Kto bude skutočným víťazom Majstrovstiev Európy vo futbale? Analytici majú na to jasný názor.

21.06.2024  /  XTB
  • Futbalové EURO dokáže potiahnuť mnohé značky. Ich zisky počas športového sviatku rastú rýchlejšie než inokedy.
  • Najviac z nich získajú letecké spoločnosti, hotely, ale aj pivovary. V celkovom ťažení nezaostávajú ani značky športového oblečenia, vyplýva to z analýzy, ktorú spracovala spoločnosť XTB.
  • Ekonomické EURO by za zúčastnené krajiny vyhralo jednoznačne Švajčiarsko, za ním by nasledovalo Dánsko a tretiu pozíciu by získali holandskí „Oranje“.

XTB, fintech spoločnosť ponúkajúca online investičnú platformu a mobilnú aplikáciu, spracovala analýzu, v ktorej sa venuje dopadu Majstrovstiev Európy vo futbale na ekonomiku krajín a zisky firiem. Organizovanie športových podujatí má obrovský dopad na ekonomickú, ale aj spoločenskú úroveň. Nemecká krajina očakáva nový rekord v oblasti cestovného ruchu vďaka obrovskému množstvu fanúšikov, ktorí môžu do krajiny pricestovať, čo jej môže pomôcť zlepšiť jej pošramotenú ekonomickú situáciu.

Na podujatie trvajúce štyri týždne je k dispozícii 2,7 milióna vstupeniek. Centrály v Berlíne, Mníchove, Kolíne, Dortmunde, Düsseldorfe, Frankfurte, Gelsenkirche, Hamburgu, Lipsku a Stuttgarte privítajú záplavu domácich a zahraničných návštevníkov, čo bude určite vplývať na výrazný nárast príjmov niektorých spoločností. „Očakáva sa, že väčšina Európy tento rok porastie približne o 0,9 %, čo je pomalšie tempo ako v prípade ostatných krajín spoločného priestoru,“ hovorí Marek Nemky, analytik XTB.

Vysoký podiel na trhu majú v Nemecku letecké spoločnosti Lufthansa a Ryanair. Obe  očakávajú, že ich zisky výrazne narastú. Írska spoločnosť dokonca dostala žiadosť od fanúšikov Spojeného kráľovstva, aby pridala nové trasy a ďalšie lety. Po poslednom športovom podujatí, ktoré sa konalo v Nemecku, majstrovstvách sveta vo futbale v roku 2006, narástol zisk oboch spoločností šesť mesiacov po podujatí takmer o 50 %.

Podľa analýzy XTB, rekordné čísla sa dajú očakávať počas leta aj v prípade hotelových sietí počas tohto leta. Najvyšší podiel na nemeckom trhu podľa počtu izieb majú Accor a Marriott. Francúzska spoločnosť Accor pred 18 rokmi rástla o 40 percent, severoamerický Mariott o viac ako 30 percent počas šiestich mesiacov, ktoré nasledovali po Majstrovstvách sveta vo futbale v roku 2006. Airbnb, založená o niekoľko rokov neskôr, môže byť ďalšou zo žiadaných alternatív pri hľadaní ubytovania.

Podobný vývoj predpokladá analytik aj v prípade pivovarníckej spoločnosti Anheuser-Busch InBev, ktorá je najvyššie kótovanou spoločnosťou v sektore v krajine s dlhou pivovarníckou tradíciou. „Belgická spoločnosť v ďalšom roku po skončení majstrovstiev rástla na burze dokonca o viac ako 40 %,“ hovorí Marek Nemky.  

Posledným, a nemenej dôležitým segmentom je módny biznis. Spoločnosti so športovým oblečením ako Nike, Adidas alebo Puma oblečú počas týchto majstrovstiev väčšinu futbalových idolov. Najväčší zisk očakávajú analytici v prípade nemeckej značky Adidas, ktorej zisky po EURO 2016 a svetových pohároch v rokoch 2018 a 2022 dosiahli v priemere nárast o 17 % v  nasledujúcich tridsiatich dňoch po ukončení súťaže.

Ktorá krajina by vyhrala ekonomický Eurocup?

Analytici XTB porovnali najdôležitejšie ekonomické údaje každej z krajín, ktoré sa zúčastnia majstrovstiev, okrem Anglicka a Škótska, ktoré zaradili do Spojeného kráľovstva. Zamerali sa najmä na údaje ako rast HDP za posledné štyri roky, HDP na obyvateľa (upravený podľa kúpnej sily), miera nezamestnanosti, hodinová mzda, dlh v pomere k HDP.

Východné krajiny zaznamenali za posledné štyri roky vyšší rast HDP ako zvyšok Európy, „Slovensko však za najrýchlejšie rastúcimi krajinami zaostávalo a nakoniec sa v tomto rebríčku nachádzalo až na 14. mieste,“ hovorí Marek Nemky. Krajiny ako Chorvátsko alebo Poľsko sa tešia výraznému nárastu produktivity vďaka zahraničným investíciám, cestovnému ruchu a fondom EÚ. Je to aj vďaka presunu priemyslu z krajín na juhu Európy, keďže náklady na pracovnú silu sú nižšie a ich rastová kapacita je väčšia.

Ekonomicky väčšie krajiny dosiahli menšie tempo rastu, obzvlášť zarážajúci je príklad Nemecka, ktoré zostalo pozadu za svojimi rovesníkmi a ktoré bolo po vojne poznačené závislosťou od plynu a ropy z Ruska.

Pokiaľ ide o HDP na obyvateľa upravený podľa kúpnej sily, teda životných nákladov v jednotlivých krajinách, v tabuľke dominuje stred Európy a medzi nimi vyzdvihujeme Švajčiarsko s veľkým rozdielom voči ostatným krajinám. „Slovensko aj v tejto metrike výrazne zaostáva, a nachádza sa až na 17. mieste, hneď po Maďarsku,“ komentuje výsledky analýzy Marek Nemky z XTB. 

„Absolútnym víťazom ekonomického Eurocupu 2024 je Švajčiarsko. Až do posledného „zápasu“ bolo Dánsko jediným, kto mohol švajčiarskej krajine konkurovať, pokiaľ ide o ekonomické podmienky,“ vysvetľuje analytik. Tretiu pozíciu obsadilo  Holandsko. „Pokiaľ ide o Slovensko, to by nedokázalo prejsť ani tabuľkovým vyradením, keďže rumunské HDP rastie rýchlejšie vďaka silnému domácemu dopytu, ale taktiež vyššiemu čerpaniu eurofondov a vyšším investíciám do infraštruktúry,“ dodáva Marek Nemky. Belgicko na druhej strane má vysoké HDP na hlavu a taktiež aj vysokú hodinovú mzdu.

Titulná foto: Photo by Daniel Norin on Unsplash