickach a este zdaleka nepotrebovali menit. Takze tym vacsim najazdom by som uveril ale jazdil som vela dialnicnych km a nie po mestach, na mesto som mal vzdy nejake druhe mensie auto. A tiez kotuce/dosticky z prvovyroby je ina kvalita ako vsetky tie co si ludia potom kupuju.
Používateľov profilový obrázok
wladas
Platinum Member ***
Príspevky: 1017
Dátum registrácie: St 22 09, 2021 7:42 pm
Has thanked: 48 times
Been thanked: 140 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa wladas »

V praci jazdim s trasporterom. Na prvom som nestihol zodrat dosticky lebo som uz mal narok na druhe auto. Odovzdal som ho s 170k km. Jedine ze by ich menili bez mojho vedomia pri prehliadke.
10-15% mesto, 60% mimo mesto, 30% dialnica
Používateľov profilový obrázok
Joki
Platinum Member ***
Príspevky: 1021
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 176 times
Been thanked: 228 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »


An extensive CO2 monitoring network set up around the San Francisco Bay Area by an atmospheric chemist from the University of California, Berkeley, has recorded the first evidence that the adoption of electric vehicles is measurably lowering the area's carbon emissions.

——
Rozsiahla sieť monitorovania CO 2 , ktorú vytvoril v okolí Sanfranciského zálivu atmosférický chemik z Kalifornskej univerzity v Berkeley, zaznamenala prvý dôkaz o tom, že používanie elektrických vozidiel merateľne znižuje emisie uhlíka v tejto oblasti.
https://news.berkeley.edu/2024/04/04/ev ... -footprint

Pripadne video:
California EV adoption driving down emissions and improving air quality
https://youtu.be/doudw9PqKU0?si=So2-EL_QqtVTY620
Joki bought a coffee. Ty môžeš tiez :)
https://www.buymeacoffee.com/akoinvestovat
stary gambler
Active Member
Príspevky: 134
Dátum registrácie: Ne 04 12, 2022 10:37 am
Been thanked: 22 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa stary gambler »

Tyka sa to Tesly:
https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/v%C4%9 ... 107e&ei=28
aj ked Elonovi po precitani zivotopisu od Isacsona-fandim - znacnou mierou hazarder, ktory prijma znacne riziko ked si vyhodnoti tak ho toleruje, pri svojom podnikani - je mi ovela sympatickejsi ako Jobs-tiez zivotopis od Isacsona- , nevidim to ruzovo- Ked sa nepresadi autopilot-spomenuta kapitola v knihe ako vyskusal dva roka spat- na vybornu, Tak je to len bezne auto s problemami za dvajnosobnu cenu oproti Cine, ostatne projekty -solarne panely, a podobne su v divizii stratove-dotoval svojich bratancov, ked mali skrachavat zaradil do do Tesly. Jedina nadej je autopilot, pri skostnatenom systeme regualcii inych statov to nevidim ruzovo.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 4007
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 489 times
Been thanked: 176 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Podla mna v pohode, tesla bude OK, tak ako ludia miluju iphone, ktory je drahsi nez androidy, znacka je znacka.. prestiz je prestiz..
Odoslané z počítača
hifron
Silver Member *
Príspevky: 290
Dátum registrácie: Ut 01 03, 2022 1:40 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa hifron »

Podľa istej štatistiky je distribúcia platov v Číne vo výrobe pod priemerným platom v Číne, ale IT priemysel je na tom dobre a aj trošička súvisí s autami ale hlavne so službami nielen v priemysle vyjadruje len pri kurze Juan za dolár/euro len to, že situácia na medzinárodne pomery stále dovoľuje cenu áut z Číny za menej ako polovicu ceny, lenže zároveň pri domácich cenách produktov aj tak je to v Číne zaujímavé a navyše sa tam prudko rozvíja iný priemysel a služby, ale situácia v krajine je napriek tomu dosť nepriaznivá nielen pre mladých v porovnaní s EÚ, ale niektoré iné krajiny vo svete sú na tom oveľa horšie.

Ak sa však pri pohľade na priemerné platy v Číne zamyslíme nad odvetviami a to ako sa mení podiel služieb, pri ich stúpajúcom zadlžení sa dostávajú do dosť ťažkej pozície a vidno to dosť aj v praxi, ale zároveň prudko menia svoj stav firiem a ekonomiky pri stúpajúcom a rozvíjajúcom priemysle a z toho prudko ťažiacich iných odvetviach, takže ťažko povedať ako na to zareagujú svetové automobilky a ich nielen výroba áut, ale v podstate aj iné prepojené priemysly a hlavne služby v ktorých môžu nájsť uplatnenie niektoré technológie a hlavne patenty z auto/leteckého sveta, prípadne opačne čo vidno aj v Amerike na stave Googla a jeho obrovského vnútorného sveta z ktorého nielen Amerika čerpá a bude ešte dlho.

Kedysi bola Čína braná ako menej kvalifikovaná sila, ale aj to sa mení a zmenilo a preto niektoré možnosti pre EÚ/USA firmy dostupné už nie sú, pretože ich akosi už nechceli... Navyše sa môže objaviť to, čo sa dialo v prípade Ruska voči štátom EÚ ohľadne plynu a ropy, takže aj preto toľko diania okolo Tajwanu a zmena v myslení vo výrobe v západnej a strednej Európe.
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 15852
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1054 times
Been thanked: 1414 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Niekde tu je video o tom ako ďaleko sú nóri v elektromobilite. Zapametal som si, že im dávam :potlesk:
Tak ako je ČR pre nás určitým indikátorom , čo nás čaká v budúcnosti ( stále ich len dobiehame ), tak môže byť Nórsko pre nás
vzorom/varovaním v elektromobilite. Článok ma prekvapuje aj vzhladom na to, že vieme kolko miliárd má Nórsko v štátnom fonde a že časom kvôli tomu z neho bude asi najbohatší štát na svete...no stále majú potrebu daňovo žmýkať EV...


Ako elektrické autá v Osle a okolí stratili výhodu

Konečne! Vydýchli si mnohí vodiči autobusov jazdiaci v Osle a okolitom kraji Akershus, na diaľniciach domáceho a európskeho významu.
Od 6. mája tohto roku by im totiž už nemali prekážať elektromobily v kolektívnom pruhu, ktoré spomaľovali verejnú dopravu.
Najmä takzvaní tesláci, ktorí sa radi a často hrajú so svojimi interaktívnymi displejmi a „prepnú“ neraz na autonómnych vodičov.

Aby sme mali predstavu o akom množstve sa bavíme: cez hranicu kraja Akershus do Osla jazdí v pracovný deň viac ako 200‐tisíc osobných a nákladných áut, z toho okolo 80‐tisíc elektromobilov, uvádza správca mýtnych brán v Osle, spoločnosť Fjellinjen.

Pokuta za jazdu v kolektívnom pruhu, v zóne verejnej dopravy, bude 8 200 NOK (v prepočte okolo 705 eur

Vodičom, ktorí sa obávajú kolón či väčších zdržaní, odporúčajú zástupcovia z verejnej správy ciest, aby nechali auto doma a radšej cestovali verejnou dopravou, prípadne, ak je to možné, bicyklom alebo pešo. Trochu úsmevné, ak to domyslíte do detailov?

Autobusy však vo verejnej doprave nepribudnú, ako informoval zástupca spoločnosti Ruter, ktorá sa snaží manažovať, plánovať a predávať služby v Osle a blízkom kraji Akershus. Nie je vraj možné viac zahustiť autobusmi už aj tak preplnené cesty.

Elektromobilisti okrem tejto výhody stratili postupne aj ďalšie a to sa týka ich všetkých: musia platiť mýtne poplatky vo výške 50 až 70 percent (podľa krajov), zrušili im pred rokmi bezplatné parkovanie a nabíjanie na parkoviskách. Doplácajú aj na svoju väčšiu hmotnosť.

Od roku 2023 zaplatia pri kúpe takzvanú daň za hmotnosť: nad 500 kg za každý ďalší kilogram 12,98 NOK, čo predraží cenu auta približne o 125-tisíc NOK (asi 10 700 eur). Poplatok za hmotnosť kompenzuje zvýšenú záťaž povrchu vozovky a čiastočné uvoľňovanie prachu s obsahom tuhých častíc a škodlivín, pri jazde a brzdení.

Autá na fosílny pohon, vrátane hybridov, dnes už s minimálnymi emisiami, platia pri registrácii emisnú daň, ktorá sa vypočíta z ich hmotnosti, emisií CO2 a NOX, čo v priemere vychádza okolo 150‐tisíc NOK (okolo 12 880 eur).
Zatiaľ si môžu potenciálni majitelia elektromobilov do 500‐tisíc NOK vychutnať zvýhodnenú cenu bez 25-percentnej DPH, celkom lacné nabíjanie doma, vďaka dobrým cenám energie. Jedno nabitie batérie okolo 70 kWh stojí majiteľa približne od 45 do 100 NOK (3,50 až 9 eur), pri cene elektriny, ktorá sa teraz pohybuje medzi 0,60 až 1,50 NOK za kW. Ak je jej dostatok, samozrejme.

Cena energie sa však môže sezónne meniť počas leta bez výdatných zrážok, ktoré ovplyvňujú výkon vodných elektrární. Vtedy musí Nórsko dovážať elektrickú energiu z Európy vyrobenú z rôzneho mixu.

Pre predstavu, aktuálna cena kWh na čerpacích staniciach v 19. týždni je 5,49 NOK (0,45 eura). Pri takejto cene stojí nabitie batérie elektromobilu s kapacitou 70 kWh okolo 33 eur. To niektorých možno zabolí? Úľavu pravdepodobne prinesie zvyšujúci sa dojazd batérie, rýchlosť jej nabíjania a predlžovanie životnosti batérií. Fajnšmekri elektromobilov však v tejto súvislosti upozorňujú na možné poškodenie batérie pri pravidelnom rýchlonabíjaní.

Nezabúdajme, samozrejme, že medzi plusy elektromobilov patrí ich nehlučnosť, bezemisnosť počas jazdy a dobrý pocit z malých nákladov na údržbu.
To však platí len do chvíle, kým sa e-autíčko nepokazí alebo mu „neodíde baterka“, ako hovoria motoristi. Nová batéria je finančne náročná. Nejednému Nórovi, napriek vyššiemu rodinnému príjmu, vyschne v hrdle od prekvapenia. A to nepíšem o čakacích lehotách na servis, aspoň tu v Nórsku, ktoré sa pre elektromobily pohybujú od jeden do troch mesiacov, ale aj viac.

Teraz k niektorým mínusom: Pravdepodobne ste sa dočítali o zníženom dojazde elektromobilov (asi o 30 percent v zime), o ekologickej záťaži, ktorú spôsobujú staré batérie. Lebo, ruku na srdce: nevieme ich zatiaľ efektívne recyklovať. Aj keď sa mnohé spoločnosti o to snažia a naznačujú čiastočné úspechy. Vývoj nezastavíš? Kde však batérie nakoniec končia? Kam ich vyvážame?

Potom je tu ešte etická záťaž, v súvislosti s výrobou batérií a ťažbou kovov: kde, ako a kým boli vyťažené vzácne kovy, ktoré tvoria základ batérie? Ne/bola pri nich zneužívaná detská práca? Ako vyzerá krajina po ich vyťažení? Ne/skončili tržby za vzácne kovy v afrických štátoch v nelegálnych obchodoch? Máme odvahu zodpovedať a obhájiť aj túto časť výrobného reťazca elektromobilu?

O fosílnej stope pri výrobe elektromobilov písať asi nie je potrebné. Ak máme radi pravdu v jej nahote a z viacerých strán, určite pred týmto úvodným príbehom nezatvárame oči. Nezabudnime, že elektromobilita podporuje aj rozvoj podnikania v odťahových službách. Ako hovoria ľudia z tejto branže: elektroautá sú „naša ryža“. Najmä v zime, keď ostanú vybité elektromobily roztrúsené na cestách. Okrem pokuty (ktorú môžu a nemusia dostať), tak elektromobilisti zaplatia od 400 do 1000 eur za odtiahnutie.

Od budúceho roku bude v Nórsku zakázané predávať iné ako elektrické autá. Vláda súčasne testuje, ako by reagovali platiči nemalých daní v Nórsku, keby zrušila výhodu 25-percentného bonusu v podobe odpustenej dane, ktorú nemusia zatiaľ platiť pri kúpe elektromobilu do 500-tisíc NOK.

Súčasne sa otvárajú úvahy ohľadom zvýšenia cien pre fosílne palivá, aj keď Nórom vyviera ropa priamo „pod nosom“.
Treba azda doplniť výpadky štátneho rozpočtu?

Čo dodať na záver? Možno preto, že vlastniť len elektromobil a spoliehať sa naň v živote, na dlhých cestách a v krízových situáciách, si vyžaduje odvážneho Vikinga a neohroziteľného optimistu, má takmer každá nórska rodina viac automobilov.
Nechýba medzi nimi, samozrejme, aj fosílna klasika, prípadne hybrid. To nie je irónia, to je škandinávsky pragmatizmus.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 676
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 71 times
Been thanked: 84 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Zakaz predaja inych ako elektro aut od roku 2025 ? Pana beka cisty komunizmus
trochu mi to pripomina pribeh ako GM nacele s prezidentom Alfredom Sloanom zlikvidovali zaciatkom 20. storocia elektricky v USA len aby zvysili predaj aut

https://moneymorning.com/2015/11/24/the ... onspiracy/
danno
Active Member
Príspevky: 110
Dátum registrácie: Št 18 02, 2021 3:18 pm
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa danno »

JUGGLER napísal: St 08 05, 2024 11:23 pm Ako elektrické autá v Osle a okolí stratili výhodu
Ako povedal jeden cesky youtuber EV majtel: "Ludia prosim vas nekupujte si elektromobil, nieze by to bolo zle auto. Ale nechcem prist o bezplatne nabijanie na nabijackach, parkovanie zadarmo v Prahe, dialnice zadarmo. Chcem si to uzivat co najdlhsie" :D
Napísať odpoveď

Návrat na "Alternatívne investície, umenie, starožitnosti, mince, fyzické komodity"