Investovanie prestáva byť mužskou doménou. Počet žien na investičných trhoch sa zvyšuje

07.03.2024  /  XTB

Napriek tomu, že oblasť investícií bola tradične predovšetkým mužským odvetvím, v posledných rokoch sa na investičné trhy dostáva stále viac žien. Nové technológie, lepšia dostupnosť a popularizácia, ktorá ide ruka v ruke s dostupným vzdelávaním privádza k investíciám stále viac žien, ktoré hľadajú spôsob, ako aj v neistých ekonomických a geopolitických podmienkach zhodnotiť peniaze. Podľa údajov spoločnosti XTB tvoril v roku 2023 podiel žien medzi novo prichádzajúcimi investormi 12,3 %, zatiaľ čo v roku 2021 to bolo 9,1 %. Investorky majú zároveň záujem o najnovšie produkty, 11% klientov využívajúcich Investičné plány v aplikácii XTB sú práve ženy.

„Sme svedkami rozsiahlej demokratizácie investovania, ktoré prestáva byť výsadou ľudí s dostatočne vysokým kapitálom. Do investícií sa vďaka vzdelávaniu zapája široká verejnosť a investovanie prestáva byť hlavne mužskou doménou. Investorky sú už teraz neoddeliteľnou súčasťou nielen slovenského investičného prostredia,“ hovorí obchodný riaditeľ XTB Vladimír Holovka. Na platforme XTB boli ženy v roku 2023 zastúpené celkovo podielom 10,96 %, od roku 2022 sa tak podiel žien zvýšil o viac ako percento z 9,93 %.

Na Slovensku, na platforme XTB, aktuálne investuje 6,6 % žien. Spoločne s Českou republikou,  Francúzskom, Nemeckom a Španielskom sa Slovensko radí medzi krajiny s najmenším podielom investoriek. Oproti tomu najviac investujúcich žien v Európe môžeme nájsť v Rumunsku, kde ich podiel dosahuje takmer 20 %. Podľa obchodných údajov je 8 z 10 rumunských klientiek XTB na materskej dovolenke alebo má deti a pravdepodobne tak hľadá spôsob, ako zhodnocovať svoje úspory. Investoriek bude v budúcnosti podľa predpokladov ďalej pribúdať. Podiel žien medzi novými investormi sa každý rok zvyšuje, v roku 2023 dosiahol v priemere 12,3 %, zatiaľ čo v roku 2022 tento podiel tvoril 12,2 % a v roku 2021 to bolo 9,1 %.

„Ženy chcú mať prehľad o tom, kam idú ich peniaze, na rozdiel od mužov ale nemajú tendenciu si o tom samy denne čítať a ani to nie je ich najčastejšia téma pri káve. Veľa žien sa ale chce starať o svoje peniaze. Od mojich študentiek ale viem, že väčšina bežne dostupného obsahu o financiách je pre nich príliš abstraktná a odborná,“ komentuje Eva Kellermann, zakladateľka poradenského webu Investování pro holky. „Podľa mňa záujem žien o investovanie rastie a bude rásť aj do budúcnosti, hlavné je, aby vznikal edukatívny obsah, ktorý je ľudský a zrozumiteľný – čo sa podľa mňa v posledných rokoch zlepšuje,“ dodáva Kellermann.

Ženy na slovenskom investičnom trhu sú v rámci investícií rozhodne opatrnejšie ako muži, v okamihu vstupu na finančné trhy si ale nevedú o nič horšie. Hoci priemerná hodnota transakcií uskutočnených mužmi je viac ako tri a pol krát vyššia ako u žien, priemerná hodnota ich vkladu je rovnaká.

Investičné rozhodnutie žien sa zároveň nijako zvlášť nelíši od mužských rozhodnutí. V roku 2023 investorky preferovali CFD investície na svetové akciové trhy, predovšetkým nemeckého a amerického trhu, na treťom mieste sa v obľúbenosti medzi ženami umiestnili akcie EURUSD.

V prípade ETF ženy v roku 2023 smerovali investície aj do zahraničia, najviac potom dôverovali práve nemeckým a americkým fondom. Prevahu naprieč všetkými krajinami s výnimkou Francúzska mali fondy iShares.

Vo výbere konkrétnych akcií slovenské investorky na platforme XTB v roku 2023 volili firmy ako Esports Entertainment Goup spoločnosť, ktorá pôsobí v oblasti gamingu, čínsky Xpeng, ktorý pôsobí v autopriemysle a Upstart Holdings, ktorý vyhodnocuje rizikovosť klientov bánk.

Profil priemerného investora XTB sa dlhodobo mení, nielen v rastúcom podiele žien. Každoročne napríklad klesá priemerný vek investorov, čo potvrdzuje rastúci záujem mladých ľudí o investície. Na Slovensku je však priemerný vek investorky 45 rokov, muži začínajú investovať v priemere o 3 roky skôr. V zahraničí sa ale ženy púšťajú do investovania ešte skôr, s priemerným vekom 39 rokov.

Tiež čo sa týka spôsobu investovania dochádza k výraznej premene. V predchádzajúcich rokoch pristupovali ženy k investovaniu skôr konzervatívne a volili prístup desktopových aplikácií. V roku 2023 už ale prebehlo 70 % transakcií iniciovaných slovenskými ženami pomocou mobilnej aplikácie.

Ženy

Spoločnosť XTB sa usiluje nielen o udržanie rovnakých podmienok investovania pre všetkých, ale aj sprístupnenie finančných trhov komukoľvek, kto o nich má záujem. „Ako sa rozširuje naša ponuka produktov, rozširuje sa zároveň aj počet žien, ktoré chcú investovať. 11 % všetkých klientov, ktorí využívajú nové Investičné plány pre dlhodobé pasívne investície, sú ženy. S novými prehľadnejšími produktmi chceme vyjsť v ústrety všetkým investorom a investorkám, bez ohľadu na výšku kapitálu, vek alebo rod. Chceme byť spoľahlivým partnerom a sprievodcom vo finančnom svete pre všetkých,“ uzatvára Vladimír Holovka.

Titulný obrázok: https://unsplash.com/photos/person-holding-silver-iphone-6-dAmHWsRYP9c