Systémy manažérstva v zmysle noriem ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001

29.07.2013  /  Admin

Vznikli normy ISO (International Organization for Standardization) ktoré obsahujú model s požiadavkami, ktoré by mali organizácie splniť, aby dosiahli stabilitu, efektívne riadenie, systematickosť, napredovanie a inovácie v troch kľúčových faktoroch :

Jednotlivé normy ISO sú preložené a upravené na lokálne podmienky jednotlivých krajín. U nás v SR popisujú tieto požiadavky normy:

STN EN ISO 9001 – Požiadavky na systém manažérstva kvality.

STN EN ISO 14001 – Požiadavky systém environmentálneho manažérstva.

STNE EN ISO 18001 – Požiadavky systém manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

Najrozšírenejší systém je systém manažérstva kvality ISO 9001. Základnými princípmi na ktoré sa systém manažérstva kvality zameriava je:

Zavedením systémov manažérstva spoločnosť získa systémové metódy, postupy ako riadiť  svoju spoločnosť smerom k základným princípom systémov manažérstva. Prezentuje sa ako spoločnosť, ktorá splnila požiadavky zákazníkov, obchodných partnerov, štátnych inštitúcii, iných zainteresovaných strán.

Potvrdením splnenia týchto požiadaviek získa spoločnosť akreditovaný certifikát ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001(SNAS – Slovenská národná akreditačná služba). Spoločnosť tak získa aj marketingovú výhodu. Certifikáty často vyžadujú pri verejných súťažiach.

Je kľúčovým faktorom v dynamicky meniacej sa spoločnosti a jeho trhového prostredia. Najdôležitejší aspekt systémov manažérstva je „zlepšovanie“.  Úspešná spoločnosť hľadá neustále možnosti ako sa zlepšiť v akomkoľvek smere, ktoré jej prinesie konkurenčnú výhodu a jej existenciu do budúcnosti.

Pretože problematika systémov manažérstva je komplexná a rozsiahla niektoré podrobnejšie informácie  o systémoch manažérstva nájdete na stránke Certifikát ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001.

Ing. Róbert Polák, Poling.sk

Ostatné články evidované pod administrátorom webu, autorsky nezaradené. Máš chuť prispievať aj ty? Neváhaj nás osloviť.