Strana 7 z 13

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 8:41 pm
od používateľa miror
Adammd napísal: So 21 01, 2023 8:39 pm neviem, na com pise, ale obal je urcite z ropy :wink:
alebo dreva ?

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 9:01 pm
od používateľa Adammd
mozno z dreva, ale bez ropy sa dnes neda vyrobit ziadna uzitkova elektronika

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 9:24 pm
od používateľa iceberg8
Nikto nikoho nenuti, jasne, ze nie,
https://bratislava.zoznam.sk/zmeny-pre- ... h-prehlad/
ani pocas korony ma nikto nenutil sparat sa v nose pre modry preukaz pre vstup do roznych statnych a verenych budov..
„Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ uvádza sa v novela zákona. Ak ste si napríklad v roku 2022 kúpili auto s výkonom do 143 kW, tak základná sadzba registračného poplatku bola 700 eur. Ak malo auto 10 rokov, sadzbu ste vynásobili koeficientom 0,16 a jeho registračný poplatok bol 112 eur. Od apríla 2023 už koeficient za vek vozidla neplatí a nahradí ho koeficient podľa emisnej normy vozidla. Čiže ak má auto emisnú normu EURO 3, koeficient je 0,8, pri EURO 4 je koeficient 0,7, pri EURO 5 je koeficient 0,6 a pri EURO 6 a vyššie je koeficient 0,3. Takže registračné poplatky budú pri aute s výkonom do 143 kW od 560 eur, pri emisnej norme EURO 3, po 210 eur pri emisnej norme EURO 6. Čiže, čím novšie auto, tým nižšie poplatky. Minimálny registračný poplatok je 33 eur.
To je nasobne vyssi poplatok..

EDIT
JUGGLER napísal: So 21 01, 2023 7:23 pm
Môj osobný názor je, že do mesta sa hodí malý EV s nízkou hmotnosťou batérie. Treba nám chrániť predovšetkým vzduch v mestách.
Potom som za zakaz kotlov na tuhe palivo (vratane dreva) v obciach :)

EDIT:

Co ste si dali, ze ste sa tak rozsupli? :D Sobota? :D

Na margo ropy - ak niekto pouziva kuriera, nakupuje napr Finsky nabytok, alebo cestuje lietadlom, ale doma uziva EV, tak neviem veru neviem., ci ma "pravo" kritizovat ropu..

Na margo rakovinuy z brzd.. Toto je super tema, tuto mam velmi rad, pytam sa, preco inzinieri/veduci mesta instaluju RETARDERI ? Ja som ich tvrdy odporca, za mna produkuju viac zla, ako dobra. brzdny prach, akusticky smog pri brzden a akceleracii (plati aj pre EV), nicia tlmice, podvozok vseobecne a ten kto chce (je chuj), to preleti v "plnej rychlosti" tak ci tak.
Dalsia vec, ktora sa tyka aj EV - cervene vlny na semaforoch, tam je aka logika? DOnutit ist ludi s MHD, ktora tiez trci v tej cervenej vlne?
Na margo tej rakoviny, poznam jedneho kretena, inak to nazvat neviem, ktory pusta biely dym z komina asi 9 mesiacov do roka, pretoze setri na dreve, neksutocne smrdi na stovky metrov a ked som sa ho bol pytat ci sa vie znormalizovat, tak mi povedal, ze ma rakovinu a on potrebuje doma teplucko. Ale niekto, kto chce benzin je eko terorista.. To je zaujimave delenie ludi..

Tie argumenty o EV by som aj zjedol, ak by sa nimi najskor riadili CEO a politici a sportovci :) A ak by boli dostupne pre bezneho cloveka, ktory tuto otrocinu drzi pokope a serviruje a osbluhuju elitu.. Potom dobre, dajte mi EV, a ja budem jazdit na EV.. Ale aj potom by ma zaujimalo porovnanie ropy a litia a vsetkeho co k tomu patri.. Nakoniec mozno zistime, ze komunizmus bol super, lebo obmedzoval pohyb ludi a pohyb ludi je CO2 eko terorizmus..

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 9:50 pm
od používateľa tomáš virdzek
Tiež ma napadlo, že potraviny, drogériu a vlastne všetko vozia do obchodu asi kamióny na vzduch, rovnako ako aj tie samotné Tesly do predajní a showroomov :)

PS: nejak sa ale vzďaľujeme od témy.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 9:57 pm
od používateľa iceberg8
Ono celkovo.. Je podla mna ten system.. Sialeny..
Ak by sme zakazali kamony, museli by to byt dodavky, OK, ale bude ich viac, kamion ma asi menej CO2 na km ako 10 dodavok..
A kedze "potrebujeme" daleke zdroje (nakupov).. tak jednoducho nemame miestne zdroje.. Nevyznam sa az do vlakovej prepravy.. Ci je to mozne alebe nemozne..
EV kamion, to je potom zas nieco ako EV auto vs ICE auto.. V buducnosti by som ale videl take scifi, ze bude 100% autonomny EV kamion/dodavka jazdiaci vyhradne v noci, ktory nezatazuje a neriskuje cesty pocas dopravy ludi do a z prace..
Ale stale by to podla na neriesilo otazku, preco vozime paradjky z 2-3 tisic km vzdialeneho Spanielska a nepestujeme tu - mozne to rozhodne je (uz sa aj pestuje, len tie ceny/dotacie)..

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 10:00 pm
od používateľa miror
tomáš virdzek napísal: So 21 01, 2023 9:50 pm Tiež ma napadlo, že potraviny, drogériu a vlastne všetko vozia do obchodu asi kamióny na vzduch, rovnako ako aj tie samotné Tesly do predajní a showroomov :)

PS: nejak sa ale vzďaľujeme od témy.
Ano aj doprava zacina prechadzat na EV. Napr. Lidl uz ma elektricke nakladne auta a zacina ich pouzivat aj na Slovensku. DPD je velky uzivatel eNV200 dodavok od Nissanu. Dajme tomu par rokov a aj tam uvidime pokrok. Vodik ako sen ropnej lobby znova si zaviazat ludi aby chodili na pumpy, hasne aj pri kamionoch. Sme tu par rokov za zapadom a este viac za Amerikou, vzdy to najprv zacina tam.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: So 21 01, 2023 10:03 pm
od používateľa miror
iceberg8 napísal: So 21 01, 2023 9:57 pm Ale stale by to podla na neriesilo otazku, preco vozime paradjky z 2-3 tisic km vzdialeneho Spanielska a nepestujeme tu - mozne to rozhodne je (uz sa aj pestuje, len tie ceny/dotacie)..
Covid na taketo veci troska upozornil. Zdrazovanie dopravy je asi najlepsi recept, aby sa to dialo menej.

Kotle su tema sama o sebe. Aj ked zakony zakazuju spalovat smeti alebo drevny odpad (nabytkove dosky atd.), v reale som este nepocul aby niekoho riesili. V CZ jemto ine, tam pokuty hromadne padali ale tu sa akosi nicenie zdravia toleruje.
Je to obmedzenie slovody kurit hocicim alebo je obmedzenie slobody nemoct dychat cisty vzduch ? A ked nato pride, zacne sa vytahovat cena kurenim drevom vs ekologickejsie alternativy. Keby si ten kuric odpustil skatulku cogariet denne alebo par piv v miestnej krcme, nebude tak dementiet, usetri si zdravie sebe aj nam a v neposlednom rade aj vydavky na zdravotny system.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 22 01, 2023 12:12 am
od používateľa jogo
Video, ako uhasiť elektroauto celkom jednoducho prekrytím plachtou: https://www.poistenie.sk/blog/poziar-el ... bo-zakazat

Len jedna vec mi vŕta v hlave. Dokážu to auto na chvíľu uhasiť, aby z neho po havárii vystrihli nešťastníkov, lebo prekryť auto plachtou znamená smrť pre zakliesnených pasažierov. :roll:
Na druhej strane, keď sa oheň dostane do nádrže s benzínom, tak už nikoho netreba vystrihovať... :(

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 22 01, 2023 12:58 am
od používateľa jogo
miror napísal: So 21 01, 2023 6:58 pm Ak hasica naucia hasit bateriu notebooku alebo mobilu, bude vediet hasit elektromobil, lebo je to to iste.
Po zhliadnutí tohto videa už asi začnem mať pred lítiovými akumulátormi rešpekt.
https://www.youtube.com/watch?v=DwgdpysXUkA

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 22 01, 2023 11:34 am
od používateľa Slovan_sk
Ved o tom som pisal je to nekontrolovany unik energie

Vid zname video z Pariza , nechcel by som byt na blizku

https://youtu.be/5r-yN8SugWM

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 22 01, 2023 4:11 pm
od používateľa jogo
Slovan_sk napísal: Ne 22 01, 2023 11:34 am Ved o tom som pisal je to nekontrolovany unik energie
Je to ako termit...len podobne baterky sú v notebookoch a mobiloch, takáto porucha môže kľudne spôsobiť požiar bytu alebo lietadla...môžem sa spoliehať len na štatistiku, že sa to deje veľmi zriedkavo. :roll:
No je to prvý zádrhel, ktorý vidím na svetlej budúcnosti elektromobility. :?

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 22 01, 2023 4:40 pm
od používateľa dodojanik
No neviem podla mňa to horí rovnako ako spalovak. Videl som horieť zopár kamiónov na diaľnici a nikto ich nikdy nehasil, predpokladám ze preto lebo to ani nieje možné. Hasici len obklucili požiar a čakali zopár hodín dokedy to dohori.
Ono keď vzblkne 600 litrov nafty, tak to tiež nevyzerá na kontrolovaný únik energie.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ut 31 01, 2023 6:45 am
od používateľa Trumpeta1978
Na svete nie je dost lítia ani na to, aby mohli byt elektromobilmi vsetky auta v Usa. Zástancovia elektromobilizmu tvrdia, že v prípade potreby sa otvoria nové ložiská a tym pokryju spotrebu. Ma to vsak ten háčik, že teraz sa cerpa z ložisiek kde je tazba najlacnejsia, tj vsetky nove loziska budu už vyzadovat vyssie naklady na tazbu, co bude tlacit cenu suroviny hore. A co sa tyka najnovsich baterii ktore su len vo faze vyvoja a litium nevyuzivaju vobec ci iba z mensej casti, tak pokial sa dostanu do seriovej vyroby, to moze trvat este velmi dlho. Velmi nadejnymi mozu byt sodik-ionove baterie, ktore sice maju aktualne vyrazne nizsiu kapacitu ako li-ionove, ale nepochybne casom tento parameter zlepsia a to pri vyrazne nizsej cene. :)

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ut 31 01, 2023 11:15 am
od používateľa iceberg8
Tu som nasiel nieco o spotrebe Modelu Y, uz to tu bolo? Snad nie, aby som nespamoval.

Vycuc:


Výsledky testovania pri rýchlosti 90 km/h – september 21 / apríl 22

Vonkajšia teplota: 20 °C / 4°C
Dojazd: 493 km / 452 km
Priemerná spotreba energie: 14,2 kWh/100 km / 15,5 kWh/100 km
Celková spotrebovaná energia (odhad): 70 kWh / 70 kWh
Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) / Nokian R3 (255/45-19)

Výsledky testovania pri rýchlosti 120 km/h (max. rýchlosť v Nórsku) – september 21 / apríl 22

Vonkajšia teplota: 18 °C / 5°C
Dojazd: 359 km / 327 km
Priemerná spotreba energie: 19,5 kWh/100 km / 21,4 kWh/100 km
Celková spotrebovaná energia (odhad): 70 kWh / 70 kWh
Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) / Nokian R3 (255/45-19)

https://www.teslamagazin.sk/tesla-model ... orovnanie/

aspon 4 mesiace do roka je priemer 5C (mimo Tatier a podobne)..

na tesla.com config to stoji tak 40k eur bez dotacie? Dobre pozeram? Ale to uplne najzakladnejsi model, technicky to nie je ani Tesla, lebo bez tych assistov (line a city steer) to je tak +10k?.. V porovnani s modelom 3 (ten ma vyssi dojazd za rovnaku cenu?) to stoji viacmenej rovnako.. Takze za take AWD s assistom sa da uvazovat za 60k? To je realisticka cena? (be dotacii). Alebo treba este uvazovat par tisic na nejaku domacu nabijacku?

Pisalo sa tu, ze idealne auto pre zeny napr.. To ano, pretoze automaticka prevodovka :) Ale cital som niekde na youtube, ze dali za celne sklo $1900.. Tak rozmyslam, ze po tolkych rokoch, ci zacina byt Tesla konkurenciaschopna pre ICE auta..

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ut 31 01, 2023 12:07 pm
od používateľa miror
Teslamagazín je len plátok, ktorý prekladá zahraničné médiá a youtuberov. Keď chceš porovnania, odporúčam priamo zdroj:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... ErMi1ZrKPP

Bjorn má zmáknutú metodiku, otestoval všetko čo sa kedy do Európy doviezlo a jeho hlavne "1000 km challenge" má veľkú vypovedaciu hodnotu (je to mix efektivity, rýchlosti nabíjania, teplotného managementu - zhrnutie najpodstatnejších technicky dôležitých vecí pre EV).

Ale aby som Ťa poopravil, Tesla nejde cestou európskych automobiliek ako sme zvyknutí, že každá hovadina za príplatok ale dáva vlastne skoro rovnaké výbavy a odlišuje sa to len podstatnými vecami (veľkosť baterky a pohon).

Takže základná Tesla Y je zadokolka so 60 kWh batériou LFP, ktorá má všetko ostatné rovnaké ako najdrahšia verzia alebo aj stredná, aj Tebou spomínaný line a city steer, premium audio, kožený interiér, výhrev všetkých sedadiel a volantu, kamery atď.

Long Range verzia pridáva predný motor (AWD) a väčšiu 82kWh batériu typu NMC811 (Li-ion).

Pri oboch verziách môžeš priplatiť za ťažné, farbu a väčšie kolesá a potom Enhanced Autopilot a Full Self Driving. EAP pridáva preraďovanie medzi pruhmi a samostatné parkovanie na priečne aj pozdĺžne miesta a ovládanie prázdneho auta (stojíš mimo neho a mobilnou aplikáciou si ho posúvaš, napríklad do úzkej garáže kde by si neotvoril dvere). FSD v Európe nemá zatiaľ výhody a použitie, je pre Ameriku, chce to čas (lobing EU automobiliek o zákaze, lebo to nedokážu).

Performance verzia pridáva silnejší výkon, v základnej cene 21" kolesá, väčšie brzdy, zadný spoiler a Track mode (áno, pretekársky mód).

Toto porovnanie platí úplne rovnako aj s rovnakou cenou príplatkov aj pre Model 3 s jedným malým rozdielom, v základnom Model 3 nie je výhrev zadných sedačiek a Premium Audio.

Ceny v SK konfigurátore sú bez DPH a za tie ceny je plnohodnotné auto s väčšou výbavou ako poskytuje väčšina iných značiek v nejakých ešte rozumných príplatkoch.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ut 31 01, 2023 12:08 pm
od používateľa miror
Posledné zrovnanie s konkurencioou:

https://youtu.be/e38fyuFMBYg

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 16 02, 2023 5:54 pm
od používateľa iceberg8
JUGGLER napísal: Št 16 02, 2023 12:31 am Zaujímavé to je aj v tom, že pri kúpe auta sa cena batérie odráta. Kupuješ auto bez batérie. Batéria je drahá.
Potom platíš mesačne paušál a stále dostávaš nabitú batériu. Môže ti byť jedno akú..nie je tvoja..je to len pohon.

Predstavte si naše sídliská. Človek nemusí dobíjať auto pred blokom ani kadekde inde...len sa v meste zastaví na výmenu batérie...
frakan napísal: St 15 02, 2023 10:51 pm
iceberg8 napísal: St 15 02, 2023 1:20 pm Taku bateriu by som nechcel - neviem aky mala povod, a co s nou kto robil.. Poistenie takehoto "kolektivneho vlastnictva" by sa muselo premietnut do ceny...
Nápad je to dobrý, bežne tak fungujú Propan-Butánové fľaše alebo autogén, či vodík. Prídeš, prinesieš prázdnu a zoberieš si plnú.


Napad ano, ale je to taka kolektivna zodpovednost, kde na ludi co sa s bateriou nebudu vediet chovat doplatia aj ti, co sa k nej budu chovat ako v bavlnke. Ani tu PB flasu mi nevymenia, ak ju poskodim (alebo ano?). Vidim ako jazdia ludia, jama nejama, pricom vyhnut sa da.. Neviem ale ci je mozne uskodit bateriam.. a ako JUGGLER pisal, neplatila by sa, nevlastnila by sa, len by sa prenajimala, to je zaujimave, ale zas je to nic moc pre ludi, ktori jazdia malo, ale ak by zohladnili aj pouzitie, tak je to zaujimave, pretoze potom by draha cast EV bola technicky nezaratana do nakupnej ceny. No samozrejme stale je otazne, ci za 8-10r nie je lepsie kupit a vlastnit, alebo si ju 8-10r poziciavat, kedz asi tazko odnesiem bateriu s EV autom a potom sa vratim domov bez nej, tak ci tak by tam bola a prenajom by bezal.. Takze ono to asi ani lacnejsie nebude.. Stale si myslim, ze niekto to vlastnit musi (napr sama Tesla alebo ina automobilka), a ja to musim splatit v tom najme, inak by to bolo dotovane..
Porovnam to s naradim.. lepsie vlastnit, a skladovat, ako ist po vrtacku do pozicovne :)

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 16 02, 2023 7:47 pm
od používateľa frakan
"Porovnam to s naradim.. lepsie vlastnit, a skladovat, ako ist po vrtacku do pozicovne"

Tak áno, menšiu vŕtačku ma asi doma každý ale napr. drahé veľké búracie kladivo čo potrebuješ raz za 10 rokov sa asi neoplatí kupovať keď sa dá požičať.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 17 02, 2023 12:35 am
od používateľa JUGGLER
Budúcnosť automobilizmu. Brusel neustúpi, zelenú revolúciu treba dokonať

Europarlament definitívne odsúhlasil koniec osobných áut so spaľovacím motorom v roku 2035. Odklepli totiž nové emisné pravidlá, ktoré po roku 2035 stanovujú pre nové osobné autá a malé dodávky nulové emisie. To v praxi znamená, že po tomto termíne sa už nové autá so spaľovacími motormi nebudú môcť v Európskej únii predávať.

Okrem toho sa však vodcovi „zelenej“ revolúcie, podpredsedovi Európskej komisie Fransovi Timmermansovi podarilo do návrhu prepašovať aj novú emisnú normu Euro 7, ktorá má platiť od roku 2025 a znamená, že po tomto termíne sa už na trh nedostanú ani menšie autá so spaľovacími motormi.
Teda dostať sa môžu, ale prakticky nikto si ich nebude môcť dovoliť, keďže náklady automobiliek na splnenie tejto prísnejšej emisnej normy budú také, že výrazne zvýšia cenu týchto vozidiel.
O emisnej norme Euro 7 sa debatovalo ešte vlani. Frans Timmermans pritom sľúbil, že túto normu z návrhu eurokomisie stiahne výmenou za to, že členské štáty v Rade podporia nulové emisie nových vozidiel od roku 2035. Rada tak nakoniec toto nariadenie odsúhlasila, avšak Timmermans slovo nedodržal.

Zo 640 prítomných europoslancov hlasovalo za návrh 340, proti 279, zdržalo sa 21.

Pri slovenských zástupcoch v europarlamente je pomer hlasovania 8 : 5 : 1.
Bilčík, Ďuriš Nicholsonová, Hojsík, Šimečka, Wiezik, Beňová, Roth Neveďalová a Hajšel. To sú mená ľudí, ktorí sa pripojili k tomu nápadu. Zväčša teda nominanti Progresívneho Slovenska a Smeru.

Proti boli Lexmann, Štefanec, Jurzyca, Radačovský a Uhrík, zdržal sa Pollák. Nominanti KDH, SaS, ĽSNS a OĽaNO.
Osem poslancov sa zdá v mase viac ako šiestich stoviek ako bezvýznamná kvapka v mori, no konkrétne v tomto prípade išlo o každého jedného. Nakoniec návrh prešiel europarlamentom len väčšinou 20 hlasov (potrebných bolo aspoň 321).

Trh s elektroautami sa prepadol
Ako dotácie krivia trh, sa v prípade elektroáut ukázalo v posledných mesiacoch v prípade Nórska a Nemecka.

V prvej polovici minulého desaťročia tvorili elektroautá v Nórsku jedno percento registrácií, v roku 2020 to už bolo takmer 55 percent a vlani necelých 80 percent. Táto krajina sa hrdí tým, že je jednou z najelektrifikovanejších v osobnej doprave.

V januári tohto roka však prišiel prepad, predalo sa len 1 860 nových áut, z nich 1 419 čisto elektrických. Oproti decembru 2022, keď sa predalo 39 107 nových áut, išlo o viac ako 95-percentný pokles a oproti vlaňajšiemu januáru predaj klesol o vyše 76 percent.

Podobný vývoj predaja zaznamenalo v januári aj Nemecko, kde sa v porovnaní s decembrom 2022 predaj znížil o 83 percent z viac ako 104-tisíc na čosi viac ako 18-tisíc kusov.

Dôvod je v oboch prípadoch jednoduchý. Skončila, resp. znížila sa dotačná podpora na nákup elektroauta.

Do minulého roka boli v Nórsku elektroautá oslobodené od 25-percentnej DPH aj od dane z nákupu. Boli oslobodené od diaľničných poplatkov a elektroautá na firemné účely mali 50-percentné daňové zvýhodnenie. Od tohto roka však nórska vláda tieto zvýhodnenia zrušila alebo výrazne zosekala. Autachtiví Nóri teda presunuli svoj zámer kúpiť si nové vozidlo na koniec minulého roka.
V Nemecku sa dotácie na batériové elektroautá s cenou do 40-tisíc eur znížili z pôvodných 6 000 na 4 500 eur a pri elektromobiloch s cenou do 65-tisíc eur z 5 000 na 3 000 eur.

Optimistické vyhliadky na ďalší nárast ich predaja vyplývajúce zo štatistík, ktoré hovoria o tom, že vlani sa v EÚ predalo viac ako 1 milión 120-tisíc elektroáut, čo je medziročný nárast o 28 percent, preto môžu byť klamlivé. Až dve tretiny tohto predaja totiž boli v troch krajinách – v Nemecku, vo Francúzsku a v Holandsku. Aj ich vlády budú musieť z rozpočtových dôvodov skôr či neskôr dotačné programy ukončiť. Najmä ak majú byť po roku 2035 všetky nové autá na elektrinu.

Globálny trh

Podľa zistení globálnej audítorskej a poradenskej spoločnosti KPMG sa v 23. vydaní KPMG Global Automotive Survey 2022 manažéri automobilového priemyslu a príbuzných odvetví vyjadrili aj o tom, aký vývoj očakavajú v konkurencii elektrických a spaľovacích motorov. (Keďže prieskum je globálny, existujú ešte miesta vo svete, kde sa spaľovacie motory budú predávať aj po roku 2035.)

KPMG udáva, že podiel elektrických vozidiel na predaji nových áut bude do roku 2030 podľa očakávaní lídrov automobilového priemyslu v rozmedzí 10 až 40 percent, čo je iba v porovnaní s očakávaním spred roka o 30 percent menej.

„Je zaujímavé, že očakávania manažérov sa z roka na rok uberajú opačným smerom ako predstavy a navrhovaná regulácia Európskeho parlamentu, ktorý v roku 2022 ohlásil zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035,“ podotkol Peter Nemečkay, sektorový líder pre automobilový priemysel spoločnosti KPMG na Slovensku.

Väčšia istota panuje podľa KPMG medzi respondentmi, pokiaľ ide o priblíženie sa cenovej úrovne elektrických vozidiel k vozidlám so spaľovacími motormi. Až 82 percent manažérov je presvedčených, že v najbližších desiatich rokoch sa elektromobily budú vo veľkej miere rozširovať, a to aj bez vládnych dotácií.

V automobilovom sektore vládne zároveň presvedčenie, že do segmentu sa v najbližších rokoch zapoja aj technologické giganty, ktoré začnú konkurovať tradičným automobilkám. „Viac ako 50 percent manažérov očakáva, že technologické spoločnosti ako Apple, Google a Amazon prídu na automobilový trh s vlastnou značkou auta do roku 2030. Technologické giganty disponujú nielen potrebnými technológiami, majú navyše potrebnú finančnú silu,“ uvádza KPMG.

Názory v automobilovom priemysle, ktoré zozbierala spoločnosť KPMG, tak potvrdzujú to, na čo upozornili nemeckí konzervatívni europoslanci, teda potrebu technologickej neutrality. Rozvoj technológie totiž aj bez politických tlakov a vládnych dotácií smeruje k väčšiemu rozšíreniu elektroáut.

Rozhodnutie by tak malo byť ponechané na toho, kto si chce auto kúpiť. Či sa rozhodne pre elektrinu, benzín, diesel, hybrid, výhľadovo syntetické palivo či vodík. Ibaže by súdruhovia v Bruseli lepšie vedeli, čo v skutočnosti neuvedomelé masy chcú.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 17 02, 2023 12:30 pm
od používateľa uhlikova_stopa
Najlacnejsie el auto na sk je zrejme ZD s dojazdom 100km. Krabica bez nicoho, stoji 18k. Neviem ci ma niekto prinuti toto kupovat a na nove za 50k nemam

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 17 02, 2023 12:50 pm
od používateľa iceberg8
uhlikova_stopa napísal: Pi 17 02, 2023 12:30 pm Najlacnejsie el auto na sk je zrejme ZD s dojazdom 100km. Krabica bez nicoho, stoji 18k. Neviem ci ma niekto prinuti toto kupovat a na nove za 50k nemam
Otazne je, ake neelektricke auto si vieme kupit za 18k, dojazd, vybava, velkost...

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 17 02, 2023 12:55 pm
od používateľa uhlikova_stopa
Tak minimalne fabiu za to kupis a to uz je auto oproti tomu zd :)

https://www.zd-cars.cz/modely-en.html

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 17 02, 2023 1:02 pm
od používateľa iceberg8
Taketo sialene nariadenie sposobi len jedinu vec - velku inflaciu obycaknych aut, To chce EU prave TERAZ ?

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: St 08 03, 2023 8:55 am
od používateľa Joki
Volkswagen mení plány. Odložil výstavbu továrne, ktorá mohla stáť aj na Slovensku.
Nemecký koncern Volkswagen odkladá podľa denníka Financial Times (FT) plány vystavať továreň na výrobu batérií vo východnej Európe. Medzi krajinami, kde by závod mohol stáť, sa spomínalo aj Slovensko či Česko.
Dôvodom je podľa FT to, že sa Volkswagen chce sústrediť na výstavbu obdobnej továrne v Severnej Amerike, kde by na ňu mohol získať stimuly vo výške desiatich miliárd eur.
https://spravy.rtvs.sk/2023/03/volkswag ... slovensku/

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Pi 28 04, 2023 7:09 pm
od používateľa Trumpeta1978
Northvolt & Scania unveil 1.5 million km green battery
https://northvolt.com/articles/northvolt-scania-cell/
Northvolt a Scania dnes predstavili spoločne vyvinutý batériový článok pre ťažké elektrické vozidlá. Pri overovacích testoch preukázal lítium-iónový článok vynikajúcu životnosť, čo má za následok schopnosť poháňať nákladné vozidlá na 1,5 milióna kilometrov

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 04 05, 2023 6:51 am
od používateľa JanH
Najväčším šokom pre bežného návštevníka autosalónu v Bratislave zrejme bola široká ponuka čínskych vozidiel, ktorá dosiahla polovicu výstavnej plochy. Je čas začať si na to zvykať.
Čína dominuje tvorbe softvéru, ktorý je pre elektrovozidlá kľúčový. Európske firmy sú roky za ňou. Rovnako dominuje dodávateľskej sieti v oblasti výroby batérií do vozidiel. Čína zároveň dotuje spotrebu a začína podporovať aj export. Nehovoriac o tom, že výroba mnohých komponentov tam nepodlieha prísnej environmentálnej legislatíve.

Inými slovami, Peking sa chystá do niekoľkých rokov dobyť svet automobilov.
Slovenska, ako automobilovej veľmoci sa tento trend určite dotkne.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 04 05, 2023 7:40 am
od používateľa miror

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 04 05, 2023 6:04 pm
od používateľa wladas
Vidime v priamom prenose ako EU dobrovolne odovzdava zezlo najvacsieho vyrobcu aut na svete. A este sa pritom tesi za ekologolicky pokrok.

Dobre bude.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 04 05, 2023 6:42 pm
od používateľa miror
wladas napísal: Št 04 05, 2023 6:04 pm Vidime v priamom prenose ako EU dobrovolne odovzdava zezlo najvacsieho vyrobcu aut na svete. A este sa pritom tesi za ekologolicky pokrok.

Dobre bude.
Bohuzial nielen najvacsieho ale technicky najvyspelejsieho a najluxusnejsieho.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Št 04 05, 2023 9:33 pm
od používateľa iceberg8
Takze nabuduce auto uz aj z aliexpressu? :)

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 1:53 pm
od používateľa iceberg8

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 8:35 pm
od používateľa andre
Čína už to vyhrála. V elektromobilech má obrovský náskok a auta stojí třetinu toho, co v Evropě

https://m.vtm.zive.cz/clanky/cina-uz-to ... -a-221854/

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 9:23 pm
od používateľa iceberg8
No len ten dovoz bude +100% a cla a dane tiez +50% a budu u nas stat rovnako ako tie od nas :)

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 9:55 pm
od používateľa frakan
iceberg8 napísal: Ne 07 05, 2023 9:23 pm No len ten dovoz bude +100% a cla a dane tiez +50% a budu u nas stat rovnako ako tie od nas :)
Začnú vyrábať v EU ako iní a bude po clách

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 9:57 pm
od používateľa iceberg8
Potom sa im neoplati drzat ceny na tretine od tych EU, daju to na 80% a zarobia kralovsky, a zaroven ohrozia EU produkciu takmer rovnakym sposobom..

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Ne 07 05, 2023 10:32 pm
od používateľa stary gambler
ja verim vo vyvin, cina je tu stovky rokov, dokazala ze v urcitych obdobiach udavala smerovanie sveta, zije tam 20% obyvavtelstva sveta-toho co pozname v sucasnotnosti, su to skromnni praacoviti ludia, co davaju svoje blaho do uzadia pred pred blahom spolocnosti-to sa inde moc nevidi ani nenosi. to je ich najvacsia deviza,, Moja sestra posobi vo Viedni v zdravotnictve ma kolegynu cinanku je najviac oblubena, bez nejakych staznosti spravi vsetko, osobne som sa s nou stetol , je to uplne iny pristup ako s namyslenymi europanmi suverinmi , co moc toho nevedia, nehoviariac o usa,,, ti ludia maju potencial, preto som tam poslal aj mojho syna studovat, je zatial nadseny z mentality ludi, s pristupu, s moznostami.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Po 08 05, 2023 7:03 am
od používateľa uhlikova_stopa
Niekde som cital, mozno aj tu…ze v Texase uz zavadzaju dan z elektromobilu. Je v podstate vo vyske co by odviedol clovek na daniach za benzin…trend je jasny

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Po 08 05, 2023 8:04 am
od používateľa Joki
Aj tu je trend jasný :)
the Chinese cars made up just 14% of the sales of petrol/hybrid light vehicles in 2022, their share soared to 51% in the pure electric market. The rise of EVs is showing two big winners: China and USA (Tesla). And 3 main victims: Japan, Europe, and Korea.

Čínske autá tvorili v roku 2022 len 14 % predaja benzínových/hybridných ľahkých vozidiel, pričom ich podiel na čistom trhu s elektrinou vzrástol na 51 %. Vzostup elektromobilov ukazuje dvoch veľkých víťazov: Čínu a USA (Tesla). A 3 hlavné obete: Japonsko, Európa a Kórea.
https://twitter.com/lovecarindustry/sta ... N9dmgQDXBw

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Po 08 05, 2023 9:11 am
od používateľa jogo
Joki napísal: Po 08 05, 2023 8:04 am Aj tu je trend jasný :)
Len sa z hľadiska investora do TSLA bojím, že to s tou čínskou dominanciou v EV dopadne tak, ako to dopadlo s čínskou dominanciou v solárnych paneloch. Nárast výroby solárnych panelov je enormný, ale ich cena klesá tak rýchlo, že sa to na ziskoch firiem predávajúcich solárne panely neprejavuje...tržby stúpajú, ale zisky stagnujú.

Re: ELEKTROMOBILY - dobrá investícia?

Napísané: Po 08 05, 2023 9:28 am
od používateľa iceberg8
https://magazin.autobazar.eu/najvacsi-p ... k7368.html


Najväčší prepad ceny jazdeného auta: Tesla vedie!

[ironia] Tak odborny web od odbornika nazor, to musi byt pravda, no nie?[/ironia]


-------------

Joki ma ten obrazok aj nejaky zdroj? (okrem toho linku na Twitter, tam nic podrobnejsie nie je) Co vlastne porovnavaju? Ktoty stat vyraba nahradne diely? Alebo predaj hotovych EV v danych statoch ?