ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Zberateľstvo a investovanie: mince, umenie, starožitnosti, fyzicky držané komodity
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

Denne robim 70km domov-skola-praca-skola-domov. Rocne mozno 17.000km. Pytal som sa chatGPT na cisto ekonomicky aspekt a odporucil mi EV, kedze byvam v dome a mozem auto nabijat doma. Konkretne mi odporucil EV Hyundai Kona Elektic 64kWh. Realne uvazujem, ze pojdem do tejto volby, lebo s tym ze mam moznost nabijat doma mam use case. Podla vsetkeho, ak by som chcel nabijat verejne use case by uz bol iny. Napriek vyssej nadobudacej cene by sa to malo po rokoch vratit. Je pravda, ze aktualne davam na benzin 250-300EUR mesacne, co je masaker. Aky je Vas nazor na hyundai? Je to v pohode EV? Resp. mate uz skusenosti ze sa to ekonomicky vyplatilo? Pomer nadobudacia cena a prevadzkove naklady?
Používateľov profilový obrázok
Trumpeta1978
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 5495
Dátum registrácie: Ut 28 03, 2017 9:05 pm
Has thanked: 756 times
Been thanked: 450 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Trumpeta1978 »

MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

V tvojom pripade by som ani o niecom inom ako elektromobile neuvazoval, kedze stat ti prispieva na elektrinu. Navyse mozes vyuzit nejaku dotaciu na solarne panely a budes to mat zadarmo.
Hyundai technologicky nie je zla volba, mne osobne sa nepaci ich dizajn. Radsej by som volil Skoda Elroq, alebo jazdeny Enyaq.
Ak nepotrebujes auto nebite technologiami potom sa pozri aj Opel Frontera alebo Citroen C3-Aircross obe sa vyrabaju v Trnave, ak ti stacia zakladne funkcie vies na nich usetrit aj 10 tis.
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

MiBi napísal: Ut 30 09, 2025 1:14 pm V tvojom pripade by som ani o niecom inom ako elektromobile neuvazoval, kedze stat ti prispieva na elektrinu. Navyse mozes vyuzit nejaku dotaciu na solarne panely a budes to mat zadarmo.
Hyundai technologicky nie je zla volba, mne osobne sa nepaci ich dizajn. Radsej by som volil Skoda Elroq, alebo jazdeny Enyaq.
Ak nepotrebujes auto nebite technologiami potom sa pozri aj Opel Frontera alebo Citroen C3-Aircross obe sa vyrabaju v Trnave, ak ti stacia zakladne funkcie vies na nich usetrit aj 10 tis.
Dakujem za nazor. Proti Skoda mam osobnu "averziu", hoci sa mi dizajnovo pacia, lebo nam jednu ukradli. Preto som vyberal auto, ktore sa v uvodzovkach nekradne a vyber padol na Hyundai. Mame aktualne benzinovy motor a po 13rokov 100% spokojnost. Zamyslal som sa aj nad argumentami niektorych diskuterov, ze potrebuju nieco s dlhym dojazdom. Potom som sa zamyslel nad svojim pripadom a dojazd nad 300km v podstate nepotrebujem ani raz do roka. Dlhsie trasy proste riesime letecky alebo alternativne. Aj tak si myslim, ze po 300km nejaka 30 minutova prestavka je viac menej povinnost a pocas tohto casu by som vedel bateriu doplnit.
Nejake solarne panely uz mam, ale tie su zamerane na pokrytie spotreby domu. (2kWp) Ale dobry postreh, casom urcite rozsirim na pokrytie spotreby el. auta.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

Hyundai je celkom OK, má 5 ročnú záruku a technologicky je inde ako koncern (VW,Škoda,...). Celkom dobrá voľba na tie kilometre. Tie autá Stellantis koncernu, to je úplný odpad, to rovno si môžeš kúpiť ešte o 10 lacnejšie Daciu Spring, lebo technologicky je C3 a iné klony úplne mimo. Mimo mesto to má väčšiu spotrebu ako o dve triedy väčšie autá, v zime to kúri odporovými dôtmi, polovičný dojazd a najnovšie vymazali funkciu zobrazovania priemernej spotreby - áno, na aute nikde nevidieť akou spotrebou jazdí :). Prvý Hyundai Ioniq z roku 2017 bol technologicky (aj funkciami, aj dojazdom, kúrením, efektivitou, výbavou) na tom lepšie ako hentie nepodarky z Trnavy, len toľko na porovnanie Hyundai spred 8 rokov a súčasnosť z TT.
MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

miror napísal: Ut 30 09, 2025 3:44 pm Hyundai je celkom OK, má 5 ročnú záruku a technologicky je inde ako koncern (VW,Škoda,...).
V com je podla teba technologicky Hyundai technologicky inde? Take strucne porovnanie napr. tu:https://www.techbox.sk/skoda-elroq-vs-h ... porovnanie
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
Používateľov profilový obrázok
Trumpeta1978
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 5495
Dátum registrácie: Ut 28 03, 2017 9:05 pm
Has thanked: 756 times
Been thanked: 450 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Trumpeta1978 »

Sodík-iónová batéria pre elektromobily od spoločnosti CATL prešla novou čínskou certifikáciou s možnosťou 15-minútového rýchleho nabíjania
https://www.evinfrastructurenews.com/ev ... capability

[spoiler]Batéria, ktorej masová integrácia do vozidiel je plánovaná na rok 2026, sľubuje posilnenie možností rýchleho nabíjania.

Spoločnosť CATL, najväčší svetový výrobca lítium-iónových batérií, oznámila, že jej sodíkovo-iónová batéria Naxtra sa stala prvou svojho druhu, ktorá prešla novou národnou štandardnou certifikáciou Číny (GB 38031-2025).

Batéria, ktorej masová integrácia do vozidiel je plánovaná na rok 2026, sľubuje posilnenie možností rýchleho nabíjania.

Od predstavenia svojej prvej generácie sodíkovo-iónových batérií v roku 2021 spoločnosť CATL signalizuje schopnosť tejto technológie dosiahnuť 80 % stav nabitia za 15 minút pri izbovej teplote.

Táto schopnosť rýchleho nabíjania pramení z chemického zloženia sodíkovo-iónových batérií, ktoré umožňujú rýchlejší prenos iónov medzi katódou a anódou v porovnaní s inými elektrochemickými technológiami batérií vrátane lítium-iónových.

Certifikácia batérie Naxtra podľa čínskej normy „Bezpečnostné požiadavky na batérie používané v elektrických vozidlách“ potvrdzuje, že tieto možnosti rýchleho nabíjania nie sú na úkor bezpečnosti.

Spoločnosť CATL uviedla, že testovanie vykonané Čínskym centrom pre automobilové technológie a výskum – Testovacím centrom pre novú energiu zahŕňalo ako súčasť hodnotenia aj cykly rýchleho nabíjania, čím sa potvrdila schopnosť batérie udržiavať štrukturálnu a tepelnú integritu aj počas rýchleho prenosu energie.

Význam batérie Naxtra pre nabíjaciu infraštruktúru spočíva v jej schopnosti udržiavať rýchly nabíjací výkon v teplotnom rozsahu od -40 °C do 70 °C.

Tradičné lítium-iónové batérie zvyčajne zažívajú zníženie rýchlosti nabíjania v chladnom počasí, čo si vyžaduje buď predbežnú úpravu, alebo akceptovanie oveľa pomalších rýchlostí nabíjania.

Schopnosť batérie Naxtra prijímať rýchle nabíjanie aj v extrémnom chlade by mohla odstrániť hlavný problém vo využívaní infraštruktúry nabíjania elektromobilov v chladnejších oblastiach, kde nabíjanie v súčasnosti počas zimných mesiacov trvá dlhšie.

Strategické partnerstvo spoločnosti CATL s čínskou spoločnosťou Li Auto, ktorá navrhuje, vyvíja, vyrába a predáva prémiové inteligentné elektromobily, umožní integrovať tieto rýchlonabíjacie sodíkovo-iónové batérie do pripravovaných modelov elektromobilov.

Batéria Naxtra je tiež kompatibilná s inovatívnym ekosystémom výmeny batérií Choco-Swap od spoločnosti CATL , ktorý ponúka alternatívny prístup k „dopĺňaniu“, ktorý dopĺňa jej možnosti rýchleho nabíjania.

Začiatkom tohto roka spoločnosť CATL rozšírila svoje možnosti výmeny batérií prostredníctvom strategického partnerstva so spoločnosťou NIO s cieľom vybudovať „najväčšiu svetovú sieť služieb výmeny batérií pre elektromobily“.

Partnerstvo využíva skúsenosti spoločnosti NIO v oblasti staníc na výmenu batérií. Spoločnosť NIO už vo svojej sieti dokončila viac ako 30 miliónov výmen batérií.

Súvisiace: NOX Energy získava financovanie ARENA vo výške 1,51 milióna austrálskych dolárov na celoštátne zavádzanie nabíjacích staníc pre elektromobily

Kombináciou prevádzkových znalostí spoločnosti NIO s vedúcim postavením spoločnosti CATL v oblasti technológie batérií plánujú spoločnosti zaviesť štandardizované protokoly a infraštruktúru pre výmenu batérií, ktoré by mohli byť prospešné pre celé odvetvie elektromobilov.

Toto rozšírenie siete zvýši praktickosť výmeny batérií ako metódy dopĺňania energie a ponúkne používateľom elektromobilov pohodlie procesu výmeny batérie za menej ako 5 minút namiesto čakania na nabíjanie.

Integrácia sodíkovo-iónových batérií Naxtra do tohto ekosystému by mohla ďalej zvýšiť efektivitu siete na výmenu batérií a environmentálnu udržateľnosť.[/spoiler]
MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

Elektromobily od čínskej značky Leapmotor a Dacia , ktorá je súčasťou skupiny Renault , sa v Taliansku ponúkajú zákazníkom za menej, ako je cena luxusného bicykla.
Vďaka štátnym stimulom sa cena elektrického miniauta Dacia Spring znižuje zo 17 900 eur na 3 900 eur. Spoločnosť Leapmotor propaguje svoj elektrický hatchback T03, ktorý bežne stojí 18 900 eur, za 4 900 eur.
Talianska vláda spúšťa nový stimulačný program v hodnote 597 miliónov eur na podporu predaja batériových elektrických vozidiel
Aby kupujúci získali štátnu zľavu 11 000 eur, musia zošrotovať staré auto s emisnou normou Euro 5, ktorá nadobudla platnosť v roku 2011.

https://autos.yahoo.com/ev-and-future-t ... 17017.html
Prílohy
c4d58b98911d125346e4190d826dc1e2.jpg
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

MiBi napísal: Ut 30 09, 2025 4:21 pm
miror napísal: Ut 30 09, 2025 3:44 pm Hyundai je celkom OK, má 5 ročnú záruku a technologicky je inde ako koncern (VW,Škoda,...).
V com je podla teba technologicky Hyundai technologicky inde? Take strucne porovnanie napr. tu:https://www.techbox.sk/skoda-elroq-vs-h ... porovnanie
Technologicky je inde celkovými vlastnosťami elektromobilu, čo je hlavné ale samozrejme aj spoľahlivosťou, dĺžkou záruky, cenami (skutočnými po zjednávaní). Zrovnávam autá podľa osobnej skúsenosti a dlhodobého používania, mal som Škodu aj Hyundai, neporovnávam na základe článkov.
MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

Prílohy
Screenshot 2025-10-10 080647.png
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
Používateľov profilový obrázok
Trumpeta1978
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 5495
Dátum registrácie: Ut 28 03, 2017 9:05 pm
Has thanked: 756 times
Been thanked: 450 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Trumpeta1978 »

Baterie s dojezdem 1000 km míří do výroby | EV Magazin
https://www.evmagazin.cz/toyota-sumitom ... =264227692
Podle dřívějších oznámení společnosti by tyto baterie mohly nabídnout dojezd přes 1000 kilometrů na jedno nabití a schopnost dobít kapacitu z 10 na 80 procent během pouhých 10 minut.
**
Tesla představila novinky pro spořivé.
https://www.autorevue.cz/tesla-predstav ... =264228742
MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

Cinania zacinaju cenovu vojnu: MG4 electric, 7rokov zaruka 5 hviezd NCAP, zlava 9500 eur. Test https://www.mojelektromobil.sk/test-mg4 ... nu-rodinu/ alebo video: https://www.youtube.com/watch?v=UBcOkwZCu24
Screenshot 2025-10-16 074140.png
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
Pankoo
Active Member
Príspevky: 138
Dátum registrácie: Ut 08 02, 2022 2:59 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Pankoo »

Akcie čínské automobilky Nio kótované v Hongkongu se propadají o více než 12 % poté, co singapurský státní investiční fond zažaloval výrobce elektromobilů za údajné porušení zákonů o cenných papírech. Konkrétně se Nio mělo provinit tím, že nafouklo své příjmy (CNBC)
rast
Active Member
Príspevky: 119
Dátum registrácie: Št 11 09, 2025 4:04 pm
Has thanked: 36 times
Been thanked: 8 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa rast »

Ten MG4 vyššie – pekné, ľudové autíčko. Aj by som ho kúpil, ideálne s tou 30 % zľavou hneď, ako odíde z predajne.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

MiBi napísal: Št 16 10, 2025 7:45 am Cinania zacinaju cenovu vojnu: MG4 electric, 7rokov zaruka 5 hviezd NCAP, zlava 9500 eur. Test https://www.mojelektromobil.sk/test-mg4 ... nu-rodinu/ alebo video: https://www.youtube.com/watch?v=UBcOkwZCu24

Screenshot 2025-10-16 074140.png
Výpredaj starého modelu, nový bude za podobné peniaze ako tento teraz "v akcii" a pritom lepší. V novom sú lepšie batérie, infotainment o míle dopredu, ...
vsadebol
Príspevky: 27
Dátum registrácie: Ne 22 12, 2024 10:46 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa vsadebol »

ja osobne sa len bojim ze pri havarii to zacne horiet a zhoris v nom - pockal by som na nove baterie - china uz vyriesila ten poziar cize nove generacie baterii uz nehoria pri nehode a ked niesi srdcom autickar, tak elektro je fajn ak mas kde nabijat
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

vsadebol napísal: Št 23 10, 2025 10:17 am ja osobne sa len bojim ze pri havarii to zacne horiet a zhoris v nom - pockal by som na nove baterie - china uz vyriesila ten poziar cize nove generacie baterii uz nehoria pri nehode a ked niesi srdcom autickar, tak elektro je fajn ak mas kde nabijat
štatistiky hovoria niečo iné, to by si nemal sadať do spaľovacieho auta, horia rádovo častejšie


Štatistika horenia elektromobilov a spalovacích áut - celosvetové údaje
Hlavné zistenia

Elektromobily majú výrazne nižšie riziko horenia ako vozidlá so spalovacím motorom. Podľa dostupných celosvetových údajov sa elektromobily horú približne 61-krát menej často ako benzínové vozidlá a 139-krát menej ako diesel vozidlá alebo hybridy.​

Porovnanie počtu požiarov na 100,000 vozidiel podľa typu pohonu - celosvetové údaje
Porovnanie počtu požiarov na 100,000 vozidiel podľa typu pohonu - celosvetové údaje
Detailné porovnanie podľa typu pohonu

Podľa údajov Národnej rady pre bezpečnosť pri doprave (NTSB) a Národnej asociácie pre ochranu pred požiarmi (NFPA) v USA:​

Typ vozidla Počet požiarov na 100,000 Pravdepodobnosť Poznámka
Elektromobily (EV) 25 0,025% Najnižšia miera
Plug-in hybridy 100 0,1% 4x vyššia ako EV
Benzínové vozidlá 1,530 1,53% 61x vyššia ako EV
Diesel vozidlá 3,475 3,475% 139x vyššia ako EV
Hybridní vozidlá 3,475 3,475% 139x vyššia ako EV
V USA sa jedného požiaru spalovacích áut vyskytuje približne každých 5 minút, čo predstavuje približne 117,370 požiarov ročne len u osobných áut medzi rokmi 2013-2017.​

Relatívne porovnanie rizika horenia - Elektromobily vs. spalovací motory
Relatívne porovnanie rizika horenia - Elektromobily vs. spalovací motory
Globálne údaje od EV FireSafe

Podľa spoločnosti EV FireSafe, ktorá monitoruje globálny západ EV požiarov, bolo medzi rokmi 2010 a júnom 2024 zaregistrovaných viac ako 500 požiarov batérií v ľahkých elektromobiloch. Vzhľadom na to, že na svete sa v roku 2024 pohybovalo približne 40 miliónov elektromobilov, predstavuje to miera požiarov približne 1 na 100,000 vozidiel.​

Na porovnanie, Tesla vykazuje, že jeden z jej vozidiel sa horí v priemere každých 209 miliónov kilometrov, čo je približne 7-krát lepšie než celosvetový priemer všetkých typov paliva (1 požiar za 29 miliónov km).​

Švédsko - krajina s vysokou penetráciou elektromobilov

Švédsko poskytuje zaujímavú prípadovú štúdiu, pretože k roku 2022 predstavovali elektromobily a hybridy viac ako polovicu nových registrácií vozidiel. V roku 2022 sa v Švédsku vyskytlo:​

EV požiare: 16 na rok (miera 4 na 100,000 vozidiel)

Benzín/Diesel požiare: 3,384 na rok (miera 20 na 100,000 vozidiel)

To znamená, že benzínové a diesel vozidlá sa horú 5-krát viac často ako elektromobily aj v krajine s vysokou penetráciou EV. Na 38,000 elektromobilov sa vyskytne jeden požiar, zatiaľ čo na 1,300 benzínových/diesel vozidiel sa vyskytne jeden požiar.​

Trend EV požiarov v Južnej Kórei (2021-2023) - Vzrast počtu požiarov a floty EV
Trend EV požiarov v Južnej Kórei (2021-2023) - Vzrast počtu požiarov a floty EV
Údaje z poisťovníctva (UK - Thatcham Research)

Údaje z britských poistiteľov (2018-2020) vykázali ešte výraznejší rozdiel:​

Typ vozidla Podiel na požiaroch
Plug-in hybridy 0,001%
Range Extended EV 0,003%
Benzínové vozidlá 0,007%
Diesel vozidlá 0,011%
Diesel vozidlá majú teda 11-krát vyššiu mieru požiarov ako plug-in hybridy v poistných nárokoch.

Juhozápadná Kórea - rastúci trend

Hoci je bezpečnosť EV vysoká, počet požiarov rástol so zvyšovaním penetrácie:​

2021: 24 EV požiarov (zhruba 250,000 EV na ceste)

2023: 72 EV požiarov (zhruba 500,000 EV na ceste)

To predstavuje nárast o 200%, ale zároveň sa počet EV na ceste zdvojnásobil. Miera požiarov vzťahom k počtu vozidiel zostala približne 1,3 na 10,000 vozidiel, čo je stále len o málo menej ako u spalovacích áut (1,9 na 10,000).​

Porovnanie mier horenia medzi krajinami - Švédsko vs. USA
Porovnanie mier horenia medzi krajinami - Švédsko vs. USA
Prečo sú elektromobily bezpečnejšie?

Nižšia miera požiarov u elektromobilov je spôsobená nasledujúcimi faktormi:​

Mechanická konštrukcia: Elektromobily majú výrazne menej pohyblivých dielov ako spalovací motor, čo znižuje riziko vzniku trenia, preheatevania a následného požiaru.

Bez horľavých kvapalín: Spalovací motory obsahujú benzín, diesel a olej - kvapaliny, ktoré sa ľahko zapália. Elektromobily tieto nebezpečné látky nemajú.

Bez vysokých teplôt: Spalovací motory generujú extrémne vysoké teploty, ktoré môžu spôsobiť požiare. Chladenie motora je kritické - bez chladiacej kvapaliny by sa vozidlo prepálilo v minútach.

Bezpečnosť batérií: Batériové systémy EV sú chránené hrubou vrstvou kovu a majú individuálne systémy rýchlych poistiek pre každú batériovú bunku, čo znižuje riziko požiaru.

Výzvy pri EV požiaroch

Hoci sú EV požiare vzácne, keď sa vyskytnú, predstavujú jedinečné výzvy:​

Batérie sa horú pri vyšších teplotách ako tradičné paliva

Požiar sa môže znovu zapáliť hodiny alebo dokonca dni po prvotnom hasení

Vyžaduje sa špeciálne hasivo a značne viac vody

Pri tepelnom zbehnutí sa uvoľňujú jedovaté plyny vrátane ťažkých kovov

Hasiči potrebujú špecializovanú prípravu na bezpečne zvládnuť EV požiare

Zhrnutie

Elektromobily majú podľa všetkých dostupných údajov podstatne nižšie riziko horenia ako vozidlá so spalovacím motorom - niekedy až 139-krát nižšie. Aj v krajinách s vysokou penetráciou elektromobilov (ako je Švédsko) zostávajú EV požiare vzácne. Napriek tomu je dôležité rozvinúť lepšie systémy hlásenia a špecializovaný záchranný postup, aby boli hasiči a prvý respondenti na tieto špecifické riziká pripravení.
vsadebol
Príspevky: 27
Dátum registrácie: Ne 22 12, 2024 10:46 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa vsadebol »

to je vsetko pekne ale ja myslim tak ze ked hori spalovak, v pohode vystupis alebo ta zachrania ale v elektre nemas sancu a uhoris - iba toto myslim a tam je to ovela horsie spalovak vs elektro vies
jogo
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 7478
Dátum registrácie: Po 04 08, 2008 9:03 pm
Has thanked: 175 times
Been thanked: 380 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa jogo »

vsadebol napísal: Št 23 10, 2025 4:10 pm to je vsetko pekne ale ja myslim tak ze ked hori spalovak, v pohode vystupis alebo ta zachrania ale v elektre nemas sancu a uhoris - iba toto myslim a tam je to ovela horsie spalovak vs elektro vies
Už ťa vidím, ako v pohode vystupuješ z auta, ktorému vybuchne palivová nádrž.
-Disclaimer: Všetky informácie, ktoré poskytujem na tomto fóre, sú určené výhradne ku študijným účelom. V žiadnom prípade neslúžia ako investičné doporučenie.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

vsadebol napísal: Št 23 10, 2025 4:10 pm to je vsetko pekne ale ja myslim tak ze ked hori spalovak, v pohode vystupis alebo ta zachrania ale v elektre nemas sancu a uhoris - iba toto myslim a tam je to ovela horsie spalovak vs elektro vies
práve naopak, elektro má vďaka štrukturálnej batérii pevnejšiu karosériu a teda vyššiu pravdepodobnosť otvorenia dverí po nehode a veľa elektromobilov (Tesla) má kvôli jednoduchším výrobným postupom sklenenú strechu, cez ktorú je možné po nehode vyliezť

v tomto je to naozaj úplne naopak a navyše tým že sú požiare o 60 - 130-krát menej obvyklé, je rádovo o moc menšia šanca že človek uhorí v EV, keďže auto nezačne horieť
Myk
Platinum Member ***
Príspevky: 630
Dátum registrácie: Ne 29 11, 2009 8:05 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Myk »

Požáry by měly vyřešit baterie s pevným elektrolytem:

Čínská automobilka Chery představila 18. října na konferenci ve Wuhu prototyp modulu solid-state baterie s energetickou hustotou kolem 600 Wh/kg. Jde o jednu z nejvyšších veřejně uváděných hodnot u výrobců.

Testy ukázaly vysokou míru bezpečnosti nového modulu. Ani při simulaci extrémních situací, jako je průstřel nebo vrtání článku, nedošlo k požáru či významnému zakouření a baterie zůstala provozuschopná.

Automobilka plánuje zahájit pilotní provoz těchto baterií v roce 2026 a širší nasazení od roku 2027.

https://elektrickevozy.cz/clanky/cinane ... az-1500-km
vsadebol
Príspevky: 27
Dátum registrácie: Ne 22 12, 2024 10:46 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa vsadebol »

Myk - presne toto som myslel a na to cakam - snad aj elektrokolobezky a ebiky dostanu tu novu technologiu
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

Prve dojmy s elektromobilom po 30dnoch jazdy:
  • Realny dojazd bol pocas chladneho oktobra asi o 15-20% nizsi a spotreba vyssia ako bolo papierovo uvadzane. Takze realne 400km na jedno nabitie
  • Hodnota dojazdu je v mojich ociach precenovana tema. 400km mi staci pri 99% jazdach pocas celeho roka. Denny najazd mame cca 70km. Tato spotreba sa bez problemov dokaze dobit v domacich podmienkach, a ja si tak uzivam novu skutocnost, ze nemusim chodit na cerpacie stanice. Zaroven by som ale nesiel pod realny dojazd 400km kvoli istej forme pohodlia a dobreho pocitu.
  • Na elektroauto si clovek velmi rychlo vybuduje zavislost. Ticho v interieri a instantne zrychlenie.
  • Osobne si myslim, ze EV sa oplati vyhradne ludom, ktori nabijaju doma resp. v praci. Raz som nabijal na cerpacej stanici a dojazd 200km ma stal okolo 30EUR, pricom domace nabijanie tejto vzdialenosti ma stoji okolo 6EUR. To je rozdiel.
  • Ekonomicky sa neoplati kupovat nove auto. 1-3 rocne auto = pokles ceny 40-55%. Kupou rocneho auta som usetril 40% z nadobudacich nakladov.
  • Prevadzkove naklady oproti benzinovemu motoru, ktory som mal doteraz mi klesli o 70%.
Rokosák
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3032
Dátum registrácie: St 03 08, 2011 11:43 pm
Has thanked: 67 times
Been thanked: 150 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Rokosák »

EV je vhodné aj pre starších vodičov – vďaka čiastočne alebo úplne autonómnemu riadeniu. A hlavne preto, že si už nemusíš pamätať, kde si zaparkoval. 😄
Neodvratné sa stáva zriedkavo, neočakávané často.
MiBi
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 2426
Dátum registrácie: St 07 07, 2021 11:52 am
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1190 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa MiBi »

JanH napísal: St 29 10, 2025 12:49 pm Prve dojmy s elektromobilom po 30dnoch jazdy:
  • Ekonomicky sa neoplati kupovat nove auto. 1-3 rocne auto = pokles ceny 40-55%. Kupou rocneho auta som usetril 40% z nadobudacich nakladov.
  • Prevadzkove naklady oproti benzinovemu motoru, ktory som mal doteraz mi klesli o 70%.
Co si teda nakoniec kupil? Aky rok vyroby?
XTB pozvanka ziskaj 45 eur - cez sukr. spravu
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

MiBi napísal: St 29 10, 2025 1:05 pm
JanH napísal: St 29 10, 2025 12:49 pm Prve dojmy s elektromobilom po 30dnoch jazdy:
  • Ekonomicky sa neoplati kupovat nove auto. 1-3 rocne auto = pokles ceny 40-55%. Kupou rocneho auta som usetril 40% z nadobudacich nakladov.
  • Prevadzkove naklady oproti benzinovemu motoru, ktory som mal doteraz mi klesli o 70%.
Co si teda nakoniec kupil? Aky rok vyroby?
Nakoniec som sa rozhodol pre long range Hyundai Kona r.v.2024.
Myk
Platinum Member ***
Príspevky: 630
Dátum registrácie: Ne 29 11, 2009 8:05 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Myk »

JanH napísal: St 29 10, 2025 12:49 pm Prve dojmy s elektromobilom po 30dnoch jazdy:
  • Realny dojazd bol pocas chladneho oktobra asi o 15-20% nizsi a spotreba vyssia ako bolo papierovo uvadzane. Takze realne 400km na jedno nabitie
Dojezd je nejvíc ovlivňovaný rychlostí jízdy a agresivní akcelerací. Pokud potřebuješ dojet dál bez nabíjení, vyplatí se jet na dálnici pomalejší rychlostí. Např. u Enyaqu když jedu 130 km/h spotřeba je 22/100km a dojezd je cca 320, když jedu 115km/h klesne spotřeba na cca 17,5 kwh/100 a dojezd je 400km. (jsou to odhady, lovím to z paměti, záleží taky hodně na tom, jak agresivně jedu). Jet 400km rychlostí 115 místo 130 je pomalejší o 24 minut. U Kony bude ta závislost na rychlosti asi nižší protože má aerodynamičtější tvar.
  • Osobne si myslim, ze EV sa oplati vyhradne ludom, ktori nabijaju doma resp. v praci. Raz som nabijal na cerpacej stanici a dojazd 200km ma stal okolo 30EUR, pricom domace nabijanie tejto vzdialenosti ma stoji okolo 6EUR. To je rozdiel.
Pravděpodobně jsi nabíjel na ultrarychlé nabíječce a bez registrace. Pomalejší nabíjení = výrazně nižší cena.
Např. u nás má Ionity bez registrace 21Kč/kWh, ČEZ s registrací a nulovým paušálem 18Kč/kWh u nabíječek >149 Kw, 13Kč pro nabíječky 49-149 Kw, 8kč/kwh pro nabíječky <49 Kw. To znamená, že pomalým AC nabíjením nabíjíš za méně než poloviční cenu. U Kauflandu je zvýhodněná cena 6,9 Kč/kwh pro AC nabíjení a to už se blíží ceně domácího nabíjení (doma mám 5Kč/kwh).
V praxi to řeším tak, že pokud jedu na jednání, píchnu to na 22Kw pomalou nabíječku a nechám to hodinu nabíjet. To samé v obchoďáku - často to místo rychlejšího konektoru píchnu na pomalý AC a nabíjím za polovic a než nakoupím tak to často stačí abych nabil dalších 30-80 km dojezdu, které by chyběly.
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

Myk napísal: Št 30 10, 2025 4:19 am
JanH napísal: St 29 10, 2025 12:49 pm Prve dojmy s elektromobilom po 30dnoch jazdy:
  • Realny dojazd bol pocas chladneho oktobra asi o 15-20% nizsi a spotreba vyssia ako bolo papierovo uvadzane. Takze realne 400km na jedno nabitie
Dojezd je nejvíc ovlivňovaný rychlostí jízdy a agresivní akcelerací. Pokud potřebuješ dojet dál bez nabíjení, vyplatí se jet na dálnici pomalejší rychlostí. Např. u Enyaqu když jedu 130 km/h spotřeba je 22/100km a dojezd je cca 320, když jedu 115km/h klesne spotřeba na cca 17,5 kwh/100 a dojezd je 400km. (jsou to odhady, lovím to z paměti, záleží taky hodně na tom, jak agresivně jedu). Jet 400km rychlostí 115 místo 130 je pomalejší o 24 minut. U Kony bude ta závislost na rychlosti asi nižší protože má aerodynamičtější tvar.
  • Osobne si myslim, ze EV sa oplati vyhradne ludom, ktori nabijaju doma resp. v praci. Raz som nabijal na cerpacej stanici a dojazd 200km ma stal okolo 30EUR, pricom domace nabijanie tejto vzdialenosti ma stoji okolo 6EUR. To je rozdiel.
Pravděpodobně jsi nabíjel na ultrarychlé nabíječce a bez registrace. Pomalejší nabíjení = výrazně nižší cena.
Např. u nás má Ionity bez registrace 21Kč/kWh, ČEZ s registrací a nulovým paušálem 18Kč/kWh u nabíječek >149 Kw, 13Kč pro nabíječky 49-149 Kw, 8kč/kwh pro nabíječky <49 Kw. To znamená, že pomalým AC nabíjením nabíjíš za méně než poloviční cenu. U Kauflandu je zvýhodněná cena 6,9 Kč/kwh pro AC nabíjení a to už se blíží ceně domácího nabíjení (doma mám 5Kč/kwh).
V praxi to řeším tak, že pokud jedu na jednání, píchnu to na 22Kw pomalou nabíječku a nechám to hodinu nabíjet. To samé v obchoďáku - často to místo rychlejšího konektoru píchnu na pomalý AC a nabíjím za polovic a než nakoupím tak to často stačí abych nabil dalších 30-80 km dojezdu, které by chyběly.
Dik za postrehy. Ano mas pravdu. Pokial by som mal nejaky pausal, bolo by to vyrazne lacnejsie. Tak ako pises. Prilezitostne nabijanie stoji medzi 39-59centov/kWh, podla typu nabijacky, pri predplatenom pausale 29centov/kWh.
Riesit pausal ale pre mna nedava velky zmysel, kedze mam moznost nabijat domacim prudom bezkonkurencne najlacnejsie 15centov/kWh. Uspora 50%.

Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:

Ci sa pri nabijani na komercnych miestach dostavi ekonomicky efekt je potom velmi otazne.

Vsade sa rozprava len o WLTP dojazde. Co ma ale prekvapilo, a podla mna sa o tom hovori pomenej je, ze nabijanie na 100% baterie sa neodporuca vobec. Jedine v pripadoch, ze nabijes 100% a hned sa vydas na cestu. (Ide o udrzanie zdravia baterie. Taktiez rychlost nabijania pri rychlom dobijani medzi 80-100% sa rapidne znizuje). Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km. Co ale nie je katastrofa a na bezny den uplne postacuje. Nevyhoda je, ze si auto vyzaduje castejsie nabijanie. Pred kupou som si naivne myslel, ze nabijem v nedelu na 500 km, pojazdim 350km a druhe nabijanie ma caka az v piatok :D .
Myk
Platinum Member ***
Príspevky: 630
Dátum registrácie: Ne 29 11, 2009 8:05 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Myk »

JanH napísal: Št 30 10, 2025 6:56 am
Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:
Tip na cesty do zahraničí: Tesla otevřela většinu superchargerů pro dobíjení ostatních značek. Stáhni si aplikaci Tesla a tam uvidíš, které nabíječky jsou přístupné i pro non Tesla auta. Nemusíš platit žádný paušál a pro případ nouze můžeš dobít za 0,4 Eur/Kwh.


Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km.
Platí pro NMC baterie, pro LFP (např. TM3 standard range) se naopak doporučuje nabíjet na 100%.

Já běžně nabíjím doma na 90%, protože Enyaq má už z výroby 5% rezervu - baterie je 77kwh, ale softwerově nedovolí nabít víc než 74kWh. 100% ukáže při nabití na 74 Kwh a časem při zhoršující kapacitě baterky si tu hranici snižuje, aby měl pořád nějaký buffer.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

Myk napísal: Št 30 10, 2025 10:18 am
JanH napísal: Št 30 10, 2025 6:56 am
Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:
Tip na cesty do zahraničí: Tesla otevřela většinu superchargerů pro dobíjení ostatních značek. Stáhni si aplikaci Tesla a tam uvidíš, které nabíječky jsou přístupné i pro non Tesla auta. Nemusíš platit žádný paušál a pro případ nouze můžeš dobít za 0,4 Eur/Kwh.


Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km.
Platí pro NMC baterie, pro LFP (např. TM3 standard range) se naopak doporučuje nabíjet na 100%.

Já běžně nabíjím doma na 90%, protože Enyaq má už z výroby 5% rezervu - baterie je 77kwh, ale softwerově nedovolí nabít víc než 74kWh. 100% ukáže při nabití na 74 Kwh a časem při zhoršující kapacitě baterky si tu hranici snižuje, aby měl pořád nějaký buffer.
Síce pre LFP sa doporučuje raz týždenne, ale takisto sa batéria pri dlhom státí na 100% degraduje. Tam je to skôr o rebalancovaní BMS, aby vedela správne určovať % nabitia a nestalo sa, že auto ukazuje ešte 5% vbaterke a vypne sa, lebo je tam 0%. Takže nie je to o zázračnej životnosti LFP ale o algoritme BMS. LFP má životnosť medzi 2x až3x toľko cyklov ako NMC a teda pomalšiu degradáciu ale rovnako jej škodí vysoké nabitie po dlhý čas.

LFP by som už nechcel, mal som ju v pár autách a je to baterka pre domácu fotovoltaiku a tam patrí - pomalšie nabíjanie, pomalšie vybíjanie, viacej závislá rýchlosť nabíjania/vybíjania na teplote (v zime je to hrôza), ťažšia hmotnosť na kWh kapacity.
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

miror napísal: Št 30 10, 2025 10:07 pm
Myk napísal: Št 30 10, 2025 10:18 am
JanH napísal: Št 30 10, 2025 6:56 am
Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:
Tip na cesty do zahraničí: Tesla otevřela většinu superchargerů pro dobíjení ostatních značek. Stáhni si aplikaci Tesla a tam uvidíš, které nabíječky jsou přístupné i pro non Tesla auta. Nemusíš platit žádný paušál a pro případ nouze můžeš dobít za 0,4 Eur/Kwh.


Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km.
Platí pro NMC baterie, pro LFP (např. TM3 standard range) se naopak doporučuje nabíjet na 100%.

Já běžně nabíjím doma na 90%, protože Enyaq má už z výroby 5% rezervu - baterie je 77kwh, ale softwerově nedovolí nabít víc než 74kWh. 100% ukáže při nabití na 74 Kwh a časem při zhoršující kapacitě baterky si tu hranici snižuje, aby měl pořád nějaký buffer.
Síce pre LFP sa doporučuje raz týždenne, ale takisto sa batéria pri dlhom státí na 100% degraduje. Tam je to skôr o rebalancovaní BMS, aby vedela správne určovať % nabitia a nestalo sa, že auto ukazuje ešte 5% vbaterke a vypne sa, lebo je tam 0%. Takže nie je to o zázračnej životnosti LFP ale o algoritme BMS. LFP má životnosť medzi 2x až3x toľko cyklov ako NMC a teda pomalšiu degradáciu ale rovnako jej škodí vysoké nabitie po dlhý čas.

LFP by som už nechcel, mal som ju v pár autách a je to baterka pre domácu fotovoltaiku a tam patrí - pomalšie nabíjanie, pomalšie vybíjanie, viacej závislá rýchlosť nabíjania/vybíjania na teplote (v zime je to hrôza), ťažšia hmotnosť na kWh kapacity.
A toto je problem. Komplexnost elektroaut je sialena. Povazujem sa za technicky zdatneho uzivatela, ale tieto diskusie o bateriach a ich rozdieloch idu tak do hlbky, ze zneistia nejedneho potencionalneho kupca. Teraz som googlil aku bateriu mam ja -->NMC a teraz neviem ci je to ta lepsia alebo horsia. :lol:
To iste plati pri nabijani. Ludia chcu platit platobnou kartou za flat rate. Nechcu si stahovat aplikacie a riesit rozne pausaly.
rast
Active Member
Príspevky: 119
Dátum registrácie: Št 11 09, 2025 4:04 pm
Has thanked: 36 times
Been thanked: 8 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa rast »

Ľudia milujú aplikácie, veď ich majú v každých obchodoch. Ľudia milujú obštrukcie a fiktívne zľavy. Ľudia milujú netransparentné paušály. Preto flat rate nebude.
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

JanH napísal: Pi 31 10, 2025 10:19 am
miror napísal: Št 30 10, 2025 10:07 pm
Myk napísal: Št 30 10, 2025 10:18 am
JanH napísal: Št 30 10, 2025 6:56 am
Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:
Tip na cesty do zahraničí: Tesla otevřela většinu superchargerů pro dobíjení ostatních značek. Stáhni si aplikaci Tesla a tam uvidíš, které nabíječky jsou přístupné i pro non Tesla auta. Nemusíš platit žádný paušál a pro případ nouze můžeš dobít za 0,4 Eur/Kwh.


Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km.
Platí pro NMC baterie, pro LFP (např. TM3 standard range) se naopak doporučuje nabíjet na 100%.

Já běžně nabíjím doma na 90%, protože Enyaq má už z výroby 5% rezervu - baterie je 77kwh, ale softwerově nedovolí nabít víc než 74kWh. 100% ukáže při nabití na 74 Kwh a časem při zhoršující kapacitě baterky si tu hranici snižuje, aby měl pořád nějaký buffer.
Síce pre LFP sa doporučuje raz týždenne, ale takisto sa batéria pri dlhom státí na 100% degraduje. Tam je to skôr o rebalancovaní BMS, aby vedela správne určovať % nabitia a nestalo sa, že auto ukazuje ešte 5% vbaterke a vypne sa, lebo je tam 0%. Takže nie je to o zázračnej životnosti LFP ale o algoritme BMS. LFP má životnosť medzi 2x až3x toľko cyklov ako NMC a teda pomalšiu degradáciu ale rovnako jej škodí vysoké nabitie po dlhý čas.

LFP by som už nechcel, mal som ju v pár autách a je to baterka pre domácu fotovoltaiku a tam patrí - pomalšie nabíjanie, pomalšie vybíjanie, viacej závislá rýchlosť nabíjania/vybíjania na teplote (v zime je to hrôza), ťažšia hmotnosť na kWh kapacity.
A toto je problem. Komplexnost elektroaut je sialena. Povazujem sa za technicky zdatneho uzivatela, ale tieto diskusie o bateriach a ich rozdieloch idu tak do hlbky, ze zneistia nejedneho potencionalneho kupca. Teraz som googlil aku bateriu mam ja -->NMC a teraz neviem ci je to ta lepsia alebo horsia. :lol:
To iste plati pri nabijani. Ludia chcu platit platobnou kartou za flat rate. Nechcu si stahovat aplikacie a riesit rozne pausaly.
Máš výbornú batériu z hladiska používania, lepšiu ako LFP a taktiež degradácie pre iný dôvod: koncern Hyundai/Kia ako jeden z mála dáva väčšiu batériu ako uvádza a teda prvotná degradácia sa berie z tohoto priestoru (buffera) a ty stále aj niekoľko rokov budeš mať svojich 64kWh použiteľných, čo sa u iných značiek nestane. Keď Ti aj pri poslednej povinnej 5-ročnej prehliadke vytlačia stav batérie, bude tam 100%. Máš v aute 70kWh batériu ale oficiálne píšu 64kWh.

Napríklad koncern VW písal pri svojej najväčšej 82kWh a až na tlak užívateľov museli uvádzať, že použiteľná je 77kWh a neustále sa znižuje. Lebo tých 82kWh sa nedalo použiť, to bola teoretická kapacita (ako si výrobca určil rozsah napätia batérie). Celý koncern je jeden veľký odrb ako ich "dieselgate".
JanH
Gold Member **
Príspevky: 590
Dátum registrácie: Ne 06 02, 2022 6:31 am
Has thanked: 149 times
Been thanked: 215 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JanH »

miror napísal: Pi 31 10, 2025 10:41 am
JanH napísal: Pi 31 10, 2025 10:19 am
miror napísal: Št 30 10, 2025 10:07 pm
Myk napísal: Št 30 10, 2025 10:18 am
JanH napísal: Št 30 10, 2025 6:56 am
Samotne prve nabijanie cestou z predajne bol zazitok sam o sebe, kedze som nemal RFID kartu a moj zahranicny mobil nechcel stiahnut slovensku aplikaciu. Platba priamo kartou nemozna. :palec_dole:
Tip na cesty do zahraničí: Tesla otevřela většinu superchargerů pro dobíjení ostatních značek. Stáhni si aplikaci Tesla a tam uvidíš, které nabíječky jsou přístupné i pro non Tesla auta. Nemusíš platit žádný paušál a pro případ nouze můžeš dobít za 0,4 Eur/Kwh.


Takze realne v kazdodennej premavke operujem s 80% nabitim a dojazdom 320km.
Platí pro NMC baterie, pro LFP (např. TM3 standard range) se naopak doporučuje nabíjet na 100%.

Já běžně nabíjím doma na 90%, protože Enyaq má už z výroby 5% rezervu - baterie je 77kwh, ale softwerově nedovolí nabít víc než 74kWh. 100% ukáže při nabití na 74 Kwh a časem při zhoršující kapacitě baterky si tu hranici snižuje, aby měl pořád nějaký buffer.
Síce pre LFP sa doporučuje raz týždenne, ale takisto sa batéria pri dlhom státí na 100% degraduje. Tam je to skôr o rebalancovaní BMS, aby vedela správne určovať % nabitia a nestalo sa, že auto ukazuje ešte 5% vbaterke a vypne sa, lebo je tam 0%. Takže nie je to o zázračnej životnosti LFP ale o algoritme BMS. LFP má životnosť medzi 2x až3x toľko cyklov ako NMC a teda pomalšiu degradáciu ale rovnako jej škodí vysoké nabitie po dlhý čas.

LFP by som už nechcel, mal som ju v pár autách a je to baterka pre domácu fotovoltaiku a tam patrí - pomalšie nabíjanie, pomalšie vybíjanie, viacej závislá rýchlosť nabíjania/vybíjania na teplote (v zime je to hrôza), ťažšia hmotnosť na kWh kapacity.
A toto je problem. Komplexnost elektroaut je sialena. Povazujem sa za technicky zdatneho uzivatela, ale tieto diskusie o bateriach a ich rozdieloch idu tak do hlbky, ze zneistia nejedneho potencionalneho kupca. Teraz som googlil aku bateriu mam ja -->NMC a teraz neviem ci je to ta lepsia alebo horsia. :lol:
To iste plati pri nabijani. Ludia chcu platit platobnou kartou za flat rate. Nechcu si stahovat aplikacie a riesit rozne pausaly.
Máš výbornú batériu z hladiska používania, lepšiu ako LFP a taktiež degradácie pre iný dôvod: koncern Hyundai/Kia ako jeden z mála dáva väčšiu batériu ako uvádza a teda prvotná degradácia sa berie z tohoto priestoru (buffera) a ty stále aj niekoľko rokov budeš mať svojich 64kWh použiteľných, čo sa u iných značiek nestane. Keď Ti aj pri poslednej povinnej 5-ročnej prehliadke vytlačia stav batérie, bude tam 100%. Máš v aute 70kWh batériu ale oficiálne píšu 64kWh.

Napríklad koncern VW písal pri svojej najväčšej 82kWh a až na tlak užívateľov museli uvádzať, že použiteľná je 77kWh a neustále sa znižuje. Lebo tých 82kWh sa nedalo použiť, to bola teoretická kapacita (ako si výrobca určil rozsah napätia batérie). Celý koncern je jeden veľký odrb ako ich "dieselgate".
Dakujem za ozrejmenie. Videl som na YouTube video, kde 5-6 rocne auto Hyundai Kona s nejakymi 160.000km malo stale 100% bateriu. Tam to tusim pripisovali vyrobcovi LG. Co zdroj, to ina informacia :)
Myk
Platinum Member ***
Príspevky: 630
Dátum registrácie: Ne 29 11, 2009 8:05 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Myk »

Máš dobrou baterku a dobré auto, ale taky od shady výrobce. KIA/Hyundai totálně kašlou na zákazníka (osobní zkušenost). Po Koně jsem pokukoval v roce 2021, ale odradilo mě, že za novou baterku chtěla KIA 40000 Eur. Bylo to sice za Covidu a nedostatku všeho, ale ve stejné době Tesla i koncern měnili baterky za 20000 Eur.
A taky to, že auta v záruce tahají na servis každých 15000 km úplně zbytečně a po 45000 mění chladící kapalinu v baterce (nevím jestli u Kony, ale u Niro určitě) a to pak stojí i 1000 Eur.
To i ten koncern chce servis jen jednou za 2 roky bez ohledu na počet km a chladící kapalinu nemění.
uhlikova_stopa
Silver Member *
Príspevky: 293
Dátum registrácie: Ne 12 06, 2022 8:14 am
Has thanked: 64 times
Been thanked: 36 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa uhlikova_stopa »

Baterie v aute sa robia nasledovne. Priklad. Do auta das 130kwh bateriu a do udajov napises ze je tam 100kwh bateria. Tym zabezpecis, ze aj po 7-8 rokoch pri prirodzenej degradacii ma bateria stale 100%, teda uvedenych 100kwh…lebo tych degradovanych 30kwh je tam “naviac” ako buffer
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

uhlikova_stopa napísal: So 01 11, 2025 9:12 am Baterie v aute sa robia nasledovne. Priklad. Do auta das 130kwh bateriu a do udajov napises ze je tam 100kwh bateria. Tym zabezpecis, ze aj po 7-8 rokoch pri prirodzenej degradacii ma bateria stale 100%, teda uvedenych 100kwh…lebo tych degradovanych 30kwh je tam “naviac” ako buffer
a kde sa to tak robí ? v takomto rozsahu som to ešte nepočul, nečítal, nevidel .... taktiež to ešteemed nikto externý mimo tej automobilk nezistil a je to ľahko zistiteľné - pri nabíjaní na DC je priame spojenie veľkej baterky a nabíjačky a stačí pozerať rozsah napätia od koľko po koľko V sa nabíja
miror
Platinum Member ***
Príspevky: 850
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 63 times
Been thanked: 264 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

Myk napísal: Pi 31 10, 2025 3:26 pm Máš dobrou baterku a dobré auto, ale taky od shady výrobce. KIA/Hyundai totálně kašlou na zákazníka (osobní zkušenost). Po Koně jsem pokukoval v roce 2021, ale odradilo mě, že za novou baterku chtěla KIA 40000 Eur. Bylo to sice za Covidu a nedostatku všeho, ale ve stejné době Tesla i koncern měnili baterky za 20000 Eur.
A taky to, že auta v záruce tahají na servis každých 15000 km úplně zbytečně a po 45000 mění chladící kapalinu v baterce (nevím jestli u Kony, ale u Niro určitě) a to pak stojí i 1000 Eur.
To i ten koncern chce servis jen jednou za 2 roky bez ohledu na počet km a chladící kapalinu nemění.
Máš pravdu, preto som od Hyundai/Kia pred 4 rokmi odišiel ,ich servisná politika je hrozná ale ako chcú uživiť dealerov/stealerov ? Pri priemernom používaní auta je to raz za rok a to sa dá zniesť ľuďom zvyknutým platiť za povinné prehliadky.

Čo sa týka výmeny baterky, to sú také hoaxy - nikto eštetické nemenil za svoje peniaze baterku od výrobcu a preto majú také ceny ako majú. Keď sa pokazí po záruke, sú nezávislé servisy, čo opravujú na úrovni článkov alebo modulov rádovo v 100-kách alebo nižších tisícoch € (za ceny menšie ako nejaký repas turba na diesel motoroch).

A čo sa týka Kony, prvé Kony od 2018 do 2021 nemali predpísanú výmenu chladiacej kvapaliny, takže mňa to v tej dobe obišlo. Zaviedla to prvá Kia na eNiro a potom to dali len z čiste obchodného záujmu do Kony v novších modelových ročníkoch. Tiež to mal prvý Ioniq 5 (nová platforma eGMP) ale po sťažnostiach užívateľov po celom svete a nezáujme o auto to potom predĺžili na vyšší interval až nikde pri 90000 km, čo už nejako začali zákazníci akceptovať, predsalen je to 300€ položka.
Používateľov profilový obrázok
Trumpeta1978
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 5495
Dátum registrácie: Ut 28 03, 2017 9:05 pm
Has thanked: 756 times
Been thanked: 450 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Trumpeta1978 »

niečo na povzbudenie:
Čínská společnost CATL, největší výrobce baterií na světě, zahájila masovou výrobu sodíkových baterií pod značkou Naxtra.
Náklady na výrobu jsou přitom o 70 až 90 procent nižší než u lithium-iontových baterií.
Klíčovou výhodou sodíkových článků je jejich životnost. S více než 10 000 nabíjecími cykly může baterie při běžném používání vydržet přes 25 let. Některé prototypy dokonce dosáhly 20 000 cyklů při zachování 70% kapacity, což výrazně převyšuje současné lithium-iontové baterie.
https://www.evmagazin.cz/baterie-za-des ... =265303300
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 19267
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 2021 times
Been thanked: 2496 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

To je fantastické. Ideálne pre auto do mesta.
Baterka za 10% ceny konečne zníži ceny. Dojazd ten istý okolo 400km.
V meste je v podstate jedno aký je dojazd.
Bezpečnosť je vyššia, vonku môže mrznúť do -40 a baterka funguje...
Výdrž 25 rokov. Neuveriteľné!
Tá Čína rozbije svet. Len USA jej bude protipólom. Ale už nie pupkom sveta.
EU je odsúdená k progresívnej degradácii...
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Napísať odpoveď

Návrat na "Alternatívne investície, umenie, starožitnosti, mince, fyzické komodity"