Motivačné knihy sú brak

09.12.2012  /  Admin

Motivačné knihy a knihy o úspechu sú brak a nenaučia nás byť úspešnými. Dôkazom je každý neúspešný čitateľ takejto knihy. Alebo každý úspešný podnikateľ, ktorý nič podobné nečítal.

Kiyosakiho čítajú milióny ľudí, ale nikto z nich nezbohatol na tých knihách tak ako on. Väčšina ľudí čo tie knihy čítala (vrátane mňa) nezbohatla vôbec. Podľa môjho názoru časť ľudí pod vplyvom Kiyosakiho knižiek nejaké tie peniaze aj stratila. A nie len za motivačné knihy a semináre. Ale aj investovaním do bytu s použitím leverage, kúpou zlata a striebra na vrchole, neuváženým vypisovaním opcií, investíciou do „zaistených“ hedžových fondov, ktoré prinášajú „istých 25%“ a podobne.

Motivačné knižky nikoho nenaučia podnikať a ani byť úspešnými. Úspech nie je nejakou formulkou, ktorú môže každý použiť a stane sa Donaldom Trumpom, alebo Stevom Jobsom.

Úspech je výnimočný preto, lebo je ho len málo. Prvý može byť vždy len jeden. Úspešných (nadpriemerných) investorov či podnikateľov môže byť logicky vždy len menšina.

Čo odlišuej úspešných od menej štastných kolegov? Tvrdá práca, čítanie motivačných kníh a dobré nápady? Ako je potom možné, že medzi tými čo neuspeli nájdeme ľudí čo tvrdo pracujú, čítajú motivačné knihy, majú dobré nápady a robia všetko tak ako sa má?

Prečo medzi úspešnými vidíme niekedy ľudí čo robia všetko naopak a v protiklade s manažerskými poučkami a motivačnými knihami?

Odpoveďou môže byť mýtus o sériovom podnikateľovi, ktorému sa darí všetko. A dosiahol úspech už viac krát za sebou. Ak budeme dôsledne hľadať človeka, ktorý postavil viacero projektov, a každému novému sa darilo rovnako dobre, alebo lepšie, tak ho zrejme vôbec nenájdeme.

Sú ľudia, čo sa nálepkujú menom „sériový podnikateľ“. Ak si podrobne prejdete všetky jeho projekty tak zistíte, že mal jeden vynikajúci biznis, ktorý ho preslávil. Potom niekoľko priemerných a pár zlých podnikateľských projektov. A rozhodne nie je krivka úspechu stúpajúca. Po mega úspešnom podniku zväčša prídu už len horšie a horšie.

Nedostatok sériových podnikateľov ukazuje, že je veľmi ťažké dosiahnuť úspech. Znovu zopakovať megaúspešný projekt nedokáže ani ten istý človek. Čo teda robí zle? Nepracuje tvrdo, nečíta knihy o podnikaní, namá dobré nápady a nemá zvyky úspešných manažérov a podnikateľov?

Nie. Všetko robí približne rovnako, lebo si myslí, že to rovnaké správanie ho priviedlo k úspechu aj minule. Čo mu však chýba je šťastie. Teda náhoda. Nejaká náhodna veličina, ktorá mu minule pomohla uspieť.

Ak ani úspešný podnikateľ nedokáže zopakovať svoj najväčší úspech a zbytok života sa vezie na zbytkoch slávy svojho megaprojektu, tak ako by to mohol dokázať čitateľ, ktorý si prečítal len jeho rady, alebo príbeh?

Samotný Kiyosaki už nikdy neskôr nenapísal knihu rovnako úspešnú ako Bohatý otec, chudobný otec. Publikuje často, čím si zlepšuje príjem, ale jeho ďalšie knihy značne zaostávajú za prvým bestsellerom o fiktívnom bohatom otcovi. Bez neho by Kiyosaki nebol nikým. Snaží napodobˇmovať úspech svojej prvej knihy, ale zatiaľ sa to nepodarilo.

Rovnako sa nepodarí zopakovať jeho úspech ani čitateľom kníh, ktorí opakujú Kiyosakiho postupy a inšpirujú sa jeho príbehom.

Osobne som čítaval množstvo podnikateľskej literatúry. Bohužiaľ to bol zahodený čas. Rady a postupy sú otrepané a vykradnuté od klasikov žánru. Literárne je to  brak. Knihy sú zle napísané, čo ešte zhoršujú katastrofálne preklady.

Totálnu averziu na motivačné, podnikateľské a marketingové knihy som dostal v čase, keď som prevádzkoval eshop s ekonomickou literatúrou. Na hocakú knihu som sa usmial jedine ak bola zabalená v bublinkovej obálke a pripravená na odoslanie. Ale toto je už iná story.

Ostatné články evidované pod administrátorom webu, autorsky nezaradené. Máš chuť prispievať aj ty? Neváhaj nás osloviť.