Tesla napreduje s výrobou, investori však nie sú spokojní


Tesla predvčerom zverejnila nové údaje o predaji automobilov a po dvoch slabších kvartáloch, počas ktorých neprekonala predajné výsledky z minulého roka, sa jej podarilo tento trend zvrátiť. V treťom kvartáli Tesla predala približne 463-tisíc áut, čo predstavuje nárast o 6,4 % oproti rovnakému obdobiu v minulom roku. Očakávania analytikov zo spoločností LSEG a FactSet však neboli úplne naplnené, keďže sa predpokladalo, že predaj bude vyšší o 500 až 5000 vozidiel.
V oblasti výroby Tesla taktiež napreduje. Po slabších výsledkoch v druhom kvartáli, kedy počet vyrobených áut medziročne klesol až o 14 %, sa výroba opäť zrýchlila. Tesla vyrobila 469-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 9,13 %. Vzhľadom na to, že predali menej áut, než vyrobili, im na skladoch pribudlo 6900 vozidiel.


Zaujímavým prekvapením pre investorov bol taktiež objem batériových úložísk, ktoré Tesla dokázala poskytnúť domácnostiam a podnikom v danom kvartáli. V minulom kvartáli vďaka nabehnutiu novej továrne na výrobu batériových úložísk dokázala Tesla dodať až 9,4 GWh energetického úložiska, čo bolo až o 132 % medzikvartálne viac, avšak keď sa pozrieme na najbližší tretí kvartál, tak tieto čísla výrazne zaostávajú a Tesla doručila iba 6,9 GWh, teda o 27 % menej ako v minulom kvartáli. Od tohto segmentu sa pravdepodobne taktiež očakávala výraznejšia dynamika a analytik z Morgan Stanley očakával, že tento segment predstavuje približne 50 dolárov z hodnoty akcie, ktorá je na úrovni 250 dolárov, teda jednu pätinu. S takýmto spomalením však investori pravdepodobne taktiež nerátali a aj z tohto dôvodu akcie reagovali na prichádzajúce správy negatívne a poklesli o 3,5 %.
Tesla vs. konkurencia
Konkurencia od tradičných automobiliek v segmente elektrických vozidiel zatiaľ v Spojených štátoch výrazná nie je. Automobilky ako Ford alebo General Motors síce taktiež napredujú a oznamujú nárast predajov o 12 % v prípade Ford alebo až o 60 % v prípade GM, avšak stále počtom výrazne zaostávajú, kedy predaje v treťom kvartáli boli iba na úrovni 24 a 32 tis. Konkurencia sa však v súčasnosti nachádza v Číne, kde spoločnosť BYD mesačne predáva 420 tis. elektromobilov a hybridov a oproti Tesle rastie o 46 % medziročne a 12 % medzimesačne. Za jediný kvartál dokonca táto spoločnosť dokázala vyrobiť už viac ako 1 mil. vozidiel, avšak vyšší dopyt vidia práve v hybridných modeloch. Čisto batériových vozidiel predala spoločnosť v objeme 443 tis., teda o 2,74 % viac ako v minulom roku a o 20 tis. menej ako práve spoločnosť Tesla.
Akciový vývoj – 10. október bude kľúčovým
Spoločnosti sa na burze v poslednom roku nedarí. Od začiatku roka sa akcie spoločnosti obchodujú približne za rovnakú cenu ako na začiatku roka. Oproti tomu však index Nasdaq 100, podobne ako index S&P 500 dokázali rásť o približne 19 %. Od začiatku roka tak výrazne zaostáva za trhom, avšak od svojich miním v tomto roku, kedy klesla až o 40 %, sa dokázala rýchlo pozbierať, vďaka mierne lepším výhľadom v sektore elektromobilov a blížiacemu sa odhaleniu dlho očakávaných robotaxíkov, ktoré by mala spoločnosť predstaviť 10. októbra, teda o týždeň. Ohodnotenie na burze je ešte stále vysoké, s násobkom ziskov na úrovni 111 a násobkov tržieb na úrovni 8,6. V sektore elektromobilov a automobilových spoločností je však bežný násobok tržieb na úrovni 1-1,5 a násobok ziskov v okolí 4-5. Dokonca aj rýchlorastúca čínska elektromobilka BYD má násobok ziskovosti na úrovni 20, teda pätinu z toho čo Tesla. Ocenenie Tesly je tak výrazne vysoké, čo primárne súvisí s vysokými očakávaniami investorov ohľadom ich autonómnej technológie riadenia a výhľadom na odhalenie robotaxíkov, ktoré by mali stáť práve za dynamickým rastom ziskovosti spoločnosti a priniesť tak do spoločnosti ďalšie miliardy. Októbrový event tak bude pre ocenenie spoločnosti kľúčový a volatilita na akciovom titule vysoká. Je však zatiaľ otázne, či očakávania investorov budú splnené. V prípade že áno a odhalenie robotaxíkov bude úspešné, tak si myslím, že cena akcie bude výrazne rásť.


Marek Nemky, analytik finančných trhov XTB
Titulná foto: Photo by Afif Ramdhasuma on Unsplash