Tesla IPO: 7 rokov na zdroji

21.07.2017  /  Juraj Kišák

Pred siedmimi rokmi Elon Musk urobil vážne rozhodnutie ponúknuť na burze 13 300 000 akcií pri cene prvotnej ponuke v hodnote  17 dolárov na akciu. Pri dnešných obchodoch na úrovni okolo 370 dolárov za akciu sa zdá, že išlo o vydarenú investíciu a všetko čo sa povedalo a napísalo okolo Tesly je nepodstatná história.

Okolnosti, ktoré sa diali v minulosti však prinášali veľa vzruchu a neistotu ohľadom tohto výrobcu elektrických automobilov. Tesla má dodnes svojich kritikov, ktorí často poukazujú na technologické nedostatky jednotlivých modelov.

Vo februári 2009, 16 mesiacov pred IPO, Tesla predal svoje prvé auto. Išlo o model Tesla Roadster, prvé legálne elektrické auto. Pri kúpnej cene 109 000 dolárov bolo jasné, že nepôjde o vozidlo pre širokú verejnosť. Tesla však dostala objednávky na viac ako 2 000 vozidiel väčšinou z Európy a Ázie. Roadster bol v podstate experimentom pre Teslu, ktorý zároveň získal množstvo ocenení. Bol to prvý elektrický automobil, ktorý vyhral Monte Carlo Alternative Energy Rally. V roku 2009 navyše vytvoril svetový rekord vo vzdialenosti prejdenej na jedno nabitie batérie, ktorá sa v tom čase pohybovala na úrovni 313 míľ. Roadster následne pokračoval v zlepšení svojho vlastného rekordu až na úroveň 347,2 míle.

Prvý deň IPO bol  pre investorov plodný, keďže akcie spoločnosti Tesla skončili o 40 percent vyššie na úrovni 23,89 dolárov za akciu. Prvý rok však nebol taký ziskový. Dňa 7. júla, jeden rok a osem dní po tom čo sa spoločnosť začala obchodovať na burze v New Yorku, sa Tesla vrátila späť pod svoju IPO hodnotu. Avšak, ako roky išli vytrvalí investori získali odmenu v podobe vysokých výnosov. V júni tohto roka dosiahli akcie spoločnosti Tesla hodnotu 386,99 dolárov za akciu, čo predstavuje 2 176 percentný zisk, pričom peniaze podľa Forbes predstavuje čistá hodnota spoločnosti 16,9 miliardy dolárov.

Pred siedmimi rokmi sa Tesla stala prvou automobilkou v USA, ktorá od roku 1956 vstúpila na burzu prostredníctvom IPO a v apríli 2017, keď cena akcií vzrástla nad 290 dolárov, sa stala väčšou spoločnosťou ako spoločnosť Ford. Dnes je pri súčasnom ocenení spoločnosť väčšia ako Ford, General Motors alebo BMW, avšak o jej vývoji sa vedú naďalej polemiky a existujú aj vážne pochybnosti.