Ale určite ti lezie na nervy ten čierny prach z bŕzd. Mirror má pravdu:
Niektoré zdroje vravia, že brzdový prach sa podieľa na znečistení jemnými prachovými časticami 20 %, zatiaľ čo výfukové plyny len 7 %.
Every time you use your brakes, metal particles produced by the rubbing of your brake pads against your wheel are emitted. These small particles are harmful both to the environment and your health. Brake dust contributes 20% of fine particulate matter pollution, compared to just 7% contributed by exhaust fumes.
Ale je kopa zdrojov, ktoré vravia, že ten brzdový prach je tak škodlivý ako znečistenie z výfukov dieslov:
https://airqualitynews.com/cars-freight ... une-cells/
Na webe je viac štúdii, ktoré dokazujú, že mestá ktoré zvýšili podiel EV hlavne v taxi službe a mestskej doprave, prvykrát v histórii splnili normy čistoty ovzdušia.
Takže EV voči spaľovákom 2:0 v znečistení výfukovými plynmi + brzdový prach.
Ináč našiel som k tomu znečisteniu pneumatikami, čo dal Slovan vyjadrenie. Stojí za to si ho prečítať.
Ak by to bola pravda, EV by museli zodrať a vymeniť pneumatiky každé 2 mesiace
V tlačovej správe spoločnosti Emissions Analytics sa uvádza, že znečistenie pevnými časticami z opotrebovania pneumatík automobilov môže byť 1000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov a že pneumatiky automobilov môžu produkovať až 9,28 gramov pevných častíc na míľu alebo 5,8 gramov na kilometer. Ide však o najhorší možný scenár, ktorý sa v tlačovej správe neuvádza a ktorý následne viedol k tomu, že sa v médiách vo veľkej miere objavilo zistenie "1 000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov". Niekoľko výpočtov zdravého rozumu ukazuje, aký extrémny je tento prípad.
Typická 16-palcová pneumatika pre rodinné vozidlá váži približne 9 kg, takže štyri takéto pneumatiky na vozidle predstavujú celkovú hmotnosť 36 kg. To nie je len behúň, ale celé pneumatiky. Ak by vozidlo skutočne vylúčilo z pneumatík 9,28 g pevných častíc na kilometer, potom by pneumatiky fyzicky zmizli - a vozidlo by jazdilo na zliatinách - za menej ako 4 000 míľ.
V skutočnosti tvorí behúň pneumatiky približne 35 % jej celkovej hmotnosti, takže pneumatiky by boli vyjazdené za menej ako 1 358 míľ, čo predstavuje dva mesiace jazdy priemerného britského vodiča.
Teraz teda vieme, že opotrebovanie pneumatík ani zďaleka neprispieva k emisiám pevných častíc tak výrazne, ako sa v minulosti uvádzalo v niektorých médiách. Ak sú však elektromobily ťažšie ako benzínové alebo naftové vozidlá, opotrebúvajú sa ich pneumatiky rýchlejšie?
Po prvé, moderné elektrické vozidlá nie sú v skutočnosti oveľa ťažšie ako mnohé moderné benzínové alebo naftové vozidlá, najmä vzhľadom na nedávny trend väčších a ťažších SUV.
Chemické zloženie batérií sa neustále vyvíja, sú stále ľahšie a energeticky hustejšie, t. j. dokážu vtesnať viac kilometrov dojazdu do rovnakej hmotnosti a objemu batérie. Energetická hustota moderných batérií pre elektromobily je taká vysoká - väčšina nových elektromobilov na trhu má dojazd 200 míľ a viac - že čoskoro sa pravdepodobne začne upúšťať od vtesnávania väčšej kapacity batérie do rovnakého priestoru a bude sa ponúkať rovnaká kapacita, ale v ľahšej a lacnejšej batérii, čo povedie k ľahšiemu a lacnejšiemu automobilu.
Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, ktoré sú dnes na cestách, ich opotrebovanie pneumatík nie je ani zďaleka také rýchle, ako naznačujú niektorí neprajníci. James Rooney, inžinier vozového parku spoločnosti British Gas, prevádzkovateľa 800 elektrických dodávok (čoskoro ich budú tisíce) elektrických vozidiel, uvádza, že ich najnovšie elektrické dodávky - čo sú veľké, ťažké vozidlá s tradične pneumatikárskym pohonom predných kolies - najazdili 15 000 míľ a zatiaľ nepotrebovali vymeniť pneumatiky ani brzdy (samozrejme, s výnimkou prepichnutia).
Ryan Todd si všimol niečo zaujímavé o opotrebovaní pneumatík na svojich taxíkoch. Keď sú mu jeho elektrické taxíky Nissan LEAF dodané úplne nové, sú zvyčajne vybavené vysokokvalitnými pneumatikami značky Michelin. Pneumatiky zvyčajne vydržia na zadných kolesách 30 000 až 36 000 míľ, pričom predné kolesá vydržia 20 000 míľ.
Hoci je typické, že predné pneumatiky majú kratšiu životnosť ako zadné, Ryan poznamenáva, že jeho dieselové taxíky majú tendenciu získať z predných pneumatík ďalších 5 000 až 10 000 kilometrov životnosti.
Je to preto, že LEAF má nielen pohon predných kolies - takže predné pneumatiky zabezpečujú riadenie aj pohon - ale jeho motor má oveľa väčší krútiaci moment ako dieselové vozidlo, čo vedie k zvýšenému opotrebovaniu v priebehu času. Ak sa na jeho dieselové alebo elektrické taxíky nasadia lacnejšie náhradné pneumatiky, ich životnosť všetkých štyroch pneumatík sa zvyčajne skráti približne o 5 000 míľ v porovnaní s pôvodnými kvalitnými pneumatikami - čo je dôležitá lekcia pre každého vodiča vozidla.
Ryan však poznamenáva, že životnosť zadných pneumatík na jeho taxíkoch LEAF je 30 000 až 36 000 kilometrov približne rovnaká ako životnosť zadných pneumatík na jeho dieselových taxíkoch, pretože nepoháňajú ani neriadia vozidlo.
Ak by sa jazdilo pomalšie, ako na väčšine vozidiel, životnosť predných pneumatík na jeho elektrických taxíkoch by sa pravdepodobne zvýšila. Vzhľadom na to, že uvedené flotily taxíkov a dodávok sú príkladmi flotíl, ktoré sa pravdepodobne riadia trochu drsnejšie ako priemerné autá, skutočnosť, že majú tak výrazne znížené opotrebovanie bŕzd a podobné opotrebovanie pneumatík najmä na zadných kolesách, je veľmi dobrou predzvesťou kontroly znečistenia tuhými časticami.
Prestavenie škrtiacej klapky elektromobilov s cieľom znížiť agresivitu výkonu alebo jazda v ekologickom režime tiež pomôže predĺžiť životnosť pneumatík pri vozidlách s ostrejšou jazdou.
Navyše, ako sa už ukázalo v Dundee, kvalita ovzdušia je preukázateľne lepšia v mestách, kde sa vo veľkej miere využívajú elektrické vozidlá, a to vďaka výraznému čistému zníženiu množstva pevných častíc z výfukov, pneumatík a bŕzd.
Okrem toho elektrické dodávky Cleevely EV Mobile s veľkým počtom kilometrov prejdených v teréne ukazujú, že životnosť pneumatík elektrických vozidiel s pohonom predných kolies môže byť rovnako dobrá ako životnosť benzínových alebo naftových vozidiel. James uvádza, že jeho elektromobil MG5, ktorý má len štyri mesiace, má najazdených 20 000 km a všetky pneumatiky majú ešte dostatok dezénu. Ako skúsený mechanik s presným odhadom opotrebovania komponentov a zostávajúcej životnosti James predpokladá, že zo všetkých štyroch pneumatík najazdí 30 000 - 35 000 míľ..
Okrem toho mnohí výrobcovia pneumatík vyvíjajú špeciálne pneumatiky pre elektromobily, ktoré poskytujú vyššiu účinnosť a menšie opotrebenie bez toho, aby sa znížila priľnavosť. Patria sem veľké značky pneumatík, ako aj nové spoločnosti, ako napríklad Enso, ktoré boli založené špeciálne na boj proti znečisteniu z pneumatík.
Záver
Záverom teda možno povedať, že elektrické vozidlá už výrazne znižujú množstvo pevných častíc z opotrebovania bŕzd a tvrdenia o tom, že opotrebovanie pneumatík prispieva k tisíckrát vyššiemu znečisteniu pevnými časticami ako výfukové plyny benzínových a naftových vozidiel, sú značne prehnané. Reálne flotily elektrických vozidiel už zaznamenali štvornásobné predĺženie životnosti bŕzd v porovnaní s naftovými vozidlami, ktoré nahradili, a opotrebovanie pneumatík, ktoré je v podstate rovnaké ako pri benzínových a naftových vozidlách (pokiaľ, ako pri každom vozidle, sa vodiči trochu nebavia pridávaním plynu!).
Výsledkom je, že mestá, ktoré zaviedli elektrické vozidlá, už preukázateľne profitujú zo zníženia znečistenia a zlepšenia kvality ovzdušia, a tento trend bude len pokračovať, pretože stále viac elektrických vozidiel prechádza na bubnové brzdy, vyvíjajú sa nové pneumatiky, ktoré ešte viac znižujú znečistenie nanočasticami, a rozvodná sieť v Spojenom kráľovstve je čoraz viac napájaná čistou obnoviteľnou energiou.
https://www.rac.co.uk/drive/electric-ca ... etrol-and/
P.S. Celý život si priplácam za kvalitné Micheliny. Viem, že obsahujú väčší podiel surového kaučuku (z francúzskych kolónii ), preto majú lepšie vlastnosti, sú bezpečnejšie a vydržia dlhšie. Pneu a brzdy sú u mňa základ. V článku udáva majiteľ flotily, že Micheliny jeho taxíkov Nissan Leaf najazdia o 5 000 míľ viac ako lacnejšie pneu.