ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Zberateľstvo a investovanie: mince, umenie, starožitnosti, fyzicky držané komodity
Pravidlá fóra
Nezabudnite, prosím, že svojou prítomnosťou a diskutovaním na tomto fóre vyjadrujete svoj súhlas s vždy aktuálnymi Podmienkami používania tohto fóra. Predovšetkým prosím dbajte na slušnosť komunikácie a rešpektovanie sa navzájom. Celé Podmienky používania tohto fóra si môžte prečítať tu.
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 15822
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1043 times
Been thanked: 1403 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

iceberg8 napísal: Ne 17 03, 2024 10:10 pm Pneumatiky menim daleko castejsie na benzinovom aute, ako brzdove platnicky :)
Ale určite ti lezie na nervy ten čierny prach z bŕzd. Mirror má pravdu:

Niektoré zdroje vravia, že brzdový prach sa podieľa na znečistení jemnými prachovými časticami 20 %, zatiaľ čo výfukové plyny len 7 %.

Every time you use your brakes, metal particles produced by the rubbing of your brake pads against your wheel are emitted. These small particles are harmful both to the environment and your health. Brake dust contributes 20% of fine particulate matter pollution, compared to just 7% contributed by exhaust fumes.

Ale je kopa zdrojov, ktoré vravia, že ten brzdový prach je tak škodlivý ako znečistenie z výfukov dieslov:

https://airqualitynews.com/cars-freight ... une-cells/

Na webe je viac štúdii, ktoré dokazujú, že mestá ktoré zvýšili podiel EV hlavne v taxi službe a mestskej doprave, prvykrát v histórii splnili normy čistoty ovzdušia.
Takže EV voči spaľovákom 2:0 v znečistení výfukovými plynmi + brzdový prach.


Ináč našiel som k tomu znečisteniu pneumatikami, čo dal Slovan vyjadrenie. Stojí za to si ho prečítať.
Ak by to bola pravda, EV by museli zodrať a vymeniť pneumatiky každé 2 mesiace :)

V tlačovej správe spoločnosti Emissions Analytics sa uvádza, že znečistenie pevnými časticami z opotrebovania pneumatík automobilov môže byť 1000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov a že pneumatiky automobilov môžu produkovať až 9,28 gramov pevných častíc na míľu alebo 5,8 gramov na kilometer. Ide však o najhorší možný scenár, ktorý sa v tlačovej správe neuvádza a ktorý následne viedol k tomu, že sa v médiách vo veľkej miere objavilo zistenie "1 000-krát vyššie ako emisie z výfukových plynov automobilov". Niekoľko výpočtov zdravého rozumu ukazuje, aký extrémny je tento prípad.

Typická 16-palcová pneumatika pre rodinné vozidlá váži približne 9 kg, takže štyri takéto pneumatiky na vozidle predstavujú celkovú hmotnosť 36 kg. To nie je len behúň, ale celé pneumatiky. Ak by vozidlo skutočne vylúčilo z pneumatík 9,28 g pevných častíc na kilometer, potom by pneumatiky fyzicky zmizli - a vozidlo by jazdilo na zliatinách - za menej ako 4 000 míľ.

V skutočnosti tvorí behúň pneumatiky približne 35 % jej celkovej hmotnosti, takže pneumatiky by boli vyjazdené za menej ako 1 358 míľ, čo predstavuje dva mesiace jazdy priemerného britského vodiča.


Teraz teda vieme, že opotrebovanie pneumatík ani zďaleka neprispieva k emisiám pevných častíc tak výrazne, ako sa v minulosti uvádzalo v niektorých médiách. Ak sú však elektromobily ťažšie ako benzínové alebo naftové vozidlá, opotrebúvajú sa ich pneumatiky rýchlejšie?

Po prvé, moderné elektrické vozidlá nie sú v skutočnosti oveľa ťažšie ako mnohé moderné benzínové alebo naftové vozidlá, najmä vzhľadom na nedávny trend väčších a ťažších SUV.

Chemické zloženie batérií sa neustále vyvíja, sú stále ľahšie a energeticky hustejšie, t. j. dokážu vtesnať viac kilometrov dojazdu do rovnakej hmotnosti a objemu batérie. Energetická hustota moderných batérií pre elektromobily je taká vysoká - väčšina nových elektromobilov na trhu má dojazd 200 míľ a viac - že čoskoro sa pravdepodobne začne upúšťať od vtesnávania väčšej kapacity batérie do rovnakého priestoru a bude sa ponúkať rovnaká kapacita, ale v ľahšej a lacnejšej batérii, čo povedie k ľahšiemu a lacnejšiemu automobilu.

Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, ktoré sú dnes na cestách, ich opotrebovanie pneumatík nie je ani zďaleka také rýchle, ako naznačujú niektorí neprajníci. James Rooney, inžinier vozového parku spoločnosti British Gas, prevádzkovateľa 800 elektrických dodávok (čoskoro ich budú tisíce) elektrických vozidiel, uvádza, že ich najnovšie elektrické dodávky - čo sú veľké, ťažké vozidlá s tradične pneumatikárskym pohonom predných kolies - najazdili 15 000 míľ a zatiaľ nepotrebovali vymeniť pneumatiky ani brzdy (samozrejme, s výnimkou prepichnutia).

Ryan Todd si všimol niečo zaujímavé o opotrebovaní pneumatík na svojich taxíkoch. Keď sú mu jeho elektrické taxíky Nissan LEAF dodané úplne nové, sú zvyčajne vybavené vysokokvalitnými pneumatikami značky Michelin. Pneumatiky zvyčajne vydržia na zadných kolesách 30 000 až 36 000 míľ, pričom predné kolesá vydržia 20 000 míľ.

Hoci je typické, že predné pneumatiky majú kratšiu životnosť ako zadné, Ryan poznamenáva, že jeho dieselové taxíky majú tendenciu získať z predných pneumatík ďalších 5 000 až 10 000 kilometrov životnosti.
Je to preto, že LEAF má nielen pohon predných kolies - takže predné pneumatiky zabezpečujú riadenie aj pohon - ale jeho motor má oveľa väčší krútiaci moment ako dieselové vozidlo, čo vedie k zvýšenému opotrebovaniu v priebehu času. Ak sa na jeho dieselové alebo elektrické taxíky nasadia lacnejšie náhradné pneumatiky, ich životnosť všetkých štyroch pneumatík sa zvyčajne skráti približne o 5 000 míľ v porovnaní s pôvodnými kvalitnými pneumatikami - čo je dôležitá lekcia pre každého vodiča vozidla.
Ryan však poznamenáva, že životnosť zadných pneumatík na jeho taxíkoch LEAF je 30 000 až 36 000 kilometrov približne rovnaká ako životnosť zadných pneumatík na jeho dieselových taxíkoch, pretože nepoháňajú ani neriadia vozidlo.

Ak by sa jazdilo pomalšie, ako na väčšine vozidiel, životnosť predných pneumatík na jeho elektrických taxíkoch by sa pravdepodobne zvýšila. Vzhľadom na to, že uvedené flotily taxíkov a dodávok sú príkladmi flotíl, ktoré sa pravdepodobne riadia trochu drsnejšie ako priemerné autá, skutočnosť, že majú tak výrazne znížené opotrebovanie bŕzd a podobné opotrebovanie pneumatík najmä na zadných kolesách, je veľmi dobrou predzvesťou kontroly znečistenia tuhými časticami.

Prestavenie škrtiacej klapky elektromobilov s cieľom znížiť agresivitu výkonu alebo jazda v ekologickom režime tiež pomôže predĺžiť životnosť pneumatík pri vozidlách s ostrejšou jazdou.


Navyše, ako sa už ukázalo v Dundee, kvalita ovzdušia je preukázateľne lepšia v mestách, kde sa vo veľkej miere využívajú elektrické vozidlá, a to vďaka výraznému čistému zníženiu množstva pevných častíc z výfukov, pneumatík a bŕzd.

Okrem toho elektrické dodávky Cleevely EV Mobile s veľkým počtom kilometrov prejdených v teréne ukazujú, že životnosť pneumatík elektrických vozidiel s pohonom predných kolies môže byť rovnako dobrá ako životnosť benzínových alebo naftových vozidiel. James uvádza, že jeho elektromobil MG5, ktorý má len štyri mesiace, má najazdených 20 000 km a všetky pneumatiky majú ešte dostatok dezénu. Ako skúsený mechanik s presným odhadom opotrebovania komponentov a zostávajúcej životnosti James predpokladá, že zo všetkých štyroch pneumatík najazdí 30 000 - 35 000 míľ..

Okrem toho mnohí výrobcovia pneumatík vyvíjajú špeciálne pneumatiky pre elektromobily, ktoré poskytujú vyššiu účinnosť a menšie opotrebenie bez toho, aby sa znížila priľnavosť. Patria sem veľké značky pneumatík, ako aj nové spoločnosti, ako napríklad Enso, ktoré boli založené špeciálne na boj proti znečisteniu z pneumatík.

Záver
Záverom teda možno povedať, že elektrické vozidlá už výrazne znižujú množstvo pevných častíc z opotrebovania bŕzd a tvrdenia o tom, že opotrebovanie pneumatík prispieva k tisíckrát vyššiemu znečisteniu pevnými časticami ako výfukové plyny benzínových a naftových vozidiel, sú značne prehnané. Reálne flotily elektrických vozidiel už zaznamenali štvornásobné predĺženie životnosti bŕzd v porovnaní s naftovými vozidlami, ktoré nahradili, a opotrebovanie pneumatík, ktoré je v podstate rovnaké ako pri benzínových a naftových vozidlách (pokiaľ, ako pri každom vozidle, sa vodiči trochu nebavia pridávaním plynu!).

Výsledkom je, že mestá, ktoré zaviedli elektrické vozidlá, už preukázateľne profitujú zo zníženia znečistenia a zlepšenia kvality ovzdušia, a tento trend bude len pokračovať, pretože stále viac elektrických vozidiel prechádza na bubnové brzdy, vyvíjajú sa nové pneumatiky, ktoré ešte viac znižujú znečistenie nanočasticami, a rozvodná sieť v Spojenom kráľovstve je čoraz viac napájaná čistou obnoviteľnou energiou.

https://www.rac.co.uk/drive/electric-ca ... etrol-and/

P.S. Celý život si priplácam za kvalitné Micheliny. Viem, že obsahujú väčší podiel surového kaučuku (z francúzskych kolónii ), preto majú lepšie vlastnosti, sú bezpečnejšie a vydržia dlhšie. Pneu a brzdy sú u mňa základ. V článku udáva majiteľ flotily, že Micheliny jeho taxíkov Nissan Leaf najazdia o 5 000 míľ viac ako lacnejšie pneu.
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
Slovan_sk
Platinum Member ***
Príspevky: 666
Dátum registrácie: Ut 13 05, 2014 12:12 pm
Has thanked: 70 times
Been thanked: 81 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Slovan_sk »

Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
frakan
Silver Member *
Príspevky: 259
Dátum registrácie: St 23 09, 2009 8:24 am
Has thanked: 60 times
Been thanked: 21 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa frakan »

Slovan_sk napísal: Po 18 03, 2024 4:56 am Super tak som zase o nieco mudrejsi , cize pneumatiky sa opotrebovavaju viac, ale vykompenzuje to rekuperacia ktora setri brzdove dosticky.
Zle si si to prečítal. Záver znie, že pneumatiky sa opotrebúvajú približne rovnako a rekuperácia šetrí brzdové doštičky.
Naposledy upravil/-a frakan v Po 18 03, 2024 9:07 am, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
Joki
Platinum Member ***
Príspevky: 1016
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 174 times
Been thanked: 227 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »

To je presne to, že to je otázkou času a nie, či začať vôbec výrobu EV.



Bolo tak len otázkou času, kedy k nám dorazia aj plnohodnotné elektromobily. Ich príchod vedenie žilinskej automobilky definitívne potvrdilo koncom minulého roka vrátane avizovanej ďalšej viac ako stomiliónovej investície do prestavby závodu.

Elektrifikačné plány našich automobiliek sú čoraz jasnejšie. Rovnako to platí aj v prípade Žiliny.
Oba ťažiskové e-modely majú prísť na Slovensko už v budúcom roku. Nadväzovať zrejme budú na odkaz modelov Ceed a Sportage.
Na nové technológie musia reagovať aj kľúčoví dodávatelia. Príkladom je Mobis, ktorý na hornej Nitre investuje takmer dvesto miliónov eur.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... a-e-modely
Joki bought a coffee. Ty môžeš tiez :)
https://www.buymeacoffee.com/akoinvestovat
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3985
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 489 times
Been thanked: 173 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Kolko vazi brzda?
Ja menim platnicky tak raz za 200 tisic Km.
Tak ako je mozne, ze z brzd je viac prachu ako z pneumatik?
PS: zelezny prach sam o sebe nie je skodlivy, ludia potrebuju zelezo. Zelezo je vsade. Otazne je, aka zmes inych kovov tam je. (keramika?)
Pneumatiky by som ale nepovedal, ze prach z nich "potrebujeme"
Odoslané z počítača
Používateľov profilový obrázok
JUGGLER
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 15822
Dátum registrácie: Št 17 04, 2008 8:39 pm
Has thanked: 1043 times
Been thanked: 1403 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa JUGGLER »

Dá sa jazdiť aj bez bŕzd - niekde na vidieku. Ale priemer nie je určite 200 000.
Po 200 000 možno meníš celé kotúče, ale doštičky tak po 40-50 000.

Google vraví: Podľa štýlu jazdy vydržia bežné brzdové platničky minimálne jeden rok, a maximálne tri až štyri roky.

V tom článku sú vymenované látky. Aj karcinogénne. Železo len kotúče - liatinové, oceľové...
železo potrebujeme, ale nie vdychovať

Lacné doštičky sú dokonca nebezpečné - môžu sa rozpadnúť v tej najkritickejšej chvíli.
Kolko svinstva ide z brzd vidno pekne na kolesách, pred umývaním. Nikdy ma však nenapadlo, že je to rovnaké svinstvo ako výfukové splodiny..
:idea: ,,Amatérski investori investujúci pasívne do indexového fondu budú mať v dlhodobom horizonte lepšie výnosy ako profesionálni manažéri fondov,, Buffett :mesec:
:arrow: Vzdelávanie a užitočné info zadarmo: https://smartinvestor.sk
miror
Gold Member **
Príspevky: 537
Dátum registrácie: Ut 06 04, 2021 9:13 pm
Has thanked: 34 times
Been thanked: 171 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa miror »

200000 neverim ale napriklad ja som dosticky nikdy nemenil, nielen kotuce ale ani dosticky. Som nejako stara skola, brzdil som motorom a predvidal, auta aj ked som predaval so 100000 km, boli na povodnych dostickach a este zdaleka nepotrebovali menit. Takze tym vacsim najazdom by som uveril ale jazdil som vela dialnicnych km a nie po mestach, na mesto som mal vzdy nejake druhe mensie auto. A tiez kotuce/dosticky z prvovyroby je ina kvalita ako vsetky tie co si ludia potom kupuju.
Používateľov profilový obrázok
wladas
Platinum Member ***
Príspevky: 999
Dátum registrácie: St 22 09, 2021 7:42 pm
Has thanked: 46 times
Been thanked: 136 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa wladas »

V praci jazdim s trasporterom. Na prvom som nestihol zodrat dosticky lebo som uz mal narok na druhe auto. Odovzdal som ho s 170k km. Jedine ze by ich menili bez mojho vedomia pri prehliadke.
10-15% mesto, 60% mimo mesto, 30% dialnica
Používateľov profilový obrázok
Joki
Platinum Member ***
Príspevky: 1016
Dátum registrácie: Po 30 08, 2021 1:24 pm
Has thanked: 174 times
Been thanked: 227 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa Joki »


An extensive CO2 monitoring network set up around the San Francisco Bay Area by an atmospheric chemist from the University of California, Berkeley, has recorded the first evidence that the adoption of electric vehicles is measurably lowering the area's carbon emissions.

——
Rozsiahla sieť monitorovania CO 2 , ktorú vytvoril v okolí Sanfranciského zálivu atmosférický chemik z Kalifornskej univerzity v Berkeley, zaznamenala prvý dôkaz o tom, že používanie elektrických vozidiel merateľne znižuje emisie uhlíka v tejto oblasti.
https://news.berkeley.edu/2024/04/04/ev ... -footprint

Pripadne video:
California EV adoption driving down emissions and improving air quality
https://youtu.be/doudw9PqKU0?si=So2-EL_QqtVTY620
Joki bought a coffee. Ty môžeš tiez :)
https://www.buymeacoffee.com/akoinvestovat
stary gambler
Active Member
Príspevky: 134
Dátum registrácie: Ne 04 12, 2022 10:37 am
Been thanked: 22 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa stary gambler »

Tyka sa to Tesly:
https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/v%C4%9 ... 107e&ei=28
aj ked Elonovi po precitani zivotopisu od Isacsona-fandim - znacnou mierou hazarder, ktory prijma znacne riziko ked si vyhodnoti tak ho toleruje, pri svojom podnikani - je mi ovela sympatickejsi ako Jobs-tiez zivotopis od Isacsona- , nevidim to ruzovo- Ked sa nepresadi autopilot-spomenuta kapitola v knihe ako vyskusal dva roka spat- na vybornu, Tak je to len bezne auto s problemami za dvajnosobnu cenu oproti Cine, ostatne projekty -solarne panely, a podobne su v divizii stratove-dotoval svojich bratancov, ked mali skrachavat zaradil do do Tesly. Jedina nadej je autopilot, pri skostnatenom systeme regualcii inych statov to nevidim ruzovo.
iceberg8
VETERAN MEMBER *****
Príspevky: 3985
Dátum registrácie: Pi 29 07, 2016 6:18 am
Has thanked: 489 times
Been thanked: 173 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa iceberg8 »

Podla mna v pohode, tesla bude OK, tak ako ludia miluju iphone, ktory je drahsi nez androidy, znacka je znacka.. prestiz je prestiz..
Odoslané z počítača
hifron
Silver Member *
Príspevky: 289
Dátum registrácie: Ut 01 03, 2022 1:40 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Príspevok od používateľa hifron »

Podľa istej štatistiky je distribúcia platov v Číne vo výrobe pod priemerným platom v Číne, ale IT priemysel je na tom dobre a aj trošička súvisí s autami ale hlavne so službami nielen v priemysle vyjadruje len pri kurze Juan za dolár/euro len to, že situácia na medzinárodne pomery stále dovoľuje cenu áut z Číny za menej ako polovicu ceny, lenže zároveň pri domácich cenách produktov aj tak je to v Číne zaujímavé a navyše sa tam prudko rozvíja iný priemysel a služby, ale situácia v krajine je napriek tomu dosť nepriaznivá nielen pre mladých v porovnaní s EÚ, ale niektoré iné krajiny vo svete sú na tom oveľa horšie.

Ak sa však pri pohľade na priemerné platy v Číne zamyslíme nad odvetviami a to ako sa mení podiel služieb, pri ich stúpajúcom zadlžení sa dostávajú do dosť ťažkej pozície a vidno to dosť aj v praxi, ale zároveň prudko menia svoj stav firiem a ekonomiky pri stúpajúcom a rozvíjajúcom priemysle a z toho prudko ťažiacich iných odvetviach, takže ťažko povedať ako na to zareagujú svetové automobilky a ich nielen výroba áut, ale v podstate aj iné prepojené priemysly a hlavne služby v ktorých môžu nájsť uplatnenie niektoré technológie a hlavne patenty z auto/leteckého sveta, prípadne opačne čo vidno aj v Amerike na stave Googla a jeho obrovského vnútorného sveta z ktorého nielen Amerika čerpá a bude ešte dlho.

Kedysi bola Čína braná ako menej kvalifikovaná sila, ale aj to sa mení a zmenilo a preto niektoré možnosti pre EÚ/USA firmy dostupné už nie sú, pretože ich akosi už nechceli... Navyše sa môže objaviť to, čo sa dialo v prípade Ruska voči štátom EÚ ohľadne plynu a ropy, takže aj preto toľko diania okolo Tajwanu a zmena v myslení vo výrobe v západnej a strednej Európe.
Napísať odpoveď

Návrat na "Alternatívne investície, umenie, starožitnosti, mince, fyzické komodity"