Po svojej ceste do Číny mám trošku iný názor na elektroautá
https://www.postoj.sk/166875/po-svojej- ... lektroauta
Martin Leidenfrost
.....som v troch čínskych provinciách Kuang-tung, Chaj-nan a Chu-pej zažil, ako vyzerá e-mobilita v praxi.
Nič ma v Číne tak neprekvapilo ako toto: napríklad v každodennej premávke tropického letoviska San-ja alebo aj v 75-miliónovom megacity v delte Perlovej rieky bolo treba spaľováky už hľadať. Vždy keď som sa priblížil k autu alebo mopedu, bolo to e-auto alebo e-moped.
Nemyslím to obrazne, keď tvrdím: keď tam raz za čas po trojprúdovke prejde stavebný kamión so spaľovacím motorom, pôsobí už ako dinosaurus v porcelánovom obchode.
Fakt netuším, kam zmizli všetky spaľováky, ktoré aj v Číne stále musia tvoriť väčšinu vozového parku.
Asi ich nechávajú v garáži, možno ešte jazdia v zaostalejších častiach krajiny.
Poviem vám, že je to strašne príjemné. Tichučko, čistučko, harmonické – pre chodca aj pre cestujúceho taxíkom.
Keďže mnohí e-vodiči príležitostne robia taxikára, cestoval som v mnohých týchto nových vesmírnych koráboch.
Keď som sa po návrate domov prechádzal po hlavnej ulici svojho bezvýznamného 10-tisícového okresného mestečka, poklepal som si na čelo: aký hluk a aký smrad, v centre 17,5-miliónového Šen-čenu to bolo príjemnejšie.
Aby sme si rozumeli: určite si nerobím ilúzie o „zelenej Číne“. Ekologická stopa Číňana je stále výrazne horšia ako naša európska.
Čína síce urobila veľký skok vpred v rozvoji udržateľnej energie, ale donedávna spustila každý týždeň novú uhoľnú elektráreň a elektrina v batériách týchto e-áut je asi bežne z uhlia.
K tomu treba zobrať do úvahy, že väčšina čínskych e-automobiliek je ešte v strate, že štátne dotácie sú významné a že k e-revolúcii prispela aj politika, podľa ktorej majiteľ spaľováka vo veľkom meste musí občas aj roky čakať na povolenie, kým majiteľ e-auta má prednosť.
O metódach sa dá sporiť, nesporné však je, že
čínsky prechod na e-mobilitu funguje a európsky nie.
U nás je všetko na hlavu: kým
Číňan si kúpi taký BYD Seagull za desať litrov, Európan platí za e-auto stále značne viac než za spaľovák.
Kým
Číňan si nabije svoje e-auto za tri eurá, Nemec zaplatí za elektriku päťnásobok až osemnásobok, to znamená, že nabíjanie ani nie je výrazne lacnejšie ako tankovanie.
Slovom, Číňan, ktorý si kúpi e-auto, koná rozumne.
A Európan, ktorý si kúpi e-auto, koná nerozumne.
Milí zelení, takto sa to robí, do psej matere!
Je preto logické, že priemerný Európan s elektronickým vozidlom je obvykle príslušníkom vyššej strednej triedy a dosiahol priemerný vek 56 rokov. Ja som už matuzalem, no naši e-vodiči sú ešte vráskavejší.
Naopak, čínsky majiteľ e-auta je normálny človek.
Má v priemere 34 rokov, e-auto je často jeho prvé auto, je to preňho jasná racionálna voľba a nemá čo riešiť.
To teraz neznamená, že môj ďalší voz bude čínske e-auto.
Pri svojej práci si nemôžem dovoliť, aby ma vlastné auto – iba trošku hyperbolizujem – napríklad odpočúvalo.
Aby ma nahrávali tajné stanice čínskej polície, ktoré sa s láskavým dovolením Viktora Orbána údajne etablovali v jednej našej blízkej krajine. Alebo aby som bol nechtiac spojený priamo so súdruhmi v onej ľudovej.
Som odporcom čínskej totality, čínske auto si nikdy nekúpim.
No už nevylučujem, že po ďalšom spaľováku – keď budem po magickej vekovej hranici 56 rokov – sa poobzerám po ojazdenom nečínskom e-autíčku.